Wedstrijden voor beginners

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Wedstrijden voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-02 16:01

Graag hoor ik jullie mening over het volgende.

Wat moet iemand die nog nooit een wedstrijd heeft gereden (beginner dus) voor een reining wedstrijd allemaal kunnen? Moet je kunnen spinnen, gelijk stoppen of mag je nog een stapje uit het rondje lopen of een stapje doorlopen met stoppen?

En hoe zwaar wordt er naar je proef gekeken?

En als het nou helemaal K.T Lips are sealed gaat hoe reageert het publiek dan? Heeft iemand zich wel eens ontzetend banketstaaf gevoeld omdat het publiek niet leuk reageerde?

Jullie merken het al............allemaal vragen van een onzekere beginner.

Me paardje en ik doen het heel leuk maar zodra we op een vreemde plek komen ........... gebeurt er altijd wel wat.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 16:05

Gewoon beginnen met oefenwedstrijden. Trainer mee, fanclub mee, en er een leuke dag van maken.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 16:28

Vind ik ook! Ik ga ook op die manier beginnen, gewoon beginnen met wat oefenwedstrijdjes, en met een instelling gaan dat je komt met niets, en in het ergste geval naar huis gaat met niets. Het leukste is misschien nog, dat mocht het publiek niet leuk reageren, je gewoon lekker doorgaat, en ze over een tijdje een poepje kan laten ruiken Knipoog Staan ze wel ineens versteld van het verschil!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 18:13

XoNo schreef:
Het leukste is misschien nog, dat mocht het publiek niet leuk reageren, je gewoon lekker doorgaat, en ze over een tijdje een poepje kan laten ruiken Knipoog Staan ze wel ineens versteld van het verschil!


Ja.. was dat maar waar.. Haha! Maar zo werkt het in de praktijk, toch vaak niet....
't is eerder zo: hoe beter het gaat, hoe meer "kritiek" ze gaan geven ...
Niet dat je je daardoor uit het veld moet laten slaan hoor... maar mijn ervaring is :

Je eerste wedstrijdjes idd wel gewoon doen, met als belangrijkste streven: als je paard maar braaf is !!!
Dan ben je trots op hem, dat straal je uit... waardoor je paard zich ontspant...

En dan verder... maar echt waar... als je je dingen gaat aantrekken v. publiek en je bent hier gevoelig voor, komt het niet goed !
Je krijgt dan idd situaties dat je je (ten onrechte) gaat afreageren op je paard, niet dat je hem gaat slaan ofzo Haha! maar je gaat vaak wel "gespannender" rijden, meer oppakken, want hij "liep" dus niet goed volgens een "hoop" mensen en/of publiek.....
fout, fout, fout... maar ja...Makkelijk gezegd....

Maar goed.. gewoon doén... en idd... neem échte vrienden mee, voor aanmoediging en evt. je trainer, voor een gezonde dosis opbouwende kritiek...

Veel plezier...

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 19:15

Beginnerswedstrijden zijn juist heel leerzaam!
Je steekt veel van elkaar op, "kritisch" }> publiek heb ik nooit wat van gemerkt, de mensen zijn juist heel positief tegen elkaar, ook als het niet zo goed gaat.
Uiteindelijk is iedereen zo begonnen. Knipoog
Vooral doen!! En lekker van genieten, jij en je paardje! Haha!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 19:19

vera schreef:
Beginnerswedstrijden zijn juist heel leerzaam!
Vooral doen!! En lekker van genieten, jij en je paardje! Haha!



Dat bedoel ik ook !!!!
vooral doen *LOL*

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 20:53

Natuurlijk gewoon doen, en geloof me, je hebt niet eens tijd om te merken wat er aan de kant wel of niet gezegd/gedaan wordt. Heb zelf nooit iets gemerkt van negatieve opmerkingen of gebaren.

Eigen fanclub is erg belangrijk, al zijn dat soms juist degene die het hardste lachen als je tijdens de pleasure rondscheurt en je hoed met 1 hand vast moet blijven houden omdat ie anders afvalt (wordt nu nog steeds om gelachen in mijn geval). Belangrijkste is dat je zelf om die dingen ook kunt lachen, voeg daarbij een beetje inzicht toe dat wanneer je anderen echt tot last bent je beter even het veld kunt ruimen om het wat later of een volgende keer gewoon weer eens te proberen.

Hoe weet je anders wat je moet gaan oefenen?

Bij de WRAN beginners reining mag je ipv een galopwissel terug naar de stap en weer aan galopperen ( mag maar paar passen stap). Je spin mag best langzaam, een correcte beenzetting is veel belangrijker, en je hoeft echt geen meters te glijden. Een stop waarbij je paard netjes achter een beetje gaat zitten en dat aan een los teugeltje is al meer dan de meeste kunnen laten zien. Het niveau tussen de verschillende beginners is erg groot, sommige gaan echt de mist in, anderen gaan al best netjes, en dat zal per keer per ruiter ook nog best wel schelen.
Lees anders het reglement eens, daar wordt je veel wijzer van (en zekerder). SUCCES

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 21:42

Colinda schreef:
... neem échte vrienden mee, voor aanmoediging en evt. je trainer, voor een gezonde dosis opbouwende kritiek...

Mee eens! Daar kun je wat van leren; van die stuurlui aan de kant moet je het niet hebben hoor! Overigens is de jury meestal ook heel aardig en hebben zij vaak ook goede tips/opmerkingen. Enne ... misschien helpt het ook om te weten dat je niet de enige bent met wedstrijdvrees Knipoog .
Succes!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 21:46

Mac schreef:
[Enne ... misschien helpt het ook om te weten dat je niet de enige bent met wedstrijdvrees Knipoog .
Succes!
[/quote]


haha.. ja inderdaad.. we hebben er állemaal last van, toch?
Alleen is het vervelende dat je dan zo 'kwetsbaar' bent he? Clown
Ach... een beetje gezonde spanning is goed... én nodig voor succes, zeggen ze weleens *LOL*

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 22:08

[quote="Colinda] hoe beter het gaat, hoe meer "kritiek" ze gaan geven ...
[/quote]

ZE?????
ZE staan aan de kant, en JIJ zit op je paard. Dus eh...... Schijt aan ZE zou ik zo zeggen..... (wat niet wil zeggen dat je je oren moet sluiten voor kritiek van mensen waar je ook daadwerkelijk wat mee kunt Knipoog . Maar die beste stuurlui? Die staan niet voor niets aan de wal..... Bloos )

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 22:10

Gewoon gaan. Je kan thuis niet oefenen hoe je paard op wedstrijd is en natuurlijk gaat het de eerste keren niet geweldig (of misschien nu juist wel) maar je krijgt alleen ervaring in wedstrijdrijden (lees ook: omgaan met zenuwen) als je gaat. Je weet wat je kan en je weet wat je paard kan, rij voor jezelf dat je zelf ervan leert of gewoon met een goed gevoel weer naar huis gaat. Die mensen die langs de kant commentaar geven staan daar waarschijnlijk over 10 jaar nog terwijl jij dan terugkijkt op een leuke tijd met je paard. En... beste stuurlui.....

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 10:34

Gewoon lekker gaan proberen Wen! Rustig blijven en op Jemille vertrouwen, dan gaat het vast goed. En het gaat om de netheid, niet om het specta. En ga je niet zenuwachtig maken, dan neemt ze een loopje met je! Wanneer ga je trouwens starten en bij welke wedstrijd??? Lachen

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Thanks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-02 21:40

Bedankt voor jullie reacties........ Bloos Ik ga het gewoon proberen. 14 juli is er een wedstrijd in middenmeer en dan gaan we denk ik eerst maar eens mee doen met plesseur. Om te kijken hoe het is om samen een wedstrijd te lopen. En als het goed gaat 21 juli in Starnmeer want dat was namelijk in eerste instantie de bedoeling. Maar in Middenmeer ken ik toch niemand dus kunnen we mooi oefenen voor 21 juli..... Haha! Haha!

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Re: Thanks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 07:12

Jemille schreef:
Maar in Middenmeer ken ik toch niemand dus kunnen we mooi oefenen voor 21 juli..... Haha! Haha!

Wil je ons bokkers nou al niet meer kennen? Pling

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 07:28

Zie je mijn vette glimmertjes niet Haha! Haha!

Nee hoor ik ben niet zo bang voor het publiek. Ik ben meer bang (ik denk niet eens dat je het bang moet noemen) voor de verschillende niveaus. Zijn mijn paardje en ik er wel klaar voor!!!! Op het moment dat blijkt dat we er nog helemaal niet voor klaar zijn denk ik dat het publiek daarop zal reageren en misschien dan dus niet onterecht. Ik heb nog maar één keer een wedstrijd gezien voor beginners. Ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal. En ik rij niet op een manage maar thuis dus nog minder vergelijkingsmateriaal.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 07:54

Er zijn er zat die eeuwig trainen met het oog op wedstrijden en (haast) nooit starten, dan weet je toch nog niks?

Gewoon proberen! Succes!

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 23:43

Laat je niet afschrikken door het nivo van de andere ruiters! Net als bij de andere paardensport disciplines rijden er altijd wel een paar concullega's bij de beginners met een paard dat de sterren van de hemel slide en spint. Gewoon lekker mee doen, zorgen dat het voor je paardje zoveel mogelijk een positieve ervaring wordt zodat hij een volgende keer niet erger gestressed raakt. Op de wedstrijd niet meer gaan vragen dan je thuis doet.

Ik doe ook mee in M'meer, dus ik zie je daar wel!

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 21:29

Citaat:
Er zijn er zat die eeuwig trainen met het oog op wedstrijden en (haast) nooit starten, dan weet je toch nog niks?


...hihihi...en daar ben ik er een van! Haha!
Heb nu al 2 jaar mijn eigen paardje en rij al 3 jaar western en ik wil ook echt ooit wel mee doen aan een paar pleasure wedstrijden, gewoon om te kijken hoe het gaat en ik weet ook wel dat we 't eigenlijk allang kunnen saampjes ('t gaat echt super!)....maarreh...ik durf niet....
Mijn smoes is dat ik geen vervoer heb (geen auto die een trailer kan trekken, geen trailer) en geen E/B rijbewijs, maar als ik heel eerlijk ben...ben ik gewoon een ongelooflijke bangepoepert! Clown

Maar 't gaat wel komen hoor! Echt waar, als mijn vriendje een andere baan heeft (en hij is al aan 't zoeken), krijgt hij ook een andere auto en dan nemen we er eentje die een trailer mag trekken, en pas dan maar op! Beloofd! Schijnheilig


Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 12:49

BBL schreef:
...hihihi...en daar ben ik er een van! Haha!
Heb nu al 2 jaar mijn eigen paardje en rij al 3 jaar western en ik wil ook echt ooit wel mee doen aan een paar pleasure wedstrijden, gewoon om te kijken hoe het gaat en ik weet ook wel dat we 't eigenlijk allang kunnen saampjes ('t gaat echt super!)....maarreh...ik durf niet....

Je hebt trainen en je hebt trainen. Zo te horen heb jij er in ieder geval nog lol in, houden zo Haha! !

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers