Omgaan met tempoverschil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Omgaan met tempoverschil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-02 20:36

Myrthe (Tiko) en ik rijden het liefst samen buiten, gezelliger voor onze paarden en voor ons, en Tiko kan niet alleen naar buiten Haha!

Nou heeft Navy als Draver een veel snellere draf dan Tiko als Tinker. Het gevolg is dus dat Tiko het grootste deel van de rit boven zijn tempo loopt, of in galop zit terwijl ik draaf. Natuurlijk niet zo fair tegenover hem.

Nou willen we deze zomer een terktocht maken, wat in mijn ogen niet gaat met dit probleem. 5 dagen lang, 40 km per dag boven zijn tempo lopen is vragen om problemen. Jammer, maar dat valt dus af.

Maar, moet buitenrijden dan ook niet ´stoppen´? Ook daar loopt hij langere afstanden (en uren, soms zo´n 5 uur!) boven zijn tempo. Navy inhouden is ook weer forceren, dan gaat ze huppelpasjes maken om achter Tiko te kunnen blijven, en dat lijkt me erg slecht voor de benen, rug en gewrichten. Het lijkt me niet gezond, een keertje is natuurlijk niet erg, maar hier gaat het over zo´n 2 keer per week. Ontspannen gaat dan dus niet. Een aantal km kan dat wel, maar ergens ligt de grens, lijkt mij.

Zijn er meer mensen met dit probleem? Hoe lossen jullie dit op? In stap zit er binnen een paar minuten al gauw 200 meter tussen. In draf is dit probleem er ook, maar galopeert Tiko vaker, en in galop is Navy natuurlijk weer sneller.

Ben benieuwd,
Groetjes

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 20:40

Ik ken het. Maakt niet uit op welk paard ik zit, Plief loopt ze er allemaal flink uit. Voor mij en het paard waar ik op rijd heel irritant, je moet steeds zachtjes aandraven om weer 'bij' te komen.
Je kunt er weinig aan doen, maar voor ons was het destijds idd een reden om niet met IJsco en Pliva samen op trektocht te gaan.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 20:52

Citaat:
Tiko kan niet alleen naar buiten biggrin.gif

niet kunnen slaat natuurlijk nergens op....ik moet er zelfalleen nog wat meer vertouwen in krijgen, en Tiko een keer aanpakken!

Verder is het idd erg lastig, vooral omdat Tiko ook nooit is lekker relaxed stapt, omdat hij altijd bezig is met bijdraven, of ingehouden worden.
Het probleem is niet alleen dat Navy huppelpasjes gaat maken maar ook in de galop lukt het Mandy niet om Navy acher Tiko te houden.

Het scheiden gaat wel steeds beter, maar is natuurlijk minder gezellig, en resulteerd in wachten voor mandy...maar misschien is dit toch een optie??

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-02 21:06

Je bent vandaag gezellig bezig hier op Bokt, Myrthe. Niet kunnen was een paar dagen geleden nog een feit. Je vond het zo stom dat je zonder mij niet naar buiten kon omdat alleen gaan te gevaarlijk was. Je hebt de zin ´niet kunnen´in de periode dat we op deze stal staan meerdere keren laten vallen.

Wat voor Tiko een arbeidsgalop is, is voor Navy een arbeidsdraf, en dat gaat niet samen. Zeker niet op langere afstanden, en hoe langer ik erover nadenk, hoe zekerder het voor mij wordt die trektocht sowieso niet meer te doen. Laten we ze dat besparen.

Samen rijden is iets anders dan scheiden en even later op elkaar wachten. Dan is alleen rijden ontspannender en minder frustrerend, en geef ik op die manier ook de voorkeur aan.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 21:21

Vorig jaar heb ik met een vriendin 4 dagen rondgetuft op de veluwe, met zo'n 60 km of meer per dag. De paarden (arab + haf) konden dat allebei met gemak en waren er op getraind.
Maar de basistempi van de dieren waren gewoon anders. Mijn arab had een hoger basistempo (scheelde niet veel, echt maar een klein beetje!). De eerste 30 km beende de haf lekker mijn arab bij en ging het prima. Maar naar 30 km ging het niet meer. Ed liep door in hetzelfde tempo, terwijl de haf toch wat rustiger aan ging doen. Bijdraven en inhouden was het gevolg, en dat is echt niet fijn hoor op zo'n rit!
Daarbij komt ook nog dat je je als ruiter vermoeid gaat voelen (erg vermoeid) en dan gaat je je aan elkaar en aan je paard irriteren. Niet echt lekker dus.

