Mag dit dus??? (Over B/E rijbewijs)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Mag dit dus??? (Over B/E rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-02 23:28

Hai

Als de auto 1148 kg. weegt en de trailer incl. laadvermogen 1120 kg., mag ik dat dan trekken met alleen een B rijbewijs?
Ik heb over aantal sites regels hierover gelezen, maar ben er toch niet helemaal zeker van, toch een wat moeilijke materie (gelukkig ben ik niet de enige die dat vind.. Haha! )

En vraag 2; zijn zulke "lichte" trailers makkelijk te huren???
anders heeft het nog geen zin. Ik heb hier totaal geen ervaring in, maar wil me er gaan bezig houden omdat ik komend winterseizoen toch wel 'ns wil gaan starten....

Wie weet meer?


Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 23:44

Nee. Je mag geen trailer trekken met 4 wielen! hoe licht ie ook is! (dus een tandum asser, zoals paardetrailers...)

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 23:46

Volgens mij mag het wel, maar op het randje...het helt niet over...
Ik zou het zelf dus niet doen, het is niet echt veilig als de kar net zo zwaar is als de auto, de kar kan zo de koers van de auto gaan bepalen, en daar word je niet vrolijk van...
Het is fijn als de auto echt zwaarder is dan de kar....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 00:13

Nee het mag idd niet! Je mag niet met tandemasser rijden zonder E rijbewijs! Je bent trouwens ook niet verzekerd dus ik zou het maar niet doen!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

B rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 03:04

Mag wel!!! Kijk op www.cbr.nl onder andere rij-opleidingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 10:13

obsession schreef:
Nee het mag idd niet! Je mag niet met tandemasser rijden zonder E rijbewijs! Je bent trouwens ook niet verzekerd dus ik zou het maar niet doen!

Maakt niks uit of het een tandem asser is of niet.
En zo te lezen mag het net wel

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 10:29

Maximaal laadvermogen + auto mag niet meer zijn dan 3500 kilo dacht ik.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 10:44

Auto + aanhanger mogen niet langer zijn dan 7 meter bij elkaar, dan mag je er met een B mee rijden

Chita

Berichten: 668
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 10:49

ik heb vorige week zaterdag mijn theorie gedaan en volgens mij mag het wel, balen dat ik mijn boekje niet meer heb, anders had ik het op kunnen zoeken

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 10:53

Ja, dat mag. Het ledige gewicht van de auto moet hoger zijn dan de aanhanger + laadvermogen én de totale combinatie mag niet zwaarder wegen dan 3500 kilo. Dus jij mag met deze combinatie gewoon rijden...

Ze zijn trouwens wel bezig om dit te gaan veranderen in de wet. Straks mogen we met ons B rijbewijs alleen nog maar aanhangers trekken van maximaal 750 kilo... Jammer hè?!

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 11:34

Dees schreef:
Volgens mij mag het wel, maar op het randje...het helt niet over...
Ik zou het zelf dus niet doen, het is niet echt veilig als de kar net zo zwaar is als de auto, de kar kan zo de koers van de auto gaan bepalen, en daar word je niet vrolijk van...
Het is fijn als de auto echt zwaarder is dan de kar....




Het mag inderdaad maar toch zou ik het je sterk afraden!!!
Hetgeen wat Dees zegt gebeurd al heel gauw zodra je een tunnel in of heuvel oprijd...
De beste rekensom is het totaal gewicht nemen van de auto en daar maar een aanhanger achterhangen die niet meer als 70% weegt van het totaal gewicht van de auto!!

Voorbeeld; Dus auto weegt (ik noem maar wat) 1000 kg
Aanhanger + laadvermogen 700 kg

Dit geldt voor alle soorten aanhangers, ook caravans.

In 1912: Dingen werden gebruikt. Mensen waren geliefd.
In 2012: Mensen worden gebruikt. Dingen zijn geliefd.
Some days you're the dog Some most days you're the hydrant


Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit
Dag lieve Niamh..HVJ

FjordFreak
Berichten: 13
Geregistreerd: 23-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 12:51

Zover mij verteld is, mag het dus niet.

Er wordt niet gekeken hoeveel het gewicht van de trailer plus het paard is, maar hoeveel de trailer in zijn geheel mag wegen.

In mijn geval was dat: auto 1632 kg. en de trailer 690 kg. met paard 1300 kg. dus dan zat ik onder het gewicht van de auto en samen niet boven de 3500 kg.
Maar de tailer heeft een totaal laadvermogen van 2000 kg.
En daar kijken ze naar. Dus mag het niet.

