Ervaringen met het halen van een BE-rijbewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Ervaringen met het halen van een BE-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-02 14:18

Hebben jullie al een BE-rijbewijs? Of is er misschien iemand die er net mee bezig is?
Ik ben namelijk ook van plan een keer te gaan beginnen met het BE-rijbewijs. Alleen weet ik niet of het moeilijk is wat je precies moet kunnen en hoeveel lessen je het beste kunt nemen. ´k Hoop dat er mensen zijn die er al meer ervaring mee hebben gehad (en me er wat over kunnen vertellen Lachen )
Moet je er trouwens ook een theorie-iets voor doen?

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:32

Ik heb sinds anderhalf jaar mijn E achter B.
Om deze te halen heb ik een ééndagscursus gedaan. Dat houdt in zes uur achter elkaar lessen (= erg zwaar) met direct daarna examen. Door die lessen achter elkaar zit je er goed in en gaat het examen ook wel goed.
Je moet een aantal theorievragen kunnen beantwoorden, maar dat is niet een echt theorieexamen, maar gewoon mondeling.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:40

Ik ben het ook van plan binnenkort, omdat het volgens mij toch wel erg makelijk is. Bij ons in het dorp wordt het gedaan door een rijschool, die doet het in anderhalve dag. Een dag lessen, de volgende dag heel even lessen, en dan gelijk afrijden!!
Best pittig dus, maar ja het is wel erg handig!!! Haha!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:54

Ik heb expres geen dagcursus gedaan. Ik beredeneer altijd alles en daarvoor is een dagcursus niet geschikt. Als je iemand bent die blindelings zonder na te denken iets kunt leren dan kun je een dagcursus doen. Wil je ook graag weten waarom bijvoorbeeld bij te snel optrekken de kar voor de auto kan komen (beetje natuurkunde, kracht), dan moet je losse lessen nemen. Ik heb 6 losse lessen gehad en ben in 1 keer geslaagd. Dit was achteraf ook nog goedkoper dan een dagcursus. Die dagcursus werd mij afgeraden door de rijinstructuer. Je moest namelijk eerst 1 losse les nemen en dan kijken of het losse lessen werden of een dagcursus. Ik heb daarna dus nog 5 losse lessen gehad.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:54

Ik heb mijn E nu bijna 2 jaar, en heb een eendagscursus gedaan maar heb dat verspreid over 2 dagen, en ik ben in 1x geslaagd. Ik vond alles in 1 dag proppen toch wat veel worden.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 15:14

Ik heb ook een dagcursus gedaan met dan wél meteen 's middags het examen. Ik begon om 8 uur en dan lunchen om 12 uur, examen om 4 uur.
In totaal rij je dan 7 uur. Het lijkt veel, maar ik vond het heel goed te doen. De meeste tijd ben je bezig met bochtjes achteruit draaien, als je dan eenmaal doorhebt, dan is het makkelijk. Tussendoor stopten we dan even en dan vertelde mijn instructeur over de theorie (bijv. hoe je kan zien of de trailer er goed aanhangt en hoeveel je mag trekken..kentekenbewijs enz).
Ik had de bochtjes al eens thuis geoefend, maar je kunt het jezelf moeilijk aanleren, want je doet vaak veel te veel! Je moet 1 keer je stuur half omdraaien (bocht achteruit naar rechts = stuur linksom!!) en daarna gewoon wachten tot de trailer gaat draaien....daarna "met de trailer meesturen" tot je de bocht om bent. Zo'n examinator weet ook dat je de hele dag gereden hebt en mijn examen duurde dan ook minder dan 20 minuten!
Succes!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 15:30

Citaat:
maar je kunt het jezelf moeilijk aanleren, want je doet vaak veel te veel!

Dat is waar, maar als je thuis oefent krijg je wel het gevoel van het "tegensturen".

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:43


wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:58

ik ben er nu mee bezig. heb geen dag curcus gedaan,omdat ik het toch op me moet laten in werken. ben niet zo snel met leren. nu ong. 10 lessen gehad en examen gedaan,maar gezakt omdat ik de bochtachteruit in 2 keer deed.
V/d week moet ik ff bellen of er al een nieuwe examen datum bekend is en dan nog 1 of 2 lessen en weer op. En maar hopen dat ik nu slaag. Ben nog al zenuwachtig op dat moment.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 17:17

Ik heb ongeveer 2 maanden geleden mij E achter B gehaald....
Ik had 2 x 2 uurtjes les, en die dag erna een halve dag incl. examen !
Je bent zo blij als je het hebt, ik in ieder geval wel, je bent niet meer zo afhankelijk he.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 18:31

Ik heb het ook met een dagcursus gedaan maar reed al jaren rond zonder E Bloos
Ik hoefde de bochtjes achteruit enzo dus niet meer te leren.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 00:30

Wil je ook graag weten waarom bijvoorbeeld bij te snel optrekken de kar voor de auto kan komen (beetje natuurkunde, kracht),

Ja leg eens uit, hoe je dat voor elkaar krijgt.
Dat hebben ze mij zelfs nooit verteld bij het behalen van mijn vrachtwagenrijbewijs en chauffeursdiploma.

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 07:46

hoi

je moet nog een weekje wachten op het verslag van pim zijn e-examen
hij doet het via de anwb.
heeft eerst een "intake" gehad dan ga je rijden en dan wordt er gekeken hoeveel lessen
hij moet nu donderdag,vrijdag en maandagmorgen in totaal 12 uur lessen en dan maandagmiddag examen.
ik hoop toch echt dat hij met een papiertje thuiskomt.
dus nog een weekje geduld voor het verslag

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 08:17

SPANNENDDDD!!!! Pim heel veel succes! We denken aan je!
Marijke hou je nagels heel, hihihihi.
Viv

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-02 14:02

Ik mocht van mijn vader al een paar keer zelf naar wedstrijd rijden. Dat ging best aardig. Het is vooral even wennen hoe breed je wagen dan is en dat je langzamer moet remmen enzo. En het bochtjes draaien enzo ga ik nog wel een keer oefenen op het terrein van de manege.

Weet iemand overigens hoe het gaat op zo´n examen met het aankoppelen? Krijg je dan instructies van iemand die zegt hoe ver je nog moet of moet je het zelf helemaal opknappen...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 14:34

* Ellen * schreef:
het gaat op zo´n examen met het aankoppelen? Krijg je dan instructies van iemand die zegt hoe ver je nog moet of moet je het zelf helemaal opknappen...


Je rijinstructeur mag je helpen.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-02 14:47

aha at is handig *LOL* ik kan dat namelijk echt niet in mn 1tje