Met degene met wie ik samen reed heb ik geen ruzie ofzo gehad, absoluut niet, en ik kan nog goed met d'r opschieten. Maar de volgende keer denk ik dat het verstandig is om kortere afstanden te rijden als wij deden. Maar nog steeds vind ik het ook heerlijk om alleen te rijden, omdat toch geen enkel andere combinatie van hetzelfde tempo houdt, en hetzelfde tempo aankan.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 21:24

Heel herkenbaar carola.
Je rijdt inderdaad niet lekker meer, want de een zit steeds in te houden en de ander is steeds aan het aansporen en voor de paarden dus hetzelfde. Je irriteert je aan degene die harder (te hard voor jouw paard) gaat en andersom irriteert degene die steeds moet wachten op de ander zich ook. Niet echt bevorderlijk voor de sfeer inderdaad en je wordt er bekaf van.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 21:25

alleen is idd ideaal. Maar een langere tocht (vooral meerdere dagen) doe ik toch liever met ze tweeen. Vooral omdat wij een groot stuk door het verkeer gaan, dan is het als er wat fout gaat vaak erger dan als je in het bos bent.

Owja mandy, ik heb niet gezegt dat Tiko niet alleen naar buiten kan, maar dat IK nog niet met tiko alleen naar buiten kan/durf op langere ritten, da's iets heel anders.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 21:31

Tiko schreef:
alleen is idd ideaal. Maar een langere tocht (vooral meerdere dagen) doe ik toch liever met ze tweeen. Vooral omdat wij een groot stuk door het verkeer gaan, dan is het als er wat fout gaat vaak erger dan als je in het bos bent.


Niet mee eens! Ik denk juist dat het alleen in het bos gevaarlijker is (je zal maar eraf vallen en een gebroken been hebben alleen in het bos....).
In het verkeer ga ik liever alleen. Stel je voor dat de ander perongeluk vast oversteekt of voor de auto springt, 9 van de 10 keer gaat de tweede er dan achteraan! Drama compleet! En als je een ongeluk krijgt in het verkeer, zijn er mensen om jou te helpen. In het bos niet.

Maar ach... Ik ben echt een einzelganger met rijden hoor. Lekker alleen met m'n paardje het bos in (wel met telefoon)... beter is er niet!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 21:37

carola"]
[quote="Tiko schreef:
alleen is idd ideaal. Maar een langere tocht (vooral meerdere dagen) doe ik toch liever met ze tweeen. Vooral omdat wij een groot stuk door het verkeer gaan, dan is het als er wat fout gaat vaak erger dan als je in het bos bent.


Niet mee eens! Ik denk juist dat het alleen in het bos gevaarlijker is (je zal maar eraf vallen en een gebroken been hebben alleen in het bos....).
In het verkeer ga ik liever alleen. Stel je voor dat de ander perongeluk vast oversteekt of voor de auto springt, 9 van de 10 keer gaat de tweede er dan achteraan! Drama compleet! En als je een ongeluk krijgt in het verkeer, zijn er mensen om jou te helpen. In het bos niet.

Maar ach... Ik ben echt een einzelganger met rijden hoor. Lekker alleen met m'n paardje het bos in (wel met telefoon)... beter is er niet!
[/quote]

Ja, als je het zo bekijkt....dan vraag ik me aaf wat veiliger is...alleen is als ie omdraait of ervandoor gaat vind heb ik het liever in het bos, dan midden in het verkeer.

Het is idd jammer, wat mandy en ik kunnen het heel goed vinden, en het is gewoon balen datje bepaalde dingen niet fijn samen kunt doen door een tempoverschil.
Tiko loopt dus steeds boven zijn tempo omdat dat Navy slecht in te houden is, en mandy har die frustraties van hetinhouden ook niet aan wil doen. Over meerdere dagen wil ik Tiko echter de hele tijd boven zijn tempo lope nniet aan doen, vooral niet als we vele km. per dag lopen.

pmarena

Berichten: 48081
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 21:53

Ik zou er ook niet aan beginnen , is erg frustrerend idd .

Ik ben een keer met eenWelsh-mixje , A-/B-ponietje samen naar buiten gegaan ,
maar was meteen de laatste keer Haha! .

Ik moest Rena constant inhouden , dat deed ze wel braaf maar ze werd er na een tijdje toch wel gefrustreerd van , ging korte nerveuze dribbelpasjes maken ipv. haar relaxedte lekkere ruime stap .
Dus moest ik haar stilzetten , die pony elke keer boven z'n tempo lopen ...

Gevolg : voor allebei een gestresste rit , ontspannen stappen zat er al niet in...

