Klapperen met bit; aanleuning, wat doe ik fout?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Klapperen met bit; aanleuning, wat doe ik fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-02 08:56

Ik heb de laatste tijd een steeds terugkerend probleem.
Mijn vriendin die mijn paard uitbrengt heeft dit trouwens NIET.

Op het moment dat ik Rubel hoger in wil stellen (gewoon normaal dus niet super opgericht) wordt de aanleuning onstabiel. Hij beweegt met zijn hoofd van beneden naar boven en het gaat van los/vast/los/vast in de aanleuning. Hij "klappert" ahw met het bit.
Op het moment dat ik meer been geef komt hij naar de hand toe, maar in de voorwaarts, neerwaartste lijn. Het klapperen is dan over. Ook in galop klappert hij niet.
Het probleem is dat hij niet laag mag lopen omdat hij dan zijn kont omhoog steekt, hij moet dus weer omhoog.
Dan begint het probleem weer van voren af aan.

Wat doe ik hier fout? (gisteren kwam dit klapperen echt tot een hoogtepunt, zo erg had hij het nooit gedaan, hij had ook heel erg last van zijn rug denk ik want ik kon haast niet doorzitten, ben daar ook snel meegestopt en met poetsen trok hij zijn rug naar beneden)

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 10:30

het klappperen met het bit heeft waarschijnlijk te maken met dat het paard je hand gaat zoeken dus geef eens wat meer speling op e teugels en kijk hoe hij reageert. verder denk ik dat dat wat je gisteren mee maakte te maken heeft met een zwakke rug waardoor hij hem ook niet kan ontspannen maar gaat spannen en jij hem neit uit kan zitten en hij zijn kont mhoog steekt dit kan je ook verhelpen ieor hem meer naar de hand te te rijden. voor het probleem met zijn rug kan je misschien een gelpad gebruiken of iets dergelijks misschien dat het hier door vermindert.
succes ermee....

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 10:58

Je geeft eigenlijk zelf al een gedeelte van het probleem plus oplossing weer in je schrijven.... als je hem voorwaarts rijdt dan volgt ie je hand en houdt op met klapperen, in een voorwaarts neerwaartse lijn...
maar gooit de kont omhoog? word hij zwaar op de hand, hangt hij in je handen? gaat ie op de voorhand... wat voor een rug heeft hij.
Je zegt echter dat de andere ruiter er geen problemen mee heeft.
Dus probeer hem eens goed voorwaarts te houden, ik ken een paard waar je, mits goed voorwaarts, netjes mee weg kunt rijden, maar zodra er een ruiter op zit die te veel van voren en te weinig met voorwaarts van achter naar voren bezig is... met het hoofd gaat slaan....
En voordat je hem hoger in wilt stellen, veel overgangen rijden, goed dat motortje activeren.... ik neem ook aan dat je niet direct hoger in gaat stellen als je begint met rijden...

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-02 11:04

marloezzke schreef:
het klappperen met het bit heeft waarschijnlijk te maken met dat het paard je hand gaat zoeken dus geef eens wat meer speling op e teugels en kijk hoe hij reageert. Voor het probleem met zijn rug kan je misschien een gelpad gebruiken of iets dergelijks misschien dat het hier door vermindert.
succes ermee....


Ik weet niet of je dat bedoelt, maar ik ging wat spelen op mijn teugels en toen werd hij in één keer wel iets zwaarder in de hand, maar hield wel zijn hoofd stil.
In principe houd ik mijn handen eigenlijk zo stil mogenlijk (probeer ik Lachen ) maak meestal geen ophoudinkjes.

Over de rug: ik heb een gelpad dus die zal ik onder het zadel leggen.
Is wellicht een goed idee.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 12:11

veel paarden hebben daar last van dus ik denk dat het best zal werken, maar even verder daar over wat voor gelpad heb je want er zijn bepaalde gelpads die je niet blood op de rug mag leggen omdat deze warmte plekken creeren en de rug nog zwakker maakt,

met dat spelen bedoelde ik wat je waarschijnlijk heb gedaan wat open en sluiten met je handen en op het moment dat hij zijn hoofd correct houdt ontspan je maar dit maar minimaal niet alles los gooien want dan ben je hem weer kwijt zo gauw hij weer begint met zijn hoofd gooien open je en sluit je weer ontspant ie zelf dus hoofd op de correcte plaats ontslapn jij ook.