Wat moet jury zelf gereden hebben?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Wat moet jury zelf gereden hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-02 09:48

Dat vraag ik me weleens af. Niet om jury's af te kraken want die doen hun best, daar twijfel ik niet aan. Maar sommige zijn echt minder fijn. In Utrecht jureert en meisje waar ik niet een al te hoge pet van op heb qua eigen rijstijl en eerlijk gezegd ook niet qua jureren. Ze jureert o.a. de L...Kan iedereen dat of meot je zelf een minimaal niveau hebben gereden?


germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 10:00

L moet je gereden hebben om B en L te mogen jureren, dus het kan zijn dat de jury zelf niet echt goed kan rijden, maar toch (goed) mag jureren.
Goed rijden en goed jureren is toch iets anders. Bij ons jureert vaak een man in een rolstoel, dus goed rijden kan hij waarschijnlijk niet (meer), maar goed jureren wel, en daar gaat het om.
Helaas ken ik ook een jurylid die vindt dat je geen B proef moet rijden voordat je thuis M kunt rijden, en dat is weer het andere uiterste. Zij kan wel goed rijden (lichte tour), maar jureren is minder.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-02 10:08

In dit geval vind ik haar jureren ook niet top. Zij was ook degene die me een vijf gaf voor het belonen van mijn paard. Maar ja. Misschien moet ik zelf maar beter leren rijden...

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 10:11

Toen ik nog met mijn zeer aantrekkelijke ex startte hadden we ook zo'n muts die hem altijd voordeeltjes gaf en hem bijna altijd op kop plaatste. Ik kreeg altijd onder de 150...een ring ernaast scoorde ik soms voor een in mijn ogen gelijkwaardige proef 15-20 punten hoger...
Maar ach, het draait ook wel weer eens om, en dan zag iemand mij als combi met mijn paard liever dan hem en zijn paard. Al wenste ik in die tijd wel vaak dat er wat meer mannelijke juryleden waren! Haha!

Culemborg here I come!!

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 10:19

mannen cijferen vaak hoger als vrouwen!! *LOL* teminste .. hier in de omgeving ...wel !
iemand bij onz op stal starte laast L1 en op haar coupon stond als commentaar : jullie zijn geen combinatie je moet eerst afvallen !!
dat had de jury geschreven ... lijkt me niet dat je dat kunt pikken !!
lekkah banketstaaf ( toevallig vrouwlijke jury !! )

Nobody is perfect , my name is nobody Haha! *LOL* * hehe *

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-02 10:23

Ik rijd ook met een - zeer aantrekkelijke want fotomodel - vriend van me. In eht begin (in de B) dachten ze altijd dat hij een punt wilde halen om te gaan springen. Dan stond er op de coupons 'succes met springen!'....hij is toch echt gebrand op de Z-dressuur!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 10:24

wazzup schreef:
mannen cijferen vaak hoger als vrouwen!! *LOL* teminste .. hier in de omgeving ...wel !
iemand bij onz op stal starte laast L1 en op haar coupon stond als commentaar : jullie zijn geen combinatie je moet eerst afvallen !!
dat had de jury geschreven ... lijkt me niet dat je dat kunt pikken !!
lekkah banketstaaf ( toevallig vrouwlijke jury !! )


Whaat!! dat kun je niet menen, dat hoeft maar een jury tegen mij te zeggen, en dan heeft ie wel een klacht binnen over hem/haar. Dat kun je toch niet maken. Echt belachelijk!!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 10:34

Wat ik heb gehoord moet je op dit moment minimaal M rijden om B&L te jureren. Waarschijnlijk was het vroeger anders.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 10:34

Pipo"]
[quote="wazzup schreef:
mannen cijferen vaak hoger als vrouwen!! *LOL* teminste .. hier in de omgeving ...wel !
iemand bij onz op stal starte laast L1 en op haar coupon stond als commentaar : jullie zijn geen combinatie je moet eerst afvallen !!
dat had de jury geschreven ... lijkt me niet dat je dat kunt pikken !!
lekkah banketstaaf ( toevallig vrouwlijke jury !! )


Whaat!! dat kun je niet menen, dat hoeft maar een jury tegen mij te zeggen, en dan heeft ie wel een klacht binnen over hem/haar. Dat kun je toch niet maken. Echt belachelijk!!
[/quote]

Ja zo hoor je dus meer dat jury's al direct bij binnenkomst een zwaardere ruiter veroordelen en direct eigenlijk al een eindoordeel klaar hebben...

