goede punten van je houding? en slechte???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

goede punten van je houding? en slechte???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-02 10:04

N.a.v. de vele topics over (on)kunde van de ruiter. Nu maar eens wat je goed aan je eigen zit/inwerking vindt, en wat je slecht (minder goed) vindt.

Ik heb als 'afwijking' dat ik vaak te ver voorover zit. Dit is met jonge paarden niet erg, maar uiteindelijk toch wel lastig als je verder wilt met wat dressuur. Verder kijk ik ook vaak naar beneden, maar dat verbetert al behoorlijk.

Mijn goede punt: ik voel zelf aan wanneer ik scheef zit, 1 teugel strakker heb enz. Dit is waarschijnlijk een erfenisje van m'n schaatsverleden, schaatsen is net als paardrijden een gevoelssport. Een instructeur hoeft mij niet te vertellen dat ik scheef zit, dat weet ik zelf wel. Een instructeur is op dit gebied alleen maar nodig om m'n gevoel te bevestigen. Helaas is het lastig om het foute om te zetten naar het goede.
Maar doordat ik voel als ik scheef zit o.i.d. voel ik ook precies hoe een hulp doorkomt (of juist niet).

Verder heb ik m'n benen erg stil. Geen zwabberpoten enz. Hierdoor kan ik het 'been' geven prima doseren.

Ook kan ik erg ontspannen met m'n handen. Dit is op zich goed, maar ik open m'n handen te ver zeg maar, de teugels glijden dan steeds een stukje verder uit m'n handen. Ik moet ook altijd wel 3 keer in een proef de teugels weer korter nemen. Dit komt puur doordat ik m'n handen en polsen ontspan. Ik kan niet m'n teugels goed vasthouden en toch ontspannen met hand/pols. Er zit wel verbetering in, maar momenteel is het nog lang niet perfect. Een zweep is vreselijk om mee te rijden, ik heb er last van om m'n hand te ontspannen.

Nu jullie over je goede en zwakke punten qua zit/inwerking

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 10:08

Slechte punten:

Ook mijn teugels worden steeds te lang... Bloos
Benen kan ik soms moeilijk stil houden. Bloos
Handen vaak te ver uit elkaar, is erfenis door het rijden met twee zwepen om op been afgestompt paard aan het been te krijgen. Frusty
Naar beneden kijken.
Ben niet zo'n ster in doorzitten.
In galop nog wel eens te actief met mijn bovenlichaam ("meegalopperen..." Haha! )


Goede punten:

eh.... Verward geen idee dus.

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-02 10:16

Ook ik heb m'n handen wel eens te ver uit elkaar, ellebogen niet netjes, ehh nog een paar slechte puntjes dus.......

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 10:16

M'n zwakke punten: m'n pianohandjes en pinguinvoetjes Frusty
M'n sterke punt: zit stabiel, dus lig er niet bij het minste of geringste naast.


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 10:25

Goede punt, zachte zit.
Slechte en goede punt, voorzichtige hand, soms te voorzichtig,
slechte punt hand soms niet helemaal gesloten.
Goede punt, ik kijk waar ik heen ga kan zachte ogen en harde ogen toepassen. (kijk dus niet naar het hoofd of naar beneden)
Slechte punt, linkerheup, moet letten dat die los blijft, als die niet los is dan neig ik naar te ver naar voren zitten.(heb daar oefeningen bij)
Beste punt, bereidheid te leren (wil gewoon alles weten Knipoog ), gevoels ruiter en ik luister naar mijn paard.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 10:38

Zwakke punten:
Ik kijk te vaak naar beneden
Ik ga teveel rijden in het parcours
Niet altijd even consequent

Sterke punten:
Geduldig
Stevige zit
Leergierig

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 11:15

goed : onafhankelijke zit, geduldig, omgang met paarden.
slecht : neiging tot te veel vasthouden, aangeleerd toen ik net begon, erg lastig om te verbeteren.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 11:26

Goede punten: Heel ontspannen in mijn hand, zit best wel recht
Slechte punten: Ik kijk te veel naar me pony(dus naar beneden), als ik ga doorzitten dan gaan me benen zwabberen, met een volte dan houd ik me buitenbeen er niet bij (ben ik op aan het oefenen)

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

batje

Berichten: 10559
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 11:33

Slecht: Tenen wijzen naar buiten (wat zijn foto's toch handig!)
Handen te laag
Voor dressuur de teugels te lang (als ze 'goed' zijn heb ik het idee het paard achterwaarts te trekken)
Naar voren komen bij lichtrijden

Goed: Stabiele zit, recht, ontspannen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 12:41

slecht:nog meer rechtop gaan zitten ik zit voor 75 % rechtop en dat moet 100% worden in de proef kan ik het wel.

Ik moet nog stiller zitten in de uitgestrekte draf maar voorlopig ben ik blij dat ik het uitkan zitten
Ik zak nogwel eens teveel op mijn linkerzitbeenknobbel

goed: mijn gevoel,mijn handen.
Ik heb soms wat te weinig druk maar liever te weinig dan teveel imo

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:09

Ik laat ook mijn teugels te snel doorglijden, dan ontspan ik niet alleen mijn elleboog-pols, maar ook mijn vingers...Ik ben ermee aan het werk, maar het gaat toch vaak weer mis *LOL*
Verder staan mijn tenen weleens iets naar buiten, als ik last van mijn enkels krijg(erg ruime enkelbanden en na een cross of springparcours is er nog weleens iets gekneusd Huilen ). Maar dat gaat meestal wel goed tegenwoordig Haha!

Verder zit ik wel rechtop en recht boven mijn paard en kan ik mijn benen mooi stilhouden en blijf ik ook bij bokkende en stuiterende paarden meestal wel in balans(heb ik te danken aan al die lastige paarden van andere mensen...Party!! ). Mijn handhouding is meestal wel in orde, maar als een paard erg sterk wordt wil ik die nog weleens naar beneden drukken. Ook daar ben ik mee aan het werk. Ik heb trouwens bijna altijd wel een 7 voor houding en zit dus het gaat wel aardig *LOL*
Ik wil net als Kitty nog weleens te veel gaan rijden in het parcours, maar dat is niet echt een houding-fout *LOL* Mijn pony was zelf niet zo handig dus die moest ik wel rijden, maar mijn paard kan veel meer zelf...Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:54

Slechte punten

Ik kijk naar beneden
ik zit ook voorover, komt dus ook doordat ik altijd paarden zadelmak heb gemaakt.
En mijn tenen steken naar buiten.
Geen goed oog voor de sprong Verdrietig

Sterke punten

Ik kan snel meegaan met de hand/ lijf als een paard weg springt omhoog wil komen af een galopsprong te vroeg afzet.
Krijg vlug vertrouwen gewonnen.
Ben consequent en niet vlug bang.
En ik wil alles beter doen en ben eigenlijk nooit tevreden over mezelf.(kan ook bij slechte eigenschappen staan Lachen )

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 14:13

slechte punten: weinig geduld, dan stop ik dus ook meestal met rijden voordat ik het op Flair ga af reageren, zo eerlijk ben ik dan ook wel weer.

- ga snel naar voren zitten (door pijn in mijn rug)
- kan mijn rechterhand niet stilhouden
- heb te weinig been.
- rij vaak met te lange teugels, laat ze doorglijden.

goede punten:
-zit wel vaak rechtop (als ik geen rugpijn heb)
-mijn armen goed ontspannen langs mijn lichaam houden
-erken mijn fouten, en probeer ze te herstellen

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 14:35

veel dingen klinken herken baar.
-naar beneden kijken..tja daar heb ik ook best wel last van..
_moet vaak wat consequenter zijn, ben nog wat te afwachtend en te lief.
_als joy in mijn handen gaat hangen, heb ik de neiging om terug te trekken *FOUT*
-als ik ga lopen spannen is het gebeurs dan zie je het wit vann haar ogen, neusgaten gaan wagewijd open en ik ben net een stuiterballetje op haar rug.

Goede punten vind ik moeilijk, ben best perfectionistisch en wil zo veel mogelijk leren, maar het heeft geen haast.
Ik heb een vaste zit.ben helemaal niet bang aangelegen.
Alsk ik ontspannen ben gaat het altijd lekker Haha!

JoT

Berichten: 4008
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 14:56

Wat ik goed vind is dat ik de laatste tijd wat beter rechtop zit en dat ik mijn handen wat beter houdt. Verder is mijn beenligging iets beter geworden. Ik probeer altijd heel zacht in mijn handen te zijn en niet onnodig te drijven. Lukt de ene keer beter dan de andere. Wat fout is? Charlie Chaplin voeten, zwabberbenen, als ik met mijn ene been drijf, gaat mijn andere automatisch naar voren (raar maar waar). Doorzitten blijft moeilijk, overgangen dus ook. Het nare is dat ik vaak precies weet wat ik fout doe, alleen weet ik niet zo goed hoe ik dat moet corrigeren. Hoe hou je bijvoorbeeld in vredesnaam je benen stil. Die twee uitstekels luisteren gewoon niet naar me lijkt het wel!

