Gevaarlijke situatie's? wat te doen?lang verhaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Gevaarlijke situatie's? wat te doen?lang verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-02 14:46

Een poos geleden ging bram geweldig lopen. Hij liep 7 dagen in de week in de bak, het ging geweldig. Omdat ik dat toch saai begon te vinden ( voor hem en mij) had ik voor mezelf een schema gemaakt waar ik me goed aan kan houden.
Nu rij ik ongeveer 3 dagen in de bak, 1 a 2 dagen een hele lange buitenrit, een dag freestyle longeren en een dag vrij. 2 van de 3 dagen dat ik in de bak rij heb ik les, 1 x springles, en 1x dressuurles. 1 dag in de week train ik zelf in de bak.
Afgelopen week had ik geen les wegens omstandigheden dus moest ik zelf 3 daagies oefenen. Oej wat ging het slecht. Hij weet gewoon hoe hij mij moet pakken op moeilijke punten. Dan gaat hij super netjes lopen, laat zijn achterhand zakken, en op het moment dat ik ontspan pakt hij het bit vast en neemt een gigantische spurt door de bak. Afgelopen vrijdag had ik voor de zekerheid m'n martingaal omgedaan, omdat hij zijn hoofd verticaal omhoog gooit en ik niks meer kan doen, m'n zweep erbij, sporen om, cap op en de bak in. Eerst lekker los gestapt. Hij was gigantisch aan het klieren. Toen rustig opgepakt en ik wil wegdraven, ineens draait die flikker zich om en probeert omhoog te komen, ik een brul in z'n oor, en m'n sporen erin ( hij is klein, maar kan echt hoog komen, zo eng). Hij vloog naar voren en wilde meteen weer op de rem, gelukkig kreeg ik hem door. Dus ik zet hem op een volte, vliegt ie over zijn buitenschouder weg, draait om en voor ik kan reageren spurt ie weg. Ik hem terug gepakt, en in de hoek weer aan laten galoperen. Idioot. Toen leek hij rustig, en kon ik hem oppakken. Hij liep netjes, maar het leek of ik op een blok beton zat, ik geef been, geen reactie. Nog eens harder, geen reactie. Spoortje erbij, geen reactie, tikje met de zweep + been, nog geen reactie. Ging ie ineens stilstaan, dus ik met de zweep ( dat doe ik dus echt nooit) een paar keer een flinke pets op z'n kont, hij dreigen met omhoog komen, nog een keer een tik. Op dat moment kon ik hem wel. Dan gaat hij tandenknarsen, onrustig dribbelen, en ik heb een gigantisch schuldgevoel dat ik zo boos geworden ben op hem. Het probleem is dat hij het met buitenrijden nu ook gaat doen, midden op de weg draait hij om, komt omhoog of springt ineens bijna voor een auto. Op het moment dat ik boos wordt, gaat hij gillen (echt heel hoog, heel eng),tandenknarsen en hij wordt helemaal opgefokt. Ik heb het al zo vaak geprobeert op de lieve manier, maar ik weet 100% zeker dat het geen angst is, hij krijgt echt een agressieve blik in z'n ogen op het moment dat hij zo gaat klieren. Hij kan dan ook niks hebben, als een paard te dicht in de buurt komt begint hij te meppen ( dat heeft hij nooit gedaan in 3 jaar tijd)
Ik weet dat hij genoeg afwisseling heeft , en hij heeft nergens pijn. Hij is onderzocht door een ? ( soort van natuurlijke arts). Mijn instructrice probeert ook van alles, maar vanaf de grond ziet het er netjes uit, maar op het moment dat je erop zit, voelt hij aan als een bom die elk moment kan ontploffen.
Hij staat overdag in de wei met schapen, 2 pony's en een veulen. S'avonds gaat hij lekker op stal ( een erg ruime stal) hij heeft genoeg te doen op stal ( skippybal, genoeg hooi en een plak stro (hij staat namelijk op zaagsel)). In de omgang is hij heel braaf, een kind kan hem uit de wei halen en weg brengen, maar zodra je erop gaat zitten is het mis...
Ik weet gewoon niet wat ik ermee aan moet, hij brengt zichzelf en andere echt in gevaar door die debiele actie's van hem.... *zucht*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 15:10

Probeert íe je misschien wat te vertellen?
Kan het zijn dat 'ie er gewoon zat van heeft? Hij heeft al zo veel meegemaakt, is meer dood dan levend geweest. Als door een wonder toch weer hersteld, en draait weer 6 dagen per week mee.

Heeft 'ie het niet gewoon helemaal gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 15:16

Sonja schreef:
Probeert íe je misschien wat te vertellen?
Kan het zijn dat 'ie er gewoon zat van heeft? Hij heeft al zo veel meegemaakt, is meer dood dan levend geweest. Als door een wonder toch weer hersteld, en draait weer 6 dagen per week mee.

Heeft 'ie het niet gewoon helemaal gehad?

Daar sluit ik me ook (weer eens Lachen ) bij aan.
Als ik die verhalen lees schiet mij meestal door het hoofd, dat paard verdient zijn pensioen.
Hij is gewoon op.
Ga gewoon wat met hem wandelen een rustig buitenritje, maar meer ook niet meer.
Het is natuurlijk niet leuk, maar trainen is voor jou paard niet meer leuk.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 15:31

Ik denk dat de vorige schrijvers gelijk hebben, ik zou met Bram drie tot vier keer per week een lekker rustig buitenritje maken en hem niet teveel meer "vermoeien" met dressuur en springen. Jullie hebben samen al zoveel meegemaakt, volgens mij is Bram nu toe aan een rustiger leven en probeert hij je het op deze manier duidelijk te maken. Probeer dit eens een maandje, wel elke dag even lekker knuffelen en poetsen, maar niet elke dag meer presteren. Dan komt misschien de oude Bram weer tevoorschijn en dat wil je zelf toch ook het liefst. Misschien ziet die alternatief genezer toch iets over het hoofd, Bram is nu eenmaal niet de jongste meer en heeft lichamelijk al diepe dalen gehad. Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 15:35

Aan de vorige reacties te zien,is Bram al een wat ouder paardje. Dan denk ik ook dat je hem beter wat kunt laten rusten.Natuurlijk kunnen veel oudere paardjes nog presteren,maar vanaf dat ze het echt niet meer willen,zou ik het laten.Ze hebben heel hun leven lang hard gewerkt,en dan zou ik hen echt op pensioen zetten.
Gewoon nog elke dag knuffelen,wat buitenritjes,af en toe eens een sprongetje of lekker crossen...

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-02 18:01

Hij is 20 jaar oud, heeft tot z'n 15e nooit veel gedaan, toen wat gewerkt tot z'n 17e en is de laatste 3 jaar pas gaan leven. Hij is inderdaad het laatste jaar heel veel ziek geweest. Ik durf met zekerheid te zeggen dat hij nu 100% gezond is. Hij krijgt eigenlijk alles wat z'n hartje begeert en toen hij ongeveer 3 weken geleden 2/3 dagen buiten mocht rijden en af en toe longeren werd hij hardstikke chagerijnig. Hij wil echt werken, maar de laatste week is het ineens mis. A.s zaterdag krijgt hij 2 weken volledige vakantie. Ik zie wel hoe het daarna gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 13:46

Tja, ik werd vroeger ook stikchagarijnig als ik niet fulltime kon werken. Maar inmiddels ben ik erg gehecht aan vier dagen per week en een wat minder stressy job....
Op een goede dag komt de omslag. Misschien voor het paard ook wel.

Gewoon rustig kijken hoe hij zich gedraagt tijdens zijn vakantie, hoewel ik dat niet verstandig vindt, want nu ga je weer van 7 dgn/week naar helemaal niks.

Persoonlijk vind ik dat je niet eerlijk met dat dier werkt. Een paard van die leeftijd kan lichte arbeid nog best aan, maar hou het redelijk en regelmatig. Maar goed, het is mijn paard niet...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 18:01

Ik sluit me bij Sonja aan,
voor een poosje terug stond hij nog stil om te herstellen van een blessure en moet je je 'trainingsschema' nu eens zien.....

Kom nu niet aan met argumenten als: "Maar ik doe het rustig aan" o.i.d. want op een lange buitenrit maakt hij tenslotte aardig wat km en in een les rijd je ook niet halfbakken, want dan kan je net zo goed geen les nemen.

Het is geen jong ding meer wat het zo maar weer oppakt, tuurlijk kan een oude nog gewoon zijn rondjes draaien, maar wel met een aangepast schema!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 18:09

Als ik buitenrij stap ik de hele weg op ongeveer 100 meter na, daar kan je super een stukje draven ( ik sta in de polder dus veel doen kan je toch niet,draven op de weg is niet verstandig i.v.m grote vrachtwagens en tractors)) Lessen gaat inderdaad fanatiek, maar dat is 1 dag in de week. Verder een half uur springen in de week ( dat is nog geen 60 cm, hoger durf ik zelf niet). Longeren is freestyle, en dan staat hij niet vast aan een bijzet of iets dergelijks. De dag dat ik zelf in de bak rij is het loswerken aan beide kanten, een stap,draf,galop en ik denk dat ik ongeveer een half uur rij.
Tuurlijk zet ik hem niet in ene in de vakantie bats boem stil, ik ben het nu allang aan het afbouwen. Hij loopt nu 2 dagen in de week een buitenrit en 1 dag in de bak werken. De rest staat hij of stil, of mag even in de bak crossen ( in de wei eet hij alleen maar)
En hij heeft regelmaat genoeg, elke dag staat vast wat hij gaat doen.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 18:41

Ik denk dat je het goed bedoelt en dat jij je schema niet zwaar vindt. Als ik de afgelopen 2 jaar de verhalen rondom Bram heb gevolgd dan denk ik ook echt dat hij pijn heeft of 'trainingsmoe' is. Maar hier komt weer het feit naar voren dat je dit liever niet wilt horen.

Een paard gaat niet zomaar dit soort dingen doen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 18:48

Ik ga met de anderen mee. Al het voorgaande heeft zijn invloed gehad op het paard. Dat hij pas op zijn 15de wat ging doen.... wat deed ie ervoor? maakt niet uit. Luister naar je paard.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 19:29

Volgens mij wil je het niet weten Verward

even wat quootjes:

d.d. 04-07-2002
#Ymke#"]
Ik heb m'n zadel op proef uitgegeven aan een zeer geintereseerd iemand.
Nu ben ik dus zelf op zoek naar een ander dressuurzadel.
Nu had ik (omdat ik toch moet rijden) een VZH en een dressuur zadel geleent van iemand.
Gisteren voor het eerst het VZH zadel erop gelegt. Lag op zich goed, kon iets beter maar voor 1 keer zou het geen kwaad kunnen ( het drukte nergens, schoof alleen een beetje ) Ik steeg op en bram zakte helemaal door zijn achterhand op z'n kont. Hij had er echt last van.
Toen het dressuurzadel erop, (die had er al heel vaak opgelegen) en daar had ie nergens last van!
Kan het komen dat het zadel toch niet zo goed lag ( ik had m'n gelpad er al expres onder gedaan)
[/quote]

d.d. 19-06-2002
[quote="#Ymke#"]
Mijn paard is afgelopen vrijdag in het prikkeldraad gejaagd.
Daarna was hij ontzettend gestressed. Als je bij hem kwam stond hij te trillen en was echt nerveus. Het viel mij op dat hij in een klap van de een op de andere dag heel mager is geworden, zijn flanken zijn ingevallen, zijn borst ( waar eerst bonken spieren opzaten) lijkt *uitgezakt* zijn kont is ingevallen en je kan zijn ribben bijna zien. Hij is heel hangerig en aandachtrekkerig, steeds met zijn hoofd tegen mij aan en heel wantrouwens tegenover andere mensen en paarden.
Hoe kan ik dit het beste oplossen ?
Het is zo zielig om te zien.
Is het mogelijk dat hij van de stress ineens mager wordt?
Alle tips zijn welkom
Hij krijgt trouwens wel gewoon goed eten,hooi en staat zo'n 5 uur per dag op het land bij rustige pony's.
[/quote]

d.d. 04-06-2002
[quote="#Ymke#"]
mijn pony is 20 jaar en is begin dit jaar afgeschreven als rijpaard vanwege een zenuwstoornis.
Drie maanden later (stond ik op een andere stal met weidegang) begon hij in ene wonderbaarlijk goed te lopen. Dierenarts erbij gehad omdat die DA zei dat hij niet meer bereden kon worden, en ik toch wilde weten waarom hij nu dan zo goed liep. ( ik reed er nog niet op, maar in het land en aan de longeerlijn). Dierenarts constateerde een rugprobleem, dus die zenuwstoornis was waarschijnlijk verkeerd gezien. Hij is 3 keer gekraakt en ik train hem nu onder het zadel met een speciaal trainingprogramma. Hij loopt weer als een jonge pony, ook qua bewegingen en hij loopt zelfs beter dan voor hij ruproblemen kreeg.

Moraal Lachen
Misschien komt het nog goed met z'n rug, tijdje rust en misschien een keer laten kraken!!

Heel veel succes
[/quote]

d.d. 16-05-2002:
[quote="#Ymke#"]
Bram staat nu in totaal (op 1 week na) 3 maanden stil.
We mochten vorige week beginnen met oefeningen onder het zadel.
Dat pikte hij super op. Lang teugeltje, zorgen dat hij over zijn rug strekte en zijn neus naar beneden bracht enzovoort. In de galop ging het geweldig , ontspannen, achterhand eronder en noem maar op.
Maandag kwam de dierenarts weer en moets ik hem voorlongeren en hij kraakte hem nog een x.
Dinsdag was ik er, hij was gigantisch stijf en chagerijnig. Woensdag weer eerste gelongeert en toen erop. In de stap zakte hij helemaal, in de draf af en toe twijfelig. Toen rechtsom aangaloperen, op de volte ( leek mij beter) en hij sprong achter elke keer over naar de andere galop, ook zakte hij een paar keer door zijn achterhand heen. Toen linksom geprobeert, niks aan de hand. Toen weer rechtsom en hetzelfde verhaal. Help, een DA maakt je paard toch beter? Nu ik zo geschrokken ben van die rekening vind ik wel dat een DA er iets voor terug mag doen, en bram word er alleen maar slechter op.. Zucht...
[/quote]

d.d. 15-04-2002:
[quote="#Ymke# schreef:
Bram is dus weer ziek.Vorige week zaterdag kwam met spoed de DA. Bram kreeg voor 5 dagen pijnstillers, want hij had z'n rug zwaar gekneusd, waarschijnlijk gebeten door een ander paard. Vrijdags moest ik dan terugbellen. Terug gebelt, maar de dienstdoende arts van zaterdag was er niet. (ik heb een kliniek als DA, dus wisselende artsen) Vrijdag kreeg bram voor het laatst de pijnstillers en zaterdag ben ik weer geweest. Even los gezet in de bak en hij ging door het lint, draaien met zijn hoofd en hij viel bijna om, scheelde maar een cm. Net weer de DA gebelt en uitgelegt wat er aan de hand was. De DA maakte zich ongerust en vanmiddag komt hij weer langs, want hij vertrouwd het niet. Ik hoop dat hij er iets aan kan doen.Gisteren was bram zo chagerijnig, echt niet normaal! Overal in willen bijten en steeds zijn oren in z'n nek...ik hou jullie op de hoogte...

hij heeft 2 maanden stil gestaan vanwege een zenuwbaanbeknelling die ervoor zorgte dat de seintjes niet naar z'n hersenen werden doorgevoerd, waardoor hij wankelde als hij liep. Nu heeft hij dit dus weer!




En ik hoefde hier echt niet diep voor in de archieven te spitten.

Het is niet bedoeld om je de grond in te trappen, ik hoop dat je inziet dat je paard heel wat doorstaan heeft afgelopen maanden, want van stal wisselen gaat een ouder paard ook nooit in de koude kleren zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 20:06

Als ik het zo lees en de quotes van Sjuimpje erin meeneem en dan vooral goed naar de datum kijk, zou ik zeggen: laat dat paard een met rust. Die twee weken vakantie lijkt mij een leuk begin, zolang je maar zorgt dat je hem daarop voorbereidt. Na die 2 weken vakantie zou ik nog 2 weken vakantie doen en nog eens en nog eens.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 23:43

Ja klopt, die quote's zijn van de afgelopen 3/4 maanden.
Hij heeft hele slechte periode's gehad, maar dat kwam echt niet omdat hij *oud* is. dat hij in het prikkeldraad gejaagd is, komt niet omdat hij oud is, dat hij zijn rug gekneusd had, komt niet omdat hij oud is, dat hij een zenuwbaanbeknelling o.id had komt niet omdat hij oud is. Die dingen zijn allemaal veroorzaakt door andere paarden.
Tussendoor heeft hij wekenlang geneesperiode's gehad.
Voor die zenuwbaan beknelling heeft hij bijna 3 maanden stil gestaan, misschien zelfs langer.
Voor zijn gekneusde rug 6/7 weken. Laatste 2 weken longeren.
Ik merkte zelf dat hij gigantisch chagerijnig werd in die periode's dat hij stil stond ( en zeg niet omdat het komt dat hij toen pijn had, want dat kan ik zelf ook bedenken, maar buiten de pijnen om, merkte je dat hij heel dribbelig werd en gewoon WILDE werken).

Vanaf z'n 9e tot z'n 15e heeft hij alleen maar buitenritten gemaakt en endurance wedstrijden gelopen. Voor z'n 9e heeft hij als showpaard gelopen in keuringen,shows etc, nooit onder het zadel.

De *trainingen* zoals ik ze noem, zijn niet te vergelijken met een wedstrijdpaard of iets dat erop lijkt. Ik heb een half uur les, rij hem daarbij ontspannen door/over zijn rug. Er komen geen gekke dingen zoals wijken etc bij kijken, alleen de pure basis. Alleen het ontspannen lopen op 4 eigen benen, in een houding die hij zelf *uitzoekt*.

En die quote van het zadel? Het was alleen een vraag, omdat ik het raar vond. Als hij met dat VZH het wel doet en met het dressuurzadel niet, ligt het nu in mijn ogen aan dat vzh zadel.

Ik luister naar mijn paard, en probeer zoveel mogelijk naar hem te luisteren, als ik van meer mensen zou horen dat hij *op* is, en ik ga het steeds meer merken ga ik er over denken om hem op *pensioen* te zetten, af en toe kleuteren in de bak, en een buitenrit, nooit helemaal stil want dan is hij binnen een half jaar ergens boven de wolken.

Het probleem is dat jullie alles vanaf de computer moeten beoordelen en nooit met eigen ogen kunnen zien hoe hij is.
Soms vraag ik me af of ik dan zo scheel ben, want ik heb van mensen in m'n omgeving die hem in het echt kennen, nog niks gehoort over *moe en op* zijn. (dit is overigens geen aanval tegenover jullie).

Maar ja, ik wil net als iedereen het beste voor m'n paard, inmiddels na 3 1/2jaar dacht ik wel te weten hoe hij zou zijn, misschien vergis ik me erin en ken ik me paard helemaal niet......

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 09:24

Citaat:
Hij heeft hele slechte periode's gehad, maar dat kwam echt niet omdat hij *oud* is. dat hij in het prikkeldraad gejaagd is, komt niet omdat hij oud is, dat hij zijn rug gekneusd had, komt niet omdat hij oud is, dat hij een zenuwbaanbeknelling o.id had komt niet omdat hij oud is. Die dingen zijn allemaal veroorzaakt door andere paarden.

Ymke, die dingen komen misschien niet doordat hij oud is. Maar omdat hij al aardig op leeftijd is, heeft hij wel de tijd nodig het te verwerken.
Natuurlijk zou je willen dat je alles met hem kunt, maar helaas houd het op een gegeven moment op. Ik denk dat je je er bij neer moet leggen dat je gewoon wat rustiger aan moet doen met hem. En dat betekent niet meteen dat je hem met pensioen moet sturen.
Waarom niet wat recreatiever met hem aan de gang. Wees eerlijk tegenover jezelf en tegenover hem.
Probeer nou eens niet meteen in de verdediging te schieten, maar denk eens na wat hier gezegd wordt door meerdere mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 09:47

Ymke, inderdaad kennen wij jouw Bram niet. Jij kent hem wel, maar ik vraag me af of jouw verhouding met je paard niet een beetje als een twintigjarig huwelijk geworden is.... Aan de ene kant ken je elkaar door en door, maar aan de andere kant luister je niet echt meer naar elkaar, "omdat je het toch wel weet van de ander".....

