( milieu) Eisen m.b.t. hobbymatige paardenhouderij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

( milieu) Eisen m.b.t. hobbymatige paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-02 14:41

Voor de mensen die paarden aan huis hebben: Het plan is om een stuk of 3 paardjes aan ( een nieuw te bouwen ) huis te stallen. Ooit heb ik ergens iets gelezen over milieuvergunningen ( weet dus niet meer waar ). Er schijnt ( logisch natuurlijk ) een verschil te zijn in proffesioneel en hobbymatig paarden houden. Dit heeft te maken met het aantal paarden. Weet iemand hier meer van ? Ook tips over andere zaken die hiermee gemoeid zijn b.v mestafvoer , drinkwatervoorziening in de wei etc, zijn welkom.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:45

Per gemeente verschillend. Je zal echt even de afdeling milieu van de betreffende gemeente moeten bellen, die zijn de enigen die het precies zouden moeten weten (Sprak de milieukundige Schijnheilig )

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 17:24

Ik woon in een gemeente waar je bij nieuw te bouwen stallen een vloeistofdichte vloer moet hebben en afvoer voor de urine.
verder is het bij ons verplicht om de mest in een vloeistofdichte en af te dekken mestbak te deponeren. maarre... ik heb dit alles niet. en de nieuwe schuur die wij geplant hebben voor volgend jaar vragen we aan als schuur voor oplag van van alles en nog wat, behalve paarden! die zetten we er later gewoon in als het oude spul is afgebroken (niet netjes, wel goedkoper!) de mest gooien we op een oude kar en voeren we twee wekelijks af naar een boer, die het weer onderspit op zijn land. en dat is toegestaan. In de winter verspreid ik het direct over ons eigen land en dat mag ook.
Al met al vind ik voor hobbymatig "boeren"dat de regels het soms onmogelijk maken (financieel).
Ik heb wel al gehoord dat als het chippen eenmaal volledig is doorgevoerd (ook recreatief gehouden paarden moeten er binnenkort aan geloven heb ik gehoord) we allemaal gecontroleerd kunnen worden en ik denk dat we dan wel weer een soort belasting zullen moeten gaan betalen. Ik ken iemand die ambtenaar bij een milieuafdeling is die dit soort geruchten op het werk al heeft gehoord.

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-02 20:44

Ik hebb de gemeente afdeling milieu zaken en agrarisch activiteiten gebeld. Ik kreeg iemand aan de telefoon die mij kon vertellen dat "wanneer ik voor ieder lid van het huishouden 1 paardje houd, het allemaal wel goed komt. Mest kon ik dan in de container ( de groene kliko )gooien" , als ik maar niet : & toen kwam er een hele hoop bouwvoorschriften geblabla uit. Beetje raar verhaal wel. In welke gemeente woon jij stokpeerd ? Ik heb het over de gemeente Ede.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 20:47

SuzanneH schreef:
Ik hebb de gemeente afdeling milieu zaken en agrarisch activiteiten gebeld. Ik kreeg iemand aan de telefoon die mij kon vertellen dat "wanneer ik voor ieder lid van het huishouden 1 paardje houd, het allemaal wel goed komt. Mest kon ik dan in de container ( de groene kliko )gooien" , als ik maar niet : & toen kwam er een hele hoop bouwvoorschriften geblabla uit. Beetje raar verhaal wel. In welke gemeente woon jij stokpeerd ? Ik heb het over de gemeente Ede.


Je zou er haast kinderen voor nemen Lachen
Waar in Ede kom je ongeveer te zitten, misschien worden we haast buren.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 22:45

Bij ons in de gemeente mag je maximaal 7 paarden per adres huisvesten, anders moet je een speciale vergunning aanvragen.

(f*ck, zit me net te bedenken dat we er volgend jaar rond deze tijd 9 hebben Bloos )

Overigens, de mest in een kliko is heel leuk bedacht, alleen mesten 3 paarden een kliko per dag vol, en dan heb ik het alleen nog maar over mest, niet eens over nat stro e.d.
Ik heb overigens nog niet meegemaakt dat ze moeilijkdeden als je gewoon een hoekje reserveert voor je mest en dat eens per maand laat wegscheppen, als ze dat wel gaan doen zal je aan een vloeistofdichte bak moeten, dan kan je denken aan een prefab kelder, maar ook een oude bouwafval container is vaak wel aan te komen, die hoeven ook niet al te veel te kosten en die zijn ook heel makkelijk leeg te knijpen, zo hebben wij ons ook 4 jaar lang gered.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 00:09

Hier mag je maximaal vijf paarden hebben zonder vergunning, het verschilt nogal per gemeente.
Mest moet inderdaad op een betonnen plaat maar over de urine-afvoer in paardenstallen staat dan weer niets vermeld.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

milieuvergunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 08:32

Als medewerkster (vergunningverlening en handhaving) van een afdeling
kan ik je het volgende vertellen. Voor het bedrijfsmatig ,Of het in omvang zijnde bedrijfsmatig,houden van paarden is een milieuvergunning nodig op basis van de Wet milieubeheer. Voor het hobbymatig houden van paarden niet. De grens tussen bedrijfsmatig en hobbymatig is niet scherp. Door uitspraken van rechters te volgen, kan in z'n algemeenheid gezegd worden dat het houden van maximaal 5 paarden hobbymatig is. Echter er zijn gemeenten die in hun beleid die grens omhoog getrokken hebben tot bijvoorbeeld 7 of 10 paarden. Ik ken geen gemeenten die de grens omlaag getrokken hebben. Maar uitsluiten doe ik het niet.
In jou geval ga ik er vanuit dat drie paarden als hobbymatig beschouwd wordt. In dat geval hoef je geen milieuvergunning aan te vragen en worden er geen regels gesteld aan de opslag van mest. Echter er zijn gemeenten die ook voor hobbymatig houden van dieren in hun APV (algemeen plaatselijke verordening) regels stellen.
De regel van de opslag van mest (indien geregeld) is als volgt:
De opslag van vaste mest buiten de stal moet geschieden op een mestdichte mestplaat, die is voorzien van een opstaande rand of een gelijkwaardige voorziening; de stapeling moet zodanig geschieden dat uitzakkend vocht niet van de mestplaat kan vloeien.
Vaak worden er ook regels gesteld in de APV van de afstand van de opslag van mest naar woningen van derden (50 of 100 meter) of een algemene regel zoals; het houden van dieren mag geen hinder opleveren aan derden (erg vaag ).
Van het bouwen van stallen heb ik geen verstand.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 08:46

Ehh Nanda dat is handig om te weten. Je zal wel vaker belaagt worden met vragen.... Haha!

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 12:09

Voor vragen op het gebied van milieu, zijn jullie welkom.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 12:16

Nanda schreef:
Voor vragen op het gebied van milieu, zijn jullie welkom.


Bij mij ook Haha! Ik werk alleen bij het bedrijfsleven en werk dus meer "vanaf de andere kant" Ik doe vnml bodemonderzoek.

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-02 22:07

Bedankt voor de info, het gaat hier om Lunteren. Hier zijn nogal wat bouwvoorschriften vanwege Het Geldersch Landschap .
Dat verhaal van die kliko vond ik ook nogal eigenaardig.