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:24

Ik heb een heel stille beenligging, en kan steeds beter mijn hulpen onafhankelijk van elkaar geven. Ik zit echter meestal ontiegelijk krom Boos! en trek mijn schouders veel te strak. Ik zit te "statisch" zegmaar in mijn bovenlichaam.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:32

Zwak > ik druk m'n hakken soms heeeeel ver uit als ik relaxed aan het uitstappen ben (zie foto in mijn profiel Haha!) en ik heb vaak moeite met m'n handen goed stil te houden.

Sterk > ik kan mijn benen heel stil houden en net als Marloes ben ik niet bang, dus ik zit meestal ook heel ontspannen in het zadel (soms wel eens iets té ontspannen...).

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 18:40

Sterke punten:
Linkerbeen zit links van paard
Rechterbeen zit rechts van paard
Hoofd aan de bovenkant van het paard

Kortom, ik blijf zitten Haha!

littleroosie

Berichten: 6060
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 18:59

Goede punten:
Benen netjes stil en op de juiste plaats.
Zit altijd recht in het zadel, niet teveel naar links of rechts.
En kijk netjes voor me uit.

Slechte punten:
Beetje voorover zitten.
Handen ook te ontspannen daardoor worden de teugels langer en met zweep rijden is voor mij ook een groot prbleem.
En me ellebogen wil ik nog wel eens 'raar' hebben.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 19:47

Ik zit wel redelijk rechtop, mijn benen zouden alleen net iets stiller mogen liggen. Een absoluut zwak punt van me is dat ik een beste onrustige hand heb/had. Gelukkig is dat bijna eruit!

Percy

Berichten: 12068
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 23:39

Ai, hier geef ik misschien maar beter geen antwoord op Haha!

Ik zag laatst een foto van mezelf en het viel nog het meest op dat ik overdreven naar achter zit met mijn lichaam en mijn benen min of meer voor mijn lichaam heb. Op de een of andere manier lukt het niet op mijn zadel om dat anders te krijgen. Volgens anderen moet ik mijn zadel hoognodig van achter laten opvullen en ligt het daaraan. Ik hoop het maar Bloos
Verder heb ik scoliose maar ik zit redelijk recht (voor mijn gevoel dus scheef), kan ik mijn schouders niet goed naar achter doen en naar beneden kijken doe ik ook al.
Over mijn lange benen heb ik ook te weinig controle naar mijn zin. Die willen nog wel eens gaan klapperen, hoewel dat op dit paard nog wel meevalt omdat ik ze tegen het paard aan kan laten liggen. Bij mijn andere paard zat ik in het luchtledige omdat die een stuk smaller was.

Mijn handen heb ik redelijk stil en altijd rechtop en mijn voet evenwijdig aan het paard. Ik kan niet eens met mijn tenen naar buiten rijden.

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 23:59

Uit onderzoek onder topsporters blijkt dat je minstens 10.000 keer serieus oefenen nodig hebt voordat je een enkele fout een beetje acceptabel begint te vervangen door het goede. Dus je hoeft er helemaal niet over in te zitten dat het allemaal niet meteen lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 00:05

Dat heeft er volgens mij iets mee te maken dat je de spierprogramma's moet gaan veranderen en dat dat niet van vandaag op morgen kan. Over spierbesturing zal ik eens in de literatuur neuzen, wie weet?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 00:45

goed: onafhankelijk, nergens angst voor, geduldig;
slecht: hoofd niet rechtop, wat nonchalant.

Amor Vincit Omnia

gertruud

Berichten: 131
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: oosterblokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 01:22

slecht:
- zit teveel achterover,vooral in uitgestrekte draf (heel slecht)
-kijk naar beneden
-hakken te ver uitgedrukt,vooral ook bij het uitstappen
-hoofd niet rechtop

goed
-stille handen en benen
-onafhankelijke zit

Het is trouwens natuurlijk wel leuk om te weten wat iedereen goed doet en wat iedereen fout doet,maar wat doet iedereen er eigenlijk aan om zijn fouten te verbeteren,welke oefeningen gebruiken jullie bijvoorbeeld voor het naar beneden kijken,wat zo te zien een veel voorkomende fout is(ook bij mij dus)
Zijn er ook oefeningen om te leren meer voorover te gaan zitten?
Misschien is het handig dat iedereen erbij zet wat hij/zij eraan doet,dan heeft iedereen er wat aan?

Dan zal ik zelf maar beginnen,ik rij vrij vaak zonder zadel,hierdoor moet ik vaak wel rechtop zitten,maar als ik dan weer met beugels rijdt,zitten ze vaak weer in de weg. Om te leren niet meer naar beneden te kijken heb ik echt iemand nodig die het af en toe tegen me zegt,ik denk trouwens dat ik maar een bordje op de hals van mn paard ga plakken -> *Als je dit kunt zien,zit je fout*

Dit is echt een leuk onderschrift!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 bezoekers