Fibram fivefingers running shoes: barefoot, ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shiloh

Berichten: 19782
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Fibram fivefingers running shoes: barefoot, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-11 10:25

ik probeer redelijk wat aan mijn conditie te doen en daarvoor probeer ik regelmatig te sporten, maar doordat er wat dingen gestopt zijn, gaat dat niet altijd meer even goed. Nu wil ik graag weer iets makkelijks, waarvoor je niet naar de sportschool hoeft: hardlopen.

Nu is het alleen het geval dat ik al 3 jaar niet meer hardloop omdat mijn knieeen na een minuut of 10 enorm pijn gaan doen en ik dan moet stoppen. Nu heb ik na wat filmpjes op youtube allang begrepen dat mijn houding en manier van rennen compleet verkeerd is.

Daar wil ik nu eerst aan gaan werken, maar door die filmpjes kwam ik ook uit bij de Vibram Fivefingers. Een soort sok/schoen met een beschermende zool die lopen op blote voeten moet immiteren. Als ik de reviews en beschrijvingen en uitleg op internet moet geloven is dat de manier om klachten vrij te rennen.

Nu klinkt het allemaal heel geloofwaardig en ik geloof ook wel dat barefoot lopen een beter houding stimuleert. (het is niet voor niets lijkt mij dat al die afrikanen die jaren op blote voeten hebben gerend zo goed zijn).

Ik vroeg me eigenlijk af of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben. Werkt het echt?

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Fibram fivefingers running shoes: barefoot, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:12

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Hier op de Uithof zie ik wel soms een man helemaal op blote voeten lopen := Ik ben er zelf wat sceptisch over. Goede hardloopschoenen zorgen namelijk voor demping, lijkt mij dat je dat nauwelijks/niet hebt op blote voeten of blote voeten schoenen.
Heb je overigens de vorige keren wel goed opgebouwd en goede schoenen gekocht? Anders is 't misschien een idee om bij een atletiek vereniging een aantal techniek lessen te volgen?


Shiloh

Berichten: 19782
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-11 12:40

Ik heb goede schoenen gekocht ja, maar dat hielp niks, ik heb gewoon een brakke techniek. en die techniek wil ik zowiezo aan gaan werken, maar ik vroeg me dus af of iemand ervaring had met deze fivefingers dinges.

De theorie achter die barefoot dinges is dat je doordat je barefoot loopt automatisch de juiste houding aan neemt. Ons lichaam is gemaakt om te rennen. En hardloop schoenen zorgen dus wel voor demping, maar dat maakt ook dat we onze voeten tijdens het rennen voor ons uit steken en met de hiel op de grond terecht komen en daar een enorme klap te verwerken krijgen. terwijl je dus eigenlijk moet zorgen dat je je voet onder je houd en je met het midden van de voet op de grond terecht komt.

Ik claim dit dus niet als waarheid, maar dat is de theorie zoals ik het begrepen heb :P

Ik ben erachter dat er in Tilburg een winkel zit die bijna alleen dit soort schoenen verkoopt, ik ga daar dit weekend denk ik zowiezo even een kijkje nemen, maar ben ook benieuwd of er op bokt mensen zijn die het al gebruiken.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:11

Mijn schoonvader is een hele goede hardloper (wint races etc) en hij is nu van een peesblessure aan het herstellen.
Om dit te helpen is ie gaan experimenteren met schoenen die blote voeten simuleren en hij is echt HEEL erg enthousiast. Hij heeft iets van 7 verschillende merken ofzo :')
Hij zegt dat het nog nooit zo goed heeft aangevoeld :j


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Hinneke, Amparo, chinnie, Hannanasjuh, Ilse_123, m9ara, MariekeR, mariska_emke, Nele80, noor14, Roulette_, Supervixen, Tantejeanne, tijger en 149 bezoekers