Niet meer terugkrijgen uit galop, help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Niet meer terugkrijgen uit galop, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-02 17:53

Ik heb een probleem, en iedereen vind het een stom probleem, maar ik wil er gewoon iets aan doen.
Ik ben een vreselijke schijterd, en ik heb sinds kort mijn eigen paard. Het is een speedy devil omdat ie van een Russische Galoprenbaan komt, en hij gaat dus heel snel heel hard. Het is onmogelijk om hem terug te krijgen uit galop, en omtrekken wil ik niet, want dan is ie eerdaags kreupel. Hoe kan ik 'm rustig laten galopperen en ook rustig laten draven. Hij is verder heel betrouwbaar en is heel lief, maar het zit er gewoon ingebakken. Als ie rond loopt is ie wel heel braaf,maar daar stopt ie mee als ik 'm aan laat draven. Dan doet ie zijn hoofd weer omhoog en wil ie ervandoor. Een martingaal helpt niet. Iemand raadde me een slofteugel aan, maar hoorde dat dat niet zo goed is. Help help help! Ik weet zeker dat iemand zoiets wel eens voor handen heeft gehad...


mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 08:38

misschien ook veel andere oefeningen met hem doen, zoals longeren, en veel stemhulpen geven, wanneer hij rustig aan de longe draaft of galloppeert flink belonen, want ik denk dat wanneer je je onrustig voelt (je zei dat je een 'scheiterd'was) dat je paardje dat overneemt en dat kan nooit de bedoeling zijn toch!
groetjuhsss en suc6!!!!

alweer een jaar samen Lachen

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 09:47

je kunt twee dingen doen: hem op de volte zetten en de volte steeds kleiner proberen te maken, op een gegeven moment moet hij dan wel terugkomen, en je kunt hem gewoon door laten galopperen als hij niet op jouw hulpen terugkomt. Op het moment dat hij uit zichzelf wil terugkomen, hem juist weer in de galop zetten en met deze methode net zolang doorgaan totdat hij wel op jouw hulpen terugkomt. Dit kun je ook heelp goed aan de longe doen als je het niet onder het zadel aandurft. Wat overigens geen garantie is dat hij het vervolgens onder het zadel daarna ook goed doet, maar als je dezelfde stemcommando's gebruikt als aan de longe, zal hij het wel sneller begrijpen. En verder: zorg voor goede en voldoende begeleiding!

Kath_

Berichten: 1909
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 12:28

als hij er elke keer vandoor gaat of heel snel dan moet dat stoppen toch.
als je nou zegmaar tussen F-A aandraaft en tussen K-A terugneemt.
en dan weer tussen M-C aandraaft en weer terugneemt tussen C-H.
als hij dat nou niet doet gebruik je stem desnoods stuur je hem naar buiten of geef je een ruk in aan zijn mond (niet te hard natuurlijk).
als je aan de teugels blijft hangen pakt hij het bit vast en stopt die nooit. dus blijven trekken aan de teugels werkt niet.
en als hij dan in galop gaat en er meteen vandoor laat het dan galoperen geef hem ze zin laat hem desnoods harder gaan net zo lang todat jij vind dat hij genoeg heeft gegalopeerd.
en als hij dan in galop gaat niet meteen teugels en danken van laat hem maar ze zin gaan nee jij moet zien wat hij wil en er meer verder gaan.
hij wil dus bijv. 10 minuten galoperen dan laat jij hem dus bijv. 12 minuten galoperen.
snap ie.

maar eigenlijk kan je hem niet straffen want hem is geleerd zo hard mogelijk toch dus ik denk dat hij dat snelle nooit af zal leren.
maar hij word vast wel beter behandel baar

veel geluk kathleen

Suus van HC de Hoeve -> L1
Louisiana Lady -> L2
Mystique -> M2

bluehunter

Berichten: 411
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Niet meer terugkrijgen uit galop, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:29

het eerste is niet bangzijn
je moet niet aandrave als de stap niet rustig is dit geld het zelfd vor galop
als hij van de renbaan komt is hij gewend om recht uit te rennen hij vin viguren dus erg moei lijk dan rijkt hij uit evenwicht en gaat hui rennen

je moet kneemje s geven aan je buiten tuigel loopt ij daar gewoondoorheen moeit je gewoon grofweg een kliijne ruk aan de teugel geven doe dit niet te vaak want dan reageert hij aar niet meer op

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 00:00

Hang een spandoek met in het Russisch "FINISH" erop boven B Haha!


RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 10:15

Zwabbertje schreef:
Hang een spandoek met in het Russisch "FINISH" erop boven B Haha!


Haha, misschien een idee???? *LOL*

Maar je hebt je paardje toch nog niet zo lang? Met veel oefening zal het vanzelf wel beter gaan hoor, gewoon blijven proberen. Steeds kleine stukjes galopperen, en weer terugnemen, opnieuw aangalopperen en weer terug. Al zijn het maar 3 passen. Naarmate de controle beter wordt, kun je steeds langer doorgalopperen.

Succes ermee!

Liefs, Renée

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 13:04

Leer eerst je paardje eens goed kennen en neem les met hem. een instructrice kan beter zien wat je moet doen dan wij hier achter de p.c. ik zou alleen niet te veel kleine stukjes galoperen achterelkaar aangezien de meeste paarden daar nog heter van worden.

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 13:32

idd, ik zou er zelf niet voor kiezen, vaak worden ze door veel overgangen te rijden juist heter. wat je wel moet doen is wanneer hij er een goed tempo in heeft zitten hem belonen en niet te lang doorgalopperen, maar wanneer hij weer eens aan de race gaat kun je hem best eens een keer moe maken en zegguh wil je galopperen, nou dan zul je galoperen en hem flink moe maken, en hem lang in de galop houden, na een tijdje snapt hij wel wanneer hij langzaam galopeert dat ie dn beloont wordt en dat ie het goed doet en bij lang galoperen dat dat niet is wat je eigenlijk wil.

alweer een jaar samen Lachen

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 23:57

MMM toevallig een draver?
Die van mij doet het ook, en is een draver.

Ik laat hem op eeen lang stuk aan galopperen, en goed laten weten dat zij het mag, bij dravers(als die het is) werd het namelijk altijd afgestraft, en vandaar dat ze dus niet echt durven vaak. En alleen erg hard draven.

Ik heb het is op een veld gedaan, en als ze in galop zat dan een volte gaan rijden, dan moeten ze "gas" terug nemen en dat gaat nu heel goed..
Ook op rechte stukken heb ik er goed in de hand.
Ik doe ook heel veel op stem, maar dat verschilt van paard tot paard.

Suc6

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-02 23:02

Baduh heeft echt moet galoperen, draven gaat nu inmiddels goed, maar ik moet mijn benen stil houden anders gaat ie rennen. Galoperen zit eraan te komen, niks overhaasten.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 23:25

Het is toch zo bij renpaarden: 'Hoe harder je trekt, hoe harder ze gaan'? Als je 'm veel teugel geeft gaat ie dan nie langzamer?

It never eats, it never sleeps, it never stops...

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-02 15:37

Dat van die teugels klopt inderdaad. Als ik ze te hard aanneem gaat ie harder rennen. Ik moet hem langere teugel geven en hem dan zijn eigen tempo laten zoeken voor ik zelf terug kan nemen.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 15:55

bij loulou heb ik ook zoiets gehad. mijn lesgeefmens heeft der toen een tijdje gereden. als ze voelde dat ie onder der uit ging galoperen zetten ze hem op de rem, paar passen achterwaarts en weer aangaloperen. en steeds opnieuw. als ze dat een tijdje rustig bleef wel stoppen en gaan draven. in het begin werd ze er alleen maar heet van. maar naar een tijdje heel consequent zijn bleef ze beter onder je galoperen en lette ze beter op.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 19:22

loulou schreef:
bij loulou heb ik ook zoiets gehad. mijn lesgeefmens heeft der toen een tijdje gereden. als ze voelde dat ie onder der uit ging galoperen zetten ze hem op de rem, paar passen achterwaarts en weer aangaloperen. en steeds opnieuw. als ze dat een tijdje rustig bleef wel stoppen en gaan draven. in het begin werd ze er alleen maar heet van. maar naar een tijdje heel consequent zijn bleef ze beter onder je galoperen en lette ze beter op.


"lesgeefmens" hahahaha, dat zeg ik ook altijd als ik even niet op het woord kom *LOL* *LOL* *LOL*

Maar ik ben het wel met je eens Knipoog

Het leven is een gebakje!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 11:15

Zucht... ten eerste is dit een oud topic.

Ten tweede wil je je caps uitzetten!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 16:08

oud, maar nog niet te oud!

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 16:24

Dit paard moet helemaal opnieuw getraind worden. Eerst ga je hem trainen aan de longereerlijn en met bijzet. Het paard moet nu heel zijn lichaam anders gaan gebruiken. Het moet zijn rug gaan gebruiken en leren te sluiten. Sluiten is korter worden in het lichaam waardoor meer balans ontstaat, i.p.v. heel lang worden zoals hem op de renbaan geleerd is. Met bijzet (pessoateugel zou het mooiste zijn) kun je hem dat leren. Als je paard aan de longeerlijn fatsoenlijk rond kan komen, in een normale arbeidsgalop, moet hij leren dat dat onder het zadel ook kan. Dat doe je stap voor stap; je zadelt hem, wederom bijzet, en je gaat op hem rijden aan de longeerlijn (dus heb je iemand nodig die de lijn vasthoudt). Dan afwachten hoe hij reageert, hij zal het misschien gemakkelijker begrijpen op deze manier. Als dit goed gaat, probeer je het een keer los. op de volte, langzaam volte groter maken, en zo de baan rond.

De hond is de betere mens

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 16:25

Idd desiree, maar dat is al gauw bij de meeste paarden en ruiters. Het gaat erom hoe veel tijd en geld en moeite je erin wil steken.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 16:44

Prima schreef:
Idd desiree, maar dat is al gauw bij de meeste paarden en ruiters. Het gaat erom hoe veel tijd en geld en moeite je erin wil steken.

ZE heeft geen keuze, ze zal nooit dit paard fatsoenlijk kunnen rijden indien hij niet omgetraind kan worden. Of ze moet hem verkopen.

De hond is de betere mens

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 16:46

Aangezien het toch een wat ouder topic is ben ik nu wel nieuwsgierig of er met dit paard nog vorderingen zijn gemaakt. Heeft iemand nog contact met Bubbels?

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers