cavia's in een groepje houden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

cavia's in een groepje houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-02 14:18

Ik heb een tijd geleden een auqarium gehad met een boel vissen.
na een 1.5 jaar aan de kant gedaan omdat het gewoon te veel tijd koste.
Daarna heb ik dus muisjes gehad hardstikke leuk groepjes van 10/15 muisjes (ding is 120 bij 50 bij 50)super om naar te kijken alleen muisjes worden niet zo oud.
Nou ben ik nogal gek om vaak de oudere beestjes te kopen omdat ze anders slangevoer worden in een bepaalde dierenzaak maarja ze worden ook maar ongeveer een jaar oud.
Ik heb ze nu dus een jaar en er zijn er nog 2 over waarvan er 1 dus echt al bijna grijs is de andere is wat jonger.

Ik heb de 'slechte' eigenschap dat ik me ook aan die minimuisjes hecht en ik baal vreselijk dat ze zo snel doodgaan ookal zijn ze hoogbejaard.
Nou Kunnen hamsters niet samen teminste niet goed dat weet ik nog van vroeger we hadden er 2 en die hebben we echt uit elkaar moeten trekken.
konijnen springen eruit en ratten klimmer eruit bovendien heb ik er daar ookal 5 van.
Nu raade ze mij in de dierenwinkel cavia's aan per 3/4 en dan vrouwtjes nemen.
wat is jullie ervaring daarmee? Ik heb wel ooit 1 caafje gehad en vind het echt leuke beesten.
In de zomer willen we ze dan overdag in een grote ren op het gras

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 15:13

aaaaaah arme muisjes. vond het echt super hoe jij ze had. jammer dat ze zo kort leven.
maar als je knaafjes neemt neem dan wel leuke met van die kruinen Haha! en 3kleuren Haha!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 15:18

Hai Kim,

Ja cavia's moet je echt nemen, ik ben echt zo dol op ze! Ik heb er ook heel wat gehad, dan fokte ik een nestje en dan gaf ik ze weg (voor een goed tehuis natuurlijk).
Nu heb ik nog 2 broertjes van 1,5 jaar bij elkaar zitten, ik heb ze ook zelf gefokt. Dat gaat tot nu toe nog hardstikke goed, ze vechten eigenlijk nooit, maar ze zijn ook al vanaf hun geboorte bij elkaar.

2 vrouwtjes gaat altijd wel goed, of meerdere. Een cavia is echt een sociaal dier en die zijn niet gelukkig als je ze alleen hebt.

Ik heb anders nog wel een adres van een goede caviafokster in Apeldoorn, maar die heeft alleen maar gladharigen. Maar die is heel erg goedkoop vergeleken bij de dierenwinkel (scheelt meer dan de helft) en de dieren zijn erg gezond, ze fokt ze voor wedstrijden en tentoonstellingen. Als je ze uit de dierenwinkel haalt, moet je wel uitkijken, want daar kunnen ze ze wel eens veel te jong verkopen.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 15:23

Cavia's zijn lachen, ik heb er ook een zooitje thuis staan. Als je vrouwtjes neemt gaat het goed, als je gemengd natuurlijk ook maar ja, het blijven knaagdieren en ze vermenigvuldigen zich snel. Echt goed opletten dus dat ze per ongeluk geen mannetje meegeven, je hebt van die zaterdagverkoopstertjes zonder verstand van dieren, dus let goed op. Verder zijn ze heel grappig, jammer dat ze altijd zitten te zijken om eten alleen.

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 15:31

cavia's kan prima samen. Ook konijn en cavia kan samen (maar je wilde geen konijn).
Koop wel vrouwtjes (en niet per ongeluk een vrouwtje en mannetje), anders krijg je jongen (ook leuk natuurlijk, maar niet de bedoeling) en kans op ruzie.
Koop verder een goede, dus niet direct uit de dierenwinkel, die hebben vaak de wat zwakkere inteeltdieren (lekker makkelijk immers?).
Verder zijn cavia's erg leuk, de onze gaat heel hard piepen als ze eten wil, of als wij aan het eten zijn. Ook gaat ze dan op de achterpoten staan om maar aandacht te trekken. Echt heel leuk, die voorpoten over de rand van debak en de achterpoten stampen. En maar piepen.
Helaas hebben wij nu 2 cavia's gehad die dus liever niet opgepakt wilden worden, we hadden ze van jongs af aan, maar het is nooit echt gelukt om ze super handtam te krijgen. Aaien en dergelijke vonden ze wel luek, maar het oppakken zelf niet. Als je ze eenmaal had was het ook weer goed.
En als ze eenmaal ziek worden, dan is er vaak niets aan te doen, dat is gewoon jammer. Onze 1e cavia is dus maar 3.5 jaar oud gewordne, die had een darmverstopping die niet meer weg wilde. Nu een half jaar oude langharige. M'n zusje wilde die graag, nou liever niet. Je moet ze ook kammen!!!! Verder wel leuk natuurlijk.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 17:25

Als je besluit cavia's te nemen doe mij dan een plezier en koop ze niet in de dieren winkel maar bij een knaagdieren opvang/cavia opvang.

Ff naar startpagina.nl en zoeken naar cavia, dan vind je er echt een heleboel en ik kom er wel eens op die site's en er zitten echt hele leuke van alle leeftijden.
En vooral JE DOET DAN IETS FANATASTISCH. Haha!

http://cavia.pagina.nl/


mmm kan die opvanghuizen niet meer vinden, ik zoek nog ff verder.
Stichting cavia is er wel een maar er zijn er nog meer.

hebbes http://www.picturetrail.com/gallery/vie ... uid=161683

zijn het geen schatjes?

en http://cavia.boogolinks.nl/
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 12-07-02 17:46, in het totaal 3 keer bewerkt

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 17:28

Ja, dat is waar wat Cowgirl zegt, er zitten er heel veel in de opvang (asielen enzo).
Weet wel dat ze gemiddeld 8 jaar oud worden he!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 17:30

hamsters kunnen prima samen. Wij hebben 20 hamsters ofzo bij elkaar in een groot hok gehad

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 21:36

Caafjes zijn echt geweldig! Doen!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 10:36

Nou, ik heb dus drie vrouwtjes bij elkaar, en een mannetje apart. Dat mannetje zou dus eigenlijk een vrouwtje zijn volgens de dierenwinkel...
Soms maken de vrouwtje wat ruzie, maar ze weten wel wie de baas is, dus gaan ze dat liever uit de weg. (knarsentanden)

Verder heb ik de laatste jaren niet veel geluk gehad met die beesten. Ze worden vaak niet ouder dan een jaar of vier, terwijl ze vroeger veel ouder werden. Ik denk dat ze te ver doorgefokt zijn. Ik heb nu een langhaar albino vrouwtje wat tot nu toe bijna elk jaar bronchitus o.i.d. heeft gehad. Ook haar dochters zijn wat zwak met de longen Erg frustrerend en dure zaak (20 euro per kuur) en aan de verzorging kan het in mijn ogen niet liggen, in de slaapkamer met of zonder verwarming, niet op de tocht, en nu buiten in een speciaal voor hun gebouwd schuurtje, geisoleerd en wel...

Ook zijn deze erg bang voor oppakken, 1 al vanaf geboorte. Nu met de jaren worden ze minder bang, maar het was echt een ramp. Een blinde paniek als je ze vast moet houden om hun nageltjes te knippen of ze medicijnen moet geven...

Verder zijn het prachtbeesten. Als ik een digitale camera kan bemachtigen zal ik mijn beestenhok (voorbeeld dierentuin emmen maar kleiner en minder luxe huisjes Knipoog) eens op bokt zetten...

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 16:59

Cavia's zijn echt leuk, veelleuker als hamsters. Omdat ze overdag ook actief zijn, en bovendien kunnen"praten". Hard piepen als ze honger hebben, knorren als ze tevreden zijn enzo. Als je geen nestje wilt idd alleen vrouwtjes nemen, en anders een mannetje apart zetten en af en toe bij elkaar in. Idd zitten bij de caviaopvang veel beesies die ook graag een nieuw huis willen. Evt zou je ook op een kinderboerderij kunnen vragen.

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 17:27

Ik weet dat je naar cavia's vraagt maar ik heb nog een ander leuk idee, tenminste ik vind het erg leuk Haha!
Ik heb thuis ook zo'n formaat aqcuarium en heb er gerbils in zitten, een soort woestijnratjes, ik heb de helft gevuld met zaagsel en dan zie je ze allemaal gangen graven, net zoals zo'n mierenbak, is erg leuk om te zien en ze leven langer dan muisjes, misschien een ideetje?

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 18:21

jah knaafjes zijn leuk!!
ik heb er nu 1, een goud achtige met kruinen en lang haar haha echt zo'n dweiltje en hij knort altijd als je met een zak ritselt haha
ik denk dat het wel een goed idee is om 3/4 cavia's in 1 'bak' te nemen zou wel goed samen gaan want in de dieren winkel zitten ze soms ook met 3/4 in 1 bak

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-02 09:42

Thanx allemaal voor de tips.
Stef ik heb zelf hamsters gehad 2 vrouwtjes in een ruime kooi maar ik kon er wel 1onder het bloed uittrekken.

Ik heb ookal een konijn die woont 's nachts in een hok in de tuin en overdag loopt hij los in de tuin.
maar die springt altijd op schoot dus ik ben bang dat hij uit de bak van 50 hoog ook kan komen(weet het wel zeker) en ik wil 'm graag openhouden of iig een deel ik vind dat veel gezelliger euhm hoe leg ik dat uit?

Cowgirl en shaienne thanx voor de tips ik ga opzoek naar 2 of 3 caafjes uit een opvang en mocht dat niet goed lukken dan probeer ik het via de fokster van shaienne

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 11:17

Hamsters kunnen heel slecht bj elkaar, ik had er ook een, die weg was gedaan en dus op de kibo stond mee genomen en bj mijn hamster gezet, nou het was alleen maar vechten!

Cavia's kunnen zeker goed bij elkaar (mannetjes gaan op den duur vechten) wel moet je ervoor zorgen dat ze genoeg vitamine c binnen krijgen (in cavviabrok of druppels voor in het water, even navragen biij de derenwinkle) ze moeten die vitamine namelijk hebben!

Succes met de toekomstige caafjes Haha!

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 19:46

Cavia's zijn inderdaad heel erg leuk en kunnen ook goed buiten zitten.

Bij hamsters is alleen de Russische dwerghamster geen solitair levende soort en die kunnen eventueel met meer in een hok. Maar ook dat gaat niet altijd goed. Alle andere soorten hamster zijn absoluut solitair en kunnen dus ook niet samen. Dan vechten ze tot er één het onderspit delft.

Cavia's kunnen wel tien jaar oud worden, als je er één uit de opvang neemt kan je er dus nog heel erg lang plezier van hebben.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 12:25

heel vreemd percy, wij hadden 20 vrouwtjes in een groot hog (2m bij 1m ofzo) en 8 mannetjes in een hok van 50 bij 1m ofzo. Tuurlijk was het weleens vechten (met voeren) maar nooit ernstig. Misschien dat het scheelde dat alles even oud was ongeveer en allemaal zusjes/halfzusjes waren????

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 13:08

wij hebben een keer onze 2 hamsters bij elkaar egzet (2 mannetjes) en de een werd zo hard achterna gezeten door de ander dat hij uit de doos sprong waar ze inzaten (tijdens het verschonen) doos was ongeveer 50cm hoog, dus als t moet springen ze er ook uit

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 13:57

Dan heb je zeer waarschijnlijk Russische dwerghamsters gehad Stef, die zijn samen met nog een soort (even de naam kwijt) niet solitair levend in het wild.

De Goudhamster en andere soorten leven in het wild wel solitair en in een kooi zullen ze elkaar dus continue van hun eigen grondgebied willen verjagen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 15:40

nee hoor percy, ik heb echt goudhamsters gehad

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-02 18:11

ik had dwerg hamsters die elkaar niet lief vonden (kwamen wel uit hetzelfde nest)