Overigens heb ik het bewijs gezien dat mannen niet hoger cijferen dan vrouwen, echt vol verbazing, maar liefst 14 punten verschil met de andere proef.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 10:36

orri"]
[quote="Pipo"][quote="wazzup schreef:
mannen cijferen vaak hoger als vrouwen!! *LOL* teminste .. hier in de omgeving ...wel !
iemand bij onz op stal starte laast L1 en op haar coupon stond als commentaar : jullie zijn geen combinatie je moet eerst afvallen !!
dat had de jury geschreven ... lijkt me niet dat je dat kunt pikken !!
lekkah banketstaaf ( toevallig vrouwlijke jury !! )


Whaat!! dat kun je niet menen, dat hoeft maar een jury tegen mij te zeggen, en dan heeft ie wel een klacht binnen over hem/haar. Dat kun je toch niet maken. Echt belachelijk!!
[/quote]

Ja zo hoor je dus meer dat jury's al direct bij binnenkomst een zwaardere ruiter veroordelen en direct eigenlijk al een eindoordeel klaar hebben...

Overigens heb ik het bewijs gezien dat mannen niet hoger cijferen dan vrouwen, echt vol verbazing, maar liefst 14 punten verschil met de andere proef.
[/quote]

hmm, zou dat de reden zijn waarom ik dit weekend in de b werd afgestraft voor een goede proef. Een 3!!! kreeg omdat ie niet vierkant stilstond. In de B!!, en nog meer van die gekkengeit, misschien komt dat inderdaad omdat ik ook niet echt een barbiepoppenmodel heb.
Maar de eerste die het recht tegen mij zegt, heeft hem te pakken.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 10:44

Jah... ik ben nou ook niet bepaald barbie... misschien qua cupmaat Knipoog
Ik hoorde dat dus van de schrijfster van die jury...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 10:55

orri schreef:
Jah... ik ben nou ook niet bepaald barbie... misschien qua cupmaat Knipoog
Ik hoorde dat dus van de schrijfster van die jury...


Hmm, mijn achterkant had wat meer omhoog moeten zitten, en dan aan de voorkant.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 10:55

Ik geen barbie maar best leuke combi met paard, alleen merk je duidelijk dat de ene ons leuk vindt en de ander niet, en dat dat absoluut invloed heeft op het beoordelen van je proef! Vinden ze je niks dan regent t vijfen op een onderdeel waar je bij de buurvrouw - die je wel 'leuk' vindt - zevens scoort.

Culemborg here I come!!

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 13:13

Om even op het oorspronkelijke onderwerp terug te komen: tegenwoordig is de eis dat je minimaal M1+1 moet zijn voor de IL juryleden cursus.
Maar wat mij opviel bij onze cursus was dat bijna iedereen Z of hoger reed of gereden had.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 13:29

Fitz?? vraagje, een paard wat in de b niet vierkant halthoud, maar wel netjes blijft nageven enzo.....................geef jij die een 3?

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 14:02

Ik heb ooit een finale proef gereden op de verende wagen en daar kunnen de 2 juryleden boven mekaar zitten. Het waren moeder en dochter. De een gaf me 1.74 punten en de ander gaf mij voor DEZELFDE proef 143 punten??????? Ze wilden geen commentaar geven.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 14:03

Merilyn schreef:
Ik heb ooit een finale proef gereden op de verende wagen en daar kunnen de 2 juryleden boven mekaar zitten. Het waren moeder en dochter. De een gaf me 1.74 punten en de ander gaf mij voor DEZELFDE proef 143 punten??????? Ze wilden geen commentaar geven.


