2 jaar en al drachtig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Vanaf twee jaar al laten dekken

ja, waarom niet
8 (11%)
nee, is nog te jong
62 (86%)
geen mening
2 (2%)

Totaal aantal stemmen: 72


Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

2 jaar en al drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-02 13:18

ik heb net een advertentie gelezen, waar ze pony's te koop aanbieden. Er staat ook bij dat alle pony's van 2 jaar en ouder al drachtig zijn. Dat vind ik echt al vroeg. De pony is zelf nog niet helemaal uitgegroeid, of zie ik dat nou verkeerd?

Marlies
Berichten: 65
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 13:21

Ik vind het te jong. Laat die beesten eerst zelf volwassen worden voordat je er een nieuw leven uit haalt. Qua karakter en fysiek zijn ze daar nog niet aan toe.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 13:22

Als ik zelf ooit een paard van 2 jaar koop, dan zal ik die iig niet laten dekken. Maar toen ik nog op de stoeterij werkte liepen er achteraan altijd jaarlingen en 2-jarigen, van de eigenaar (iemand die nix van paarden af weet) moesten hengsten en merries gewoon bij elkaar. Zo is er dus wel eens een 2-jarige drachtig geweest (er kwam trouwens wel een heel mooi veulen uit, daar zeg ik niets van, maar toch...echt goed voor het paard dat nog in de groei is, is het denk ik niet).

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-02 13:23

zo denk ik er dus ook over, pas vanaf een jaar of vier op z'n vroegst laten dekken.

faithfull

Berichten: 324
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:45

dat vind ik ook maar er blijven altijd rare mensen die alleen maar om geld denken en die jonge beestjes toch op hun 2e al laten dekken.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 16:08

Ik vind 2 jaar te vroeg, aangezien een paard dan ook geen tijd heeft lekker 'te puberen'.
Al is het wel zo dat merries die op jonge leeftijd voor het eerst gedekt zijn later minder moeite hebben met bevallingen. Het is toch ook zo dat een 2jarig paard een groei achterstand kan oplopen omdat ze haar voedingsstoffen die ze nodig heeft voor haar groei nu in haar veulen moet steken???

Ik zou het dus absoluut nooit doen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 16:09

Vind het te vroeg, maar het kan wel hoor, ze worden in de kudde ook vroeg gedekt.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 16:12

faithfull schreef:
dat vind ik ook maar er blijven altijd rare mensen die alleen maar om geld denken en die jonge beestjes toch op hun 2e al laten dekken.


Haha, dus ik ben een geldwolf??? Haha! Nee hoor! Mijn twee jarige heb ik deze zomer laten dekken omdat er volgens mij, en vele reseachers/dierenartsen met mij, er niets mis mee is. De merrie groeit gewoon door, zolang ze goed gevoerd wordt.

Het is heel natuurlijk om op die leeftijd al drachtig te worden. Veel natuurlijker dan bijvoorbeeld merries die geen veulens gehad hebben en op latere leeftijd worden gedekt.

Ik heb voordat ik besloot haar te laten dekken uitgebreid research naar gedaan. En het leuke is dat mensen die voor zijn (om het zo maar te noemen) het zeer goed kunnen onderbouwen, maar de mensen die tegen zijn, kunnen alleen maar zeggen:"ik vind het te jong".

Argumenten over de groei zijn allang tegenbewezen, dat de merrie's die op drie jarig leeftijd een veulen kregen kleiner zouden zijn. Klopt volgen Paarden Proef Bedrijf Lelystad ook niets van.

Dat een merrie mentaal nog te jong zou zijn, verschilt heel erg per paard. Er zijn zat merries van 6 a 7 die een veulen krijgen en niet weten wat ze er mee moeten...

Dus, waarom niet doen?

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 16:18

jeddah schreef:
....Dus, waarom niet doen?


Ik zou er ook geen goed gevoel bij hebben, als mijn dochter met 14 jaar zwanger zou worden, alhoewel dat lichaamelijk waarschijnlijk ook geen -groot- probleem zou zijn Knipoog !

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 16:33

het is erg jong,ze kunnen allemaal instabiliteiten krijgen,en meestal is alles zwakker...(ook de veulens)en dat het ZO natuurlijk is,vindt ik achterhaald.
in de kudde is het natuurlijk,maar de paarden van nu zijn stukken minder sterk EN volwassen dan de wilde paarden.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 16:38

Maar Jeddah, lichamelijk kan er dan niets mis mee zijn, maar is dat geestelijk ook zo? Ik heb er verder niet veel verstand van, ook niet op welke leeftijd paarden in het wild worden gedekt, maar het lijkt mij dat 2 jaar een toch al moeilijke tijd is voor een paard, ze zijn dan zelf nog kind.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 14:48

Sterre"]
[quote="jeddah schreef:
....Dus, waarom niet doen?


Ik zou er ook geen goed gevoel bij hebben, als mijn dochter met 14 jaar zwanger zou worden, alhoewel dat lichaamelijk waarschijnlijk ook geen -groot- probleem zou zijn Knipoog !
[/quote]

Dat is het inderdaad, voor je 'gevoel' lijkt het misschien niet prettig, maar de realiteit is dat het echt wel kan.

En natuurlijk kan er van alles 'mis' gaan, maar zoals eerder gezegd, die risico heb je altijd en is statistisch gezien zeker niet groter bij twee-jarigen.

Overigens zijn de paarden van 'nu' wel degelijk sterk, en hebben als groot voordeel dat ze zeer goed te eten krijgen en verzorgd worden. Het is dus gemakkelijker voor een paard in gevangenschap dat een wild paard.

Waarom hebben ze het als twee-jarigen moeilijk Xono? Die van mij staat heerlijk dag en nacht in het land met andere jonge en drachtige merries, geen zorg aan d'r hoofd!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 16:22

2 jarige merries zijn zelf vaak nog net baby's, volgensmij zijn ze er dan nog helemaal niet aan toe een veulentje op te voeden

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 16:32

Mentaal zijn ze te jong vind ik. Als ik op mijn twaalfde voor het eerst ongesteld word, kan ik ook kinderen krijgen ja. Maar ook in de kudde zijn het meestal volwassen merries die gedekt worden, hengsten kiezen vaak geen erg jonge merrie uit.
Kijk naar mensen: mannen vallen ook niet op vrouwen zonder borsten, zonder vrouwenfiguur, en zo ook in de dierenwereld.
Ik persoonlijk gun een paard liever een jeugd dan een extra kind....

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 18:01

twee jaaris veel en veel te jong, mijn pony is ook met twee gedekt en is zelfs nog een beetje overbouwd.
Ik zou zo'n pony nooit kopen (als ikhet zou weten hoorde het achteraf)

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 21:40

Opzich zie ik het probleem er niet in. Lichamelijk zou de merrie het aan kunnen maar als het mijn eigen merrie zou zijn zou ik toch even wachten. Want zodra de merrie het veulen krijgt is ze 3 dus "groot" genoeg ok beleerd te worden. Uiteraard kan beleren wachten maar sommige mensen willen hun paard "op tijd" beleren en dat gaat wat lastig met een veulen erbij. tenminste, ik heb er zelf geen ervaring mee maar dat lijkt mij zo. Maar ik denk dat het niet kwaad kan voor de merrie. Uitpuberen kan nog makkelijk want haar buik wordt niet gelijk na de dekkin dik en zwaar...dat duurt nog een lange tijd.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 22:43

Ik vind het te jong..
Hij moet lekker van zo`n jeugd Lachen genieten...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 23:38

Ik heb inmiddels verschillende paarden gezien welke al met hun 3e een veulen aan de voet hadden lopen,
stuk voor stuk bleven de merries zeker tot hun 5e abnormaal slap.

Het is een te grote aanslag op een jong en onvolgroeid lijf, en daar valt niet tegen op te voeren hoor.

Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 10:26

bovendien moeten ze het veulen toch ook opvoeden?
terwijl ze zelf nog speels en stout zijn..

ik zou het ook niet doen dus..waarom niet gewoon eventjes wachten tot het paard zelf wat volwassener is Lachen

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 10:39

ik vind het erg jong. ik dek mijn paarden niet voordat ze 4 jaar zijn. dan groeien ze miet zo veel meer. er kunnen enorme vergroeingen ontstaan hierdoor. ik zou ze niet kopen.
in de natuur gebeurd het wel, maar dan geeft het ook niet. dan hoeven ze alleen maar te kunnen rennen, maar geen goede prestatie voor ons neer te zetten.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 11:47

ligt totaal aan het stamboek. Shet worden ook al met hun tweede levensjaar gedekt, en ze geven zelf aan of ze er klaar voor zijn of niet. En er is hier trouwens al eerder een disussie over geweest!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 13:04

jeddah schreef:
Waarom hebben ze het als twee-jarigen moeilijk Xono? Die van mij staat heerlijk dag en nacht in het land met andere jonge en drachtige merries, geen zorg aan d'r hoofd!


Nee, ik denk dat je het las als een retorische vraag, maar het was dus echt een vraag. Ik heb daar weinig verstand van dus ik dacht, vraag het even Lachen Nja, hopen dat er een supermooi veulen uit komt. A Hint Of Te toch?

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-02 21:37

er zat ook wel een pony tussen wat wel een keus voor ons zou zijn. Maar ik vind het zelf ook al veel te vroeg. En het wordt mijn eerste pony, dan hwb ik liever nog niet gelijk volgend jaar er een veulen bij lopen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 21:46

[quote="XoNo]Nee, ik denk dat je het las als een retorische vraag, maar het was dus echt een vraag. Ik heb daar weinig verstand van dus ik dacht, vraag het even Lachen Nja, hopen dat er een supermooi veulen uit komt. A Hint Of Te toch?[/quote]

Inderdaad, A Hint Of Te! Ze is nu 2 maanden drachtig en het gaat heel goed met d'r! Nu maar hopen op COLOR!!!

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 23:33

Maar als je ene 2-jarige dekt, dan krijgt ze toch pas rond haar 3e een veulen?? Niet dat ze dan al volgroeit is maar volgens mij denken de meeste hier dat ze gelijk op hun 2e al een veulen kijgt maar dat is dan niet zo..verder heb ik er geen ervaring mee dus ik kan hiet moeilijk op reageren..