Dressuurzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Heeft jullie zadel een merk?

Ja, kost iets meer maar is veel beter.
46 (77%)
Ja, maar een merkloze is net zo goed.
8 (13%)
Nee, helaas kan ik dat niet betalen.
3 (5%)
Nee, maar ik ben erg blij met mijn zadel het hoeft niet veel te kosten .
2 (3%)

Totaal aantal stemmen: 59


Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-02 11:24

wat kost zo'n geintje?
Zoals de meeste weten ben ik op zoek naar een eigen paard en als er geen zadel bij zit moet ik er dus nog 1 aanschaffen.
Wat waren jullie kwijt aan een dresssuurzadel (paard), waar hebben jullie hem gekocht en welk merk of zijn de merkloze net zo goed?

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:40

Ik heb een 2ehands KN bij Divoza gekocht. Hij kostte iets van F1600,- en was 10 jaar oud. Achteraf zie ik dat ik particulier wel goedkopere 2e handsjes had kunnen kopen van Kn maar das nu al te laat. Ik ben er supertevreden mee en ik denk dat het ding nog minstens 7 jaar mee kan gaan. Dan zien we dan wel weer.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:44

Ik ben super tevreden met de tweedehands Daaleman van 6 jaar oud. Het is wel een vzh, maar deze heeft 300 euro gekost en dat is erg weinig.

Verder heb ik ook wel op de Pagony Diamant gereden, een drama. Na 3,5 jaar breekt de boom omdat ik jaar in het zadel klapte na een rare sprong. Terug naar Divoza, geen garantie meer. Dus maar laten maken. Het zadel is sinsdien scheef. Verder is de zit vreselijk. Maar dat is erg persoonlijk. dit zadel kostte toen 700 guldne nieuw en was een drama. Koop dan liever een goed tweedehandsje van een merk.

Kieffer is vaak scheef tegenwoordig. Maar heb je een goede oude Kieffer dan heb je een zadel voor het leven.

Belker

Berichten: 15304
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:46

Ik had vroeger een 2e hands Kieffer voor 1200,- gekocht. Na 7 jaar bleek bij inruil dat hij 22 jaar oud was, ik was dus 10 jaar opgelicht. Heb er hel lekker mee gereden. Heb hem ingeruild tegen een heel duur merk zadwel waar mijn paard zeer geod mee liep. Verbeterde in alles als dat merk erop lag. Helaas, he ik net 30 keer op kunnen rijden voordat ze kreupel werd en ik haar moest laten afmaken. Ligt nu dus thuis te liggen en past hopenlijk op een van mijn volgende beesten. I kzou dat merk zo weer kopen. Misschien volgend jaar een veelzijdigheidzadel ervan.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:46

Voor mijn dressuurzadel heb ik kaal zo'n 2800 gulden betaald, daar kwam dan nog singel / beugels / riemen etc. bij.
Ik heb een Euroriding Diamant dressuurzadel, dat bevalt me goed.
Gekocht bij de ruitersportzaak bij ons in de buurt.

Ik kan me niet voorstellen dat een merkloos (en vaak zeer goedkoop) zadel even goed is.
De andere kant is dat de prijs daar ook naar is, voor 300 gulden kun je niet hetzelfde verwachten als voor 3000 gulden.
Het is dus maar net wat je wilt en kunt besteden, en of je het belangrijk vindt dat een zadel jaren meegaat, of met minder comfort en kwaliteit genoegen wilt / moet nemen.
Er kunnen ook problemen zijn met de maatvoering.
De meeste bekende (duurdere) merken hebben een uitgebreide keuze aan inchmaten (belangrijk voor ruiter) en kamerbreedtes (belangrijk voor pasvorm op paard).
Veel goedkope merkloze zadels kennen die verschillende maatvoeringen niet; de kans dat het zadel dus echt goed op je paard ligt, is vrij klein.

Persoonlijk zou ik eerder voor een goed tweedehands merkzadel gaan.
De pasvorm is vaak beter (erg belangrijk !), en de kwaliteit in veel gevallen ook.
Voor zo'n 500 euro kun je al best een leuk tweedehands merkzadel kopen.

pmarena

Berichten: 48099
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 12:26

Gewoon een Wintec 500 , goedkoop , super zit , ziet er mooi uit en lijkt op leer maar dan zonder het onderhoud daarvan.
Is meteen soepel en je rijdt er sneller een "zit" in door het materiaal.
Kunt altijd nog simpel een andere kamerbeugel erin zetten als je paard van vorm veranderd dus hoeft dan niet een ander zadel of je hele zadel om te laten bouwen.

Ik vind het toppie !

cherrie
Berichten: 119
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 12:41

weet je wat het is als je een merkloos zadel koopt (kunnen heel goed zijn hoor niks daar over gezegd)en er is iets mee kun je nooit ergens op terug vallen en bij een merk zadel heb je toch iets meer waar je op terug kan vallen

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 12:55

Liever een oud maar goed zadel van een bekend merk, dan een gloednieuwe van een merk uit de lagere prijsklasse...Model economisch, heten die dingen dan Misselijk

Ik heb onlangs een gloednieuwe Fryso besteld, bij het Tweespan.com,
Ik rijd totdat die klaar is op mijn 5 jaar geleden gekochte Kieffer Aachen. Voor mijn veel smallere paard heb ik een tweedehandsie van Euroriding Diamant, engels gemaakt.

Weet je wat ik vermoed? Ik kijk naar het model van de zadels en de boom-aanduiding, en de snijmaten en ik vermoed dat ....de Euroriding Diamant (dus niet die goedkopere pruts Euroridingzadels, alleen de diamant), de Fryso van Tweespan, de Barnsby AVG en de County competitor 2000 .....gewoon uit dezelfde engelse fabriek komen!!!!
Waarbij de Fryso het goedkoopst in aanschafwaarde is.....

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 12:59

Ik rijd op een Passier GG. En die zit HEERLIJK. Ik jheb ook met veel plezier gereden op mijn County Competitor en die reed ook super alleen iets harder.

Ik hou het toch op goede merkzadels.

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 13:01

Ik heb een tweedehands BR dressuurzadel en ik rijd er heerlijk mee. Als veelzijdigheidszadel hebben we een nieuwe Pagony en dat zit toch echt veel minder. Ik heb zelf liever een tweedehands merkzadel dan een nieuw merkloos zadel. Je merkt het verschil echt wel!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 13:17

Kitty schreef:
Ik heb een tweedehands BR dressuurzadel en ik rijd er heerlijk mee. Als veelzijdigheidszadel hebben we een nieuwe Pagony en dat zit toch echt veel minder. Ik heb zelf liever een tweedehands merkzadel dan een nieuw merkloos zadel. Je merkt het verschil echt wel!


Maar hier is het ook een verschil van dressuur en veelzijdigheidszadel. Ik rijd nu sinds een jaar of 3 1/2 op een dressuurzadel. En als ik nu op een veelzijdigheidszadel ga zitten is dat verschrikkelijk wennen en zit het ook lang niet zo lekker als mijn KNetje.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 14:05

Ik heb dressuurzadel van Contour Master. Gekocht bij Tineke Dekker van Equestor (www.equestor.nl). Ik heb voor dit zadel gekozen omdat mijn arabiertje een erg korte rug heeft en dit zadel daar uitermate geschikt voor is. 2 jaar geleden heb ik er NLG 2.800,- voor betaald. Een hele prijs dus, maar de zogenaamde "standaard" merken waren allemaal te groot (lees lang) voor zijn rug.

Moet zeggen dat ie me nog altijd goed bevalt. Ik rijd er gemiddeld 2x per week mee in de les. De overige dagen, als ik 't bos in ga, rijd ik met m'n Podium (endurance) zadel. Dat vind ik in 't bos gewoon fijner rijden.

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 14:11

Piaffe"]
[quote="Kitty schreef:
Ik heb een tweedehands BR dressuurzadel en ik rijd er heerlijk mee. Als veelzijdigheidszadel hebben we een nieuwe Pagony en dat zit toch echt veel minder. Ik heb zelf liever een tweedehands merkzadel dan een nieuw merkloos zadel. Je merkt het verschil echt wel!


Maar hier is het ook een verschil van dressuur en veelzijdigheidszadel. Ik rijd nu sinds een jaar of 3 1/2 op een dressuurzadel. En als ik nu op een veelzijdigheidszadel ga zitten is dat verschrikkelijk wennen en zit het ook lang niet zo lekker als mijn KNetje.
[/quote]

Ja, maar daarentegen vind ik het Forrestier springzadel wel weer heerlijk zitten. Dus op zowel de merk spring- en dressuurzadels zit ik prima, terwijl ik het Pagony veelzijdigheidszadeltje toch veel minder goed vind zitten.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 14:15

Kitty"]
[quote="Piaffe"][quote="Kitty schreef:
Ik heb een tweedehands BR dressuurzadel en ik rijd er heerlijk mee. Als veelzijdigheidszadel hebben we een nieuwe Pagony en dat zit toch echt veel minder. Ik heb zelf liever een tweedehands merkzadel dan een nieuw merkloos zadel. Je merkt het verschil echt wel!


Maar hier is het ook een verschil van dressuur en veelzijdigheidszadel. Ik rijd nu sinds een jaar of 3 1/2 op een dressuurzadel. En als ik nu op een veelzijdigheidszadel ga zitten is dat verschrikkelijk wennen en zit het ook lang niet zo lekker als mijn KNetje.
[/quote]

Ja, maar daarentegen vind ik het Forrestier springzadel wel weer heerlijk zitten. Dus op zowel de merk spring- en dressuurzadels zit ik prima, terwijl ik het Pagony veelzijdigheidszadeltje toch veel minder goed vind zitten.
[/quote]

Nee, ok dan heb je gelijk. Als je allebei gewend bent dan is het onderscheid makkelijker te maken.

Joycelyn
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 14:49

Ik heb voor mijn 3-jarige een Kieffer Garmisch op de kop weten te tikken. Het zadel was splinternieuw en de vraagprijs van fl. 1250,= Wegens omstandigheden durfde de vorige eigenaar niet op haar paard te rijden. Je zag niet eens aan de singelstootjes dat er een singel aangezeten had. Overigens ben ik er wel heel tevreden mee.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 14:55

Ik heb voor die lange een Ainsley Vanquard nieuw gekocht voor fl. 2600,- maar ik heb er tot op de dag van vandaag nog geen moment spijt van gehad. Ik rijd wel eens op een ander paard en dan mis ik direct mijn zadel.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 15:05

ik heb ook liever een goed merkzadel.
Ik heb mijn zadel voor 2600 gekocht een lemetex galant heerlijk zadel en ook nog erg mooi.
Je moet eens op inetrnet kijken op www.heuvelhoeve.nl /www.zadels.nl
daar heb ik mijn zadel gekocht.
De service is heel erg goed, ze komt netjes met tich zadels aan huis en heeft er veel verstand van.
ze heeft ook 2e hands..
Laatst bijgewerkt door marloes-joy op 11-07-02 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 16:16

Ik heb een Kentaur Dressuurzadel.

2e hands gekocht bij Fugers in Soest.

Nieuw zijn deze zadels FL 2300,- kaal.

Ik heb er FL 900,- inclusief alles voor betaald en hij was toen nog geen jaar oud, en zag er prima uit!!

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 20:38

Ik heb mijn Barnsby tweedehands gekocht bij van Rijs.
Het was nog zgan en heb er toen F1300,= voor betaald.
Het was het meer dan waard en ben er dus nog steeds erg blij mee!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 08:17

Ik heb met hetzelfde dilemma gezeten, maar besloten iets langer op mijn wintecje te blijven rijden, tot ik geld genoeg had voor een goed merkzadel, 2e hands. Ik heb nu de passier GG, en ik wil niet anders meer geloof ik.......heerlijk!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 10:23

ik heb onlangs een Kieffer Aachen gekocht.
Hele overgang na 3 jaar in een westernzadel te hebben gezeten.
Maar ik begin er u aan te wennen. Het zit best goed Haha!
Alleen bedenk ik me nu of het toch niet beter was geweest om een dressuur zadel te kopen.
Op mijn western zadel zit je met iets langere beugels en op die kieffer heb ik soms het gevoel dat ik als een jockey op mijn paard zit Haha!

Je moet gewoon de ruiterzaak opbellen en vragen of ze langs komen passen. Dan weet je wat voor jullie beide het prettigst is.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 14:21

Ik heb een 2e hands KN dressuurzadel, okay hij is 10 jaar oud maar in goede staat en da's toch beter dan een van 2 jaar en beschadigd (lag ook tussen de stapel om uit te proberen)
Ik heb hiervoor op mn andere paard ook een KN gehad en ik vind t gewoon superzadels.
Ik zou ook liever voor merk dan voor merkloos gaan.
Wat ie gekost heeft weet ik niet precies want het was een inruil en pa betaalde Tong uitsteken

Ik ga (als t nodig is) altijd naar Sjef Schreurs in Apeldoorn.
Die heeft ruim keuze aan 2e hands zadels met kwaliteit.
Er wordt stap voor stap bekeken of het zadel bij jou en bij het paard goed past. En je mag alle zadels daar uitproberen door er ff op te rijden (binnen&buitenbak)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 14:27

Ik heb een passier, hiervoor heel even een kn gehad, maar dat vind ik geen fijne zadels, en daarvoor ook altijd Passier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 14:41

Ik heb een kieffer spring en een Ainsley dressuur.
Ze bevallen me allebei heel goed.
Ik heb ook wel eens op een goedkoper zadel gezeten, maar mijn kont vind dat niet fijn Haha!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 15:37

Ik gebruik op 't moment een Daaleman (vzh? springgericht) zadel voor Maxie. 't ding is waarschijnlijk meer dan 20 jaar oud (is 2ehands gekocht zo'n 18 jaar geleden). Zadel ziet er op zich nog goed uit, wat vlekjes op t lichtbruine leer maar thats it. Ik kon er in het begin echt niet op rijden. Toen was ik gewend aan een Schontal vzh en een kieffer dressuur, en dat was voor mij echt flink wennen. Maar nou wil ik me Daalemannetje al bijna niet meer kwijt!