snap iets niet, welk julylid helpt me?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

snap iets niet, welk julylid helpt me?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-02 23:45

Aangezien de jury ineens foetsie was ('s middags was er een andere jury) heb ik het niet kunnen vragen.
Ik had een 6 voor effect van de hulpen, terwijl jamaica voor mijn gevoel echt super liep, ze reageerde op de kleinste beetjes. Ik weet niet of aanleuning hier ook bij hoort, die hebben we namelijk nog niet. Nu weet de jury natuurlijk ook niet dat het beestje 3 is enzo, maar waar worden deze cijfers op gebaseerd?


germie

Berichten: 25920
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 08:05

Waar ze precies op gebaseerd worden ben ik ook nog niet achter. Wel is mij opgevallen dat het gereden zijn in het algemeen, houding en zit van de ruiter, zuiverheid van de gangen en effect van de hulpen allemaal een beetje natte vingerwerk zijn. Als je erg mooi op je paard zit, heb je vaak al die puntne beter (moet het paar d natuurlijk ook nog ene redelijke proef laten zien). En deze cijfers kunnen erg wisselen. Binnen 5 minuten van een 7 naar een 5 of andersom Haha!
Het probleem met het effect van de hulpen is dat jury's vaak wel wille nzien dat je hulpen geeft, maar aan de andere kant moeten ze weer onzichtbaar zijn. Je paard moet aan het been zijn, maar toch moet je niet elke stap zichtbaar drijven. Dit is gewoon een lastig punt, zo'n jury ziet iets, maarh eeft zelf niet op het paard gereden om te voelen hoe het paard werkelijk aan de hulpen staat.
Verder hoort een goede jury ook de zithullpen mee te nemen, dus met halthouden niet alleen aan de teugels trekken, maar met zit en been terug rijden. En dat kan jij met je 3-jarigen natuurlijk nog nniet zo goed als iemand met een paard dat al langer onder het zadel loopt.
Je ziet ook wel eens mensen op een paard waarvan het paard de ruiter telkens voor is, dat is ook niet goed natuurlijk. Het paard moet wachten totdat de ruiter het teken geeft.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 09:44

Als gewezen jurylid:

effect van de hulpen: idd, hoe klein kun je je hulpen geven terwijl je paard nog steeds reageert. Uiteraard afhankelijk van het niveau. In het geval van Stef lijkt me een 6 in het B voor een proef zonder aanleuning niet verkeerd. Overigens Germie, ik wil juist niet zien dat een ruiter hulpen geeft, dan heeft hij zijn paard echt voor elkaar. En een ruiter die iedere pas moet zitten drijven, heeft zijn paard dus niet voldoende aan het been staan.

Houding en zit: precies wat er staat. Hoe zit de ruiter erop.
Gereden zijn in het algemeen: gemiddelde cijfer van de proef, met de mogelijkheid om dingen die je nergens anders kwijt kon, mee te nemen. Bijvoorbeeld de 'grijze' tussenstukjes, of die ruiter van Jasmijn die heel slim steeds net naast de slechte plekken in de ring reed.

Toen ik nog jureerde, gaf ik deze punten altijd heel bewust, bij voorkeur met de opmerkingen erbij.

germie

Berichten: 25920
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 09:52

LIelle, dat jij niet wilt zien dat de ruiter hulpen geeft, daar kan ik het mee eens zijn, maar ik heb al verschillende instructeurs gehad en de 1 wil het drijven niet zien, de ander juist wel. Zo zal het ook met juryleden zijn, de 1 wil liever niets zien, de ander liever wel wat.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Fitzroy

Berichten: 25096
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 10:20

Het principe van de dressuur is juist om zo verfijnd mogelijk alles te doen. Dus dat betekent dat hulpen nauwelijks zichtbaar moeten zijn in het optimale geval. Erg vreemd dat jouw instructeur wel hulpen wil zien, Germie??

OVer het effect van de hulpen: ik kijk of de hulpen goed doorkomen. In jouw geval, Stef, als ze alles op tijd deed maar de aanleuning was niet correct, kun je er idd niet meer dan een 6 voor geven. Een correcte aanleuning is ook het gevolg van juiste hulpen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 12:08

tnx, snap het nu

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:50

Da's knap want ik snap hetnog steeds niet, heb geaccepteerd dat juryleden ook maar gewoon mensen zijn met voorkeuren en mindere en betere dagen. Je moet een beetje relativeren anders word je mesjogge. En als het overall maar klopt, dan kan je tevreden zijn.

Culemborg here I come!!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 17:26

jury`s..... " zucht"
je zult er eentje hebben die vanmorgen net ruzie heeft gehad met zijn vrouw........ Daar gaat je nette proef.....

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 17:51

Sando schreef:
jury`s..... " zucht"
je zult er eentje hebben die vanmorgen net ruzie heeft gehad met zijn vrouw........ Daar gaat je nette proef.....

Dat vind ik nou onzin, die mensen doen ook maar hun best! Elke juri doet anders zijn werk maar ja het zijn inderdaad ook maar mensen, ga zelf maar eens daar zitten en alles perfect doen!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 18:56

Sando schreef:
jury`s..... " zucht"
je zult er eentje hebben die vanmorgen net ruzie heeft gehad met zijn vrouw........ Daar gaat je nette proef.....


Gelukkig ga ik zelden jureren nadat ik ruzie heb gehad met mijn vrouw, dus dat scheelt weer Haha! Knipoog
Verder neem ik in het effect van de hulpen ook mee het logisch zijn van de hulpen. Dus niet alleen teveel of te weinig, maar ook de goede op het goede moment.
Dus deels: hoe komen ze door op je paard, en deels: welke hulpen geef jij.

Navragen is beter dan afvragen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 19:13

waarom ik het wel begrijp:
Aanleuning heeft uiteraard met je hulpen te maken. Dan kan jamaica op het kleinste drijvinkje (nieuw nederlands Haha!) een mooie overgang maken, maar aanleuning hebben we gewoon nog niet, ben ik ook nog helemaal niet mee bezig.
Als een jury dan dus een nette proef maar zonder aanleuning ziet, scoor je een 6

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 00:15

stef schreef:
waarom ik het wel begrijp:
Aanleuning heeft uiteraard met je hulpen te maken. Dan kan jamaica op het kleinste drijvinkje (nieuw nederlands Haha!) een mooie overgang maken, maar aanleuning hebben we gewoon nog niet, ben ik ook nog helemaal niet mee bezig.
Als een jury dan dus een nette proef maar zonder aanleuning ziet, scoor je een 6


en dat vind ik niets te weinig, eerlijk gezegd.


Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 12:34

Kom op ducotje, ik heb al vaker meegemaakt hoor, dat als er eentje niet goed gehumeurd is of dat hij liever een zwart paard ziet dan een wit paard..... Dit werkte zowel in mijn voordeel als in mijn nadeel.
Ik zeg niet dat alle jury`s zo zijn, maar sommige zijn niet redelijk....
Waar basseerd een jury op ??? de ene jury wil dit zien, de andere jury wil dat zien..... springen is tenminste fair, een balk is een balk en een weigering is een weigering..... (ben zelf overigens een dressuurruiter hoor) ik wil alleen maar even aangeven dat niet alle jury`s even eerlijk zijn.

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 14:04

dat al zeker, maar veel te vaak hoor je bij slechte punten 'de jury was te streng enz.
Dat is altijd makkelijk iemand anders de schuld geven.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 17:50

nee, dat bedoel ik niet.
even een klein voorbeeld......onlangs ( 4 weken geleden)
heeft mijn collega netjes haar Z-proefje gereden.
Dat wordt dus door 2 jury`s bekeken....
resultaat: 164 en 182, dat is 18 punten verschil.....met een gemiddelde van 173 en dus geen winstpunt. Hoe kan iemand nou 18 punten verschil hebben in dezelfde proef. Ze is naar de jury gestapt van 164 punten, en vroeg waarom het zo laag was, terwijl de andere 182 gaf.... antwoord:
Ik vind je paard niet zo bijzonder, ik denk dat hij met moeite hier in het z zit, ach hij kent zijn kunstjes, maar de vonken komen er niet van af. Hij loopt nog net niet kreupel, anders had ik je de ring uit gestuurd.

Dit is echt gebeurd, mijn collega stond helemaal perplex bij de jury en wist niet meer wat ze moest zeggen. Ze is kwaad aangelopen en heeft de volgende dag een hele boze brief geschreven.

Ikzelf heb in een B-proefje 180 pt gescoord met Sando en ik kreeg een 10 voor het geheel.... Serieus !! De jury was een voorstander van schimmels, en wij zagen er tiptop uit........ Nu zeg ik niet dat Sando slecht liep, maar 180 punten ? ik was toendertijd nog niet boven de 164 uitgekomen......

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 19:00

Jury's zijn ook maar mensen en al doe ze nog zo hun best..iedereen heeft een voorkeur, kan z'n dag niet hebben of wat dan ook en dat kan zich allemaal in de punten van je proef uiten. Al dan niet expres.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 09:09

of wel express.....

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 10:08

Sando schreef:
of wel express.....


waarom zouden ze dat express doen??? Als de jury voorkeur heeft, vind ik niet dat dat express is, dat heeft iemand gewoon!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 22:49

ik heb renske zo ook goed op het been ( voor het eerst youri nooit Lachen )
Maar vaak zie ik ( merk ik ) dat je zowie zo wel een 6 krijgt , en dat bijna iedereen dan een 6 heeft in de ring, Gewoon omdat daar misschien wat minder na gekeken wordt Verward
Ik heb het natuurlijk niet over alle jurileden,

Groetjes Lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers