Jeuk aan staart: zelf behandelen of DA ? (update)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131947
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Jeuk aan staart: zelf behandelen of DA ? (update)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-02 20:09

Ik bemerkte zojuist dat mijn paard enorme jeuk aan z'n staart heeft.
Hij gaat bijna op z'n kont zitten om er ergens mee langs te schuren.
Echt een heel zielig gezicht Huilen
Ik heb hem meteen gewassen met Bethadineshampoo; niet alleen de staart, maar z'n gehele lichaam.
Daarna heb ik er een soort olie tegen staart- en manenexceem in gedaan.

Mijn vraag aan jullie is: hebben jullie dit ook weleens aan de hand (gehad), en hoe hebben jullie dit (laten) behandeld ?
Is het nodig om de DA er voor langs te laten komen, of werken de middeltjes van de ruitersportzaak ook goed ?
En welke middelen helpen goed, en welke niet ?
Laatst bijgewerkt door Oscar op 12-07-02 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt


xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 20:12

Hoi hoi!
Ik heb dit probleem ook wel is gehad! Het kan zijn dat je pony/paard zomerexceem heeft. Wat ik altijd doe is de staart goed met betadineshampoo wassen en dan uitspoelen en daarna kan je er idd iets op doen tegen de jeuk. Verder moet je de mest goed in de gaten houden en controleren of je geen wormen ziet. Als je die wel ziet moet je even een wormenkuur kopen bij een paardenwinkel of DA.
Zelf was ik de staart 2 keer per week met betadineshampoo tegen het schuren en tot nu toe helpt het!
** Klop Klop Klop ** ( even afkloppen hihihih Hyper!:):):) )

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 20:17

Vervelend is dat hoor dat schuren Verdrietig
Onze pony heeft exeem en ik ben op baby olie overgestapt omdat ik hier hele goede dingen er over heb gelezen.
Ik moet zeggen dat het echt wel helpt ze schuurt veel minder (het zal er niet helemaal van over gaan) maar haar staartwortel is nu niet meer stuk van het schuren en er begint zelfs weer een beetje haar op te groeien.
Het is een stuk goedkoper dan al die middeltjes die ze in de ruitersport zaken kopen.......
succes

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 20:27

blader een door de paarden drogist

Kiekeboe

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 22:12

Zijn het geen -klinkt wat ranzig- aarswormen?

Nulla tenaci invia est via

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 22:19

ik heb hetzelfde probleem! ik ga azijn proberen *LOL*

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 22:45

Pinky schuurt dit jaar ook ligt. Sinds 2 weken ongeveer. Vind het heel sneu. Ik heb nu teershampoo of zoiets? Moet ik om de dag mee wassen. Als dat na een ruime week niet werkt ga ik een gel proberen...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131947
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-02 22:39

Allereerst bedankt voor jullie tips !

Vandaag is de DA toch maar even langsgeweest.
De laatste dagen heb ik trouw 1 a 2x per dag de staart gewassen met Bethadineshampoo en ingesmeerd met anti-staart/manenexceem olie.
Er zit wel een lichte verbetering in, maar helaas nog niet zo snel als ik had gehoopt.
Vandaar toch maar even de DA langs laten komen, zelf loop ik ook niet zo graag met ontzettende jeuk rond
Helaas kon ik er zelf niet bij zijn, maar Willem (m'n oude trouwe buurman waar mijn paard gestald staat) heeft gelukkig de honeurs waargenomen.

De DA gaf het advies om door te gaan op de manier waarop ik nu bezig ben.
Helaas schijnen er zoveel factoren te zijn waardoor de jeuk kan ontstaan, dat hij ook geen hapklaar antwoord had wat de oorzaak nu precies is.
Als er woensdag geen verbetering is, dan komt hij nogmaals langs om een prikje te geven en evt. om te schakelen naar een ander (genees)middel.

Dit is weer een typisch nadeel van informatie uit de tweede hand krijgen, want ik had eigenlijk nog wel iets te vragen.
Helaas kan dat nu even niet, vandaar dat ik het maar aan jullie voorleg.

Zou het verstandig zijn om naast de olie die ik nu gebruik, nog een ander middel met een andere werkzame stof aan te schaffen ?
Bij de ruitersportzaak heb ik een soort zalf gezien van Leovet (sorry, merknaam weet ik niet precies meer).
Als ik nu bijv. 's ochtends het middel smeer dat ik nu gebruik, en 's avonds nog een keer maar dan met een middel met een andere werkzame stof, zou dat wat zijn ?
Ik zou denken dat er dan het meeste kans is dat het aanslaat omdat ik dan op meer paarden wed.
Of zou het elkaar juist weer negatief beinvloeden ?

Verder zou ik nog steeds graag tips / reacties willen ontvangen van mensen die al een middel tegen jeuk gebruiken, graag met merknaam en positieve of negatieve ervaringen.

Alvast bedankt voor jullie reacties !

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 00:19

Ik gebruik sweet itch. Niet duur , ff inmasseren en nergens meer last van!

pmarena

Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 08:47

Meest gebruikt wordt toch de methode van vaak wassen en dan azijn , baby-olie of Sweet-itch erop.

Wellicht dat Aloe-Vera producten (nu ook in Divoza-catalogus;-) ) kunnen helpen anders ?

Trouwens een 2 keer per dag wassen van de staart vind ik wel erg vaak hoor , dat kan waarschijnlijk ook weer zo z'n nadelen hebben....

Huid kan gaan irriteren van te vaak wassen .

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 09:45

Van meerdere keren per dag kan de huid idd gaan iriteren dus ik zou het als ik jouw was op 1x per dag houden.
Verder gebruik ik Azijn de ene dag en Sweet-itch de andere dag, dit werkt perfect!
Ik was niet eens iedere dag maar om de dag en vaak eens in de 3 a 4 dagen, insmeren met azijn doe ik om de dag en insmeren met Sweet-itch om de andere dag.
Mijn pony's hebben nu weer een mooie staart alleen wil het bij de manen niet zo lukken.... Frusty

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 11:49

ik heb nu "AVS 14" en mijn pony schuurt niet meer.
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 16:10

KimS schreef:
ik heb nu "AVS 14" en mijn pony schuurt niet meer.
xxx


AVS 14? vertel!! Wat is dat en hoe werkt het? ik heb er nog nooit van gehoort, waar kan je dat kopen en wat kost het?
Misschien is dat wel een oplossing voor de manen van mijn pony's!!
Ben benieuwd.

Groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 18:07

Wij smeren zodra hij begint te schuren hem in met babyolie (manen en staart). En hij stopt dan altijd zeer snel met schuren.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 21:43

Richtje schreef:
Wij smeren zodra hij begint te schuren hem in met babyolie (manen en staart). En hij stopt dan altijd zeer snel met schuren.


Ik heb vaak gelezen dat baby olie zo goed helpt, maar wordt het dan geen ontzettende vette kledderzooi?
De meeste van mijn pony's staan dag en nacht buiten dus worden nogal vies.
Mijn Hengstje staat s'nachts binnen en bij hem heb ik wel eens een anti jeuk middel gebruikt wat op basis van bepaalde olie was, binnen 2 dagen was zijn staart één grote smeerboel en al het vuil bleef er dus in zitten, bijna niet weg te krijgen, ja met wassen maar dat wil ik niet iedere dag doen.
Hoe doe jij dat dan?

Groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131947
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-02 23:34

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties !
Ook de tip over 1x per dag wassen is erg welkom, ik denk ook dat jullie daar gelijk in hebben.
't Vervelende is dat ik zo graag iets wil doen om m'n paardje van dit ongemak af te helpen, dat ik misschien iets te fanatiek ben met jeuk bestrijden.

Vandaag heb ik bij de ruitersportzaak een nieuw middel gekocht, en jawel: AVS14 Haha!
Het is een geelkleurige zalf, die niet vettig aanvoelt.
Er werd mij verteld dat er heel veel positieve reacties komen op dit middel, vandaar dat ik dit maar eens probeer.
Resultaat is er uiteraard nog niet, maar ik hou jullie op de hoogte !

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 23:55

Ah, je kan het dus gewoon bij de ruitersportzaak kopen, hoeveel kost het?
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen met dit goedje, zet je over een tijdje nog een verslag hier neer?

Groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 01:31

schuren kan vele oorzaken hebben.
Wormen, irritatie, enz.

Ik denk dat wanneer en paard spontaan begint te schuren /jeuk heeft, en dan in dit geval alleen aan de staart dat een goed wormmiddel (ivermectine enz.) dus de duurdere merken, veelal het probleem oplossen, verder je zie spontan staartschuren veel bij drachtige (soms ook schijndrachtige) merries, wanneer het zomers vrij nat is. Dus veel mugjes (is de meestal de boosdoener), Wat helot het goedkoopste (nits tegen allerlei middeltjes of merken) overdag op stal met eventueel deken (wanneer de omgevig rond de stal vochtig is) en s'avonds en s'nachts buiten.
Wat ook goed helpt en weinig kost en gemakkelijk te gebruiken is:
de goedkoopste citronella (= een schoonmaakmiddel, verdunnen en in een plantensuit doen) Na een regenbui paard opnieuw inspuiten (hebben ze er een hekel aan (geluid) op een spons of borstel en mee insmeren, helpt ook perfect tegen dazen)

Als je middeltjes koopt bij een ruitersportzaak kijk dan eens naar het grootste bestanddeel (heeft soms een ingewikkelde naam (latijs of een andere taal) noteer of onthoud die naam en zoek op wat die betekend, je spaart zo een hoop kosten uit.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131947
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-02 22:53

T@nj@ schreef:
Ah, je kan het dus gewoon bij de ruitersportzaak kopen, hoeveel kost het?
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen met dit goedje, zet je over een tijdje nog een verslag hier neer?

Groetjes, Tanja.


Dit middel is inderdaad gewoon te koop bij de ruitersportzaak.
Ik heb 17.50 voor een flesje van 500 ml. betaald.
't Is misschien te vroeg om conclusies te trekken, maar vanavond had ik het idee dat er al verbetering in zat.
Sinds de dag dat ik de jeuk ontdekt heb, heb ik een vast patroon aangehouden met wassen en smeren.
Ik was eerst de staart met Bethadineshampoo, dan zet ik m'n paard even op stal om de staart te laten drogen (ondertussen geef ik hem wat brok om af te leiden), waarna ik het smeersel erin doe.
De vorige dagen rende hij de stal in om te schuren, nu wilde hij meteen eten en had geen behoefte om te schuren.
Ik hoop maar dat het geen eenmalige opleving is, en dat het echt de goede kant op gaat.

Alane, jij ook bedankt voor de tips !
Wat ontwormen betreft sla je inderdaad de spijker op de kop.
Gelukkig is dit bij mijn paard niet het geval, met ontwormen ben ik erg strict en bespaar geld noch moeite om dit goed te doen.
De DA heeft ook mest onderzocht, en dit was in orde.

Ik hou jullie op de hoogte van het wel en wee met de staartperikelen en meer tips zijn altijd welkom !
Ook bedankt namens m'n schimmelvriendje Haha!

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 23:12

Ik gebruik appelzijn!stinkt verschrikkelijk Lips are sealed ,maar helpt wel!
groetjes julie

no panic

Berichten: 282
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: krimpen aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 23:42

je zou ook eens hairlotion kunnen proberen van de hema 2,50gld werkt als een super middeltje

No Panic
*05-03-1995/*24-9-2018
Dirk
*01-06-2008
Camilla Caballo
*15-04-2014
Tamañana
*04-04-2023

no panic

Berichten: 282
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: krimpen aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 23:47

of equidoux dat werkt ook op zeker is officieel paardemiddel dus +-10 euro voor een klein flesje

No Panic
*05-03-1995/*24-9-2018
Dirk
*01-06-2008
Camilla Caballo
*15-04-2014
Tamañana
*04-04-2023


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131947
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 11:31

no panic schreef:
of equidoux dat werkt ook op zeker is officieel paardemiddel dus +-10 euro voor een klein flesje


Klopt, dit middel heb ik de eerste dagen gesmeerd.
Nadeel vind ik dat het een olie-achtig goedje is, dan snel uit de staart druipt.
Voorlopig lijken de resultaten van AVS14 beter, maar de toekomst moet dat natuurlijk nog definitief uitwijzen !

Julie, thanx voor de tip, waar kun je appelazijn kopen ?
Bij de ruitersportzaak ?
En hoe gebruik je het ?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 bezoekers