Wat zijn dit voor irri beestjes op paardenbuik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wat zijn dit voor irri beestjes op paardenbuik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:18

Afbeelding

Dit is een foto van een haarkruintje in het midden van de onderzijde van Pablo's buik (vlak achter de singel). Elke dag zitten er als hij van wei afkomt van deze ieniemienie beestjes op die plek. Verder nergens, echt alleen maar op de kruin. Ze laten hele kleine plekjes bloed achter nadat ze zijn verwijderd. Volgens mij kriebelt het ook. Het lijkt alsof het plekje steeds kaler wordt dus ik wil er graag iets tegen doen maar wat? (de grote broertjes/zusjes van deze beestjes gaan trouwens in de staart en oren van de paarden zitten, althans die lijken er op maar zijn een maatje groter).

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 18:50

Klinkt als vlooien...die zuigen bloed en die laten dan rode vlekjes achter...springen ze ook?? Het kan ook gewoon schurft zijn! Daar heb je dan wel weer veewas voor (kweet niet of je dat ook op paarden kan gebruiken) Er zal vast wel een of ander middel er tegen zijn, ik weet zelf alleen niet wat maar er zullen heus wel mensen zijn die het wel weten...staart zou je met azijn kunnen doen kijken hoe ze daar op reageren

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 19:14

Misschien mijt of luizen? Laat er even een DA naar kijken...
dan kun je er een speciale shampoo voor krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 20:18

Ziet er niet leuk uit. DA laten komen en behandelen. Wordt straks van kwaad tot erger, brrr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 08:09

Ze bewegen niet. Ze zitten heel stil, zijn echt een soort minivliegjes die daar gaan zitten. En je kan ze er zo afpoetsen. Als ik een paar uur nadat hij al op stal is gezet, is er geen beestje meer te bekennen. Zie je er echt niks meer van. En als hij niet op wei gaat zitten ze er ook niet. Volgens mijn instructeur gingen dat soort beestjes eigenlijk alleen in het voorjaar aan de binnenkant van de achterbenen zitten (in de liezen).
Maar ik ga straks toch met iemand mee naar de kliniek dus dan vraag ik het eens aan hun.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 11:19

Ik ken ze. IJsco had ze inderdaad bij de liezen zitten, ze zaten daar stilletjes met z'n allen maar deden niks.
Ik heb het toen een tijdje goed ingesmeerd met vliegenspul en toen waren ze verdwenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 15:14

Ik heb het aan de DA gevraagd. Hij kende het wel maar wist ook niet wat het precies was. Het kan er alleen wel voor zorgen dat de huid daar dikker wordt. Goed insmeren met anti-vlieg en verder zien we het wel.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 16:04

mijt, misschien jonge vliegjes ?? (Die moeten toch ergens blijven).

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 23:14

Toevallig was mijn veearts vanmiddag hier en ik heb hem de foto en je verhaal laten zien. Hij kon het wel moeilijk zien op de foto, maar hij dacht niet aan (paarden-)luizen o.i.d. Hij had het over soorten 'grasluizen' of zoiets die in het gras voorkomen. Er schijnen veel verschillende soorten te zijn. Deze kunnen op paarden gaan zitten en soms ook wel prikken, maar echt schadelijk zijn ze niet voor paarden. Wel zijn er soorten waar sommige paarden weer allergisch voor kunnen zijn.Ze komen vaker voor in weidegras. Paardenvlooien bestaan niet in West Europa.
Gewoon afpoetsen en de boel een beetje ontsmetten omdat ze wel gaatjes prikken in de huid.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 23:37

Haagsemeid schreef:
Het kan ook gewoon schurft zijn!


Schurft zijn geen beestjes maar meer een zoort huidschilver achtig iets en dat kan je weer wegwassen met Sebacil dat verkrijgbaar is bij de DA

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 00:09

TEKEN!!!
Daar lijken ze op en ze voldoen aan de beschrijvingen.
Als ze vanzelf weggaan, dan weet ik het niet. Het is wel heel herkenbaar... Zeker in een wei. Met bomen misschien?

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 02:33

pferdtje"]
[quote="Haagsemeid schreef:
Het kan ook gewoon schurft zijn!


Schurft zijn geen beestjes maar meer een zoort huidschilver achtig iets en dat kan je weer wegwassen met Sebacil dat verkrijgbaar is bij de DA
[/quote]
Schurft is echt geen gewone huidschilfer hoor.. Knipoog Dat zijn kleine mijten die kanalen graven onder de huid.. In blacklight zie je dan allemaal rode strepen. Je kan je wel voorstellen dat dat aardig zeer doet!

Teken zullen het ook wel niet zijn als je ze er makkelijk af kan borstelen..

Aangezien de veearts van Fabienne er naar heeft gekeken lijkt me dat de meest logische verklaring..

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 08:16

Okeeej hahahaha....tsja ik weet ook nog niet alles heh ben ook nog maar een klein onschuldig Schijnheilig meisje Knipoog

Heb ik dat ook weer geleerd! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 08:44

Bedankt allemaal! Ik denkdat het erhaal van Fabiennes DA wel klopt. Aangezien hij het alleen maar op wei krijgt. De beestjes zoeken dunne huid op want bij de Haf van de DA zaten ze in het voorjaar rondom in de dunne huid op zijn onderbuik en mijn instructeur kende de beestjes ook, hij zei dat ze meestal in de liezen van een paard gaan zitten.
Aangezien ze echt enkel en alleen op de wei er gaan zitten is het wel aannnemelijk dat ze uit het gras komen.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 22:50

batje"]
[quote="pferdtje"][quote="Haagsemeid schreef:
Het kan ook gewoon schurft zijn!


Schurft zijn geen beestjes maar meer een zoort huidschilver achtig iets en dat kan je weer wegwassen met Sebacil dat verkrijgbaar is bij de DA
[/quote]
Schurft is echt geen gewone huidschilfer hoor.. Knipoog Dat zijn kleine mijten die kanalen graven onder de huid.. In blacklight zie je dan allemaal rode strepen. Je kan je wel voorstellen dat dat aardig zeer doet!
[/quote]

Kee Het is iets gecompliceerder maar als het er lang genoeg op zit kan je gewoon de haren eruit trekken Een advies met schurft en schimmel NIET VERWAARLOZEN!!!! Dan krijg je het namelijk bijna niet meer weg zeker niet in de winter al het vochtig en nat is