;hahahah, ik begrijp dat niemand commentaar wilde geven, jeetje wat een verschil.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-02 14:15

Ik heb de neiging om - als ik zie dat ik nog een meer bij haar moet rijden - mij voor die proef terug te trekken. Heb weinig zin om 8 euro te betalen voor standaard slechte beoordeling. Of is dat erg overdreven?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 15:48

Ik ben een keer in de lach geschoten tijdens een proef omdat de jury zo dom deed. Sevin maakt een misstap in de hoek bij C, hangt ineens de jury uit dat hokje om te kijken wat ik aan het doen was *LOL* , ik had het zowat niet meer.

Even tussen haakjes, Lot, welke jury is dat? Haha!

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 17:02

Nog even off-topic (sorry!):
Ik heb bij het schrijven wel eens meegemaakt dat de jury de knapste van 2 gelijk geeindigde combinaties een puntje meer voor verzorging gaf, terwijl ze alletwee toch duidelijk moeite hadden gedaan voor de verzorging. Dat de ene dan toevallig een jaar of 25, blond, slank en leuk gemake-upped was maakte blijkbaar meer indruk dan het meisje van een jaar of 16, die er toch echt niet heel lelijk uitzag maar nou ook niet bepaald opvallend was (zo was het paard trouwens ook). Deze jury staat er om bekend om combinaties die zijn vrouw traint toch net een paar puntjes meer te geven.

Nu weer on topic:
Het zegt in mijn ogen niets wat een jury gereden heeft, de een ziet het, de andere niet (net als bij instructeurs!). Zelf hoog gereden hebben/veel ervaring hebben met paarden kan het begrip wel verhogen. Bij mijn vereniging worden regelmatig juryleden uit andere provincies gehaald (wat in de provincie Zeeland wel eens een probleem wil zijn, het is en blijft een beetje ver rijden voor de meesten). Dit kan in mijn ogen heel verhelderend werken maar ook een tegenvaller zijn.

"De meest interessante mensen zijn diegenen die op hun 25e nog niet weten wat ze met hun leven willen doen." (gelezen op een toilet in Arthurs' Pass, Nieuw Zeeland 2003)

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 20:44

Lot schreef:
Ik heb de neiging om - als ik zie dat ik nog een meer bij haar moet rijden - mij voor die proef terug te trekken. Heb weinig zin om 8 euro te betalen voor standaard slechte beoordeling. Of is dat erg overdreven?


Dan kun je toch minpunten krijgen????

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 01:24

Niet als je nog niet gestart bent, Orri.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 01:40

Over onaantrekkelijke combinaties gesproken. Ooit schreef ik bij een jury die bij het binnenkomen van een niet al te fraaie combinatie die ook nog eens stuiterig door de baan ging, weigerde die combinatie te beoordelen. Ze draaide zich subiet om in haar stoel en vertelde mij dat ik maar moest punten. Uiteindelijk heb ik een soort live-verslag gegeven van de proef met een voorstel voor elk cijfer, zodoende viel de score toch nog mee. Het was niet mooi en het was niet winstpuntwaardige en het zag er allemaal erg geforceerd uit enzovoort enzovoort. Maar ik vind dat wanneer een combinatie de moeite neemt de ring in te rijden, de jury de moeite moet nemen om er serieus naar te kijken. Soms zit je wel eens te kijken met een gevoel van 'guttegut, moet dit nou echt', maar toch hoor je iedere combinatie te beoordelen op wat die laat zien en niet op de kleur van het haar van de ruiter om maar een dwarsstraat te noemen.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-02 10:42

Kvind t niet zo aardig om namen op het internet te zetten...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 10:53

Fitzroy schreef:
Niet als je nog niet gestart bent, Orri.


Dus als ik het goed heb....

"je bent op wedstrijd rijdt proef 1 bij jury mevr A en vervolgens zie je dat jury voor proef 2 mr. B is.... daar heb je slechte ervaringen mee en je besluit die proef 2 niet te rijden...."

Dat kan???? als dat zo is dan moet ik even iemand op de hoogte stellen Knipoog
die dacht dat je dan puntenaftrek of minpunten kreeg.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers