invlechten fries, hoe doe je dat??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 10:49

niet Lachen

Een Fries hoort niet gevlochten te worden.. Je kan de manen wel netjes kammen en met glansspray behandelen..

Veel succes!

Formule
Berichten: 106
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 10:50

je moet hem gewoon super mooi maken en hem mooi laten staan en zijn manen gewoon lakker laten hangen

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 11:03

Voor de keuring mag je de Fries niet invlechten, dat hoort niet. Lekker wassen en daarna mega veel anti-klit erin (heel mischien heel voorzichtig de dode gespleten puntejes eruit knippen...)

Op andere momenten, de vlecht:
Begin achter de oren met drie kleine strengetjes maanhaar. Begin te vlechten, begin eerst vrij strak, pak elke keer als je haar omslaat, een stukje haar wat lager op de manenkam zit erbij. Probeer dicht bij de manenkan te blijven met je vlecht en houdt het strak. Vlecht niet met een paard dat zijn kop op de grond heeft hangen, dat wordt niet mooi, het paard moet zij hoofd wel omhoog hebben....

bij de schoft aangekomen zal het minder makkelijk gaan. Ik vlecht dan wel eens een stukje door zonder strengetje haar erbij te pakken, want het lijkt mooier als het uiteinde van de vlacht bij de schoft hangt in plaats van ergens midden op de hals. Je mag bij de schoft minder strak vlechten als bovenaan. Op een gegeven moment is de hals op, en vlecht je de haren die je over hebt gewoon naar beneden. Ik vind het mooi als er nog een toefje los haar onder het elastiekje zit, ik vlecht dus niet helemaal naar onderen.

Maar de truc is strak beginnen, en het paard met het hoofd omhoog...
Voor het vlechten is het makelijk als de manen niet vol met anti-klit zitten...