Vandaag dressuurles gehad.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pmarena

Berichten: 48045
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Vandaag dressuurles gehad.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-02 19:58

Vandaag dressuur-les gehad....

Voor de derde keer met Marena in de bak aan het werk , en voor het eerst les van een hele goede dressuuramazone.

Ging voor geen meter....

Begon al dat ik m'n teugels VEELS te kort moest maken , dat zijn Rena en ik allebei niet gewend en zo wil ik ook eigenlijk niet rijden.

Ik heb Rena nu zover dat als ze gewoon stilstaat met ontspannen , wel gedragen hoofd en hals en ik knijp in m'n teugels (niet trekken , puur knijpen) dan gaat ze braaf achterwaarts precies op het teken van mijn benen links en rechts.

Nu moest ik al meer druk op de teugels houden dan dat ik voor achterwaarts gebruik ; lastig dus.

Rena heeft dat rennerige/stresserige in de bak nog niet afgeleerd , buiten wel.
Maar nu had ik haar voor ons doen al zo strak dat ik om in tempo terug te nemen helemaal hard in moest komen , en om bv. aan te springen in galop toch wel een schopje moest geven om haar door die teugel heen te laten gaan , ik was haar immers voor ons doen gigantisch aan het inhouden...

Dat soort dingen allemaal.

Na een tijdje werd ze door die druk helemaal zo vluchterig als de pest en wilde telkens in galop aanspringen , dat waren we ook aan het oefenen op de grote volte.

Maar ze wilde ZELF al in galop op het commando van de instructrice , en dat wilde ik natuurlijk niet.

Ik weet dat als ze zo gestressed is dat je dan kan blijven trekken en plukken , maar dat is niet mijn manier van fijn rijden.
Als ze dat buiten doet , laat ik haar even heel zacht/kort draven als dat er nog in zit , of ik laat haar halthouden en op een heel zacht hulpje netjes rustig geconcentreerd achterwaarts gaan.

Op een bepaald moment greep ik zo dus even in in haar gedribbel , en toen werd er tegen me geroepen dat ik haar niet naar achteren mocht laten gaan als ik dat niet vroeg !
Maar dat vroeg ik dus wel.....

Ook met de volte openen en sluiten.

Als ik in draf een volte moet openen (vergroten) dan haal ik m'n binnenhand een beetje naar me toe (voor de stelling) en tegen de hals
(voor de richting naar buiten) en buitenhand een beetje naar voren en van de hals af , om haar de ruimte te geven naar buiten te gaan met stelling naar binnen.

Nu moest ik dat juist doen met m'n binnenhand een heel stuk van de hals af , en de buitenhand tegen de hals aan duwen , en puur met m'n binnenbeen naar buiten drukken.

Dit werkte wel als ze er naast liep en de teugels voor me vasthield ,
maar het beviel me om zelf zo te doen voor geen meter eerlijk gezegd..

Is mijn manier nou zo fout ? Verward


DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 20:46

Ik vraag me alleen af of je nu wilt westernrijden of engels???

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 21:00

Ik lees hier het eea aan miscommunicatie tussen jou en je instructrice.
Als jij haar zegt wat jij wel en niet wil/doet. Dan kan zij je vertellen waarom het juist wel of niet zo moet. Zo moet je er samen uit zien te komen. Lukt het niet, dan denk ik dat dit niet de juiste instructrice is.
Ik heb vandaag ook weer les gehad. Ik ben veel te lief voor Omar (dat lees ik ook van jou naar Rena toe) Omar vlucht ook, of kruipt achter mijn been. Ik moet nu ook zo streng zijn Soms denk ik *moet dit nou* Maar als ik met dressuur verder wil komen, zal ik toch door moeten zetten.

Je moet een keuze maken wat je wil en die met je instructrice bespreken.... SUcces!

:evaw:

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 21:46

Ik heb misschien wat gemist, maar waarom ga je dressuur rijden als je eigenlijk liever western rijdt?

Greetz,

Jolande

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 21:50

Ook met een dressuurinstructrice kun je verder komen in de westernsport. Zij kan je ook tips geven die van pas komen. Je moet echter wel een verklaring kunnen krijgen voor de dingen die ze van je vraagt. Ik les ook wel eens mee met mijn dochter en dat bevalt goed. Ik blijf dan vragen waarom maar krijg ook altijd uitleg. En als ik zeg dat ik het anders bedoel, gaat ze daar helemaal in mee. Ze heeft een mijn boeken bekeken en doet echt haar best mee te gaan in mijn rijstijl. Je moet wel iemand treffen die je ligt en die zich ook wil verdiepen in jou en je paard en naar oplossingen voor bepaalde problemen wil zoeken. Ze te lezen klikt dat onderdeel tussen jullie nog niet.

pmarena

Berichten: 48045
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-02 06:41

Het probleem is het 'm dat ik erg tussen dressuur en western in rijdt.
Eerlijk gezegd schrok ik er van hoe ontzettend kort ik m'n teugels moest houden , niet normaal voor m'n gevoel !
Op zo'n druk moet Marena van mij onderhand achteruit galopperen !

Daarom was m'n hele gevoel weg , en met zo'n kort teugeltje wil ik ook absoluut niet rijden.
Als ik al zoveel druk heb van voren , moet ik des te harder inkomen met zowel been als hand om nog reactie te krijgen.
Marena vreet zich behoorlijk op en ik zit maar te "trekken" , nou zie er dan maar eens de rust in te krijgen...
nee dit wil ik niet meer.

Ik had nooit gedacht dat het zo erg was in teugellengte , en ik heb altijd Engels gereden.
Voor mij ligt de uitdaging juist om op een heel licht contact zoveel mogelijk te kunnen.
Op m'n zit en benen sturen , en meer met neckreining werken .
Dat deed ik nu door dat geharrel met dat korte teugeltje helemaal niet meer...en kreeg daarvoor dan ook op m'n kop , net als voor het wat ruw inkomen met hand en been.
Dan zijn we dus aan het werken aan dingen die al helemaal okee zijn zoals ik normaal bezig ben...

En zij is een hele goede dressuuramazone dus wil het wat worden moet ik het puur op haar manier doen natuurlijk.
Dat wil ik sowieso niet heb ik nu geleerd ....

Ik ga er dan ook niet mee door , ligt tever uit elkaar , zij kan niet leven met m'n lichte contactteugeltje en ik niet met die korte rotteugel , dus in de basis gaat het al mis.

Wel heb ik gevraagd of zij Rena eens wil rijden , ik weet bijna zeker dat ze dan GAAT als een showpaardje Lachen
Ben heel benieuwd hoe dat eruitziet....

En als Marena ook bij haar niet lekker loopt of het staat me niet aan , ben ik alleen maar bevestigd dat het niks voor ons is.

Blijkbaar ben ik toch veel meer richting Western gaan rijden...
Djeez wat was die teugel strak...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 08:19

Ik zal je eens wat leuks vertellen, ik heb als fanatiek westernruiter afgelopen weekend een dressuurwedstrijd gereden, hihihi. Voor een westernpaardje liep ze perfect, maar als dressurpaard.......
Maarja we moeten ons er even doorheen bijten wil ik haar modelmerrie krijgen, daarna gaan we weer lekker wetern rijden.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 09:29

pmarena"]
Eerlijk gezegd schrok ik er van hoe ontzettend kort ik m'n teugels moest houden , niet normaal voor m'n gevoel !
[/quote]

Hoi,

Ik sluit me in principe aan bij bovenstaande antwoorden.. Knipoog
Maar ik denk ook dat als jij de teugels al dusdanig 'kort' moet houden, jouw instructrice niet zozeer lesgeeft op basis van "voorwaarts-neerwaarts", maar "we trekken 'm eerst in de krul, dan kijken we eens of ie wil ontspannen... Lips are sealed
Sorry als ik het verkeerd begrijp hoor....

Maar of je nu engels of western les krijgt ; je basis is toch het belangrijkste... (voorwaarts-neerwaarts, lange teugel met behoud van verzameling, soepel maken).
Ik heb ook een dressuur achtergrond Haha! en ik weet dat er veel mensen op zo'n manier lesgeven...
Ik wist ook niet beter... Frusty

[quote="pmarena"]
nee dit wil ik niet meer.
[/quote]

Als je 'tijdens' de les al zo'n gevoel krijgt.... zou je eigenlijk al moeten stoppen... en haar moeten vragen wáárom je bepaalde dingen, zoals het erg kort nemen van de teugels, terwijl je paard niet los, laat staan ontspannen is, moet doen Lips are sealed
Ik zeg altijd : als je twijfelt over iets , vráág waarom en luister naar hun theorie... als je gevoel zegt... nee... en je paard voelt ook niet "goed"... stoppen !!!!
Ik vindt dat er in een les voor je gevoel áltijd een "opbouw" moet zitten... d.w.z. natuurlijk gaat het wel eens wat minder... maar doorlopend gezien moet je toch een stijgende lijn zien... dan weer even stabiel/rechte lijn (weinig vooruitgang), maar zéker geen achteruitgang !!!

[quote="pmarena"]
Ik had nooit gedacht dat het zo erg was in teugellengte , en ik heb altijd Engels gereden.
[/quote]

Het is ook niet zo erg... oprichting komt altijd later... na járen Knipoog

[quote="pmarena"]
Voor mij ligt de uitdaging juist om op een heel licht contact zoveel mogelijk te kunnen.
[/quote]

Dat is ook de truc Haha! je gedachte is goed !!!!

[quote="pmarena"]
En zij is een hele goede dressuuramazone dus wil het wat worden moet ik het puur op haar manier doen natuurlijk.
[/quote]

Wát is de definitie van goed?
Iemand die in de Z-dressuur rijdt? Ongeacht hoé ze er is gekomen?
Of iemand zoals bijv. een Anky, die een band heeft met haar paard, luisterd naar haar paard en een goede basis belangrijk vindt...
Mijn mening is ... dat ook Z-ruiters hun paard 'verkeerd' kunnen rijden...
Heb een M2-dressuur pony gehad, die ik met geen mogelijkheid aan de teugel kreeg.... de eigenaar wel... maar ze had dan ook fikse spierballen Haha!

[quote="pmarena"]
Ik ga er dan ook niet mee door , ligt tever uit elkaar , zij kan niet leven met m'n lichte contactteugeltje en ik niet met die korte rotteugel , dus in de basis gaat het al mis.
Wel heb ik gevraagd of zij Rena eens wil rijden , ik weet bijna zeker dat ze dan GAAT als een showpaardje Lachen
Ben heel benieuwd hoe dat eruitziet....
[/quote]

Sorry... snap ik ff niet....
Je zegt ik ga er niet mee door... maar ze gaat wel je paardje rijden? Verward
Ik geloof als ik zo'n gevoel bij iemand zou hebben, die never en nooit niet op mijn paard komt....

[quote="pmarena schreef:
En als Marena ook bij haar niet lekker loopt of het staat me niet aan , ben ik alleen maar bevestigd dat het niks voor ons is.


Lees je eigen verhaal nog eens over.... Clown

Nou ja... ik hoop dat je er nog iets aan hebt Knipoog

Waarom ga je niet eens kijken hoe sommige mensen (zowel engels & dressuur) les geven en/of zelf rijden?
Je mag ook eens bij ons komen kijken hoor!? *LOL*

groetjes en veel succes
Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:59

Ik ga helemaal mee met Colinda, jij beschrijft precies wat ik er ook bij voelde.
En Pmarena, ik kan je nu al zeggen dat Marena echt niet goed zal lopen onder haar.
Ik zou haar er niet eens op laten rijden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:03

Hmm, zou toch eens na gaan denken, of je niet gewoon altijd met een te lange teugel reed, en dat van die hand van de hals en met binnenbeen opzij drukken, is een supergoede oefening, dan moet je je paard voor je been maken.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 12:12

We moeten eens ophouden de twee technieken door elkaar te gebruiken. Al dat gezeur over wat goed is voor je paard. Ook in de western worden die oefeningen gedaan alleen de hulpen zijn soms net even anders. Dus het maakt geen snars uit of je je paard laat buigen op je binnen been of dat je hem naar binnen drijft met je buiten been.
De techniek is anders. Laat iedereen dat nou eindelijk eens proberen te begrijpen.
Ik krijg zo vaak het gevoel dat er word gedacht dat de dingen die in de western sport anders worden gedaan ook direct minder goed zijn... Boos!

Je moet beslissen wat je gaat doen. Je kunt niet van je paard verwachten dat hij snapt dat je vandaag zonder en morgen juist met aanleuning wilt rijden.