Maar als je toch niks hebt aan wat Bokkers zeggen, omdat ze je paard niet kennen, heeft het dan zin om zo'n vraag hier te stellen???? Verward

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-02 10:24

Ho, wacht!
Dat heb je mij niet horen typen. Ik zeg op een rustige manier dat het een nadeel is dat er een computer tussen zit. Ik verwijt jullie niks.

Maar ik vraag me af wat jullie onder recreatief verstaan ?
Als ik aangeef dat ik een half uur les, hij daardoor over zijn rug gereden word, dat ik hem freestyle longeer en buitenrij , is dat niet recreatief genoeg Verward Dat versta ik onder recreatief!
Hij werkt een half uur per WEEK intensief, een half uur. Dat is niks als je je bedenkt dat hij daarna nog 6 dagen en 23 1/2 uur heeft om weer uit te rusten.
Toch blijft iedereen roepen dat ik recreatief met hem moet gaan rijden.
Maar ja, recreatiever kan het niet. Ja, alleen maar buiten rijden. Maar dat half uur per week heeft hij gewoon nodig.

Dat ik niet naar m'n paard luister is echt grote onzin.
Ik kan mezelf wel gaan verdedigen, maar het werkt toch niet. Iedereen is het met iedereen eens.
Als ik zeg dat bram zich niet lekker voelt, en een ander persoon zegt doorrijden,hij stelt zich aan, en ik stap af. Laat de DA de volgende dag komen en hij blijkt een beknelde zenuwbaan te hebben, luister ik dan niet naar m'n paard. Verward

Ik weet inmiddels wel jullie meningen over oudere paarden, maar daar is dit topic nooit om begonnen. Het begon met de mededeling dat bram lastig werd. Uiteindelijk word mij verweten dat ik m'n paard niet ken, of niet naar hem wil luisteren. Sorry hoor, maar als iemand nou eens met echte tips kwam, inplaats van verwijten kwam ik al een stuk verder.

En iedereen heeft vast wel een oma, laten jullie die ook thuis als je met familie naar het pretpark gaat ?

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:33

"3 dagen in de bak, 1 a 2 dagen een hele lange buitenrit, een dag freestyle longeren en een dag vrij. 2 van de 3 dagen dat ik in de bak rij heb ik les, 1 x springles, en 1x dressuurles. 1 dag in de week train ik zelf in de bak. "

"Hij werkt een half uur per WEEK intensief, een half uur. Dat is niks als je je bedenkt dat hij daarna nog 6 dagen en 23 1/2 uur heeft om weer uit te rusten"

Sorry hoor maar ik kan deze twee dingen niet met elkaar rijmen. Ik vind dat jij een behoorlijk vol schema hebt. Ik zou eerder denken aan om de dag een zadel erop en de andere dag lekker los lopen of wandelen ofzo. Ik vind niet dat hij maar een 1/2 uur per week intensief werkt. Je springt nog met hem en alhoewel het misschien niet hoog is, betekent het wel concentratie voor hem. En je rijdt 2 dagen in de week in de bak waarvan 1 dag les. Doe je die andere dag dan alleen maar een beetje stappen?

Natuurlijk kennen wij Bram niet, maar geef jij mij dan eens 1 goede reden waarom hij de trucjes vertoont die hij de laatste dagen vertoont. Daar ging het topic namelijk over. Een paard kan niet praten en wil je iets duidelijk maken. Je wilt misschien wel naar je paard luisteren, maar ik vraag me af wat je dan op dit moment hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 12:44

Ymke, we proberen alleen maar met je mee te denken, en blijkbaar denken de mensen die gereageerd hebben een andere kant op dan jij. Daar kun je twee dingen mee doen: kijken of je er wat mee kunt, of het naast je neerleggen.
Is je eigen keuze.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-02 13:26

[quote Manon 2] Natuurlijk kennen wij Bram niet, maar geef jij mij dan eens 1 goede reden waarom hij de trucjes vertoont die hij de laatste dagen vertoont[quote]

Daar gaat het dus om!
Daar probeer ik achter te komen, waarom hij die truukjes ineens doet. Maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan, DA is trouwens al ingelicht.

[quote Manon 2]
Sorry hoor maar ik kan deze twee dingen niet met elkaar rijmen. Ik vind dat jij een behoorlijk vol schema hebt[quote]

Hij loopt nu op het moment 4 dagen in de week. Nu, deze week dan.
2 keer een rustige buitenrit. 1 keer een half uur in de bak en 1 keer freestyle longeren. De andere dagen staat hij te niksen.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 17:39

#Ymke# schreef:
[quote Manon 2] Natuurlijk kennen wij Bram niet, maar geef jij mij dan eens 1 goede reden waarom hij de trucjes vertoont die hij de laatste dagen vertoont
Citaat:

Daar gaat het dus om!
Daar probeer ik achter te komen, waarom hij die truukjes ineens doet. Maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan, DA is trouwens al ingelicht.



En wij denken dus dat de trucjes komen door alle redenen genoemd in bovenstaande mails. Niemand van ons vindt het fijn om dit verhaal van jou te horen want het betekent dat het niet goed gaat met een paardje van een bokker.

We proberen elkaar te helpen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 23:30

Weet je?
Je moet maar doen wat je niet laten kunt.

Je reageert nu precies zoals ik al verwachtte (zie wat ik in mijn eerste post al liet doorschemeren), de ene keer loopt hij zes dagen en zeg je dat hij goed aan het werk moet omdat het een paard is wat zich daar beter bij zou voelen.
In hetzelfde topic zeg je dan opeens weer dat hij maar 4 dagen loopt waarvan 2 rustige buitenritten (2 dagen eerder waren het nog lange buitenritten).

Terwijl je het in je eerste post heb over een trainingsschema wat je hebt opgesteld en waar je je zo goed aan kan houden Verward
Dat is dan ook snel verandert in 2 dagen tijd!

Je hele topic barst van de tegenstrijdigheden.

Dat maakt de zaak voor mij alleen maar duidelijker, ik ga nu ook niet meer reageren ->je probeert er onderuit te draaien, wat voor mij alleen maar duidelijker maakt dat je wel degelijk weet waar de schoen wringt!
In eerste instantie dacht ik nog dat je dit topic was gestart uit belang voor het paard, nu weet ik het niet meer zo zeker.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-02 00:55

Ja, klopt. Je kan zien dat ik jullie adviezen echt wel aanneem, na het lezen van dit topic had ik al besloten dat ik het rustiger aan ging doen. Vandaar het antwoord verderop in het topic, over de dagen dat hij nu loopt.

Heb trouwens nu 2 dagen al niet gereden, en dat blijft zo tot half augustus. In die tussentijd word hij alleen gelongeerd, freestyle wel te verstaan. Daarna beginnen we met rustig een buitenritje, en zien hoe hij het oppakt.

Ik heb trouwens nooit gezegd dat hij van 6 dagen in de week werken beter werd, maar dat hij zich beter voelde van werken.

Ik ga er verder niet meer op in, wat mij betreft kan dit topic gesloten worden, ik laat jullie weten hoe het gaat wanneer hij volgens jullie tips minder gaat doen!
In ieder geval bedankt voor sommige, die met tips aankwamen!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 21:24

Toch wil ik nog even éém ding graag verduidelijkt hebben.
Eerst zeg je dat hij voor zijn 15e niets heeft gedaan en een even later lees ik dat hij tussen zijn 9e en zijn 15e endurance wedstrijden heeft gelopen. Lees ik nu verkeerd?
Want het lijkt mij toch niet dat endurancewedstrijden lopen niets vraagt van je paard.
Maar misschien heb ik het allemaal wel verkeerd begrepen.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-02 14:06

Klopt, hij heeft endurance wedstrijden gelopen, ongeveer 1 wedstrijd in de 2 maanden! Training was ongeveer 1/2 keer per week.
Ik schreef trouwens dat hij NIET VEEL gedaan heeft, ! Lachen