Scheef in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ramo
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Putten

Scheef in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-02 08:51

In de rechtergalop loopt mijn paard met z'n achterhand naar binnen. Welke oefeningen kan ik doen om dat op te lossen?

rhynstoner
Berichten: 146
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 09:10

het binnenbeen aandrukken, dus zn kont weer terug duwen naar het hek kan je proberen, zo doe ik het wel altijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 11:10

Ligt eraan waar je probleem vandaag komt. Die van mij doet het ook een beetje, en ik mag het juist niet proberen te corrigeren van m'n trainer. Moet veel gerichte wijk-oefeningen in draf doen om het achterbeen sterker te maken. Maar de afwijking in galop is ook minimaal. Verder natuurlijk veel binnen-hoefslag rijden, dus geen kans geven de schouder te laten 'vallen' tegen de bakrand.
Ik ben niet zo'n voorstander van oplossen met het binnenbeen, omdat je dan contrahulpen gaan geven; wordt vrij verwarrend voor het paard.
Oplossen door schouder voor te vragen ('opduwen', net hoe je 't noemt Haha! ) als je de achterhand naar binnen voelt komen, is een oplossing, maar kijk uit dat je je probleem daarmee niet omkeert. Veel dressuurruiters leren dit probleem op die manier op te lossen, maar je ziet dan ook veel dressuurpaarden die wat met de voorhand naar binnen lopen, nadat ze die achterhand gecorrigeerd hebben....

Welke oefeningen heb je van je trainer gekregen? Helpen die niet?

Ramo
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-02 11:20

Ik heb op het moment geen trainer (baal, baal). Het bekende probleem, waar vindt je een goeie! Maar ondertussen moet ik dit scheef lopen wel oplossen natuurlijk, vandaar mijn vraag langs deze weg.

KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 12:27

Het is altijd heel erg moeilijk om tips te geven op basis van de korte omschrijving die je van je probleem geeft. Kan je wat meer info geven over je paard (leeftijd, ervaring), waar je bent met je training, etc.?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 12:51

Wij rijden altijd veel in de contra om het paard recht te stellen, werkt erg goed! Probeer het eens zou ik zeggen!

Ramo
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-02 13:17

Xono, ik zal het eens proberen!
KarinG, ze is 10 en heeft alle oefeningen (voor de reining) onder de knie. Rechts is gewoon haar moeilijke kant, dat merk je toch wel iets in alle dingen. Maar de rechtgalop is voor mijn gevoel extreem.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 22:04

Meestal heeft een paard dat rechts in de galop moeite heeft een zwak linker achter been. Die moet je dus sterker maken. Links om voltes maken en achterhand langzaam, opbouwend naar binnen drukken.
Niet te lang, rustig aan.

In de rechtergalop op de volte gaan en volte verkleinen, en weer vergroten, vooral het vergroten zal hij dan moeilijk vinden, daaraan werken.

Contra stelling op de lange zijde werkt ook goed, maar pas op, want ze kunnen er erg handig in worden, om net te doen alsof ze recht gaan, maar toch de achterhand niet mee te nemen.

Werken aan het sterker maken van de achterhand, vooral het linker achterbeen.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 16:00

Ik heb dat probleem ook bij één van mijn verzorgpaardjes: wat blijkt nou: ik zit met een scheve rug waardoor ik dat dus veroorzaak. Nu probeer ik er dus extra op te letten dat ik recht zit, maar dat is zo makkelijk nog niet Boos!

=^.,.^=