Testrecept augustus: deel 1, de ingredienten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Testrecept augustus: deel 1, de ingredienten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 21:35

Aan Gwen de eer om de ingredienten voor augustus op te geven.

Gwen schreef:
Het wordt avocado en sinaasappel :j . Ik zag dat tomaat net geweest was en in de zomer zijn salades natuurlijk heel geschikt. Al was het maar om toch een zomers gevoel te krijgen met dit najaarsweer :+ .

Voorbeeldrecept:
Citaat:
Avocado-garnalencocktail
Voor 4 personen.

Nodig:
2 avocado's
1½ sinaasappel
½ lepel mosterd
4 eetlepels olie
100 gr gepelde Hollandse garnalen
4 ijsbergslabladen
zout en peper

Schil de sinaasappel zo dik dat het velletje om het vruchtvlees wordt meegeschild. Snijd de sinaasappelpartjes tussen de vliesjes uit en snijd ze door midden. Pers de halve sinaasappel uit. Meng de mosterd, zout, peper en de olie door het sap. Was de garnalen in een zeef en laat ze goed uitlekken. Halveer de avocado's en verwijder de pitten en schil de helften. Snijd 1 helft in dunne schijfjes en de andere 3 helften in blokjes. Schep de sinaasappelstukjes, garnalen en avocadoblokjes door het sausje. Leg in vier coupes een ijsbergslablad en schep de avocadococktail erop. Garneer met de schijfjes avocado.

De spelregels: naast de opgegeven ingredienten mogen er maximaal 3 andere ingredienten gebruikt worden (naast basisdingen als bindmiddelen en kruiden/specerijen).
Er mag een simpele en een haut-cuisine versie worden gegeven, en een vegetarische indien van toepassing.

Opgeven tot 11 augustus, daarna start de poll om het lekkerst klinkende recept te kiezen.

Brittol

Re: Testrecept augustus: deel 1, de ingredienten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:38

Ik zal kijken of ik iets lekkers kan bedenken, maar houd helemaal niet van advocado.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:39

Da's inderdaad het gevaar met dat soort ingrediënten :j , maar ik wilde niet zo blijven hangen in de standaard dingetjes.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:05

Ik ga nadenken! :D

*Nagedacht*
Dit heb ik een keer ergens gegeten. Dus niet zelf bedacht, maar was wel lekker!

Citaat:
Koude avocado-sinaasappelsoep

Ingrediënten:
2 grote avocado's
3 deciliter volle yoghurt
0,5 liter sinaasappelsap (bij voorkeur vers geperst)
3 deciliter koude kippenbouillon
1/4 theelepel cayennepeper
1/4 theelepel gemalen komijn
1/2 theelepel gedroogde oregano
zout/peper
1 eetlepel gehakte bieslook

Bereiding:
Ontvel de avocado en snijdt deze in grove stukken. Pureer de avocado met 2,5 deciliter yoghurt, de sinaasappelsap, bouillon, komijn, cayennepeper en oregano tot een gladde massa. Plaats de soep enkele uren in de koelkast. Breng de (koele) soep op smaak met zout en peper en serveer door een lepeltje van de resterende yoghurt in het midden van een bord of kom te scheppen en hier een beetje bieslook over te strooien.
:9

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:22

Oeh, dat ziet er lekker uit!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:33

Is ook lekker als amusesoepje :j

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:32

Niet veel recepten nog.

