Falsterbo Horse Show

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Falsterbo Horse Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 03:29

Toch even een verslagje hier.

Ik ben net terug van een halve week in Zweden waar ik gegroomd heb tijdens de Falsterbo Horse Show. Nou ja, gegroomd, mijn voornaamste taken waren invlechten en plastrons strikken, haha!

Ik heb eerder voor een nationaal rijdende springamazone gegroomd, en dat is wel even wat anders dan iemand helpen met 1 dressuurpaard, die ook nog eens gewend is om op zichzelf aangewezen te zijn, en het bovendien helemaal geweldig vindt om eindelijk eens tijd te hebben om met zijn eigen paard bezig te zijn. Veel duimen gedraaid dus (lees: bandages gerold), maar het was heel erg leuk om dat zo eens van dichtbij mee te maken allemaal. (en het is gewoon onwijs stoer om over zo'n terrein te lopen met volledige accreditatie, haha!)

Er bleef dus genoeg tijd over voor leuke uitstapjes. Zo kreeg ik onder andere een rondleidinkje door Flyinge, de grote Zweedse staatsstoeterij annex paardenopleiding. Met wat leuke verhalen over poetsen en stalonderhoud waar zelfs de haren van oude garde Deurne-gangers van overeind gaan staan denk ik Haha!
Flyinge is oorspronkelijk opgezet als stoeterij voor legerpaarden. Het zijn allemaal heel ruim opgezette, stenen gebouwen (in heel mooi zachtgeel, en plaats dit dan in een glooiend landschap met graanvelden, echt Kwijl ) Het is al enkele eeuwen oud, en sommige delen zijn dan ook een soort 'beschermd erfgoed', en daar mag dus niets aan veranderd worden. Als er opnieuw geschilderd wordt moet het in exact dezelfde kleuren gebeuren, en als iets vernieuwd moet worden moet het er weer precies hetzelfde uitzien, etc. Ze hebben er 3 binnenbanen, waarvan 1 grote showring met tribunes etc., meerdere buitenbanen, en een buiten galoppeerbaan en een overdekte.
Omdat het nu midden in de zomer was stonden er niet zo heel veel paarden. Veel boxen stonden leeg en werden schoongemaakt en opnieuw geschilderd etc. Wat je daar ook overal ziet is een strook door het midden van de gang met zand of turf. Tegen het lawaai en uitglijden als je een paard uit de box haalt en meeneemt.
Naast alle faciliteiten, die gewoon enorm uitgebreid zijn, vond ik het vooral zo mooi vanwege de mooie opzet. Het is mooi oud natuurlijk, dus het woord efficientie was nog niet uitgevonden toen het gebouwd werd, tenminste niet wat de details in de bouwwerken betreft. Echt fantastische grote boxen, volledig in hout opgetrokken, alles gescilderd, etc.
Naast de paarden schijnt Flyinge ook erg bekend te zijn vanwege zijn ooievaars. Ik had wel eens eerder een ooievaar gezien, maar niet zo veel bij elkaar en niet van zo dichtbij. Heel speciaal. Ze waren ook daar verdwenen, maar kwamen een aantal jaren geleden uit zichzelf weer terug en doen het er erg goed. Als je de omgeving ziet begrijp je ook waarom. Het is te hopen dat dat in Nederland ook weer lukt.

Kortom, een hele leuke week waarin ik veel gezien en geleerd heb, en weer en boel inspiratie opgedaan wat het rijden betreft!


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 08:36

Hmmmm.... Dat klinkt heerlijk! Lekker even een weekje (ook al was het dan een halve) er tussen uit! En dan op wat voor locatie!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 09:18

Ha die Lot, zeker letterlijk 'net terug' gezien de tijd waarop je je berichtje (en meerdere vannacht) schreef? *LOL*

Echt ontzettend leuk dat je op Flyinge bent geweest (uitspraak is 'Fluu-inge' toch?)! Op de stal in Ozzieland waar ik werkte waren ze helemaal weg van Flyinge. Kyra Kyrklund is daar toch tijden vaste amazone geweest?

Enne... ben benieuwd hoe jouw Engels nu klinkt... Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 09:24

Klinkt goed hoor! Enne, hoe zit het nu met Ivar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 13:24

Viel een beetje tegen met de Ivars, allemaal dressuurruiters Frusty, haha! Ik heb overigens wel het "beroemde" station v Malmö gezien, waar een Finse vriendin van mij zich eens een uur lang heeft zitten afvragen waarom ze naar huis zou gaan ihkv al het mannelijk schoon dat voorbij kwam. Haha! Cool

Het viel me op hoe populair de dressuursport daar is. Zondag na de kur werd alle ruiters gevraagd om na de proef een korte uitleg te geven. Vervolgens stonden er bij de warm-up dan weer een paar camera's om je heen, en werden de ruiters meteen meegenomen voor een interview. Alles werd live uitgezonden op de tv.

Later werd er ook een soort gala-show gegeven in de hoofdring bij het springen. Daar werd dan ook de prijsuitreiking van het kampioenschap gehouden. Dat was ook erg leuk om te zien allemaal. Alle grooms stonden bij elkaar in een hoekje te kijken, en dan hoor je nog wat leuke roddels }> Haha!

ik heb me goed vermaakt Cool

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 13:30

Jaja... ik lees het wel weer.... jij gaat je prima vermaken daar in Zweden!! Go lotje Go!! Ik hoop dat je daar net zo'n leuke tijd hebt als dat je tijdens dit kleine voorproefje gehad hebt!!

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 17:20

Hey wat leuk, heel herkenbaar! Flyinge is idd echt mooi, ben er 3 jaar geleden geweest. Ook bij Falsterbo, waar 's avonds nog met een stel Zweden op stap zijn geweest. Erg gezellie, maar ooowwww wat duur!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 21:36

Je zult zometeen toch ook wel springruiters tegen het lijf lopen?

Kijk je wel uit met al die ooievaars Haha!??

Maar leuk hoor, dat je zo dichtbij die hele show hebt meegemaakt.
En gaan we voor de rest nog op de roddels in ?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 23:16

Fitz ziet ze letterlijk vliegen *LOL*

Ik was tot op vorige week er zeker van dat ik niet op vakantie wilde, maar als ik dit dan zo lees! Schijnheilig


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 09:07

Haha die ooievaars! Schijnheilig

Klinkt allemaal heel gaaf! Lijkt me een geweldige ervaring... Party!!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, IASCrawler, LuckySeven en 191 bezoekers