Artrose en hoefkatrol 4e graads aan voorbenen.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Artrose en hoefkatrol 4e graads aan voorbenen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-02 16:37

Zoals jullie kunnen lezen in dit topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=65177 is gisteren bij mijn bijrijdpaardje artrose en hoefkatrol 4e graads in beide voorbenen geconstateerd. Ook heeft ze erg "droge" benen, waardoor alles niet echt goed langs elkaar beweegt.

Haar eigenaar is nu aan het overwegen om haar in te laten slapen. Als hij niet daarvoor kiest, dan zal ze de rest van haar leven lekker op de wei staan. Ze is overigens pas zeven jaar.

Ik ben naar aanleiding hiervan op zoek gegaan op internet, en heb het een en ander gevonden, onder andere ervaring van mensen die zeggen dat het helemaal niet zo zwart hoeft te zijn; er zijn genoeg paarden met hoefkatrol (4-tje) die nu door speciaal beslag weer "up and running" zijn. Ik vraag me alleen af of dit ook nog zou kunnen als hoefkatrol 4 in combinatie is met artrose en droge benen. Zou er dan nog een kansje zijn dat ze weer goed gaat lopen?

De arts die we gister hadden vertelde dat we wel iets zouden kunnen proberen met medicijnen en speciaal beslag, maar dat ze dan na een paar maanden weer een gigantische terugval zou krijgen.

Is er iemand die hiermee ervaring heeft? De combi hoefkatrol 4 + artrose?

Onderstaand plaatje geeft een overzicht van de verschillende manieren waarop haken op botten kunnen ontstaan;

Afbeelding

Bij Babet gaat het om het "spervormige" geval. Op meerdere plaatsen in het hoefkatrolmechanisme zitten van deze haken.

Zo ongeveer zag haar rontgenfoto er ook uit. Althans, de arts wees dezelfde mankementen aan als die op deze foto te zien zijn;

Afbeelding

Ik hoop dat hier iemand is die hier wat meer ervaring in heeft!

Voor de duidelijkheid; het belangrijkste is uiteraard dat Babet geen pijn heeft en op een paard-waardige manier door het leven kan gaan. Maar ik zou het ook zo vreselijk vinden als de eigenaars ervoor zouden kiezen om haar te laten inslapen, terwijl ze nog een kans had gehad.....

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 19:16

Ik weet nog een zeer goede homeopatisch dierenarts die mij met hetzelfde probleem een eind opweg heeft geholpen. Voor het telefoonnr. kun je me PB'en.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 21:46

hoi
je hebt toch die antoine de bodt, is dat niet die man die je leert je paarden anders te rijden ofzo die hko hebben?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 21:51

Toch, dit is een ernstige blessure, alles wat je kan proberen is wel heel erg kostbaar....niet iedere paardenhouder is genegen de rekening daarvan te betalen terwijl de uitkomst heel onzeker is....
Misschien is jouw paardeneigenaar ook niet bereid om in dit paard te investeren. Daar mag je geen oordeel over hebben, vind ik, soms is een paard het geld gewoon niet waard, niet iedereen handelt puur vanuit zijn hart, sommigen laten de beurs meewegen...
Wellicht kan je, als jij wel bereid bent tot het uiterste te gaan, het paard overnemen tegen de slachtwaarde. Dat zou erg bewonderenswaardig van je zijn... maar als jij het niet kan betalen, mag je niet verwachten dat een ander dat wel kan....
soms is het gewoon heel oneerlijk...
Veel wijsheid toegewenst....

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 22:43

Ik denk dat je nog best wat opties hebt om uit te proberen. Allereerst is er natuurlijk speciaal beslag als een eggbar of zooltjes. Daarnaast kun je voedingssuplementen met Chondroitine en Glucosamine en MSM zwavel proberen (bv. Cortaflex). Je kunt de gewrichten in laten spuiten met hylaronzuur (of zo iets Haha! ) waardoor de gewrichtsvloeistof weer kan verbeteren (zie artikel in het Bit van een tijdje terug) en dan is er nog Antoine de Bodt die een oplossing heeft gevonden in een manier van rechtrijden. Je kunt ook eens bij een goede manueeltherapeut of fysiotherapeut om advies vragen. Kortom, nog genoeg kansen om je paard goed lopend te krijgen en om hem nog een plezierig leven op de wei te geven of zelfs om te rijden.

Succes!

Jolande

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 08:34

Ik hetzelfde met mijn paard meegemaakt. Fase 4 beide voorbenen en atrose. We hebben echt alles geprobeerd. Medicijnen, speciaal beslag, acupunctuur. Dat laatste hielp in combi van de eerste 2 erg goed, MAAR mijn paard moest wel de hele dag buiten lopen (in de wei) want dat zorgt voor goede doorbloeding.

Vanaf het moment dat mijn paard weer op stal moest (de winter begon) ging het mis. Na wat nieuwe behandelingen ging het echt niet meer en hebben we er een punt achter gezet. Ik heb hem in laten slapen, omdat hij pijn had. Ik heb wel het gevoel gehad dat we alles hadden gedaan wat kon.

Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 08:50

Moet eerlijk bekennen, dat deze blessure zo ernstig is dat ik me afvraag of je al die acunpuncturisten, homeophaten ed. Hiervoor nog veel goeds kunnen doen, om zo'n paard nog in leven te houden, doe je alleen voor jezelf, en zeker niet voor je paard.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 09:03

Hoi,

Ik heb er ervaring mee. Als je wilt kun je een PB sturen dan vertel ik je mijn verhaal.

caballero

Berichten: 83
Geregistreerd: 29-10-01
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 10:11

Mijn paard had dus hetzelfde. Hoefkatrol 4+ en 4- en atrose.
Heb van alles geprobeerd. Homopatische medicijnen, beslag met eggbar en sillicose enz.
Maar hoe ver kan je gaan, in het belang van je paard. Ik heb haar dus
ook af laten maken op 9 jarige leeftijd.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-02 10:37

Ontzettend bedankt voor jullie reacties!

Ik ben gisteravond met mijn neus in de boeken gedoken, om eens te kijken wat hier allemaal aan te doen is. Er is me wel het een en ander duidelijk geworden. Er zijn diverse mogelijkheden om te proberen, onder andere dus speciaal beslag, medicijnen, jaartje rust op het land, etc etc. Helaas wordt er in elk boek gezegd dat dit in geen geval blijvend is. De klachten zullen altijd weer terugkomen. Ook hoeft het niet persé zo te zijn dat zoiets helpt. Aangezien Babet het in ernstige mate heeft, is het dus niet heel zeker dat zoiets ook zinvol is.

Ik ga de diverse artikels kopiëren en vanavond aan de eigenaars laten zien. Ik hoop in ieder geval dat ze niet een overhaaste beslissing nemen. Ze hebben land genoeg, stallen over, dus (mits Babet geen pijn heeft) kan ze daar gemakkelijk nog even blijven staan. Dan kunnen ze de voors- en tegens goed tegen elkaar afwegen en uiteindelijk een juiste beslissing nemen. Als het mijn eigen paard was geweest, had ik uiteraard iedere mogelijke oplossing geprobeerd, maar ik weet niet of zij dat willen. Ze zijn nog een beetje van de oude stempel, en het heeft me al maanden gekost om ze zover te krijgen om met haar naar de kliniek te gaan, dat ik me afvraag of ze zoveel voor haar overhebben.

Haar kopen tegen slachtwaarde; mijn gevoel zegt nu "Ja", omdat ik natuurlijk heel erg aan haar gehecht ben en absoluut niet wil dat ze wordt afgemaakt. Mijn verstand weet nog niet wat het zegt. Ik weet niet of het verstandig is om een paard met een ernstige afwijking te kopen, waarvan je niet weet wat de toekomst in petto heeft. Moet daar goed over nadenken.

Erg moeilijke situatie hoor. En weer wordt zo duidelijk dat je als bijrijder helaas niets te zeggen hebt over zo'n paardje. Als zij er niet mee verder willen, dan zal ik me daarbij neer moeten leggen. Het is hun paard. Maar voordat het zover is, wil ik alles geprobeerd hebben om ze over te halen om toch wat oplossingen uit te proberen....

Ik houd jullie op de hoogte!

Groeten, Marieke

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:23

Voor je HKO zou je naar Antoine de Bodt kunnen gaan.
Die heeft immers nog geen paard onder zich gehad wat hij niet heeft kunnen helpen. Positief bericht dus.

Wat betreft de artrose wordt het misschien wat moeilijker, heb je al eens aan dat nieuwe middel gedacht van Primival.
Schijnt een goed middel te zijn.

Misschien is een Combi van deze 2 methodes wel een oplossing.

7 jaar is erg jong he? te jong. Mijn haflinger heeft klinische HKO hij is 11.
Ben zelf van plan ooit naar de Bodt te gaan. (zit een beetje tegen om er te komen )
succes ermee.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 13:23

Ik denk dat Antoine de Bodt zeker de moeite waard is. Je kunt meer over zijn rijmethode en lesdagen lezen op www.hoefkatrol.com.

Succes!

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-02 13:31

Ik ben al eens (zonder paard) naar een clinic van Antoine de Bodt gegaan. Ik denk alleen dat in dit soort ernstige gevallen, zijn methode niet helpt. Ik geloof er namelijk niet in dat wanneer een paard diverse haken op zijn botten heeft, en daardoor pijn heeft, dat dit verandert door een andere/betere manier van rijden. Die haken blijven immers...

Ik was zelf echt heel erg verbaasd over wat Antoine voor elkaar kreeg. Paarden die al jaren kreupelden, binnen tien minuten weer zuiver hebben. Toch denk ik dat in dit soort gevallen te vaak wordt gezegd "het is hoefkatrol", terwijl dat misschien helemaal niet zo is. In mijn geval was op de foto's zeer duidelijk te zien dat er iets helemaal niet in de haak was met haar, en ik vraag me dus echt af of een Antoine daar iets aan kan doen.

Maar goed, proberen kunnen we het altijd, natuurlijk.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 14:34

Pipo schreef:
Moet eerlijk bekennen, dat deze blessure zo ernstig is dat ik me afvraag of je al die acunpuncturisten, homeophaten ed. Hiervoor nog veel goeds kunnen doen, om zo'n paard nog in leven te houden, doe je alleen voor jezelf, en zeker niet voor je paard.


hier ben ik het eigenlijk mee eens. Hoe erg het nu ook is, je wilt toch niet dat je paard pijn lijd? Denk altijd eerst aan wat het beste is voor het paard en niet aan wat jij graag zou willen (namelijk dat hij/ zij weer gewoon kan lopen)

Heel veel sterkte..

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 15:25

Mijn paard, 9 jaar, heeft dus ook hoefkatrol fase 4 aan beide voorbenen en licht artrose. Dokter Van Muiswinkel heeft dit in de kliniek in Emmeloord geconstateerd. Mijn wereld in toen ik het hoorde en dacht dat het afgelopen zou zijn. Gelukkig dacht Van Muiswinkel daar anders over en adviseerde mijn paard speciaal beslag, zolen + silliconen. Om een lang verhaal kort te maken. Mijn vriend heeft hem het speciale belag gegeven en we zijn hem PrimeVal gaan voeren. Ik heb geen gebruik gemaakt van een A. de Both, titatovenaars etc. Mijn paard loopt weer helemaal rad heeft nergens meer last van. Vorige maand zijn we weer op wedstrijd geweest met hem, met goed gevolg (hij loopt Z1 en mag Z2). Ik ben heel blij dat ik het advies van Van Muiswinkel heb opgevolgt en dat de doemdenkers achter me hebt gelaten!

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 15:38

Ik denk dat Antione de Bodt het beste medicijn is wat er bestaat, tegen hoefkatrol, en atrose.
www.hoefkatrol.com staat alles wat je wilt weten, voor meer info stuur een pb, en er zijn zat mensen die ervaring hebben gehad met anione de bodt,

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 15:40

UniferB schreef:
Mijn paard, 9 jaar, heeft dus ook hoefkatrol fase 4 aan beide voorbenen en licht artrose. Dokter Van Muiswinkel heeft dit in de kliniek in Emmeloord geconstateerd. Mijn wereld in toen ik het hoorde en dacht dat het afgelopen zou zijn. Gelukkig dacht Van Muiswinkel daar anders over en adviseerde mijn paard speciaal beslag, zolen + silliconen. Om een lang verhaal kort te maken. Mijn vriend heeft hem het speciale belag gegeven en we zijn hem PrimeVal gaan voeren. Ik heb geen gebruik gemaakt van een A. de Both, titatovenaars etc. Mijn paard loopt weer helemaal rad heeft nergens meer last van. Vorige maand zijn we weer op wedstrijd geweest met hem, met goed gevolg (hij loopt Z1 en mag Z2). Ik ben heel blij dat ik het advies van Van Muiswinkel heb opgevolgt en dat de doemdenkers achter me hebt gelaten!



Antioe de bodt titatovernaar, heb je hem wel eens te werk zien gaan,
Ik vind dit dus absoluut een verkeerde opmerking.
Deze man heeft geen poedertjes en geen speciaal beslag,
en toch lopen de paarden goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 15:40

UniferB schreef:
Mijn paard, 9 jaar, heeft dus ook hoefkatrol fase 4 aan beide voorbenen en licht artrose. Dokter Van Muiswinkel heeft dit in de kliniek in Emmeloord geconstateerd. Mijn wereld in toen ik het hoorde en dacht dat het afgelopen zou zijn. Gelukkig dacht Van Muiswinkel daar anders over en adviseerde mijn paard speciaal beslag, zolen + silliconen. Om een lang verhaal kort te maken. Mijn vriend heeft hem het speciale belag gegeven en we zijn hem PrimeVal gaan voeren. Ik heb geen gebruik gemaakt van een A. de Both, titatovenaars etc. Mijn paard loopt weer helemaal rad heeft nergens meer last van. Vorige maand zijn we weer op wedstrijd geweest met hem, met goed gevolg (hij loopt Z1 en mag Z2). Ik ben heel blij dat ik het advies van Van Muiswinkel heb opgevolgt en dat de doemdenkers achter me hebt gelaten!


Dit is natuurlijk wel een geval, waarbij de veeartsen nog hoop hadden, maar de gevallen waarbij de wetenschap geen hoop meer geeft, zou ik persoonlijk afscheid van nemen.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 15:41

waarom word er nooit verder gezocht dan wat de dierenartsen zeggen

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 16:39

Beste Novelle,

Er staat A. de Both, titatovernaars. Komma c.q. etc. dus. Heel fijn voor je dat jij in hem gelooft. Ik dus niet. Mijn paard was/is nl. al rechtgericht en toch hoefkatrol gekregen.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-02 16:44

Over Antoine de Bodt;

Ik ben in april dit jaar al naar een clinic van hem geweest, als toeschouwer. Ik vind het goed wat die man doet, heel knap, maar ik denk toch dat deze gevallen de wat lichtere gevallen zijn. Op de foto's van Babet waren echt heel duidelijk haken op meerdere plaatsen te zien, en die kan Antoine niet wegtoveren natuurlijk. Ik geloof niet dat door middel van anders/beter rijden, haar klachten weggaan. Volgens mij is het daarvoor al veel te ernstig.... en ook natuurlijk omdat je gewoon ziet op de foto's dat ze een ernstige afwijking heeft. Ik geloof echt niet dat Antoine daar iets aan kan doen....

cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 19:28

mijn paard had aan alle vier de benen hoefkatrolontsteking een vijf en aan de voorbenen artrose.
hij voelde zich tip top maar om de 1.2.3weken was hij weer kreupel en moest hij op rust.
Het was geen recreatie paard en kon er niet tegen om stilte staan.
dus ik heb de beslissing voor hem genomen........

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

UPDATE!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-02 10:53

De eigenaars van Babet hebben gister besloten om toch nog het een en ander te gaan proberen, gelukkig.

De eigenaar neemt vanmiddag contact op met de VA hoe we het een en ander het beste aan kunnen pakken. In ieder geval krijgt ze speciaal beslag (zooltjes of egg-bars, wat het beste voor haar is) en medicijnen om haar slijmbeurs te vermeerderen en medicijnen tegen (of tegen vermeerdering van) de artrose.

Uiteraard kunnen we niet meer alles met haar doen wat we met haar deden, maar dat geeft niet. Als ze zonder pijn nog een beetje lekker kan lopen, ben ik al ontzettend blij! Natuurlijk zit er ook een kans in dat ze het niet redt met deze oplossingen, maar dat is voor latere zorg. Eerst alles proberen om haar weer een beetje in orde te krijgen! Springen of moeilijke dressuuroefeningen zijn verleden tijd in ieder geval.

De komende maand (of maanden, ligt eraan hoe ze vooruit gaat) zal ik niet rijden. Ze heeft een behoorlijke pijnlijke rug door deze kwaal. Doordat ze pijn had met lopen, heeft ze een andere houding aangenomen, waardoor ze nu behoorlijke spierpijn heeft in haar rug en achterhand. Ze staat dag en nacht op de wei, dus dat is in ieder geval goed voor haar.

Iedereen alsnog bedankt voor de reacties!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

hko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 19:05

Hoi,

Wij hebben een paard met arthrose én heeft hierbij ook nog een "los fragmentje"...
We zijn ongeveer 3 maanden geleden begonnen met Primeval, hiervoor gebruikte ik EquiFlexion v.d. paardendrogist.
In eerste instantie reageerde hij goed op EquiFlexion... na 1,5 jaar minder...
Hij reageert écht heel goed op Primeval !!!!
Dus misschien is dat een idee!?

Verder wordt er binnenkort bij een clinic gegeven door Antoinne de Bodt, misschien zou je anders je vraag aan hem kunnen stellen, door hem te mailen?
Hij is degene die je er waarschijnlijk wel antwoord op kan geven of je er goed aan doet om te komen of niet....

Zo heb ik hem ook een vraag voorgelegd in hoeverre je mee kan doen met een paard met hko met bijvoorbeeld 4-tjes en 5-jes...
die kan dus ook gewoon meedoen....

Ik heb inmiddels zeer positieve verhalen over hem gehoord, dus ik ben zeer nieuwsgierig...

Geef het een kans !

In ieder heel veel sterkte en succes !!!

Groetjes Jolanda

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 19:26

UniferB schreef:
Beste Novelle,

Er staat A. de Both, titatovernaars. Komma c.q. etc. dus. Heel fijn voor je dat jij in hem gelooft. Ik dus niet. Mijn paard was/is nl. al rechtgericht en toch hoefkatrol gekregen.


Was het pard dan wel helemaal 100% rechtgericht