Voor een western ruiter net als ik is een dressuur les een en al drama als ik dat op mijn western paardje ga doen. Sterker nog ze pikt het niet en terecht. }>
Als ik op een dressuur paard zit is dat een ander verhaal. Wat ik dan leer is een andere vorm van paardrijden. Dat is ook het enige wat ik er uit haal uit zo'n les, een andere kijk en weet ik meteen weer waarom ik de keuze heb gemaakt over te stappen.
Je doet met lessen in een andere stijl ervaring op in paardrijden. Maar neem dan aub les op een paard wat in de discipline geschoolt is en ga niet rotzooien met je eigen paard. Je veroorzaak verwarring en een hoop verzet zoals je al in het hele verhaal van pmarena leest.

Sorrie hoor maar ik kan me zo boos maken over die nutteloze discussies of het ene "beter" is dan het andere of dat men alles door elkaar wil doen.

Neem een besluit voor je paard en jou en blijf daar bij. Wil je een keer een andere stijl proberen en je rijervaring dus uitbreiden doe dat dan niet op je eigen paard.

Adrienne

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 16:07

Daar scoor je een punt, adrienne. Ik vind het ook niet fair om van je western ingereden paard ineens aanleuning en stelling en buiging te verlangen op de engelse dressuur manier. Dat kan niet. Maak een keuze, kijk wat je het meeste ligt. Wil je toch liever engels, verkoop dan je paard, en modder er verder niet mee aan. Heb respect voor je paard.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

western/dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 16:18

hoi,

Ik heb het niet over het beter of slechter .... of goed of kwaad (nog zwart-witter gezegd)... of over de manier v. rijden... of je nu engels of western rijdt.... Bloos

Maar wat mij betreft is er maar één manier van "voorwaarts-neerwaarts" rijden.... dit is je basis, zo niet je "beste" losmaak oefening... Mijn ervaring is hoe sneller en sterker je je paard oppakt, terwijl ze er "geestelijk/lichamelijk" nog niet aan toe zijn, je een situatie creeert voor "verzet"....
Dus al zou een paard lichamelijk gezien zich heerlijk voelen, moet hij het "geestelijk" ook nog aankunnen... of andersom...als je paard geestelijk aangeeft heel gevoelig te zijn, en je zijn neus bij wijze v. spreken op zijn borst kunt trekken, kan het zijn dat hij de volgende dag "stijf" staat, omdat hij lichamelijk gezien hier nog niet klaar voor is/was....
De kunst van dit alles is toch het "evenwicht" te vinden?

Het voorwaarts-neerwaarts, lekker losrijden, soepel maken, gebruiken we toch in beide? western & dressuur.

Tevens geef ik gewoon aan dat als je "gevoel" bij een instructrice niet lekker is... en meer "negatieve" gedachtes oproept dan positieve.... (nogmaals; of je nu western of dressuur rijdt)....
Lijkt mij dat je dan toch na gaat denken, of je paard & jij wel bij de juiste instructrice zitten....
Op één lijn zitten (en blijven) is toch een vereiste voor succes, maar vooral voor de band met je paard, toch Verward

enneh... wil niemand kwetsen hoor !!! Bloos Knipoog

Ik zal de laatste zijn die één v. beide zou afkraken... daarvoor waardeer ik beide manieren v. rijden teveel Knipoog

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 17:41

Ik denk dat je er zelf ook aan moet wennen.
Ik ben onlangs ook weer overgestapt naar de dressuur omdat ik niet meer de mogenlijkheid had om te blijven westernrijden(geen instructie meer te vinden die aan huis kan komen Boos! ).
Alleen dat kieffer zadel al Frusty Haha! en dan weer met zo'n strak gevoel op je paard te zitten. Ugh.
Ik heb nu 5 lessen gehad en bij de laatste les had ik pas iets van hey het komt weer naar boven en ik wil er toch nog wel mee doorgaan.
Mijn fjord gaat steeds beter en loopt nu al lekker ontspannen aan de teugel in stap en al redelijk in draf.
En vooral in stap heb ik een heel licht teugeltje in mijn handen en dat voelt prima aan.
Ik zou het nog niet opgeven als ik jou was. Ik heb misschien makkelijk praten maar ik heb de laatste 4 weken niets anders gedacht van " ik kap ermee"

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

pmarena

Berichten: 48045
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-02 20:53

Even het een en ander rechtzetten :

Marena is Engels ingereden , en ik kreeg haar als een voor het been vluchtend en nauwelijks op de hand reagerend paardje. Angstig en rennerig ding.

In de bak zodra je maar door een hoek heen wilde stappen meteen in galop , zelfs bokkend en scheurend , en pas op veel rukken weer terugkomen.
Ben er zo 2 dagen opgestapt toen was ik het zat en ben eerst een band met haar gaan opbouwen aan het halster , lang touwtje op stem leren stap/draf/halt/achterwaarts , heel relaxed , op eigen benen lopen en opletten WAT ik nu precies van haar vroeg voor te gaan reageren.
Hoe minder druk en hoe vriendelijker/duidelijker/consequenter , hoe beter ze reageerde en hoe beter ze in haar vel zat.
Van een opgefrommeld en vluchtend vaatje buskruit naar een braaf buitenrijd-paardje in 2 weken , op een heel licht contactteugeltje te rijden ,
vooral op stem en zit+been .
Teugels alleen voor buiging van de hals in de juiste richting of om even extra in te komen mocht ze even tweifelen.

Ze leefde op en werd relaxedter , heerlijk paardje !

Na een tijdje heb je het buiten wel gezien en werd het tijd om de galop erbij te pakken en figuren te gaan rijden , meer dressuurmatig bezig zijn dus.
Maar toen begonnen de problemen , was sowieso september toen ik haar kocht dus je zit met de winter , blubberige bermen , stal & wei die nog opgeknapt moeten worden en een onzeker en angstig paardje dat vertrouwen moet krijgen.
Daarbij liep ze onregelmatig , verloor steeds ijzers en regende je de hersens in terwijl ze in de zomer al met een dekentje op stond dus zodra ze een nat pak kreeg stond te rilllen als een bezetene .

Geen omstandigheden waarin je elke dag lekker met je paardje aan het werk kunt dus...
Dat heeft Rena wel nodig , 1 dag "stilstaan" (in de wei) en ze is weer helemaal hieperdepiep...

Afijn uiteindelijk uitgekomen op hoefschoentjes , daarmee ook alweer de nodige problemen , en de bak lag er een half jaar later dan verwacht , en is nu nog eens hartstikke zwaar en kuilig ook...

2 weken geleden een fijne bak gevonden die we mogen gebruiken , en nu kan ik dan eindelijk ECHT met haar beginnen.

Buiten is ze als we dagelijks lekker bezig kunnen zijn heel braaf tegenwoordig , op een heel licht contactteugeltje netjes te rijden.
Aan het Hackamoortje zijn we inmiddels ook gewend en ze reageerd super
op m'n zit en benen , en neckreining .
Hals lang maar gedragen , ontspannen maar werkende houding zeg maar.

In de bak wordt ze meteen weer nerveus en rennerig en dat gaat er ook wel weer uit , net als buiten destijds.
Ik weet ook niet precies waarom het in de bak rijden zo'n angst/vluchterigheid bij haar oproept...

Ik heb 2 x in de bak gereden en de derde keer les omdat ik vanaf het begin netjes ermee bezig wilde zijn en had gehoopt op oefeningetjes en wat aanwijzingen waarop het vlotter en makkelijker ging om haar relaxed en soepel te krijgen.

Maar het eerste wat ik moest doen was m'n teugels ZO kort nemen ,
daardoor was alles weg waar we aan gewerkt hebben , klopte niks meer van.

Tuurlijk kan dit wel wat worden als ik het ECHT precies op haar dressuur-manier ga doen.
Maar ik wil niet meer constant zitten te horrelen aan dat paard , we hebben de goede afspraak dat Rena mij lekker laat zitten en ontspannen loopt , alert op wat ik van haar vraag , en ik val haar zo weinig mogelijk lastig Haha! .

Ik zal NOOIT met zo'n kort stress-teugeltje gaan rijden , me kapot zitten werken..
dat werkt niet als je kilometers gaat maken buiten.

De instructrice is echt heel goed met paarden , rijdt een jong paard hier in en ze doet het zo natuurlijk , vanzelfsprekend en logisch dat een paard het meteen snapt en heerlijk ontspannen en nageeflijk doet wat ze ervan vraagt.

Ze is er heel lief mee en heel eerlijk tegen.

Ik wil gewoon m'n voltes , bochtjes , gebroken lijntjes , wijken , alles in mooie balans aan een heel licht contactteugeltje kunnen en dat kan ook prima.
Maar dan ziet het er natuurlijk niet zo uit als volgens het proevenboekje..

En dat is haar streven wel.

Ik wil een lekker soepel , braaf , relaxed , voorwaarts op een heel licht hulpje reagerend paard.
Zij ook , maar dan met een krulletje in de hals Lachen

Ik zit dus echt tussen Western en dressuur in ,
en juist om m'n paardje niet in de war te maken stop ik er ook mee omdat het in deze les puur op uit-het-boekje dressuurmanier gaat.


Gisteren liep ze door al die teugeldruk heen , en dat heb ik haar juist afgeleerd !
Vluchtte ook weer op m'n been , had ik haar ook afgeleerd!

Ik ging dus m'n benen afsteken , trekken aan de teugels , enz.
alles wat ik precies niet wil.

Ik denk eigenlijk ook dat ik haar er beter niet op kan laten rijden , brengt dat beestje alleen maar meer in de war , alhoewel ze vast erg braaf en netjes zou lopen met haar omdat zij het wel op die manier heel netjes en vanzelfsprekend kan.Ik heb zelf gezien hoe makkelijk en vanzelfsprekend een paard dat oppakt , en Rena heeft het ook zeker in zich.

Maar dan moet Rena weer op een hele andere manier reageren , en dan wordt ze ook weer onzeker over wat er nu van haar verwacht wordt....
nee toch maar niet doen dan.......

We zijn nu op de juiste manier bezig zo ,
wilde alleen graag les om ons in de gaten te houden en door bepaalde oefeningetjes te helpen , niet meteen een hele andere rijstijl...

Iemand die gewoon let op haar gangen , mijn zit , dingen die je zelf niet ziet.
En als iets niet lukt , even een andere oefening geven die erbij helpt.

Ik hoef niet te leren in de dressuurkrul te rijden , paard helemaal opgesloten met een loodrechte lijn door m'n lijf Knipoog ,
maar gewoon relaxed , recht , in evenwicht , werken aan soepelheid en gehoorzaamheid , zowel voor Rena als voor mij oefenen om elkaar zo goed mogelijk te begrijpen en aan te voelen.
Het gymnastiseren waar we buiten profijt van hebben Schijnheilig

Maar ten eerste : aan een heel licht contactteugeltje met ontspannen hoofd- halshouding á la westernstijl.

Serieuze prestatiegerichte dressuurles is dus niks hiervoor is nu gebleken.
Maar aan de nadere kant hoef ik ook niet te leren spinnen of sliden Lachen

Kan ik dan nergens GOEDE les krijgen hiervoor ?

Lang verhaal , sorry , maar dit om eea even te verduidelijken omdat sommigen de verkeerde conclusies trekken , en ik dit juist heb geprobeerd om vooruit te komen met m'n paardje .
Foute inschatting gemaakt blijkbaar , weer van geleerd , schade beperkt gebleven Knipoog

Maar weer op eigen manier verder , relaxed en met het koppie erbij.

Ik heb absoluut niks tegen de instructrice , heb grote bewondering voor haar kunnen , laat dit even duidelijk zijn !

Maar onze instelling is totaal anders , willen allebei precies hetzelfde eigenlijk maar dan NET op een andere manier , en daar zit de reden dat ik er niet mee doorga.


Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

reactie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 00:10

hoi,

Huilen Slapen ik had dus een heel lang verhaal terug geschreven.... en toen ik hem wilde plaatsen, werd de server eruit gegooid Lips are sealed

Nou ja.. helaas...

Ik denk niet dat ik dingen door elkaar haal en heel goed begrijp 'waar je naartoe wilt' Knipoog

en ik vindt ook niet dat je tussen 'western & dressuur' inhangt, hoor Haha!
m.i. ben je gewoon bezig een goede vertrouwensband op te bouwen, op een ontspannen manier en dat je je paard wilt rijden volgens de 'voorwaarts-neerwaarts' methode...
Dat is toch je beste basis?! Of je nu western of dressuur rijdt?

Nog veel succes in ieder geval en je vroeg of er iemand is die je kan helpen op deze manier.... mocht je eens een 'proefles' bij ons willen, dan kan dat.... *LOL*

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 00:25

Als ik je laatste stuk zo lees, denk ik dat je in eerste instantie op de goede weg was... Ga rustig aan op de zelfde manier door in de bak, probeer het vertrouwen te krijgen dat je buiten ook hebt opgbouwd en ga dan op zoek naar een goed westerntrainer... Dat is de stijl die het meest bij jou en je paard past.
Maar dan bedoel ik dus een 'all around trainer'... Veel (beginnende) westernruiters lezen bij 'Western' 'Reining' en dat is nou zo jammer... Western riding is méér dan alleen spinnen en glijden!! Véél meer!
Het is de rijstijl die jij nastreeft... met zo min mogelijk hulpen een zo effectief mogelijk resultaat, en dat met ontspanning en souplesse...
En dan maakt het niet uit op welk niveau of in welke dicipline je wilt rijden...
En natuurlijk zijn er ook binnen de 'engelse' stijl instrukteurs te vinden die dit als basis nemen, maar het uiteindelijke doel ligt toch ergens anders, dus zullen de meesten daar ook naar toe werken. Vandaar dat ik zeg 'zoek een western-trainer'...

Veel succes, ga lekker door zoals je bezig was, maar heb geduld... opbouwen van vertrouwen dat er niet was kan lang duren... Bij mijn merrie duurde het 3 jaar... en toen was ik nog niet waar ik wezen wilde, maar moest haar door omstandigheden helaas verkopen... Toen ze ging was ze een totaal ander paard als wat ik had gekocht!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

pmarena

Berichten: 48045
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-02 06:43

Bedankt Jolanda ,

ik zou graag eens bij jullie komen kijken , ben het meestal behoorlijk met je stukjes eens geloof ik Knipoog

Jammer alleen dat je dan weer zo ver weg woont ....
Dat schiet ook niet op ...

Marena komt trouwens daar uit de buurt Lachen


Francis ook bedankt , ik ben idd van plan om op dezelfde manier verder te gaan , bevalt Marena en mij het beste.
Had alleen gehoopt dat de instructrice een wakend oog kon zijn om alles even vanaf de grond in de gaten te houden , dingen die ik zelf mis even
eruithalen en die er gewoon net even met een stuk meer ervaring naar kijkt. Nou ja wat ik hiervoor dus al heb beschreven. Mocht ik nou gewoon
op mijn teugellengte rijden dan had ik er zeker weten graag mee doorgegaan....

Tja dan zal het westerninstructie moeten worden , maarja ik zit een half uur onder Rotterdam en daar is dat nog niet zo ontwikkeld eigenlijk.

En misschien heb ik met een westerninstructeur ook weer dat hij naar bepaalde dingen toe wil werken die ik niet belangrijk vind , zoals bv. een slide of spin.....Knipoog

Het gaat mij gewoon om het soepel houden en even steeds meer fijnafstelling , onze beweging/houding controleren om daar buiten profijt van te hebben.

Springen doen we allebei ook erg graag dus dat wil ik zeker ook doen !

Tja eerst maar eens zelf zorgen dat ik haar relaxed krijg in de bak dan ,
dat is nu even het belangrijkst.

De tweede keer dat we daar waren heb ik haar even aan de longe gehad.
Was SUPER-hengstig en het waaide hard + motregen.

Braaf dat ze was joh !

Ik ging erop en dan toch steeds weer onder m'n kont vandaan proberen te lopen , wat zweten enz. Pas in draf steeds , stap gaat prima.

Zodra je dreigt te gaan werken wordt ze ineens heel nerveus.

Afijn ze was redelijk braaf , voltetje gereden en toen zijn we gestopt .
Buiten op de weg is ze meteen weer heerlijk rustig .....

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 13:36

pmarena"]
ik zou graag eens bij jullie komen kijken , ben het meestal behoorlijk met je stukjes eens geloof ik Knipoog
Jammer alleen dat je dan weer zo ver weg woont ....
Marena komt trouwens daar uit de buurt Lachen
[/quote]

ja... westvoorne Slapen

Marena bij ons uit de buurt? leuk... weet je ook bij wie vandaan enzo?

[quote="pmarena schreef:
En misschien heb ik met een westerninstructeur ook weer dat hij naar bepaalde dingen toe wil werken die ik niet belangrijk vind , zoals bv. een slide of spin.....Knipoog


Nee... niet dus... tenzij je basis goed is... maar tegen die tijd wordt het dan vaak ook nadenken over welke 'kant' je opwilt...
het heeft niet zoveel zin te gaan oefenen op een sliding stop als je pleasure wilt gaan doen Haha!


Groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 15:39

Eigenlijk moet je samen met je instructrice kunnen overleggen wat je wilt leren/bereiken. En niet wat je instructrice wil zien, dat gaat ze maar met haar eigen paard doen. Ze kan dan wel heel goed zijn maar dan moet ze toch ook zien dat je Marena over de rooie jaagt met die constante druk op de teugels. Mijn instructie wordt bij dergelijke problemen direkt aangepast, want op die manier bereik je alleen maar dan iederen gefrustreerd uit de les komt.

pmarena

Berichten: 48045
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-02 18:49

Ze komt uit Laag-Soeren....

Tja het is echt een dressuur-instructrice , dus vanuit dat standpunt geeft ze les .
En terecht want daar heeft ze verstand van en ervaring mee.
Ik kan niet van haar verwachten dat ze ineens op een hele andere manier les gaat geven , dan had ik haar ik er ook niet bij hoeven halen.....

Zij geeft les om een bepaald doel te bereiken en dat is een mooie dressuurproef .
Mijn doel is een soepel paard dat op een licht teugeltje te rijden is , en het zal me dan worst zijn of m'n hiel , heup en schouder op 1 lijn zitten Lachen

Voor haar is dat noodzaak vanuit de basis om verder te gaan....

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 19:08

Hoi, uhm, je kan ook het Partnership pakket proberen van Pat parelli Lachen Kan je ook nog eens een certificaat halen. En dit is een compleet thuisstudiepakket dus das ook makkelijk. Of zoiets........

pmarena

Berichten: 48045
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-02 20:15

Nooit van gehoord Haha! .

Als ik PP-pakket lees dan gaat er wel meteen een alarmlampje branden van : geldklopperij !!
Meestal kun je met gezond verstand en een portie inlevingsvermogen net zo ver en tot de zelfde conclusies komen als een PP of soortgelijk iets....

Maar natuurlijk niet eerlijk van mij om er meteen over te gaan zeuren , leer me eens wat meer Knipoog , wat is dat precies dan dat Partnership-idee ??

pmarena

Berichten: 48045
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-02 20:22

Jac schreef:
Daar scoor je een punt, adrienne. Ik vind het ook niet fair om van je western ingereden paard ineens aanleuning en stelling en buiging te verlangen op de engelse dressuur manier. Dat kan niet. Maak een keuze, kijk wat je het meeste ligt. Wil je toch liever engels, verkoop dan je paard, en modder er verder niet mee aan. Heb respect voor je paard.


Als ik deze reactie teruglees steekt me dat toch behoorlijk , ik hoop dat
Jac inmiddels haar mening herzien heeft nu ik de hele geschiedenis uitgelegd heb ?

Zo ook Adrienne , die reageerde ook erg straf zonder echt de situatie te weten.

Alsof IK geen respect zou hebben voor m'n paard en haar unfair behandel..... Boos! *snif...*

Niemand heeft het overigens over dat de ene rijstijl beter is dan de andere ,
daar begint Adrienne zelf over Knipoog

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 07:44

Hoi, het partnership pakket is een pakket dat bestaat uit een video, cassettebandje en 10 pocket lesboekjes. Met deze boekjes leer je om met je paard een 'partnership' op te bouwen. Eerst zijn er allerlei grondoefeningen (o.a. the seven games) maar er wordt ook veel aandacht besteedt aan het rijden. Er wordt aan je zit gewerkt (jaja uit een boekje maar het kan niet missen) aan je focus en allerlei andere zaken. Je zou eens kunnen kijken bij http://www.parelli.nl en dan bij equipment. Daar staat ook bij wat het partnership pakket is. Dit is level 1, als je deze hebt voltooid kan je 'examen' doen en doorgaan met level 2. Natuurlijk is het geldklopperij, dat is toch alles in het leven Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers