Zenuwachtig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Zenuwachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-02 19:38

Ik vroeg me af of meer mensen dat hebben, dat ze voor een wedstrijd superzenuwachtig zijn.
Met dressuur is het bij mij gewoon niet leuk meer, dan sta ik zo te trillen op mijn benen! Met de endurance had ik er het eerste jaar geen last van, lekker relaxt rijden, maar nu merk ik dat ik toch wel last van zenuwenkwaaltjes heb. Niet zo heel erg (sta niet te shaken), maar wel superirritant. Ik word 's ochtends wakker en ik kan dan gewoon niet eten, doe ik dat wel, dan ga ik geheid over m'n nek. Dus eet ik niet tot ik op mijn paard stap (losrijden, 15-30 minuten), maar dan is het ook nog niet safe.
Ik ben van nature helemaal niet zo zenuwachtig (dacht ik). Ik kan de meeste stress wel hebben, maar zodra het op presteren aan komt schijt ik echt 7 kleuren stront. Voor mijn examens was ik ook heel zenuwachtig (schoolexamens vielen mee want dat was elke dag, maar rijbewijs was echt een ramp). En ik maar tegen mezelf zeggen: waar slaat dit op?
Ben heel benieuwd hoe dat morgen gaat, dan is het klasse II en dan ben ik natuurlijk nóg zenuwachtiger dan anders. Gelukkig heb ik mijn mams mee die van te voren nog een paar broodjes naar binnen propt. Meestal hou ik het trouwens prima uit zonder eten (niet erg gezond natuurlijk), door de zenuwen krijg ik pas honger na zo'n 30 km. Het zou wel een erg groot probleem worden als ik op gewicht (minimaal 70 kg, dat haal ik nooit) moet rijden, maar ik geloof dat ik daar nog láng niet aan toe ben!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 19:53

Nee zo erg is het bij mij niet ik reageer me namelijk altijd af op mijn zus (andersom trouwens ook) en dat neemt een boel spanning weg we weten dat van elkaar en vinden het niet erg

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-02 19:58

Ik vond mezelf ook nooit zenuwachtig, maar mijn vader & moeder hebben de vorige keer echt de schok van hun leven gehad, en toen viel het best mee. Het kwam gewoon omdat ze ernaast zaten toen ik ging 'ontbijten' (broodje smeren dus, en een glaasje sap drinken). Toen ik op mijn paard moest stappen en nog geen hap door mijn keel had (was gewoon misselijk) werd mijn paps kwaad...
Ik noemde het ook nooit zenuwachtig, maar sinds ik mijn rij-examen gigantisch verkl**t heb door de zenuwen ben ik maar gaan erkennen dat ik gewoon een zenuwlijer ben...

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 20:18

Ik krijg wel altijd kriebels in mijn buik, maar niet echt dat ik geen hap door me keel kan krijgen. Ik denk gewoon: Waarom zou ik zenuwachtig zijn voor een paar rondjes te draven en te galopperen.
Het helpt wel als ik dat denk!

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 20:21

Ik eet ook niet veel voor de wedstrijd en ben ook wel een beetje zenuwachtig. Ik vind het echter niet erg, een beetje kriebels in je buik is denk ik wel goed...zodra ik op het paard stap en aan het werk ga, is het afgelopen.
Katja (mijn zus) heeft het wel heel erg gehad toen ze Chico van me overnam. Hij liep toen al Z2 en iedereen had hoge verwachtingen van haar, ze klapte dan helemaal dicht en was nauwelijks aanspreekbaar..tijdens de proef deed ze bijna niks, alleen hopen dat de proef zo snel mogelijk voorbij is!! Verward Dat is nu al veel beter, gelukkig heeft ze er tijdens de cross geen last van, dan zouden er ongelukken gebeuren

Ik ben 3 jaar lang altijd als laatste geeindigd, omdat ik een heel moeilijk paard heb, dat altijd erg bang was en dan verstijfde....het maakt me dus helemaal niet meer uit of er nou een jury bijzit of niet. Ik ben gewoon bezig om dat paard ontspannen door de proef te laten lopen, ik kan ook rustig verder rijden na een mislukt onderdeel.

Mijn moeder daarentegen is ontzettend nerveus als wij moeten rijden, helemaal tijdens de cross, ook al zit ze thuis en wij rijden in Belgie...ze kan niet eten of wat dan ook (terwijl ze vroeger zelf ook gecrosst heeft en dan zelfs zonder helm of bodyprotector!)
Bij sommige mensen schijnen valeriaan pilletjes wel te helpen om de ergste zenuwen te onderdrukken...(al is het maar psychisch Knipoog )

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 20:29

Een vriendin van mij heeft het ook. Die is voor wedstrijden ook heel erg nerveus. Ze heeft altijd valeriaanpilletjes bij zich. Als het té erg wordt neem te daar een van.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 20:39

Ik had dus verwacht ook heel zenuwachtig te zijn, maar op het losrijterrein (wel erg onwennig) en in de proef was ik alleen bezig met mijn paard. Ook mijn paard was niet zenuwachtig, ook niet echt ontspannen maar hij bleef toch wel gaan voor me.
Maaaaaar, *LOL* , ik loop me wel op te vreten zo'n week vantevoren en op de dag zelf was ik bijna mijn cap vergeten, ik wilde er absoluut op tijd zijn etc etc. dan kan ik dus ook niet echt eten, gelukkig wil ik dan wel veel drinken dus dan werk ik een drinkontbijt naar binnen.
Valeriaan helpt alleen als je er een dag vantevoren mee begint Haha!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 20:52

ik ben niet zenuwachtig. ik rijd ook heel vaak wedstrijden. wel soms als ik een klasse hoger ga starten ofzo, maar dan een heel klein beetje Knipoog Gaaaap

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 21:54

Het ligt er een beetje aan wat voor wedstrijd, onlangs had ik een best belangrijke wedstrijd voor het bedrijf, die wil je dan toch supergoed rijden en mensen leggen dan best een druk op je. Nou toen kreeg ik toch klachten als maag-darm stoornissen en inderdaad kreeg ik ook parkinson verschijnselen Haha! Gelukkig is het niet altijd zo extreem, maar ik heb bijn altijd wel een lichte mate van arousal, wat ook hoort bij wedstrijden vind ik, je doet het toch om een reden.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 22:01

Ik ben altijd weer doodzenuwachtig. Moet altijd 3x naar de wc en zo Haha! . Vlak voordat ik de baan in moet heb ik van die bagger-benen, alsof ik er helemaal geen controle over heb. Maar als ik dan de baan rond rij, valt het allemaal van me af en kan ik me op mijn proef concentreren. Ik rij ook altijd lachend binnen, stom genoeg helpt dat me.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 22:30

hey
ik heb morgen wedstrijd en ik heb wel wat zenuwen ja. Ik probeer de tijd wat te doden met op bokt te zitten snuffelen Knipoog
Maar morgen zakt alle moed me weer in mijn schoenen wanneer ik al die tegenstanders zie. Ze rijden allemaal zo heel goed en ik daarentegen... Huilen

Ik rij wel gewoon voor mijn plezier, maar zij hebben echt zo'n superpaarden enzo... En je paard moet ook aan de teugel, anders krijg je per onderdeel maar een 4. (had ik de vorige keer) en als Gigi geen zin heeft loopt hij mooi niet aan de teugel... Het is wel de laagste klasse en zakken van klasse gaat al niet meer, maja.
Ik wil heel graag een keertje 50% halen, maar of dat gaat lukken weet ik niet. Hier zijn ze nl nogal héél giereig met punten. Bv paard doet hoofd 10cm naar voren: 4 + commentaar: tegen de hand ... Frusty

Naja, ik laat morgen wel weten hoe het gegaan is. Waarschijnlijk wer laatste met nog geen 45% maja. Nu ga ik mijn proeven klaarleggen en nog wat aan mijn ouders hun oren zeuren Haha!
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 17:02

Zenuwachtig is niet het juiste woord bij mij. Ik denk eerder aan panisch Lachen
Kan het heel slecht hebben, slaap amper, en ben super gestresst..

Even off-topic..Hoe ging Lage Vurrsche??

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 19:27

ik ben ook altijd superzenuwachtig, en dan nog wel voor manegeproeven. Als ik eenmaal aan het rijden ben is het weg. Ik maak me altijd het meeste zorgen of ik wel op tijd, goed aangekleed, paard netjes gepoetst en gevlochten enz in de ring kan verschijnen.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 20:10

Bij mij valt het ook in een keer van me af zodra ik op weg ben. Al blijf ik altijd bang te verdwalen, wat me nu dus ook al behoorlijk vaak is overkomen. Dan raak ik ook behoooorlijk gefrustreerd..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 20:43

ik ben echt heel nuchter zal er geen minuut minder van slapen. zal er geen boterham minder om eten en geen seconde minder lachen. nee mij maakt het helemaal niks uit gewoon hetzelfde als dat ik morgen gewoon mijn paardjes van stal af haal om te oefenen.

groetjes [naam]

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 21:11

Ik heb er over het algemeen niet zoveel last meer van. Vroeger wel, maar ik kan er tegenwoordig veel beter mee omgaan. Met wedstrijden vertrouw ik volledig op mijn paard met de gedachte dat alles wel weer goedkomt, en klaaaaarrr... Bij mij werkt dat uitstekend.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 23:25

Bij de meeste mensen is het zo dat ze zenuwachtig zijn tot vlak voor de proef en dan ineens is het over.
Helaas, zo werkt het bij mij nog steeds niet. Ik blijf zenuwachtig tot en met het afgroeten.
Zonde is dat want door de zenuwen vergeet ik te rijden, en dat is toch waar het in de eerste plaats om gaat Haha!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 08:38

Voor de dressuur ben ik niet erg zenuwachtig, maar voor springen wel...
Misschien omdat de dressuur me toch net wat beter afgaat...