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 21:55

Heb ik ook vaak, wij rijden wel eens met z'n vieren. Ik heb een haflinger, een ander meisje van stal ook een haflinger en dan zijn er nog een arabier en een shetlander. Onze 2 haflingers lopen allebei heel flink door, de arabier is wat langzamer en de shet kan het gewoon niet bijhouden met zijn korte beentjes. Meestal rijd ieder gewoon zijn eigen tempo, wij met de haffies voorop en de arabier en shet komen wat later, maar we wachten gewoon af en toe.
Ik rijd ook wel eens met een meisje met shet/welsh buiten, een vlotte stap van Evita is even snel als een rustig drafje voor haar, als ik in draf zit zit zij al gauw in galop. Daar houd ik dan gewoon rekening mee, ik doe heel rustig aan.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-02 08:43

Citaat:
...omdat dat Navy slecht in te houden is..

Dat is inderdaad niet het grootste probleem. Maar Navy onder haar tempo laten lopen is toch hetzelfde als Tiko erboven? Lijkt het me voor Navy ook schadelijker, met die huppelpasjes en dat forceren en de hoefkatrolontsteking.

Met Tiko loopt het niet altijd even lekker buiten, een kwartier midden op de weg staan en geen gas meer hebben, is toch fijner met z´n tweeën, kan de ander helpen, en met een beetje geluk loopt íe achter zijn voorganger aan.

Zelf vind ik alleen rijden heerlijk. Helemaal je eigentempo, je helemaal op je paard kunnen concentreren, echt samen zijn. Misschien dat Endurance daarom ook zo heerlijk is, het samenwerken en je paard kennen..

En, wat Carola zegt klopt inderdaad. Vooral ik ga me erg ergeren. Dan zit er weer 300 meter tussen, Navy stilzetten (wat ze dus echt niet met oplezier doet.. en dan al helemaal niet langer dan een halve minuut..), Tiko stapt bij, Navy weer stappen.. en ze heeft hem weer ingehaald.. En zo dus door.. Blijf je aan de gang..

Myrthe, als het verkeer het probleem is, ga je toch gewoon niet door het verkeer?? Rijd je in Katwijk niet mee, wil je vader je toch wel brengen? Zit je dus zo op de Veluwe en kun je vanaf daar alleen rijden. Weer een ervaring rijker. Ikzelf doe het niet, maar als het om het verkeer gaat lijkt me dit dé oplossing.

Groetjes

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 10:45

huh...Bedoel je dan met de trailer...Je weet zelf toch wel dat ik geen geld heb steeds een trailer te huren... Mijn vader kan me dan een keertje brengen, maar dat is iets incidenteels.

Hoezo doe jij het niet??? ik bedoel niet flauw, ben gewoon benieuwd.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-02 11:16

Ik weet dat, maar als jij Katwijk, zoals ik al zei, hiervoor wilt laten schieten, kun je dat geld *en je vader* in de trailer steken. Of je gaat een dagje korter, zodat je het geld voor de overnacghting in de trailer kan stoppen.

Het idee dat ik daar alleen op een boederijtje zit, zelf wat bruine bonen te koken Knipoog trekt mij niet geheel. Ik vond het leuker met z´n tweeën, en alleen mag ik hoogstwaarschijnlijk niet. Het is toch zo dat jij daar in je eentje op je paard rijdt, misschien wel ´s avonds.. en ja.. Enge mannen zat (zie Jurga´s topic... Haha! )

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:21

ooow...je bedoelde alleen op trektocht???
Ik dacht gewoon voor een buitenritje...Trektocht doe ik zelf ook liever niet alleen....you never know...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 12:06

Op zich, zou na een tijdje oefenen Tiko makkelijk alleen naar buiten kunnnen. Hij wilde toch eerst ook niet alleen het erf af / alleen naar de club enz. Doet ie nu ook allemaal zonder enig probleem, dus waarom zou het alleen naar buiten gaan niet aan te leren zijn. Zal in het begin wat stress opleveren, maar hebben we daarna alleen maarprofijt van. Er zal een paar keer één van ons mee moeten fietsen. En anders moeten we maar met andere mensen samen naar buiten, waar we dit probleem niet mee hebben (simone of daisy ofzo) het probleem is alleen nog dat die niet zo heel vaak / lang naar buiten gaan. Maar goed, dat alleen met Tiko naar buiten gaan geen optie is slaat natuurlijk nergens op, als we dat echt willen en we anders niet meer of weinig naar buiten zouden kunnen hebben we bovendien weinig keus.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-02 16:50

Hallo!! En ik dan? Alleen rijden?? *grote grijns* Grapje hoor..

Ik bedoelde trektocht inderdaad. Sorry voor de verwarring.
Richtje, hij heeft ook gel+eerd de trailer in te gaan Lachen
Alles is te leren, alleen kan het leerproces wel gevaarlijk zijn, en moet er goed mee omgegaan worden.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 17:20

Zolang je het niet wil overhaasten, en blijft nadenken bij wat je doet en uitkijkt voor ander verkeer en sloten. Moet het echt wel lukken. Bovendien durven wij volgens mij geen eens gevaarlijke situaties te laten ontstaan.