Ikzelf weet niks maar ik zag wel een recept dat mij wel heel lekker klinkt.
(weet niet of dat is toegestaan?)

ingrediënten ( 4 personen)

- 2 avocado
- sap van een halve citroen:
- 1 eetlepel mayonaise:
- 1 eetlepel koks room (of Koffieroom)
- 1 grote sinaasappel
- 1 kleine ui of wat bieslook:
- 225 g gekookte kip (1 gerookt kipfilet)
- Peterselie voor de garnering

Bereiding:

Halveer de avocado's, verwijder de pitten en besprenkel de helften met citroensap. Vermeng de mayonaise, de room en de geraspte schil van de sinaasappel Verwijder alle witte velletjes en pitten uit de sinaasappel en hak deze in kleine stukjes. Voeg de gehakte bieslook of ui bij de mayonaise. Snijd de kip in gelijke blokjes en roer deze door de mayonaise. Verdeel de kip salade met mayonaise over de vier avocado helften. Garneer met gehakte peterselie

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 01:19

Kon niks bedenken met avocado en sinaasappel, dus maar een kleine aanpassing op een recept uit 1 van m'n kookboeken. Mag dat?

Avocado Dessert

Bereidingstijd 10 min en 25 min oventijd

Ingrediënten:
5 bananen
boter voor invetten
6 eetlepels kristalsuiker
bruine basterdsuiker naar smaak
kaneelpoeder naar smaak
2 eetlepels boter
2 rijpe (!) avocado's
2 citroenen, voor het sap
1 sinaasappel

Verwarm de over voor op 175 graden/gasstand 4. Pel 4 bananen en snijd ze in de lengte door. Leg ze, met de zijkant omhoog, op een bakplaat die bedekt is met ingevet bakpapier. Strooi 2 eetlepels suiker, bruine suiker en kaneel over de bananen en verdeel de boter er in kleine klontjes over.
Bak in 25 minuten in de over, of tot goudbruin en gekaramelliseerd. Haal uit de oven en laat afkoelen.

Schil de avocado's met een scherp mes en verwijder de pit. Bewaar de pit. Pureer de avocado's in een blender met 4 eetlepels suiker en het citroensap. Proef en voeg naar smaak eventueel nog wat suiker of citroensap toe, afhankelijk van de kwaliteit van de avocado. Doe de pit in het midden van het mengsel (zodat dit niet verkleurt), dek af met huishoudfolie en zet in de koelkast tot koud.

Serveel het avocadomengsel in martiniglazen met plakjes van de 5de banaan en sinaasappel langs de rand en de gekaramelliseerde banaan ernaast.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 01:37

Weinig recepten idd tot nu toe, dus ik voeg er nog maar 1tje bij.

Witlofsalade

15 min bereidingstijd

Ingrediënten:
900 gr witlof
4 grote sinaasappels
2 avocado's
100 gr walnoten
75 gr zure room
75 gr yoghurt
2 theelepels vers citroensap
snufje gemberpoeder

Witlof schoonmaken en in reepjes snijden.
Sinaasappels pellen en de partjes voorzichtig van het velletje ontdoen. In hapklare stukjes snijden, niet te klein.
Avocado's halveren, pit verwijderen en in plakjes snijden.
Walnoten in een pan of in de oven roosteren tot ze gaan ruiken (maar pas op dat ze niet verbranden).
Zure room, yoghurt, citroensap en gemberpoeder mengen. De dressing met de witlof, sinaasappel, avocado en de walnoten mengen en direct opdienen.

(deze is ook niet van mij zelf, maar wel een keer bijna dezelfde gegeten en was erg lekker)

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:37

Onderstaande klassieke, even doodsimpele als lekkere salade kan met garnalen, krab, rivierkreeftjes of ook met grerookte forel of wat je zelf nog verzint. Overgebleven dressing is erg lekker over een bietensalade met geitenkaas. (Als je dat lust, tenminste, ik ben geen kaasfan :+ ). Deze salade vonden wij vroeger altijd al lekker. Ik heb nog effe aan mam gevraagd hoe het ook ook alweer was.

Citaat:
Zeevruchtensalade met avocado en sinaasappel
Voor 4 eters als voorgerecht:

Ingrediënten:
* 250 g. zeevruchten naar keuze: garnalen, krab, rivierkreeftjes
* 2 avocado’s
* 150 g gemengde sla met rucola
* 1 handsinaasappels, gefileerd

Dressing:
* sap en (met bv zesteur) geraspte schil van 1 sinaasappel
* evt. wat citroensap
* goede fruitige olijfolie (2 x zoveel als er sinaasappelsap is)
* grove gedroogde paprika (Turkse winkel) of paprikapoeder naar smaak
* versgemalen peper & zout
* voor liefhebbers van pittig: een snufje Cayennepeper

Voorbereiding:
De sinaasappels fileren: snijd er aan onder- en bovenkant een kapje af. Schil de vruchten zo dik van boven naar beneden, dat ook het witte vliesje meekomt: doe het boven een kom, zodat het sap niet verloren gaat. Snijd nu een voor een de partjes tussen de vliesjes uit: die kun je telkens als een boekje omslaan. Bewaar de partjes in de kom.
Je kunt de schillen eventueel vantevoren goed afboenen en er met een zesteur sliertjes raspen om extra aan de dressing toe te voegen als je dat lekker vindt.

Opmaak:
- De gewassen en gedroogde sla over 4 bordjes verdelen.

- De avocado’s schillen, halveren en de helften overlangs in dunne partjes verdelen. Op de sla rangschikken.

- De zeevruchten daarover verdelen en tot slot garneren met de schijfjes sinaasappel.

Dressing:
Rasp de sinaasappelschil met een zesteur en pers hem vervolgens uit. Roer het sap eerst om met wat zout tot dit helemaal opgelost is; voeg dan de overige ingrediënten toe en klop (of schud in een jampotje met goed sluitend deksel) tot een vinaigrette. Een beetje citroensap erbij maakt de smaak frisser: de hoeveelheid hangt af van de zoetheid van de sinaasappel. Proef! Lepel de dressing tenslotte over de bordjes en zorg dat de schilletjes eerlijk verdeeld zijn. Garneer eventueel met nog wat grova paprikaschilfers.

Lekker met knapperig stokbrood om de dressing op te vegen.

Variatie: wat gehakt korianderblad over de salade strooien.

Die variatie laat ik zitten, ben niet zó'n verse-korianderfan.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:10

Ziet er ook erg lekker uit! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:09

Laat ik ook eens meedoen :D

Eigen recept:

Zomerse salade met avocado crostini's
Voor 4 personen (of minder als je honger hebt)

Ingrediënten:
1 krop Romeinse sla
2 kipfilets
1 stokbrood
2 rijpe avocado's
2 sinaasappelen
olijfolie
balsamico azijn
peper
zout
eventueel parmesaanse kaas

Voor de crostini's:

Snijd het stokbrood in schuine plakken. Besprenkel de plakken aan twee kanten licht met olijfolie en doe ze onder de grill tot ze aan beide kanten goudbruin zijn.
Laat de plakken afkoelen, besmeer ze met de inhoud van 1 rijpe avocado en doe er wat peper, zout en eventueel parmesaanse kaas over.

Voor de salade:

Bak de kipfilets en snijd deze in plakken of stukken, net wat je lekker en handig vindt. Scheur de sla in handzamere stukjes. Snijd de avocado in blokjes. Rasp de schillen van de sinaasappels en bewaar dat in een apart bakje voor de dressing. Schil daarna de een sinaasappels en ontvel de partjes. Snijd het vruchtvlees in stukjes. Wat parmesaansschaafsel maakt de salade een klein beetje pittig in plaats van zoet. Mocht je vegetarisch zijn dan raad ik aan de kip te vervangen door iets anders wat je lekker lijkt en wat niet te zoet is (tomaten zijn een afrader in combinatie met de sinaasappel).

Voor de dressing:

Doe olijfolie en balsamico-azijn bij elkaar in een verhouding 3:1. Pers een sinaasappel en voeg een klein beetje yoghurt of mayonaise toe als je dat lekker vindt. Voeg zout en peper en sinaasappelrasp naar smaak toe.

