Opleiding initiator paardrijden

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Almeetje
Berichten: 606
Geregistreerd: 04-06-10

Opleiding initiator paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-11 11:43

Hallo,

Ik ga nu aan mijn laatste jaar middelbaar (jeugd-en-gehandicaptenzorg) beginnen en zou hierna graag orthopedagogie (bachelor) en hippotherapie (postgraduaat) gaan studeren. Je mag aan de studie hippotherapie enkel beginnen als je voldoet aan een paar voorwaarden: je moet je A brevet en je B brevet hebben (mijn A heb ik net gehaald, mijn B ga ik volgend jaar halen), je moet een bachelor orthopedagogie of andere mens-gerichte studie hebben gedaan en je hebt grote voorrang als je al werkervaring hebt (ik ben nu al vakantiewerk in mijn stageplaats van dit jaar aan het doen) en als je een brevet 'Initiator paardrijden' hebt.

Bloso organiseert zo'n opleidingen... (ik dacht de enige erkende organisatie in België) Ik heb wat opzoekwerk op internet gedaan, maar kan er niet helemaal aan uit. Wat ik nu wel weet is dat je eerst een Initiator kan worden, dan trainer B, dan trainer A en dan enkele vervolmakingscursussen. Die laatste 3 zijn een mogelijkheid, maar die 1ste ben ik zo goed als verplicht om te halen als ik zeker toegang wil krijgen tot mijn studie hippotherapie... Ik dacht, als ik het goed begrepen heb, dat je eerst een cursus (week kamp) 'rijvaardigheid' moest volgen, hier een brevet van moest halen en dat je dan verschillende cursussen moet volgen (kan ook met zelfstudie? zou het willen combineren met mijn bachelor... 5 jaar studeren is meer dan genoeg...) en dat je dan examen moet gaan afleggen (oa. voor een jury lesgeven en zelf rijden?)

Ik ben niet helemaal zeker dat ik het goed heb begrepen, dus kan iemand mij van het begin tot einde uitleggen wat ik moet doen om Initiator paardrijden te zijn? Alvast bedankt!


Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Re: Opleiding initiator paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:18

Normaal gezien moet je eerst je rijvaardigheidsproef afleggen, dit is zowel dressuur als springen (verplicht). Vervolgens ga je de cursussen doen van initiator, dit zijn geloof ik 4 modules. Je kan dit doen op verschillende weekends zodat je niet per se op kamp moet. Je legt vervolgens examen af en klaar :) !

Almeetje
Berichten: 606
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Opleiding initiator paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-11 21:38

Bedankt voor je snelle antwoord. :)
Wat houdt die rijvaardigheidsproef in? (Op welk niveau is die dressuurproef, hoe hoog is dat parcours en moet je ervoor op kamp?) Kan je die modules ook thuis instuderen? En wat houden ze in? En wat houdt dat examen in en moet dat ook op een kamp gebeuren? En moet je voor die rijvaardigheidsproef en dat examen je eigen paard meenemen (en mag dit ook je halve stal zijn) of moet dit met manegepaarden?

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Re: Opleiding initiator paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:51

De rijvaardigheidsproef vind ik persoonlijk zwaar overdreven. De dressuurproef is ongeveer B-niveau, maar het springen is ongeveer 1m en de oxers staan ook vrij dik. Voor de modules moet je op cursus gaan en ze houden voornamelijk theorie in, dit gaat van algemene initiator tot didactiek etc. Het examen moet niet op een kamp gebeuren, dit kan je ook gewoon afleggen.

Je moet geen eigen paard meenemen, maar ik vermoed dat de meeste manegepaarden die proeven op zich niet echt netjes kunnen. Dressuur eventueel nog wel (hoewel de meeste manegepaarden in België niet meer netjes lopen), maar het springen staat nogal zwaar.

Almeetje
Berichten: 606
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Opleiding initiator paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-11 22:36

Ohjee, die dressuurproef is dan geen probleem, zou ik met een goei paardje nu al kunnen, maar brede oxers van 1m hoog... Ik ga mijn angst mogen overwinnen ;)
Als je die modules op weekends doe, hoeveel weekends ben je dan bezig, 1 per module?
Dat is inderdaad wel een goed punt ja, denk dat ik ga vragen aan de eigenaresse van mijn halve stal (springpaard met een redelijke dressuurbasis) of hij mee mag dan... Weet je toevallig waar je die rijvaardigheidsproef (en is dat ook gewoon zo of op een kamp?) en het examen (en wat houdt dat in?) kan afleggen? Voor mijn A-brevet ben ik naar Woumen geweest, en daar hadden ze wel enkele redelijke paarden, ook huurpaarden van een paardenschool waar sommige redelijke paarden tussen zaten...

BlueMilk

Berichten: 1933
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Brugge, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:48

Ik zou eerst proberen je B-brevet te halen. Ik lees dat je wat angst hebt om te springen. Het parcours die ik moest springen op mijn B-brevet stond ook al redelijk, denk toch ongeveer 90 cm.
Het B-brevet werd gewoon gegeven op de manege, als je genoeg deelnemers hebt komen de mensen van de VLP ook zelf langs. :)

Je kan hier trouwens alle informatie vinden.
http://www.vlp.be/opleiding/Opleiding-Rijvaardigheidsproeven/

:+: Blue! :+:

Almeetje
Berichten: 606
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Opleiding initiator paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-11 21:58

In mijn openingspost staat dat ik mijn B-brevet volgend jaar ga proberen halen... Denk dat je dat zelfs moet hebben, en alles op z'n tijd, zeker voor mij voor het springen :)
Bedankt voor de link, ga ik nu bekijken...

BlueMilk

Berichten: 1933
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Brugge, België

Re: Opleiding initiator paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:06

Inderdaad, je kan pas Initiator doen als je je B-brevet hebt. Veel succes :)

:+: Blue! :+:

Almeetje
Berichten: 606
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Opleiding initiator paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-11 22:44

Bedankt :)


Mallodie
Berichten: 1108
Geregistreerd: 14-08-08

Re: Opleiding initiator paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:48

Ik heb vrienden die de cursus gevolgd hebben enz e vonden hem toch vrij zwaar. Het zijn best goede ruiters maar toch vonden zij de rijvaardigheid niet zo gemakkelijk.

Hier nog iemand die graag de hippo gaat volgen....

"Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens."

Almeetje
Berichten: 606
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Opleiding initiator paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-11 22:54

De springproef/dressuurproef of de cursussen zelf?
Leuk! Je bent de eerste die dat zegt! Ik zelf ken niemand die dat wil gaan doen, hoewel ik veel paardenmensen ken, sta op een grote pensionstalling en reed op een nog grotere manege, maar velen hebben er niet eens van gehoord. Is ook een vrij nieuwe opleiding denk ik, en je kan hem volgens mij enkel in Gent volgen... (Wordt leuk over en weer treinen, ik woon in Antwerpen (Ekeren)).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 11 bezoekers