<Probleem met opstijgen!?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

<Probleem met opstijgen!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-02 13:07

Hi,

Zijn er mensen die ook problemen hebben met opstijgen, ook al is het paard klein? Heeft er iemand nog tips? Er zijn vast en zeker al meer topics ooit over geweest.

Schaam, schaam, schaam...
Vorige week moest ik opstijgen. Het was een ramp, behalve dat mijn knie op slot schoot. Ik had gewoon geen gevoel in mijn linker been. Ik kan het niet omschrijven en het is heel raar. Zelfs met een beetje voor 'op en neer' bewegen lukt het niet. Ik kon geen opwaartse beweging maken met mijn linker been.
Ik moet er ook wel even bijzeggen dat ik niet een van de lichtste ben (daar wordt aangewerkt)
Schijnheilig

Ik ga het vandaag nog maar eens proberen, want het lukt mij ook wel zelf af en toe. Soms kant het zijn dat je stijf bent, maar dat was ik dat geval niet. Lukt het na 1 x niet, dan probeer ik het rechts. Dat ging wel, alleen dat is een kwestie van ongemak om dan je linker been over je zadel te leggen Haha!

Maarre, alle hulp is welkom en adviezen. Graag zelfs. PBtje mag ook.

Thanks!


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 13:13

Stijg je op de "klassieke" manier op? Dat wil zeggen: met je rug naar het paardenhoofd, voet in de beugel, 3 x huppen en draaien tegelijk, en dan er op?

DAt was voor mij ook altijd godsonmogelijk, ik kwam met deze manier van opstijgen echt niet op een paard van boven de 1,60m.

Ik stijg nu als volgt op: mijn gezicht naar het paardenhoofd, voet in de beugel, naar wens nog 3 x huppen (maar je hoeft niet te draaien), is niet echt nodig trouwens en je zit zo op je paard, zelfs als hij niet zo klein is.

Op de ene of andere manier werkt dit beter bij heel veel mensen, vooral als je niet zo lang of lenig bent, of juist wat zwaarder.

En anders gewoon een krukje gebruiken, is beter voor jou, je zadel en je paard! Niet voor schamen hoor!

Succes!

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-02 13:18

Ja, zo doe ik het ook dus. Ik stijg op met mijn lichaam en hoofd richting hoofd van mijn paard en mijn rechthand over het zadel. Op die manier is er al een stuk van het gewicht over het paard, laat ik het maar zo stellen. Ik merk wel dat met paarden die een schoft hebben het veel beter gaat, want dan glijdt het zadel niet weg.

Voor de goede orde, nog grotere schaam, ik rij op IJslanders:(
Deze manier van opstijgen lukt mij dus idd wel met grotere paarden:?

Thanks. Ik ga het vanavond nog maar eens proberen. Je hoort het nog:D

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 13:19

Mieke schreef:
En anders gewoon een krukje gebruiken, is beter voor jou, je zadel en je paard! Niet voor schamen hoor!


Bij de grote paarden (boven de 1.75m) kom ik er zelf ook niet op, dus dan pak ik ook een krukje! Veel makkelijker! En ook veel beter voor het paard. Een krukje is voor jou misschien ook beter, dan wordt er ook minder aan het paard "gehangen" (om het zo maar even te noemen Knipoog )

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 13:21

Ik heb ook moeite met opstijgen. Meestal maak ik mijn stijgbeugel langer en doe hem weer goed als ik in het zadel zit. Of als er iemand in de buurt is vraag ik een voetje en anders zet ik de pony voor een bankje/stoel en klim ik er zo op Pling 't paard moet dan wel stil blijven staan natuurlijk anders heb je alsnog een probleem Knipoog

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-02 13:35

Ja, stijgbeugel deed ik voorheen ook altijd langer, maar dat hoeft nu niet meer met ong 140 cm hoogte. Grinnik, maar tegelijkertijd schaam schaam.

Met hangen bedoel ik ook niet echt over het paard hangen en die belasten, maar een IJslander is niet zo groot, dus dan kan je je lichaam bij wijze van spreken al overde schoft heen buigen.

Thanks in elk geval!

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 13:59

Ik ken het!Het lukt me altijd wel, ook bij grote paarden.Maar als ze een cijfer zouden geven voor hoe het eruit ziet zou ik een dikke 1 krijgen.Ik hoop dan altijd dat niemand kijkt Haha!
Krukje is inderdaad een goed idee..maar ja..waar laat je die nadat je bent opgestegen?Het lijkt me zo in de weg staan.

Groetjes
janneke

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:17

Nee hoor als ik een krukje gebruik (niet vaak dus) dan stap ik buiten de bak op...dan staat ie niet in de weg Lachen

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:43

je kan tegenwoordig ook van die handige opstapbeugels kopen, die klap je open en als je er weer op zit dan klap je hem dicht....

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 16:34

Ik krijg mezelf ook met geen mogelijkheid omhoog. Ik heb een aantal jaar geleden een auto-ongeluk gehad en daar is mijn knie nooit volledig van hersteld en dat in combinatie met wat kilootjes extra...........
Maar goed, bij mij bied een krukje of zoiets altijd uitkomst. Ze zijn er bij mij allemaal al aan gewend. Op de manege is het geen probleem en bij mijn verzorgpaardje staan er aan de rand van de bak een aantal betonblokken die ik kan gebruiken.
Alleen maakt Nina het me altijd een beetje moeilijk want die weigert links langs de blokken te komen staan, dus dan maar langs rechts. Maar rechts opstappen, is weer iets totaal anders. Maar daar ging het even niet over.

Het valt allemaal wel mee met de zwaartekracht.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 16:57

Blijf tijdens het opstijgen met je lichaam heel dicht bij het paard. Het werkt juist tegen als je naar achter gaat hangen aan het zadel. Gebruik ook je handen en armen bij het opstijgen, zo kun je jezelf een beetje omhoog duwen/trekken.

Lening, dun en lang zijn is ivm opstijgen zo verkeerd nog niet Schijnheilig

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 17:00

Wat, bij mij, ook wel eens wil helpen is het vastpakken van een pluk manen ipv het zadel. Als het nodig is kan je jezelf ook nog een beetje optrekken aan de manen/hals.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 17:01

tja als het puur te maken heeft met jezelf dan is het een kwestie van proberen soepel te zijn of idd een hulpmiddel te gebruiken en je niet laten uitlachen!! maar als je paard niet stil wil staan wordt het ook lastiger. Ik weet niet wat nu het probleem is, ben je zelf gewoon niet soepel of doet je paard/pony moeilijk of misschien allebei?!

Het houden van paarden is geen hobby, maar een virusbesmetting waar ik nooit meer vanaf kom

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 17:08

meestal gaat het wel goed maar als ik flink spierpijn heb of iets dergelijks pak ik gewoon een ton (die gebruiken we als hindernismateriaal). Is veel relaxter opstappen voor mij en ab vind het ook wel prettig (ben ook niet al te licht Schijnheilig )

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 17:27

Ik pak altijd een pluk manen mee dan zakt het zadel niet zo links opstijgen heb ik geen probleem mee ook niet met van die mega grote paarden rechts opstijgen wissel ik dus af en met mijn eigenpaard heb ik daar geen probleem mee maar het paard dat ik nu rijd 1.82 lukt dat niet *LOL*

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

melodica
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 20:25

Ik ben niet de jongste meer, niet de soepelste, en niet de lichtste. Mijn paard is niet de kleinste (1.80 m.) en ik heb bij ons op stal de term 'oma-beugel' ingevoerd. Het is inderdaad een beugel waar een ijzeren stuk aanzit die je omlaag kunt klappen. Je kunt dan ongeveer 10 cm lager met je voet instappen en meer kracht zetten om je omhoog te werken. Als je dan zit, klap je de hulpbeugel in en heb je weer een gewone stijgbeugel, en geen krukje dat in de weg staat. Ideaal!!!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 12:49

ik heb geleerd op te stappen met mijn hoofd naar voren. als je met je rug naar een paard staat dan por/draai je je tenen toch in de zij van het paard? heeft een paard daar geen last van?

otje_en_nuffy_lover

Berichten: 351
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 15:18

Heey
Ik schaam me echt. Daardoor wil ik echt niet meer rijden. Ben 13 en kan vanaf groep 7 al niet me doen met gym. Nu ben ik ook zou stijf als ik weet niet wat. Ik kom er haast alleen op meet een klein krukje. Dan schaam je je pas echt. Verdrietig Verdrietig Als jullie ook wat weten voor mij dan kan ik ook weer eens rijden zonder dat ik me schaam.
Doei doei


otje_en_nuffy_lover

Berichten: 351
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 15:19

sorry voor de spel fouten Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eske_B, fokfanaat, GGFJ, Glossy2009, Suliko, xHaithi en 131 bezoekers