Wie vindt zichzelf een kundig ruiter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Wie vindt zichzelf een kundig ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 13:21

Naar aanleiding van het topic Wanneer ben je een kundig ruiter: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 4&start=50 en naar aanleiding van de verschillende reacties op de RT-topics van steeds dezelfde mensen komt bij mij toch bovenstaande vraag op.

Wees eens eerlijk Pling

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 13:30

Redelijk kundig voor het nivo waarop ik rij. Maar ik moet en hoop nog heel veel te leren Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 13:57

Ik vind mezelf alles behalve een kundig ruiter, ik moet nog zoveel leren, zoveel dingen weet ik nog niet en zoveel dingen moeten nog beter. Gelukkig ben ik nog jong en kan (en wil) ik een hele hoop leren dus ik hoop dat ik er kom!

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:01

Helaas...
Ik rijd zo kundig als ik op dit moment met deze paarden kan. Door de lessen die ik krijg, betrap ik mij er constant op dat ik nog heel veel aan mezelf moet verbeteren. Het "ruitergevoel" is er wel, de ervaring begint te komen. Op het moment heb ik een "ouder" paard (8 jr) en een jong paard (4 jr) te rijden en er staat een driejarige op stal die binnenkort onder het zadel komt. Door het rijden van deze (en andere) verschillende paarden wordt de kundigheid wel ontwikkeld.

Ik heb eerlijk gezegd niet het hele kundigheids-topic gelezen, dus weet ik ook niet precies wat jullie allemaal onder kundig verstaan.
Naar mijn idee is het het op een correcte, weloverwogen manier eerlijk kunnen rijden waarbij het paard soepel en in balans loopt. Hierbij zal het paard constant verbeteren qua beweging en mogelijkheden.

Kortom: nee, ik vind mezelf nog geen kundig ruiter.
Laatst bijgewerkt door Kitty op 15-07-02 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:03

Ik vind mezelf kundig met de opvoeding en het rijden van jonge paarden.
Ze een eerlijke en redelijk basis mee geven lukt me redelijk.
Juist de bloederige/ nerveuse typjes gaan wel lekker.
Ik krijg die soort paarden heel snel vertrouwen gegeven.
Voor mij een heel erg belangrijk onderdeel bij jonge paarden.
Verder ben ik van nature heel consequent en dat is mooi meegenomen.

Dus ik vind mezelf redelijk kundig voor het opleiden van jonge paarden naar L nivo springen en dressuur.
Voor de hogere klasses heb ik zelf nog te weinig paarden door kunnen rijden, dus mis ik die ervaring ook.

Het bovenstaande heb ik niet alleen om dat ik er zelf zo over denk maar ook omdat het me door echte paarden mensen ook verteld is.
waaronder Paul en Emile Hendrix, en daar ben ik nog altijd heel trots op!!

Maar niet te min moet ik nog heeel veel leren, maar dat wil ik ook!!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-02 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:04

Ik vind mezelf kundig in het aanrijden van jonge paarden, alle soorten jonge paarden, moeilijke makkelijke, trage, rillige. Eigenlijk hetzelfde als wat de bovenstaande persoon zegt.


germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:21

Mijn kennis en kunnen is vooral op het gebied van de jonge paarden, het aanrijden. Het maakt dan niet uit of ze brutaal, nerveus, sloom enz. zijn. Het niveau vind ik lastig in te schatten, ik doe dit al jaren, maar wedstrijdrijden pas sinds januari. De meeste paarden heb ik vrij snel klaar met het leren van stap, draf en galop. Er zit ook echt wel eens 1 tussen die mij meer moeite kost, maar het komt eigenlijk altijd wel goed. Meestal leer ik de paarden ook enigzins wat springen is. Verder komen wijken en schouderbinnenwaarts en acherwaarts nog aan bod.
De paarden naar M of Z rijden heb ik zelf de kans nog niet voor gehad. Te weinig les en altijd waren de paarden dan weer verkocht.
Ik heb 1 keer een merrie langer kunnen rijden, deze had ik op mijn eigen manier galopwissels geleerd. Ik weet nog steeds neit of dat nu de goede of de foute manier geweest is. Maar ze deed het wel. Helaas is ze niet ouder geworden dan 7.
Verder breng ik paarden voor op keuringen, gaat niet verkeerd, maar er zijn mensen die het nog veel beter kunnen.
Of ik kundig genoeg ben/wordt om Z dressuur of Z springen te worden, dat weet ik nu nog niet, heb wel wekelijks les, en verder zie ik het wel.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:27

Mag er in dit topic ook gereageerd worden als we denken dat een ruiter niet kundig is zoals beweert word Haha!

Dus mensen reageer o.a. op mij als je denkt uit mijn verhalen die ik op bokt zet, dat mijn bovenstaande verhaal niet klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:30

Reageer rustig op mij als je denkt dat ik voor geen meter kan rijden.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:41

Nou, mijn antwoord lijkt me logisch, Astrid en het bewijs daarvan staat bij jou op video Haha! .
Maar gelukkig heb ik voldoende zelfkennis in huis en ben ik aan alle kanten bereid om dingen te leren.
Ik denk dat als je openstaat voor allerlei inzichten je nog het verste kunt komen ...

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:43

Er zijn een aantal mensen op Bokt waarvan ik het idee heb dat ze vrij kundig zijn in hun rijden. Helaas kun je vanaf internet niet zien of dat ook werkelijk zo is, maar je kunt wel uit de antwoorden halen of ze er kaas van gegeten hebben.
Pipo, Desiree, Runningkawa, Fitzroy, Jura, Zep, Rieja, SuperPepijn, SuzanneF, Astridh, Prakkie en Sjuimpje komen in elk geval op mij over als mensen die weten waarover ze het hebben. Zij komen wat mij betreft kundig op mij over. Het kan zijn dat ik nog een aantal vergeet…

Maar goed.. het is en blijft internet, dus wie weet heb ik het wel helemaal mis.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:48

en zo zijn er wel meer die IMO toch wel heel aardig kunnen sturen.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:49

Kitty schreef:
Er zijn een aantal mensen op Bokt waarvan ik het idee heb dat ze vrij kundig zijn in hun rijden. Helaas kun je vanaf internet niet zien of dat ook werkelijk zo is, maar je kunt wel uit de antwoorden halen of ze er kaas van gegeten hebben.
Pipo, Desiree, Runningkawa, Fitzroy, Jura, Zep, Rieja, SuperPepijn, SuzanneF, Astridh, Prakkie en Sjuimpje komen in elk geval op mij over als mensen die weten waarover ze het hebben. Zij komen wat mij betreft kundig op mij over. Het kan zijn dat ik nog een aantal vergeet…

Maar goed.. het is en blijft internet, dus wie weet heb ik het wel helemaal mis.


Idd ja, heleaas kan je uit iemands woorden niet opmaken of hij/ zij wel of niet kan rijden. Sommige zijn heel kundig in het zoeken van de juiste woorden. Maar er is een verschil tussen theorie en praktijk.

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:50

Klopt, dat is precies wat ik bedoel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:51

Kitty schreef:
Er zijn een aantal mensen op Bokt waarvan ik het idee heb dat ze vrij kundig zijn in hun rijden. Helaas kun je vanaf internet niet zien of dat ook werkelijk zo is, maar je kunt wel uit de antwoorden halen of ze er kaas van gegeten hebben.
Pipo, Desiree, Runningkawa, Fitzroy, Jura, Zep, Rieja, SuperPepijn, SuzanneF, Astridh, Prakkie en Sjuimpje komen in elk geval op mij over als mensen die weten waarover ze het hebben. Zij komen wat mij betreft kundig op mij over. Het kan zijn dat ik nog een aantal vergeet…

Maar goed.. het is en blijft internet, dus wie weet heb ik het wel helemaal mis.