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 09:17

LV ging heel goed, vandaar ook dat ik erover begon. En achteraf moet ik zeggen dat Laag Soeren wel behoorlijk erg was. Gister heb ik ook niet gegeten tot ik op het paard zat... maar ik was niet kotsmisselijk of zat te shaken, en het ging gister ook supersupersuper goed. Ik vind zenuwachtig zijn zo'n crime, het slaat namelijk nergens op, maar toch, elke keer weer... behalve gister, ik had denk ik best kunnen eten (drinkontbijtjes doen wonderen).
En ik had best wel heel erg nerveus mogen zijn denk ik... was toch klasse 2 en ik wilde het absoluut niet verkloten! En dat hebben we (Voltrack vooral) ook niet gedaan.
Bij dressuur draag ik het ook altijd over op m'n paard, pas als ik de ring inga ben ik weer rustig en kan ik gaan rijden, maar dan heb ik inmiddels al een tijdbommetje onder me, en dan is het dus NIET leuk meer. Misschien dat het nu wel veel beter gaat omdat ik toch heel anders ben gaan rijden, maar ik hoef geen proefjes meer te doen, ik vond het één grote verschrikking! Dan ging ik echt helemaal shaken, met endurance krijg ik alleen kriebels, en die zijn over zodra ik gestart ben.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 20:38

Hey, ik was alleen de eerste paar keer onwijs zenuwachtig, echt niet leuk. Nu bijna niet meer. Of ik moet een tijdje geen wedstrijden meer gereden hebben. Dan heb ik het weer.

Life go's on

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 21:25

Als ik een poosje niet meer gestart heb moet ik de eerste keer wel weer even slikken voor het opstappen. Meestal zakt alles wel weg als ik aan het losrijden ben. Ik ga toch niet op concours voor dat ik er van overtuigd ben dat ik klaar ben voor wat er van me verwacht wordt, dus waarom zou ik dan nog zenuwachtig zijn?

Het help heel veel als je er voor zorgt dat de voorbereiding goed is, en je ruim de tijd voor alles hebt. Maak voor jezelf een tijdschema en houd je daar aan. Als je tijd over hebt kun je er rustig op een stoel bij gaan zitten en je nog een keer op de proef concentreren.

Ik probeer altijd voor ik ga opzadelen de tijd te vinden om in mijn hoofd de hele proef een keer te rijden. Vroeger deed ik dat vaak onderweg in de auto al. Dan loop ik alles een keer door en bedenk "oplossingen" voor mogelijke problemen die ik tegen kan komen. Als dat lekker loopt dan lukt de proef meestal ook wel!

Ik kan wel merken dat ik de laatste jaren veel minder gestart heb. Ik moet soms echt weer een beetje zoeken naar de routine van voorheen, maar als ik maar weer een paar keer op concours geweest ben dan loopt het wel. Maar af en toe loopt het gewoon niet lekker en dan kom je echt met puddingbenen van je paard. Ik kan ook zo tijdens de proef helemaal dichtklappen, of dan weet ik niet meer welke kant ik opmoet ofzo Frusty

Ik kan me nog herinneren dat ik met Akka op het NK SGW reed en me tijdens de proef zat af te vragen waarom ik niet zenuwachtig was, want dat zou ik toch moeten zijn op zo'n moment?? Lachen Maar dat was wel in een periode dat ik enorm veel startte, en dan wordt het gewoon routine.

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 21:55

Hoi ik he pas een paar wedstrijden gereden en ja ik heb er ook last van. Ik eet niet veel en ben altijd flink sjaggie, wat mijn suporters iets minder vinden Haha!. Ik eet niet echt veel, maar als ik eenmaal aan het losrijden ben is het wel over en inderdaad de wc bezoek ik ook vaak.
Ik neem geen pilletjes ofzo, zoerg is het niet maar ik heb wel kriebels, maar dat maakt het ook weer leuk en spannend!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 14:46

Ik ben niet zenuwachtig. Je rijdt zoals je rijdt. Als het niet goed gaat, gaat het de volgende keer misschien extra goed. Het feit dat er een jury bij zit veranderd daar niets aan, geen reden om je druk over te maken dus.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 14:51

Ik ben ook bloednerveus op wedstrijden. In het begin met een jong paard is het vooral om niet af te willen gaan en later wordt het meer vanwege de prestatiedrang. Hoewel ik wel merk, hoe vaker ik ga, hoe minder erg het wordt. Maar mijn benen willen dan echt niet meer, en rijden lukt ook niet goed. Haha!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Binau en 34 bezoekers