sweet iron

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

sweet iron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-02 09:58

Ik vind de doorsnee western bitjes voor mij te dun (te scherp) (snaffles).
Nu hoor ik hele positieve verhalen over zweet iron, en wil dat graag een keer proberen. Maar zijn er ook dikkere bitten (gewon engelse bitten zeg maar) in sweet iron?


Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 10:14


Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:14

Waarom zou je niet gewoon je Engelse bit aan een westernhoofdstel hangen, als je toch weer gaat doen alsof.... Verward

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-02 11:22

niet perse voor het western, maar ik hoor hele positieve verhalen over sweet iron. Dat het een heel prettig materiaal is voor het paard (als dat niet zo is, zeg het, is mij ook maar verteld).
Ik ga niet doen alsof, ik ga (nog) geen western rijden. Wil wel een westernzadel gaan kopen, en misschien recreatief op een soort van western manier, maar geen reining, trail of weet ik veel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:27

Ik rij idd erg lekker met sweet iron, maar met een rvs dressuurbitje rij ik ook lekker Haha! Die van mij schuimt altijd als een dolle hond, dus ik merk niet zoveel verschil.

Maar ik snap niet waarom mensen nou nooit eens tevreden zijn met dingen die gewoon goed gaan. Als je paardje nu toch gewoon lekker loopt op haar rvs-bitje, waarom dan weer veranderen?
Dat dier is drie en heeft al zo veel verandering meegemaakt....
Kom toch lekker tot rust, geniet van je beestje en alles wat goed gaat....

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 15:35

Citaat:
Die van mij schuimt altijd als een dolle hond, dus ik merk niet zoveel verschil.

Dan heb je gewoon geluk. Ik ben nog steeds aan het uitproberen wat het beste bevalt en waarbij ik merk dat ze het bit prettig vind. Daar behoren western en engelse bitten bij, het moet mijn paard nml bevallen en niet alleen voor het uiterlijk vertoon zijn (kijk mij eens met een shank rijden b.v.). Een keer een shank geprobeerd en gelijk weer geruild met een ander bit, geld ook voor een bosal, ze was helemaal overstuur.
Sweet iron heeft bij de dames niet de voorkeur. Een dubbel gebroken bitje vinden beide het prettigst, lekker rommelen met de tong e.d.
En mijn beide paarden zijn heus niet van slag als er de ene keer een engels en de andere keer een westernzadel opgelegd wordt. Verandering wordt het pas als je de ene keer superkort rijd met je teugels en de volgende keer weer alles los en bevoorbeeld constant drijven terwijl je dat anders nooit doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 16:03

Carys, het gaat er niet om of ik geluk heb ja of nee en of iemand voor het uiterlijk vertoon met een bepaald bit rijdt.

DIT is waar het mij om gaat:

************************************************************
Maar ik snap niet waarom mensen nou nooit eens tevreden zijn met dingen die gewoon goed gaan. Als je paardje nu toch gewoon lekker loopt op haar rvs-bitje, waarom dan weer veranderen?
Dat dier is drie en heeft al zo veel verandering meegemaakt....
Kom toch lekker tot rust, geniet van je beestje en alles wat goed gaat....
************************************************************

Ik snap niet waarom somige mensen nou nooit eens rustig tevreden zijn met wat ze hebben en hoe het gaat.... Terwijl het recreatieruiters van de bovenste plank zijn.....

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 23:11

jeetje sonja, iets minder van leer trekken mag ook wel!

Van verandering van bit zal dat paard toch niks overhouden lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 11:04

Jouw bijdrage is anders ook niet echt nuttig Marianne Verward Van elke dag je paard een schop geven houdt 'ie ook niet echt veel over. Maar is het daardoor meteen handig om te doen?

Maar geef me dan eens een antwoord op m'n vraag: waarom niet gewoon tevreden zijn als je paard lekker loopt op een rvs bitje?
Van een bloedfanatiek trainende ruiter kan ik dan nog een beetje begrijpen dat die toch elke keer weer een pietsie beter resultaat probeert te pakken, al is het maar door er eens een ander materiaaltje in te hangen.
Maar van een recreatieruiter begrijp ik dat gewoon niet.