Eventueel kan je ook nog wat sinaasappelrasp over de crostini's strooien.

Eet smakelijk :)

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:47

De recepten stromen binnen! :) Lekker hoor!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:07

Ja, leuk :j . Ik wist wel dat waarschijnlijk best wat mensen avocado niet lusten/lekker vinden, maar het is ook wel leuk als we niet alleen in de standaard ingrediënten blijven hangen, dacht ik. Vandaar deze keus :) .

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:14

Ik heb nog een recept gevonden, niet zelf geprobeerd maar hij lijkt me heerlijk!
We blijven wel wat in de saladesferen :) Veel kruiden, volgens mij voldoet het recept nog aan de regels :)

Citaat:
ingrediënten
Voor 4 personen

• 500 g middelgrote wortelen van verschillende kleur, plus het loof
• 2 afgestreken theelepels komijnzaad
• 1 of 2 kleine, gedroogde rode Spaanse pepertjes, verkruimeld
• zeezout en zwarte peper uit de molen
• 2 tenen knoflook, gepeld
• 4 takjes verse tijm, alleen de blaadjes
• extra vierge olijfolie
• rode of wittewijnazijn
• 1 sinaasappel, gehalveerd
• 1 citroen, gehalveerd
• 3 rijpe avocado’s
• rodewijnazijn
• 4 sneden ciabatta of ander brood van goede kwaliteit, 1 cm dik
• 2 handen slablaadjes (zoals Treviso, rucola, radicchio of topjes van cavolo nero), gewassen en drooggeslingerd
• 2 bakjes tuin-, water- of andere kers
• 1,5 dl zure room
• 4 eetlepels gemengde zaden, geroosterd

Verwarm de oven voor op 180 °C of gasovenstand 4. Kook de wortelen 10 minuten voor in gezouten water tot ze bijna gaar zijn, laat ze uitlekken en leg ze in een braadslee. Je moet ze aanmaken wanneer ze nog gloeiend heet zijn, dus stamp terwijl ze staan te koken alvast de komijnzaadjes en Spaanse pepertjes met wat zout en peper fijn. Doe er de twee tenen knoflook en tijmblaadjes bij en stamp het mengsel tot een soort fijne pasta. Het is de bedoeling dat er een krachtige smaakmaker ontstaat. Giet er zoveel extra vierge olijfolie bij dat de pasta royaal onder staat en giet er dan een scheutje azijn bij. Het is nu een soort marinade, smeersel en dressing in één! Roer het mengsel goed door, giet het over de wortelen in de braadslee en hussel die goed om. Leg er de gehalveerde sinaasappels en citroenen met het snijvlak naar beneden bij. Ze kunnen dan met de wortelen mee braden en het sap kun je als basis voor de dressing gebruiken. Zet de braadslee 25 tot 30 minuten in de voorverwarmde oven, of tot de wortelen goudbruin zijn.

Halveer terwijl de wortelen in de oven staan, de avocado’s en gooi de pitten weg. Snijd ze vervolgens in de lengte in partjes en doe ze in een grote kom. Haal de wortelen uit de oven en doe ze bij de avocado. Knijp de geroosterde halve sinaasappels en citroenen met behulp van een tang voorzichtig uit boven een kom. Giet er evenveel extra vierge olijfolie bij als je aan vocht in de kom hebt, en een klein scheutje rodewijnazijn. Breng de dressing op smaak en giet hem over de wortel en avocado. Meng alles goed en proef of er nog iets van zout of peper bij moet.

Scheur het geroosterde brood in stukjes en strooi die bij de aangemaakte wortel en avocado. Meng alles, hussel er de slablaadjes en kers door en schep de salade op een grote serveerschaal of direct op de borden. Schep er een flinke dot zure room op, strooi er de geroosterde zaden over en besprenkel de hele zaak met nog wat extra vierge olijfolie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 14:19