Thanx!!, gelukkig heb je me niet zien rijden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:51

UniferB"]
[quote="Kitty schreef:
Er zijn een aantal mensen op Bokt waarvan ik het idee heb dat ze vrij kundig zijn in hun rijden. Helaas kun je vanaf internet niet zien of dat ook werkelijk zo is, maar je kunt wel uit de antwoorden halen of ze er kaas van gegeten hebben.
Pipo, Desiree, Runningkawa, Fitzroy, Jura, Zep, Rieja, SuperPepijn, SuzanneF, Astridh, Prakkie en Sjuimpje komen in elk geval op mij over als mensen die weten waarover ze het hebben. Zij komen wat mij betreft kundig op mij over. Het kan zijn dat ik nog een aantal vergeet…

Maar goed.. het is en blijft internet, dus wie weet heb ik het wel helemaal mis.


Idd ja, heleaas kan je uit iemands woorden niet opmaken of hij/ zij wel of niet kan rijden. Sommige zijn heel kundig in het zoeken van de juiste woorden. Maar er is een verschil tussen theorie en praktijk.
[/quote]

Maar zelf kom ik al vanaf het begin op bokt, en ruiters waavan ik eerst ook wel eens dacht dat ze kundig waren, maar alles van een boekje opsomde of zo, hebben zich allemaal tegen de lamp gelopen.

Ik blijf nu ook steeds opdezelfde namen uitkomen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:56

Op een of andere manier pik je de mensen die een hoop praktijk ervaring er ook zo uit! Die weten vooral praktijkgerichte oplossingen te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:58

Wat ik verder ook wil toevoegen is dat er ook mensen zijn die wel het gevoel er voor hebben, maar geen ouders met centen hebben.
Zij komen dan helaas niet naar voren in dit lijstje terwijl ze zeker veel hoger/beter zouden rijden met de goede les en paarden.
Geld speelt nu eenmaal een grote rol in de paarde business.
En kun je jezelf niet laten zien op wedstrijden zal niemand je ontdekken.
Helaas.
Een naam die ik hierbij wil toevoegen is dus o.a Steef.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-02 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 15:02

Toch vind ik het lastig om antwoord te geven op wie wel of niet kundig is. Je kunt je hier totaal anders voordoen dan wie je werkelijk bent. Ook een heleboel verhalen bij elkaar kunnen hier als heel 'kundig' lijken. Ik denk dat de mensen die hier niet reageren op dit topic, dat die of zichzelf niet kundig vinden (en daar eerlijk over zijn) of zichzelf heel erg kundig vinden, maar niets te zeggen hebben (en dus niet kundig zijn).

Iemand is kundig als hij/zij z'n beperkingen maar ziet. Voor de 1 kan dat misschien iets zijn wat voor een ander niets is. Iemand die altijd maar op 1 manege heeft kunnen rijden kan gewoon niet de praktijkervaring van iemand met 20 eigen paarden hebben, maar kan op zijn/haar niveau wel heel leuk mee komen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 15:03

Bloos misschien ook maar goed dat je mij nog ooit hebt zien rijden Kitty Haha!

ach, ik denk dat ik best een klein beetje kan sturen onderhand (dat mag ook wel, na al dat oefenen Haha!) maar ik ben er echt nog lang niet, en denk dat ik "er" ook wel nooit zal komen...

Het werkt een beetje 2 kanten op. Als je er compleet van overtuigd bent dat je niet kunt rijden en het ook nooit zult leren, kom je volgens mij ook niet ver. Klein beetje geloven in jezelf mag best, maar je moet wel realistisch blijven!

Weten waar je staat ten opzichte van de rest, open blijven staan voor nieuwe ideeen, en altijd blijven streven naar vooruitgang zijn volgens mij ingredienten voor "kundig" leren rijden. Zolang er progressie in zit, hoe klein ook, blijf je wel aan de gang. Op het moment dat je achterover gaat leunen en denkt 'nou heb ik ff wat voor elkaar gekregen' dan ben je op de verkeerde weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 15:07

Citaat:
ach, ik denk dat ik best een klein beetje kan sturen onderhand (dat mag ook wel, na al dat oefenen Haha!) maar ik ben er echt nog lang niet, en denk dat ik "er" ook wel nooit zal komen...


