Kist laten maken. Nog handige tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Kist laten maken. Nog handige tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-02 14:46

Ik heb nu een of ander gammel kistje van de gamma met m'n spullen erin op stal en ook nog een plank in een grote kast. Verre van ideaal.
De kist is eigenlijk te klein en begint gammel te worden, in de kast heerst een ware muizenplaag en wordt alles aangevreten of smerig. Nou is een vriend van mij bezig met de opleiding tot meubelmaker en die jongen maakt echt ontzettend mooie dingen en hij wil wel een nieuwe (grotere!) kist voor mij maken.
Heeft iemand nog handige ideeën waar zo'n kist aan moet voldoen?
Ik moest maar een tekening maken met de maten en zeggen hoe ik hebben wil en dan ging hij er wat moois van maken.

Het volgende had ik al bedacht: (de maten weet ik ook al)
*ding moet van vochtbestendig materiaal zijn, geen regenwater, maar wel een "stalklimaat" in een onverwarmde ruimte.
*absoluut muis-proof
*moet er op kunnen zitten/staan
*slot
*voorste rand van het deksel versteren. Met een metalen profiel ofzo, iedereen heeft er namelijk een handje van om z'n sporen aan te trekken op de rand van MIJN kist. Vind ik niet erg, maar dat oude ding is daar dus niet tegen bestand.
*stukje van de grond: pootjes? Of een dubbele bodem?
*vakverdeling wil ik niet

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 16:23

Ik heb vorige week zo´n soort kist gekregen en helaas ook gemerkt dat dat ding niet "muis-proof" is Boos! , ze hebben op de plek waar de planken aan elkaar zitten, 2 gaten geknaagd Extreme duivel ( <-- hier had eigenlijk zo´n "pistolen -smiley" moeten staan!!) . M´n buurman heeft me aangeboden om er van die metalen profielen langs te maken en dat lijkt me wel een goed idee Lachen !
Ik zou er geen dubbele bodem in doen: als die §%$§"% muizen daar toch weer een gat in maken, loop je het risico dat daar een gigantische kraamkamer onstaat! (Wat een nachtmerrie, je moet er niet aan denken *LOL* Knipoog !) Ik zou de kist/kast gewoon op poten zetten!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 16:27

Opbergding voor zadel op heuphoogte...dan hoef je niet constant te bukken of te strekken om je zadel te pakken....

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 16:40

Ik zou er pootjes onder laten zetten en ventilatiesleuven. Je zweterige zadeldekjes, handschoenen, laarzen oid krijgen anders een heel muf geurtje. Maar eigenlijk heb ik ng een beter idee, ga langs een 2ehands kantoormeubelwinkel.
Ik heb een metalenkast, ijzersterk, muisbestendig en heel veel ruimte voor al mijn troep. Inclusief zadel ed. 22hands en voor F200,- gekocht, zag er nog perfect uit. Hij kwam uit het leger, het was een officierenkast, waar zij hun troepjes konden opruimen. Ideaal!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 16:40

Mijn vader heeft er ook net eentje voor ons gemaakt em hij heeft er van die grote zwenkwielen onder gezet! Wij nemen hem ook mee op de vrachtwagen, dus dat is handig voor op concoursen als je hem naar de stallen moet rijden!
Als je hem wil verplaatsen til je je anders een breuk, want die dingen zijn, zeker vol, altijd behoorlijk zwaar...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-02 17:47

Dees schreef:
Opbergding voor zadel op heuphoogte...dan hoef je niet constant te bukken of te strekken om je zadel te pakken....


Het zadel en hoofdstel hoeft er niet in. Zadel hebben we aparte beugels voor aan de muur (die op slot kunnen!), hoofdstel heeft ook al een goed plekje. Het is dus puur een opbergkist voor de overige zooi.

Het kan ook geen hoge kist worden, hij moet ergens onder passen. Echt een kIst, geen kAst. Inclusief pootjes max 80 cm hoog (maar dat is nog best diep hoor, kan een hoop zooi in!)

Ventilatiesleuven is trouwens wel een hele goede! Ik heb nog van die mooie metalen roostertjes liggen (want de muizen moeten er natuurlijk absoluut niet door kunnen!!).

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 20:24

Haakjes om je sporen op te hangen...
En een versteviging soort van vouwstokje, zodat je kist open blijft staan en niet per ongeluk dichklapt.... hmmm onder de kist een smalle la voor handschoentjes?

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 20:46

Ik heb een kist op wieltjes ipv pootjes!, Superhandig als de kist even opzij gezet moet worden Haha!

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 21:31

Piaffe schreef:
Ik heb een metalenkast, ijzersterk, muisbestendig en heel veel ruimte voor al mijn troep. Inclusief zadel ed. 22hands en voor F200,- gekocht, zag er nog perfect uit. Hij kwam uit het leger, het was een officierenkast, waar zij hun troepjes konden opruimen. Ideaal!


Die heb ik ook. Ik heb er alleen f 100 voor betaald.
Superhandig kan alles in.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 21:39

Ik dacht bij de titel aan een iets andere kist.... wat 'n associatie hehe. Komt vast omdat ik net ben wezen condoleren.

Zo'n kist als jij bedoelt is iig errug handig. Heb thuis een ouderwetse dekenkist, gaat ook veeeeeeel in.

Handvaten aan de zijkant is ook makkelijk!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-02 21:58

Sjimmy schreef:
Ik dacht bij de titel aan een iets andere kist....


*proest* Weet niet of dat past hoor....

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 23:11

Margreet"]
[quote="Sjimmy schreef:
Ik dacht bij de titel aan een iets andere kist....


*proest* Weet niet of dat past hoor....
[/quote]

Ow, ja, dat is handig Margreet kun je op stal overnachten Knipoog

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 23:29

Margreet"]
[quote="Sjimmy schreef:
Ik dacht bij de titel aan een iets andere kist....


*proest* Weet niet of dat past hoor....
[/quote]

Ach joh, beetje vouwen... *LOL*
Wieltjes vind ik een slim idee...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 23:35

Wat handig is, is om een maat te nemen waar je van die plasticopbergbakken in kan doen. Dan hoef je niet al je spul er los in te gooien en blijft het veel netter. Ook bij een hogere kast kun je de planken zo maken dat die bakken erin passen. Ideaal. Maar mijn kast is te klein...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 00:35

ventilatiesleuven, kun je een rooster voor zetten (te koop bij gamma o.i.d.) komt bij mij geen muis door. Klep van boven om dingen in te zetten. De daaronder liggende plank kan ook omhoog, zodat je je zadel van bovenaf in kist kan doen, klep dicht en weer ruimte voor deken of dekje, daaroverheen valt dan de buitenklep. Als je de binnenklep vanaf halverwege laat scharnieren kun je achterop de plank nog weer wat klein spul kwijt en toch makkelijk bij je zadel......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 08:21

Mooi chique doosje er boven op of ernaast met muizengif?

Ventilatie noodzakelijk (schimmel) maarre muizen kunnen door hele kleine gaatjes hoor.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 09:20

Wat dacht je van onderaan een klep zodat je onderin bijv. je bandages of beenbeschermers of andere troep kunt laten. Zodner dat je als je in je kist zit er steeds tegen aan kijkt. Dan heb je toch je dubbele bodem maar dan met meer ruimte zodat je er wat in kwijt kunt. Aan de zijkant, aparte bakjes cq. vakjes zijn handig voor bijv. manentrekkammetje, elastiekjes, kalkoenen en meer van dat kleine grut wat altijd door de hele poetsbak heen gaat. Meer zou ik niet weten. Je moet je flessen met troep, glansmiddel, shampoo, teer enzo ook kwijt kunnen zodner dat het de rest vuil maakt maar wel weer zo dat je er makkelijk bij kunt komen. Sterkte. i kben nieuwsgierig naar het eindresultaat.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:55

misschien vind je dit helemaal niks,maar een kast van hout is denk ik nooit muis proof! zelf heb ik een ijzerenkast(oude leger kasten) daarin is ruimte voor 1 zadel je kunt er heel veel troep in kwijt en die muizen gaan echt niet aan ijzer knagen. dan hebben ze geen tanden meer Extreme duivel