Dus zul je, net als ik nog moet, je E-rijbewijs moeten halen.

Groetjes Karin

Anoniem

Re: Mag dit dus??? (Over B/E rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 12:53

MirageGidran schreef:
Hai

Als de auto 1148 kg. weegt en de trailer incl. laadvermogen 1120 kg., mag ik dat dan trekken met alleen een B rijbewijs?
Ik heb over aantal sites regels hierover gelezen, maar ben er toch niet helemaal zeker van, toch een wat moeilijke materie (gelukkig ben ik niet de enige die dat vind.. Haha! )

En vraag 2; zijn zulke "lichte" trailers makkelijk te huren???
anders heeft het nog geen zin. Ik heb hier totaal geen ervaring in, maar wil me er gaan bezig houden omdat ik komend winterseizoen toch wel 'ns wil gaan starten....

Wie weet meer?


Nee, paardentrailer is tweeassig, en daar mag je met b rijbewijs nooit mee rijden.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-02 13:28

Veel reacties. Ondertussen ben ik erachter dat het WEL mag, maar dat het inderdaad niet veilig is. Dus we zullen naar een andere auto moeten gaan kijken.....

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-02 13:30

ik was nog niet klaar met mijn berichtje maar drukjte op enter
maar oke.
fjord freak, je hebt m'n vraag niet goed gelezen, want ik had het ook over het laadvermogen.....
iedereen bedankt voor de antwoorden.

Ik vind het by the way een hele goede zaak dat het allemaal gaat veranderen. Er rijden zoveel mensen rond zonder E die het niet mogen.........

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 16:26

trailer is geen tandemasser! Het mag dus wel (trailer + laadvermogen is lichter dan de auto en lichter dan 3500 kg) zoals al boven omschreven. Wat het niet veilige betreft, dat hangt er dus ook van af of je idd tot die 1120 kg laadt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 19:56

Het is niet automatisch zo dat je auto en trekhaak het gewicht van de trailer (en laadvermogen) mogen trekken. Dat staat namelijk op het inlegvel (oude auto) of op het kenteken. Dit is onder andere afhankelijk van de sterkte van de motor en het type remmen. De trekhaak heeft meestal een plaatje met gegevens erop. Ook is de kogeldruk van belang.

Tja, wat is ideaal en wat is veilig... Een personenwagen is in principe niet gemaakt om levend gewicht te trekken. Maar als het binnen de veiligheidsnormen valt... (dus ga niet overbeladen!) Niet iedereen kan een 4x4 betalen...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 20:48

Chica"]
[quote="Dees schreef:
Volgens mij mag het wel, maar op het randje...het helt niet over...
Ik zou het zelf dus niet doen, het is niet echt veilig als de kar net zo zwaar is als de auto, de kar kan zo de koers van de auto gaan bepalen, en daar word je niet vrolijk van...
Het is fijn als de auto echt zwaarder is dan de kar....




Het mag inderdaad maar toch zou ik het je sterk afraden!!!
Hetgeen wat Dees zegt gebeurd al heel gauw zodra je een tunnel in of heuvel oprijd...
[/quote]

Dat kun je wel zeggen. Vandaag stonden ik en mijn vader drie kwartier in de file omdat er een personen auto + gigaboot erachter waren gecrashed in de heijnoordtunnel. Ik denk dat hier dus sprake was van een evengroot of misschien zelfs groter gewicht van de boot. Auto lag gekanteld tegen de muur, en van de boot was ook niets over. De mensen waren (gelukkig?) al afgevoerd...maar die zullen, zoals ik de hele combi heb zien liggen, niet in al te beste staat zijn...

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Re: Mag dit dus??? (Over B/E rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 22:14

Pipo schreef:
Nee, paardentrailer is tweeassig, en daar mag je met b rijbewijs nooit mee rijden.


Dit heb ik nog nooit gehoord, waar haal je dat vandaan?

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mag dit dus??? (Over B/E rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 16:55

daniel79"]
[quote="Pipo schreef:
Nee, paardentrailer is tweeassig, en daar mag je met b rijbewijs nooit mee rijden.


Dit heb ik nog nooit gehoord, waar haal je dat vandaan?
[/quote]
dat klopt dus ook niet

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 21:34

Rijbewijs: ten aanzien van het rijbewijs is de "totale toegestane massa"van de aanhangwagen het totaal van eigen gewicht + het maximum laadvermogen.
Trailer: Voor het daadwerkelijk trekken van en aanhangwagen/trailer is het werkelijke gewicht (gewogen gewicht) van de aanhanger/trailer van belang. Dit gewicht mag nooit groter zijn dan het door de fabrikant van het trekkende voertuig opgegeven maximum. Hier is dus niet het eigengewicht + laadvermogen van belang, maar het werkelijke gewicht (massa)

Welke aanhanger mag een bestuurder in bezit van rijbewijs B nu achter een personenauto voortbewegen?

1. Een aanhangwagen, waarvan de toegestane maximummassa niet meer bedraagt dan 750 kg. Een dergelijke aanhangwagen mag altijd door rijbewijs B-bezitter worden voortbewogen ongeacht de massa van de personenauto.

2. Een aanhangwagen, waarvan de toegestane maximummassa meer dan 750 kg bedraagt, mits voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:
A. de toegestane maximummassa van de aanhangwagen mag niet meer bedragen dan het lediggewicht van de trekkende personenauto en
B. de toegestane maximummassa van het samenstel van trekkende personenauto plus aanhangwagen mag niet meer bedragen dan 3500 kg.


toegestane maximum massa = gewicht ledigvoertuig vermeerderd met het maximale laadvermogen.

In dit geval: de auto kan wel 1148 wegen (leeg) maar hierbij moet het maximale laadvermogen bijgeteld worden + (gewicht aanhanger + maximale laadvermogen) dit moet altijd minder zijn dan 3500 kg.
Daarbij moet gekeken worden wat de auto daadwerkelijk mag trekken.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 11:58

Op papier is mijn trailer 640 kg zwaar. Toevallig kon ik de trailer laatst kaal wegen (dus zonder paard) en bleek hij wel 750 kg te zijn! De gewichten op papier zijn van een 'kale' trailer, dus zonder reserve wiel, rubbere matten, enz. Wel leuk dit nu pas te weten, want nu blijkt dat ik met mijn vorige auto dus jaren verkeerd heb gereden. Die mocht maar 1200 kg trekken en bleek dus nu 1300 kg aan zijn haak te hebben gehad. Dus oppassen met gewichten op papier van trailers, werkelijkheid is vaak zwaarder!

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

net aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 13:11

Het mag, maar het is net aan. Ik zou het derhalve niet doen.

Met B mag je een gewoon een trailer trekken, mits auto + trailer + inhoud minder dan 3500 wegen. Maar, met B moet je kijken naar het bruto laadgewicht van je trailer!! DAt mag niet zwaarder zijn dat je auto.

Je moet ook kijken wat je auto mag trekken! Dat staat in je autopapieren.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 19:18

Je hebt het wel over het gewicht van je auto maar wat is het laadvermogen van je auto, want dat tellen ze dus ook mee bij het bepalen van het totale gewicht van de combinatie. En daarbij wat mag de auto trekken. En dat alles mag het totale gewicht niet overschrijden van 3500 kg.

En dan mijn vraag wat kun/wil je dan in die trailer laden (maat/gewicht paard/pony)?
En wat is het werkelijke gewicht van die trailer?
Ben ook op zoek naar een lichtgewicht trailer om er a-welshjes in te zetten.

Ik heb rijbewijs: B,C en E
Dus voor mij maakt het alleen uit wat de auto mag trekken en wat ik er dus daadwerkelijk achter wil hangen.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Mag dit dus??? (Over B/E rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 21:03

Pipo"]
[quote="MirageGidran schreef:
Hai

Als de auto 1148 kg. weegt en de trailer incl. laadvermogen 1120 kg., mag ik dat dan trekken met alleen een B rijbewijs?
Ik heb over aantal sites regels hierover gelezen, maar ben er toch niet helemaal zeker van, toch een wat moeilijke materie (gelukkig ben ik niet de enige die dat vind.. Haha! )

En vraag 2; zijn zulke "lichte" trailers makkelijk te huren???
anders heeft het nog geen zin. Ik heb hier totaal geen ervaring in, maar wil me er gaan bezig houden omdat ik komend winterseizoen toch wel 'ns wil gaan starten....

Wie weet meer?


Nee, paardentrailer is tweeassig, en daar mag je met b rijbewijs nooit mee rijden.
[/quote]

Precies!!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: greendragon, hagelslag, meniekske en 107 bezoekers