Dat gevoel heb ik nou ook, rij inmiddels al 20 jaar, heb deurne gedaan, en dan zie ik gisteren de video van de wedstrijd en denk............jesus, die kan ook niet rijden. Terwijl ik zo vaak van mensen hoor, goh die van jou zijn altijd zo fijn na te rijden.

Maar ik heb bedacht dat je moet doen waar je goed in bent, de ambitie om hoog te komen heb ik inmiddels niet meer, maar de ambitie om jonge paarden goed aan te rijden, tot een bepaald nivo op wedstrijd te rijden, heb ik wel. En dat gaat heel goed. Dus daar hou ik me maar bij. En met les...............zal ik heus steeds verder komen, want lessen bij een goede instructeur is van het grootste belang.

Verder vind ik het heel belangrijk om voor ogen te houden dat het mijn hobby is.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 15:12

Ik denk ook wel eens dat ik er niet zal komen, maar waar een wil is is een weg. En als je maar lol hebt toch?
Dan maar wat minder kundig in de ogen van anderen. Als je je maar kunt redden en lol in je hobby hebt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 15:15

germie schreef:
Ik denk dat de mensen die hier niet reageren op dit topic, dat die of zichzelf niet kundig vinden (en daar eerlijk over zijn) of zichzelf heel erg kundig vinden, maar niets te zeggen hebben (en dus niet kundig zijn).



Oke, ik was misschien wat cryptisch, maar ik vind mezelf dus geen kundig ruiter en Astrid heeft het bewijs daarvan op video. Haha!
En ik ben eerlijk genoeg om het toe te geven ...

Wel probeer ik er alles aan te doen om ooit wel een kundig ruiter te worden.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 15-07-02 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 15:15

Pipo schreef:
Citaat:
ach, ik denk dat ik best een klein beetje kan sturen onderhand (dat mag ook wel, na al dat oefenen Haha!) maar ik ben er echt nog lang niet, en denk dat ik "er" ook wel nooit zal komen...


Dat gevoel heb ik nou ook, rij inmiddels al 20 jaar, heb deurne gedaan, en dan zie ik gisteren de video van de wedstrijd en denk............jesus, die kan ook niet rijden. Terwijl ik zo vaak van mensen hoor, goh die van jou zijn altijd zo fijn na te rijden.

Maar ik heb bedacht dat je moet doen waar je goed in bent, de ambitie om hoog te komen heb ik inmiddels niet meer, maar de ambitie om jonge paarden goed aan te rijden, tot een bepaald nivo op wedstrijd te rijden, heb ik wel. En dat gaat heel goed. Dus daar hou ik me maar bij. En met les...............zal ik heus steeds verder komen, want lessen bij een goede instructeur is van het grootste belang.

Verder vind ik het heel belangrijk om voor ogen te houden dat het mijn hobby is.

helemaal mee eens (zijn wij ergens famielie Verward Haha! )
Het hoge rijden heb ik ook opgegeven.
Ik wil een keer een Z punt halen omdat dat wel leuk klinkt Verward
Klinkt raar, weet het.
Ik weet ook dat voor mij het hoogste echt wel ophoud bij de basis.
Het zal vast wel wat verbeterd worden, maar meer zit er voor mij niet in.
Niet dat ik dat erg vind, want ook bij ligt mijn "kundig" rijden bij de jonge paarden.
Mensen vonden ze ook allemaal fijn na te rijden, en dat vind ik een groot compliment.
Laat ruiters die beter zijn dan mij, dat dan maar met mijn ingereden paarden doen, dan ben ik ook heel erg trots!

Verder komt het er bij mij de laaste jaren niet meer van dat jonge grut te rijden Huilen
Klote M.E. Boos! Boos!

[edit typos]
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-02 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 15:19

Komt het er niet meer van??? Kom gerust langs, heb er nog zat staan die onder het zadel moeten!!!

Maarre ergens krijg ik ook het gevoel dat we familie zijn...............


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gaby en 10 bezoekers