Bosal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48327
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-02 22:03

Ik zou graag willen weten wat jullie ervaringen zijn met een Bosal...

Na lang nadenken heb ik besloten dat ik mijn pony (halve draver met tuiger, KWPN en klein beetje Arabierenbloed) bitloos wil gaan rijden...

Ik heb geen idee wat de werking van een Bosal is... dus als iemand mij info kan geven over de Bosal of een ander bitloos hoofdstel...

Alvast bedankt!!

Groetjes

Vera (& Banjer)... Haha!


pmarena

Berichten: 48036
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 22:32

Ik rij de mijne op een Hackamoortje met korte schaar.

Bevalt prima !

Maar je moet er niet teveel mee willen sturen en aan plukken , dan kan hij in de wang gaan prikken , is wat instabiel en te beweeglijk.

Ik rij in principe op een (heel) licht contactteugeltje en werk vooral op m'n stem , zit en benen , maar ietsjes hand voor de buiging v/d hals in de juiste richting.

Daarvoor is de Hack perfect !

Werkt voor het paard heel makkelijk te begrijpen en simpel als rem ,
zijwaarts sturen komt ook prima door.

De mijne is er ontspannener op dan op een bit.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 07:56

hoi, leuk dat je ook op bokt bent (ik ben degene die banjer kent van fokker en ken marielle ook), veel plezier hier!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 08:23

ik heb ook een bosal en krijg er les mee van Cl@udia. Heb er goede ervaringen mee. Het enige nadeel is met een bosrit, Lois is een ontzettende vreetzak en omdat de mond helemaal vrij is wil ie telkens gaan lopen knagen aan loshangende takken die "toevallig" langskomen. Maar met rijden loopt ie net zo fijn met bosal als met bit.

Niets zo charmant als een paard in her land.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 09:46

Ik rijd regelmatig met een simpel touwhalstertje en het bevalt me prima. Hier rijd ik 3 x per week mee en voor de 'finishing touch' rijd ik met bit. Ook buitenritten gaan er prima mee, bovendien is het ook superhandig. Als ik bij de snackwagen een ijsje ga halen kan pride even grazen Lachen


denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 10:06

Ik zou ook graag met een touwhalstertje willen gaan rijden,maar mijn probleem is dat ik alleen buitenrij en ik bang ben dat ik te hard moet trekken als ze niet luisterd.
Als ik nl met een gewoon halster de deur uitga dan moet ik zoveel moeite doen heel de tijd om haar te laten lopen waar ik wil,en vooral als ze niet stil wil staan.Boos!
Gaat zoiets met een touwhalster beter?(zoiets hoorde ik laatst nl wel)

(dat ze onderweg heel de tijd wil gaan eten heb ik gelukkig geen problemen mee,dat doet ze niet)

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Bosal en mecate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 10:40

Kijk eens op onze site www.sablou.com | Menu-opties Specials en Links | Onderwerp Bosal & Mecate

Je geduld (veel plaatjes) zal beloond worden (meen ik).

*LOL* Kwijl

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:04

Hoi, zoals parelli al zegt: prior proper preparation Lachen Met een touwhalster in de bak al oefenen, en het bestaat niet uit trekken om je paard te stoppen! Juist niet, want vaak helpt dat totaal niet.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:45

Cornelie heeft idd gelijk en dat geldt ook voor bosals. Het paard moet eerst leren hoe een stop in geval van nood werkt zodat je er niet met beide hanen languit liggend over de paardenrug aan moet trekken mocht het nodig zijn Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 12:55

Ik rijd ook vaak met bosal, maar vooral 's zomers want 's winters wil ze nog wel eens te 'voorwaarts' zijn en dan heb ik toch echt liever een trensje.
Er zijn overigens meer manieren om bitloos te rijden dan een bosal/hackemore/vosal.
Kijk hier eens naar:
http://www.ibnmajila.de/
en klik op bitless bridle

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 16:14

cornelie schreef:
Hoi, zoals parelli al zegt: prior proper preparation Lachen Met een touwhalster in de bak al oefenen, en het bestaat niet uit trekken om je paard te stoppen! Juist niet, want vaak helpt dat totaal niet.


Natuurlijk!Daar ben ik het helemaal mee eens.

Maar in de bak luisterd ze uitstekend! Dan hoef ik neit eens met een halster te rijden,met een touw is al genoeg,dan doet ze alles voor me!

Maar als ik bijvoorbeeld bij de snelweg sta en ik moet haar snel stoppen,dan moet ik dus echt trekken anders luisterd ze gewoon niet(ik noem maar een voorbeeld hoor)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 19:01

Hoi, probeer dan eens om niet aan beide teugels te trekken maar aan 1? (even oneerbiedig gezegd) Ik zal even praktisch uitleggen hoe ik pride heb geleerd om te stoppen met een halster, snel uitgelegd. Draf-stap overgang bv. Eerst stoppen met rijden, na 3 sec geen reactie dan teugels oppakken totdat je contact voelt, nog geen reactie dan dit contact 3 sec volhouden, als er dan nog geen reactie is dan breng ik 1 hand naar mijn knie en laat hem rondjes draaien totdat hij stopt. Zodra hij stopt, loslaten en even rustig blijven staan. Denk erom dat je niet actief 'mee gaat rijden' tijdens het rondje. Alleen je hand richting je knie brengen en meer niet. Even simpel uitgelegd maar misschien heb je er wat aan. Als je maar vaak genoeg dit hebt gedaan komt je paard al terug zodra jij stopt met rijden of als je contact maakt met je teugels.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 19:14

Ok bedankt,ik zal het eens proberen en dan vooral op het erf,want in de bak luisterd ze zoiezo.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 19:31

Maar dus niet actief het rondje mee gaan draaien!! Gewoon blijven zitten (rechtop) en je hand naar je knie brengen zonder trekken/spanning of wat dan ook. Of ga eens even gapen ofzo. Klinkt raar maar door het uitademen en de beweging wordt je vaak heeeeel ontspannen.

pmarena

Berichten: 48036
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 19:55

Dit met dat rondje zou ik dus NOOIT met Marena moeten doen , dan denkt ze dat ze een rondje moet draaien ipv. halthouden en snapt ze er geen fluit meer van.....

Als ik halt wil , dan VRAAG ik halt , en geen rondje....

Aparte oplossing.....

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48327
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-02 22:44

Heel erg bedankt voor jullie reacties!!! Ik ga sowieso een knopenhalster kopen, voor o.a. de 7 games van Pat Parelli.. en ik laat me door Lynn en Marjan Apple verder informeren wat hun me aanraden met Banjer...

Groetjes

Vera

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 07:49

pmarena schreef:
Dit met dat rondje zou ik dus NOOIT met Marena moeten doen , dan denkt ze dat ze een rondje moet draaien ipv. halthouden en snapt ze er geen fluit meer van.....

Dit zou ze inderdaad denken als je actief het rondje mee gaat rijden. Maar als jij volkomen passief gaat zitten en je brengt alleen je hand naar je knie zal ze vanzelf een keer stoppen. Als jij meteen alles loslaat en even niks doet als zij gestopt is zal ze de volgende keer steeds eerder stilstaan totdat je de beweging naar je knie maakt. En van daaruit staat ze steeds eerder stil tot het punt waarop jij stopt met rijden Pling

Citaat:
Als ik halt wil , dan VRAAG ik halt , en geen rondje....


Hier heb je gelijk in maar je paard zal toch eerst moeten leren wat jij met je vraag bedoeld. Wat zou dan een oplossing zijn? Je hele gewicht aan de teugels hangen? Een paard geeft dan tegendruk en zal automatisch zijn gewicht naar voren brengen, en weg is je mooie overgang Huilen

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 09:01

pmarena schreef:
Dit met dat rondje zou ik dus NOOIT met Marena moeten doen , dan denkt ze dat ze een rondje moet draaien ipv. halthouden en snapt ze er geen fluit meer van.....

Als ik halt wil , dan VRAAG ik halt , en geen rondje....

Aparte oplossing.....


Dit is de zgn NOODstop, werkt volgens mij nl ook als het paard het bit tussen de kiezen heeft. Als je dit "kusje op de knie" ook regelmatig in stilstand oefent, kun je goed kijken of je paard nageeflijk is. Het werkt ook goed om je paard even terecht te wijzen (beetje naar voren buigen: wie is hier de baas?) even wachten tot hij/zij het hoofd geeft en smakt of geeuwt.

Cl@udia kan dat vast véééél beter uitleggen dan ik Lachen

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 09:42

Er is wel degelijk verschil tussen 'bend to a stop' en de 'one rein stop' Lachen Bij de 'bend to a stop' blijf je passief zitten. Bij de 'one rein stop' niet: dan koppel je de achterhand los van de voorhand waardoor je paard niet meer zijn gewicht in de strijd naar voren kan gooien. Door je focus op zijn/haar achterhand te richten en 1 teugel richting je schouder (dus niet knie) te bewegen 'dwing' je je paard de achterhand te ontkoppelen door (zeer) ver onder te stappen en de neus richting je been te brengen. Hierbij gebruik je wél actief je been. Bij de 'bend to a stop' niet. Het zijn dus 2 verschillende oefeningen die tijdens verschillende situaties gebruikt worden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers