Dat geklets op de manege, ik word er gek van!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Dat geklets op de manege, ik word er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-02 16:51

Pfff...........ik ben het echt zat hoor.
Bij ons op de manege wordt zo ongelovelijk gekletst, dat is echt niet leuk meer.
Het lijkt wel of sommige mensen alleen op de wereld zijn om elkaars rijgedrag en manieren af te zeiken, terwijl ze zelf ook niets presteren.
Kijk, doe je het opbouwend, om iemand te helpen, OK.
Maar waarom moet alles zo negatief?

Mijn hoefsmid zei dat dit typisch iets is voor de randstad en dat in Brabant en zo dat gekakel helemaal niet zo erg is en iedereen elkaar helpt en blij is als een ander hoge punten rijdt.

Ik vraag me nu dus af? Is dit zo?
Zo ja: dan ga ik verhuizen geloof ik!

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 17:27

Onzin, dat varieert gewoon per manege. Ga eens wat rondkijken bij andere maneges en je ziet vanzelf het verschil wel. Ik rij zelf in een andere plaats, omdat, toen ik begon met rijden, de enige manege in mijn eigen plaats me totaal niet lag. En het is echt de moeite waard geweest, want ik heb het hier harstikke naar mijn zin.
Ik denk trouwens dat op elke manege wel wat zeurpieten zitten die menen alles beter te weten, daar kom je nooit helemaal onderuit. Dat soort mensen kan je dan ook beter gewoon zoveel mogelijk negeren. Beleefd dank je wel zeggen bij 'goedbedoeld' advies en weglopen! Veel rijplezier verder.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 17:29

Ik weet niet op welke manege je rijdt, maar waar ik les, en mijn paard heb staan is het supergezellig! Iedereen kent elkaar, en praat leuk met elkaar...gewoon een supersfeer vind ik het! Lachen Gelukkig moet ik er elke dag naartoe Knipoog

Maar eeh, over welke manege heb jij het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 17:34

Ik heb daar ook wel last van gehad op de stal waar ik nu sta. Ik heb commentaar eigenlijk nooit getolereerd. Voor een uitwisseling van visie's en gedachtengangen ben ik altijd te vinden maar iemand hoeft mij niet te vertellen dat ik fout bezig ben of zo. Voor rijtechnische problemen heb ik mijn instructrice.
Ik ben daar erg duidelijk in geweest en ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit meer rechtstreeks van die ondoordachte opmerkingen krijg. Natuurlijk proef ik hier en daar nog wel eens een scherpe ondertoon maar dat is denk ik eigen voor maneges waar veel mensen gestald staan en iedereen graag over elkaar kletst.
Vooral vriendelijk blijven en lekker je eigen weg blijven volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 19:46

Voorheen heb ik er wel eens last van gehad, maar dat was een pensionstal die eigenlijk te klein was. De eigenaren bemoeiden zich met alles en hielden ook met alles een vinger in de pap. Bijzonder hinderlijk en al helemaal als zulke mensen bij alle macht proberen om je prestaties de kop in te drukken.

Daarna kwam ik op een stal terecht waar het anders aan toe ging, daar kon ik juist weer heel veel kwijt aan kennis en kunde en was de sfeer prima en begreep iedereen wel dat 2 nog altijd meer weten dan 1.

De stal waar ik nu sta is een beetje er tussenin, maar ik heb geen last van mensen of hun roddels. Tegenwoordig boeit het me ook niet zo. Mensen die het beter denken te kunnen, moeten het ook maar beter doen. Mensen die het inderdaad beter doen, daar kan ik alleen maar respect en bewondering voor hebben, de rest niet.

En ach, ze kunnen beter over je banketstaaf dan van je vreten.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 20:16

Ik heb op verschillende stallen vertoefd, zowel met eigen als met verzorgpaarden, en ik vind het overal hetzelfde..........iedereen weet wel iets over elkaar, en natuurlijk nooit iets positiefs. Ik laat me niet zo in met mensen van de vereniging, als ik er ben, zijn er ook haast nooit anderen, dus ik ken ook niet iedereen, en niet iedereen mij en dat bevalt best!
Wat ik wel opmerk, ook op onze stal; is dat als je niet minimaal L2 of M1 rijdt, dat je er dan niet bijhoort. Erg jammer......!!!!!!!!!
Maar ik stoor me er verder niet meer aan. Ik heb toch wel plezier met m'n paardje.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 20:49

Ik denk dat het ook veel uitmaakt wat de instelling van de manege is. Zijn ze hel;emaal gefocussed op wedstrijdrijden, dan heb je kans dat de leerlingen onderling ook veel wedstrijden rijden en elkaar meer afkraken(?).
Is de manege meer recreatief met af en toe een onderling wedstrijdje dan zit je op een heel ander nivo.
Natuurlijk lopen er op elke manege van die tuthola's rond die het altijd veel beter denken te weten... En dan niet te vergeten die banketstaaf voor wie iedereen opzij moet.
Wat je bij ons in de buurt veel ziet zijn kleine groepjes leerlingen die thuis prive-les krijgen (met een man of 5 tegelijk). Dat zijn dan meiden in ongeveer dezelfde leeftijdscatagorie. De meesten rijden erg graag buiten, maar willen daarnaast af en toe eens met een onderlinge wedstrijd mee doen (waar ze eerst bijna 3 kwartier heen moeten stappen). Die helpen elkaar prima, kunnen onderling ook prima opschieten, hoewel ze waarschijnlijk op school in heel andere groepen vallen...

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 21:40

Het heeft naar mijns inziens niet te maken of je nu op wedstrijden bent gericht of niet. Het heeft te maken met de type mensen die er komen. Ik heb eerst ergens gereden en dat was niet bepaald het type mens waar ik graag met omga.
Waar Laiser staat is er onderling geen mot. Iedereen is anders, maar allemaal hebben we het beste voor met onze paarden. En we staan open voor elkaars standpunten. En we liggen heus niet altijd op een lijn hoor En dat hoeft ook niet. Er staan bij ons zo'n 12 paarden en er komen een stuk of vier vijf verschillende instructeurs voor de diverse ruiters. Je kunt flink kritiek geven op elkaar, maar bij ons is het meestal waarom doe je zus of zo. En dat is al anders dan dat je zegt, dat doe je fout dat moet zo.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 21:51

hey
Ik rij nu sinds 4 maand op een nieuwe manege. En ik moet zeggen (dit is al de 4de ofzo) het is zowat overal hetzelfde. Overal zijn er hechte vriendschappen maar ook heel wat geroddel.
Ik sta nu met mijn paardje op een prive-stal, waar maar 2 andere mensen een eigen paard hebben. De andere stallen zijn ofwel leeg ofwel staat er een paard in van de eigenaars. Ik kan goed overweg met iedereen daar, en wij helpen mekaar veel. heeft er iemand wedstrijd, dan helpen we allemaal met poetsen, tuig poetsen, invlechten, ... En een vriend (die daar dus ook staat) en ik gaan met de eigenaars ook af en toe mee naar de menwedstrijden als groom enzo; Dus hier geen geroddel...
Op de manege wel, maar daar trek ik me niks van aan. Er wordt daar heel veel wedstrijd gereden, zowel dressuur als jumping en tja, dan is er sowieso veel concurrentie, want velen zitten in dezelfde klassen...
xxx

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 23:09

Op mijn huidige stal heb ik het prima naar mijn zin, eigenlijk ook altijd gehad, op een paar incidenten na. Ik ben er 4 jaar geleden gekomen, en in de 4 jaar zijn er geloof ik op een paar na allemaal andere mensen gekomen... Dit is ook een stal waar 25 paarden staan, en iedereen heeft z'n eigen ideeen over bepaalde dingen, dat hou je toch.

Ik hou zelf afstand van dat gedoe, maar sta best open voor andere meningen. Alleen dat geroddel hoeft van mij niet zo.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 00:06

Ik heb op vrij veel stallen gestaan met mijn paarden omdat we een aantal malen verhuisd zijn. Den Haag, Leiden, prov. Utrecht, Brabant en Limburg. Overal zijn wel stallen waar veel geroddeld wordt en er zijn eigenlijk ook overal wel stallen te vinden waar de sfeer wel goed is. Het ligt volgens mij niet aan de regio maar aan de eigenaren en klanten van een stal.
Maar er is wel relatief veel geroddel. Misschien niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat mensen die op dezelfde stal staan elkaar vrijwel dagelijks zien.

Ik ben in elk geval blij dat ik mijn paardjes nu lekker aan huis heb.

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 08:45

Bij ons op stal zijn ze dus van mening dat de sfeer slechter?? zal worden als er meer wedstrijdruiters komen.
Wij hebben eigenlijk een recreatieve manege, er zijn maar een paar mensen die wedstrijden rijden en/of fanatiek zijn.

Het onderlinge wedstrijdgebeuren is wel heel druk altijd.
Ik heb wel het idee dat als je je een beetje teruggetrokken opsteld, je dan gelijk niet zo veel meer last hebt van dat geklets.
Het is en blijft gewoon moeilijk vind ik en ik denk inderdaad dat je hier boven moet staan, maar dat is echt heel moeilijk hoor af en toe!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 09:37

Als een mens kan l*llen over een ander zal ie dat niet laten. Dat heeft niets met de regio te maken, maar met de aard van het beestje. Op de ene manege trek je je er minder van aan. Ik heb in Rotterdam ook op een leuke stal gestaan waar iedereen iedereen waardeerde, of je nu een Fjord, haflinger, shetlander, draver of superdure KWPN-er onder je billen had. Omdat we allemaal voor hetzelfde doel op stal kwamen. Tuurlijk werd daar op een gegeven moment ook geroddeld, vooral omdat het te groot werd.......

Ik denk dat dat wel een factor is wat heel erg meespeelt. Hoe meer verschillende mensen op 1 stal, hoe meer groepvorming je krijgt.

Veel succes!

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 09:56

Nou ik woon in brabant en daar gebeurd het ook heel erg, meiden die je paard afzeiken voor : wa is die knol dik zeg..
nou uhhh en nog veel meer van die dingen...ze hebben hier altijd wat te zeggen.
maarja ze doen het zelf ook niet goed...

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 10:23

Het fijnste zou zijn als iedereen zich gewoon met zijn eigen leven bemoeit, maar blijkbaar heeft een ander gewoon een interessanter leven Haha!

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 10:28

Dat vind ik nu een wijze uitspraak!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 10:32

Ach op elke manege word geroddeld, ik sta zelf ook op een manege en volgens veel mensen verzorg ik Flair niet goed. Dat word achter mijn rug om gezegd, waarom zeggen ze dat: omdat ik niet elke dag rijd.

Ik vind het niet nodig om 7 dagen in de week te rijden, en bovendien is het helemaal niet slecht voor Flair om niet elke dag bereden te worden, ze staat trouwens ook van 07.00 `s ochtends tot 18.00 `s middags in het land. Wat heeft ze het toch slecht!

Ik trek me persoonlijk niks aan van geroddel, ik hou me gewoon afzijdig en zorg ervoor dat niemand me goed genoeg kent om veel van me te weten, zodat ze ook niks kunnen verdraaien.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 11:28

in Brabant geen gekakel? En ik maar denken dat er nix ergers was dan zo'n brabantse kakelkip Haha! . Volgens mij wordt er overal op stal gekletst al dan niet positief over elkaar. Ikzelf kom op stal voor m'n paard en niet voor de klets, maar sommigen bij ons op stal komen wel 3 uur langs bij hun paard om daarvan 2.5 uur vet te roddelen Haha!

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 12:10

Bij ons op stal wordt ook erg veel gekletst. Is aan de ene kant ook niet verwonderlijk, er staan 45 pensionpaarden waar dus elke dag dezelfde mensen voor komen.

Het is logisch dat ieder z´n eigen zienswijze en manier van rijden heeft en het is ook niet verkeerd daar dan over te praten, maar praten over anderen (dus echt roddelen) vind ik vreselijk. Probeer me daar dan ook helemaal buiten te houden en let vooral op wat ik tegen wie zeg.

Het is nu zelfs zo dat dingen die op internet geplaatst worden ´op straat´ komen, dat vind ik echt te ver gaan (bokt = bokt en IRL = IRL) en hou dus ook op bokt rekening met wat ik zeg en schrijf!

Wieske
Berichten: 9
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 20:41

Het grootste probleem met het geroddel is over het algemeen dat de meeste mensen maar naar 1 kant van een verhaal luisteren. Daar kun je erg leuke toestanden van krijgen. Daar weet ik inmiddels alles van......
Ach.....en dan heb je nog de mensen die geen eigen mening durven te hebben, maar meekleppen met wie er maar voor hun stalletje staat. Zo de wind waait, rent hun paardje of zo?

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:55

Ik heb mijn paard op dezelfde stal als Nikita, Dimple en Jippie. En het roddelen is wel erg, maar het ligt er ook aan hoe je er zelf mee omgaat.
Bij ons op stal kan het namelijk ook heel gezellig zijn.

Wat mij opvalt bij ons op stal, is dat sommige mensen heel aardig tegen je doen, maar als ze jaloers zijn, dan kraken ze je achter je rug om helemaal af.
En hoe harder iemand roept dat die dat nooit zal doen, hoe erger hij of zij is......

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 16:56

Maar op welke manege sta je nou eigenlijk? Haha!

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 20:32

Buitenzorg schreef:
Ik denk dat dat wel een factor is wat heel erg meespeelt. Hoe meer verschillende mensen op 1 stal, hoe meer groepvorming je krijgt.



Volkomen waar ! Ik verzorg nu op een stal , waar 7 verzorgsters , 1 tijdelijke pension-klant en 2 kleinkinderen van de eigenaar van de paarden rondlopen.
De groep is zo gelukkig erg klein.Veel mensen om groepen te vormen zijn er dus niet.

De leeftijden lopen echter wel een beetje uiteen ,
niet iedereen heeft dus evenveel ervaring/wijsheid en dat kan af en toe tot discussies e.d. leiden.
Meestal zijn we het echter met elkaar eens Haha!.

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-02 23:11

Ik sta niet op een manege in Rotterdam

Marjolein

Berichten: 11635
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 07:12

Nikita schreef:
Het is nu zelfs zo dat dingen die op internet geplaatst worden ´op straat´ komen, dat vind ik echt te ver gaan (bokt = bokt en IRL = IRL) en hou dus ook op bokt rekening met wat ik zeg en schrijf!

daar heb ik nu ook last van. dat ze alles lezen intresseert me niets is een openbaarforum enja daar hou ik rekening mee, dus plaats echt niet alles wat ik denk. maar om alles ook nog eens IRL door te nemen hoeft van mij echt niet.
ook kreeg ik laatst van verschillende mensen te horen dat ik naar een andere stal ging. leuk om te weten, zou toch handig zijn als ik t zelf ook wist Haha!