Heeft niks met 'van leer trekken' te maken, ik stel gewoon een tegenvraag....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-02 11:10

vragen staat vrij sonja. Ik ben tevereden met mijn RVS bit, echter hoorde ik zeer positieve verhalen over sweet iron. Dat dat prettiger voor het paard zou zijn etc....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 11:15

Maar ook dat scheelt weer van paard tot paard, zoals ook het ene paard lekkerder loopt met een westernzadel, en de andere dus weer niet.
De enige manier om er achter te komen of jouw paard het ook prettiger vindt, is om het uit te proberen.
En dat is nou dus waar ik m'n vraagtekentje bij zet: waarom geen rust brengen in de stroom van veranderingen, en tevreden zijn met wat je hebt.
Een RVS-bitje is nl. ook prettig voor het paard, daarom wordt het al zo lang gebruikt voor dit doel.
Maar het valt of staat toch altijd weer bij die hand van de ruiter, maar da's ondertussen wel zo vaak uitgekauwd....

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 21:01

Sonja schreef:
Jouw bijdrage is anders ook niet echt nuttig Marianne Verward Van elke dag je paard een schop geven houdt 'ie ook niet echt veel over.


nou ja, dit bedoel ik dus. Ietsje minder fel mag ook, toch? Van bit veranderen is toch tamelijk onschuldig vergeleken met je paard elke dag schoppen Verward

En dan opmerkingen over "doen alsof" en "wees eens tevreden". Ik kon je reactie niet helemaal plaatsen, maar goed er zal mij wel iets ontgaan in deze discussie Lachen Zo, genoeg off topic voor deze keer!


Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 21:36

Citaat:
Dat dat prettiger voor het paard zou zijn


Het prettigst voor een paard is nog altijd een bit wat goed in de mond ligt, geen slijtplekken heeft en vooral JUIST gebruikt wordt door een rustige ruiterhand.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 21:58

Mijn motto: If it aint broke, dont fix it.

Maar, ik kan me wel voorstellen dat je openstaat voor 'nieuwe' dingen, zeker als het voor je paardje, recreatief of niet, fijner zou zijn.

Mijn ervaringen met sweet-iron zijn erg goed, maar ik kan ook niet zeggen dat ik super grote verschillen heb gemerkt ofzo. In mijn mening accepteren ze het bit gewoon wat fijner....

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 23:09

GO SONJA GO Cool }>

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 00:07

Ik heb twee "bitten" van sweet iron: een simpele trainings-snaffle en snaffle-shanks. Banish vindt van die twee de shanks het prettigst.
Verder heb ik nog een rvs enkel gebroken bitje (niet echt een snaffle) en die vindt hij ook wel fijn volgens mij en ik heb een rvs stangetje met tongvrijheid en daar loopt hij ook heel goed op. Het is net wat we gaan doen en wat voor bui meneer heeft.

Ik zie geen verschil in materiaal-voorkeur, maar wel in type bit.
(Voor zover je dat allemaal zomaar kunt zien aan een paard, maar dit is míjn idee)

En ik wissel ook behoorlijk af. Soms gebruik ik in 1 week al mijn bitjes; slecht he?! ( Extreme duivel )

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 15:43

Welcom Back Blaze Lips are sealed en je bent het eens met Sonja Verward
Een mens blijft zich verbazen....

Ik wissel niet van bitten, omdat dat zich bij bij zou uitten in veels te veel hoofdstellen. Haha!
Missy loopt prima op haar Happy Mouth met oranje balletje in het midden en Sugar heeft altijd een dubbel gebroken (engels) bitje in. 's Zomers rijd ik graag met een Bosal. Alles gaat de ene keer beter dan de andere.

Verder heb ik nog wel een Myler shank liggen (eens tegen aangelopen *LOL* ), maar als pure recreatieruiter is die aan mij niet besteed. Het 'fine-tuning' laat ik aan de serieuze ruiters over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 22:35

Marianne schreef:
nou ja, dit bedoel ik dus. Ietsje minder fel mag ook, toch? Van bit veranderen is toch tamelijk onschuldig vergeleken met je paard elke dag schoppen Verward

En dan opmerkingen over "doen alsof" en "wees eens tevreden". Ik kon je reactie niet helemaal plaatsen, maar goed er zal mij wel iets ontgaan in deze discussie Lachen Zo, genoeg off topic voor deze keer!


Oke, ikke ietsje minder fel, jij ietsje minder nietszeggend, deal? Lips are sealed
Geef dat meisje dan nu eens een goede tip? Bloos

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 13:13

sweet iron,rvs,koper,snaffle,shanks,myler,dun,dik what the fiets we talking about????????
bitten worden ingedeeld in eerste instantie om iets te bereiken met je paard,helaas gaat men er dan van uit dat de ruiter weet waar hij/zij mee bezig is Cool helaas schort het er hier nogal eens aan.
weet iemand eigenlijk wel wat een simpel gebroken snaffle bit doet in de mond van een paard? Of dit nou dik of dun is, het maakt niet uit:
Al eens van het notekraker-effect gehoord? Als je antwoord hierop nee is pak er dan eens je hoofdstelletje bij, hou het bit in je (gesloten) hand en laat iemand anders druk op het bit uitoefenen. Dan zie je als je druk op het bit neemt,en je handen/de teugel laag houdt er in wezen niks gebeurt. Neem je die druk, maar houd je daarbij je handen hoog dan zie (en voel) je dat het bit een soort scharende beweging maakt en je hand (en dus de tong van je paard) afklemt. Wil je dit als *recreatieruiter* zijnde vermijden neem dan een dubbelgebroken bit en het liefst ook nog van teflon (soort kunststof). Ben je iets verder en weet je wat je met je handen moet doen, en weet je ook dat je met je bit meer kunt doen dan alleen maar een paard in zijn bek trekken (bijvoorbeeld schouders oppikken en dergelijke) neem dan een billy allen bit. Dit bit kan niet het notekrakers-effect bewerkstelligen omdat het op het moment dat je het met 2 handen gebruikt verandert in een stang. Op het moment dat je aan een kant van je paard gaat werken werken de shanks/ de twee kanten van het bit onafhankelijk van elkaar en wordt de tong niet afgeklemd.
V.w.b. het materiaal: dat maakt in wezen voor de werking van het bit niks uit. En of het paard schuimt in de mond heeft niks met prestatie te maken.
Sowieso: leer eerst je paard de basis, en ga dan pas uit proberen met welk bit je de geleerde basis met lichtere teugeldruk kunt doorgeven.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 14:16

Als je erover loopt te denken om een ander bit uit te gaan proberen kan ik je nog een ander soort aanbevelen. Sinds een paar maanden rijd ik mijn paard met een lerenbit, tot nu toe bevalt dat prima. Ik ben overgestapt op een lerenbit omdat ik met meer aanleuning/contact wilde gaan rijden, het gebroken westernbitje vond ik hiervoor te scherp. Verder merk ik dat mijn paard minder met haar hoofd schud (p.s. ze heeft geen problemen aan haar gebit).

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 16:39

Odi schreef:
...een lerenbit..

Bedoel je de Meroth, of een 'normaal' leren bit??

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-02 20:47

idd blaze, daarom (om het notenkraker effect wat jij beschrijft) ben ik destijds overgestapt op dubbelgebroken.
Rij nu met een dubbel gebroken RVS water of bus trens

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 21:10

stef schreef:
idd blaze, daarom (om het notenkraker effect wat jij beschrijft) ben ik destijds overgestapt op dubbelgebroken.
Rij nu met een dubbel gebroken RVS water of bus trens


Houden zo Knipoog gewoon je jonge paardje alles leren op dat dubbel gebroken bitje.als hij/zij alles kan dan ga je proberen welk soort bit voor jouw paard het beste is.
rijd nu 2 maanden een paard dat alleen maar hard wilde en mensen eraf donderde.heb eerst ruim 2 maanden grondwerk verricht en ben toen begonnen met rijden op een dubbel gebroken kunsstof bit. nu na bijna 2 maanden onder het zadel te zijn rijd ik dit paard gewoon met een hand op haar cirkels en denkt ze er niet aan om nog iets raars te doen.dit had ik met een zwaar bit er ook in kunnen trekken,maar heb gekozen voor een manier die langer duurt maar ook langer houd.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-02 21:12

Blaze schreef:
,maar heb gekozen voor een manier die langer duurt maar ook langer houd.


Talking my way now! Knipoog Haha!

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 21:21

stef"]
[quote="Blaze schreef:
,maar heb gekozen voor een manier die langer duurt maar ook langer houd.


Talking my way now! Knipoog Haha!
[/quote]


begint op een chat te lijken op deze manier Knipoog Cool

heb altijd op deze manier alles benaderd ,alleen was men blijkbaar te veel bezig met mijn manier van schrijven dan met WAT ik schreef.
Als ik iemand aanviel die na 3 lessen slidingstops en spins ging leren en dan ook nog schreef dat het zo goed ging,deed ik dat vanuit het oogpunt van het paard,want het paard krijgt het te verduren om dingen te moeten doen waar waarschijnlijk het paard nog niet aan toe was ,maar de ruiter zeker niet.
Als ik les geef dat ga ik in eerste instantie uit van wat het paard voelt door wat de ruiter op hem met hem doet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers