[LO] ze snapt het niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
furylover

Berichten: 195
Geregistreerd: 27-07-04
Woonplaats: Zeddam

[LO] ze snapt het niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 12:32

als ik mijn verzorgshet wil longeren loopt ze gewoon naar me toe of achter me aan
als mijn vriendin erop zit gaat het al beter
maar zodra ik gewoon wil longeren loopt ze weer naar me toe
snapt ze het niet ofzo?

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:39

furylover schreef:
als ik mijn verzorgshet wil longeren loopt ze gewoon naar me toe of achter me aan
als mijn vriendin erop zit gaat het al beter
maar zodra ik gewoon wil longeren loopt ze weer naar me toe
snapt ze het niet ofzo?


Ik denk idd dat ze t niet snapt, is ze bang van de zweep? want mijn verzorgpony kwam ook altijd achter mij aan, ik kon haar gewoon niet longeren, toen heeft iemand anders haar een paar klappen gegeven met de zweep, toen deed ze t wel. Maar daar was ik niet bij, dus ik weet ook niet precies wat ze hadden gedaan, maar daarna ging t een stuk makkelijker!

noukske

Berichten: 797
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:02

Hoi,
Ik denk dat ze het idd. niet snapt.
Mijn verzorg haf heb ik het zo geleerd:
Ik ging zelf met het longeertouw in mijn handen staan, en een vriendin liet ik dan meelopen met de haf in een rondje om mij heen.
Zodra de vriendin losliet wees ik met een longeerzweepje richting haar hoofd (niet slaan!) en die vriendin dreef haar van achteren aan.
Op een gegeven moment had ze het door.
Daarna kreeg ze veel knuffels en klopjes Tong uitsteken en daarna ging het al een stuk beter OK dan!

Suc6!!

nirvanahorse
Berichten: 91
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:08

Ik denk ook dat ze het niet snapt. Laat iemand anders aan de buitenkant rondjes mee lopen en zodra het een paar rondjes goed gaat laat je die persoon stil staan. Kijk of de pony gewoon doorloopt is het goed, anders herhalen. Heb vooral geduld, met geweld kom je nergens.

daylee

Berichten: 82
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 09:40

Je moet wel een beetje achter je paard gaan staan op het begin. Mijn paard had dit nl ook.. maar dat bleek mijn fout te zijn!

roosw

Berichten: 132
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Amsterdam/Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 14:31

als je paard naar je toe komt, moet je zijn achterhand weer weg draaien, focus op zijn achterhand en wijs met je longeerzweep ernaartoe, als ie steeds naar je blijft lopen moet je de longeerzweep naar zijn borst houden zodat ie in een ruime cirkel om je heen mot blijven lopen

furylover

Berichten: 195
Geregistreerd: 27-07-04
Woonplaats: Zeddam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 22:13

is zal het proberen
bedankt!!

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:56

Mijn shetlander/vuilnisbak kon het eerst ook niet, ik heb het dr geleerd door haar met de lange zweep iets van me weg te drijven.. maar zonder te slaan natuurlijk.. (!!) en toen ging ze vet hard galoperen of draven.. dus toen heb ik dr gerustgesteld met mn stem.. en toen ging het eigenlijk heel goed.. (al zeg ik het zelf.. =P Haha! )

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:22

Mijn verzorgshet snapt het ook niet...alleen wel als er iemand op zit. Als je haar alleen longeert blijft ze staan en kijkt ze me aan alsof ze vraagt van waarom moet dit?
Als er iemand naast loopt doet ze wel heel braaf en we zijn hier al 1,5 jaar mee bezig, maar ze begrijpt het nog niet

yrsa
Berichten: 87
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:02

Het kan misschien aan je houding liggen tijdens het longeren. Iets wat je leert bij join-up is het volgende:
- wil je dat je paard loopt maak je dan groot, schouders achteruit, kin hoog, als het nodig is kan je met het uiteinde van het touw eens tegen je botten slaan (ik gebruik eigenlijk nooit een zweep, maar als je dit wel doet kan je die ook gebruiken, wel achter het paard, niet ertegen he), blijf ook altijd in een lijn met zijn flank (of achterhand als ie echt niet wil) => zeker achter zijn schouder blijven,
je maakt je dus zo groot en hoekig mogelijk Lachen

-wil je dat het paard naar je toekomt dan houd je je schouders naar de grond, kin naar je borstkas, en verschuif je je op een lijn met de schouders. => ronde houding

sommige paarden reageren erg hard op je lichaamstaal en willen direct naar je toekomen wanneer je je "rond" maakt...

Je kan het eens proberen he....misschien helpt het wel....

angelatje

Berichten: 51
Geregistreerd: 17-08-04
Woonplaats: Velddriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:41

Mijn haflinger wou ook niet luisteren toen heb ik paaltjes gekocht en een circkel aan twee kantren gemaakt zodat ze dus een hulpstuk.Er naast lopen hielp bij mij ook niet omdat als je dan weg liep begon te bokken maar nu gaat het goed. Dit is misschien ook een goede tip.

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:26

uh... eerst iemand erlangs laten lopen, dan begrijpt ze al beter wat de bedoeling is; mun paardje had eerst utzelfde probleem, dan stapte ik eerst gewoon aan de hand warm en dan ging ik meteen draven aan de longe en daarna snapte hij ut, en ging ut steeds beter

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:26

angelatje schreef:
Mijn haflinger wou ook niet luisteren toen heb ik paaltjes gekocht en een circkel aan twee kantren gemaakt zodat ze dus een hulpstuk.Er naast lopen hielp bij mij ook niet omdat als je dan weg liep begon te bokken maar nu gaat het goed. Dit is misschien ook een goede tip.


dit is ook een goede tip!! heb ik ook ooit gedaan, hielp goed!!

Doris_Lies
Berichten: 135
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:43

ik lonseer OK dan! sammy ook maar hij loopt steeds naar me toe Verward
als er iemand op zit loopt hij niet naar me toe en blijft
niet drafen snap jij het en als je zegt volte dan
draait hij om en gaat de andere kant op raar he Verward

furylover

Berichten: 195
Geregistreerd: 27-07-04
Woonplaats: Zeddam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 19:58

jah, hoe kun je ze het nou leren??

rossi

Berichten: 889
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:04

mijn fjord is ook erg lastig met longeren, maar zij kan gewoon niet tegen zwepen en dus longeer ik nu zonder zweep en dat gaat al beter en ik laat de longeerlijn niet lang dat wil ook wel eens helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 00:25

ik longeer niet met mn haf, omdat het gewoon niet wil met mij en haar Tong uitsteken
zij snapt het niet.. en ik krijg het niet voorelkaar dat als zij super lief op mij afloopt.. om haar dan weer weg te jagen met zweep.. Tong uitsteken

furylover

Berichten: 195
Geregistreerd: 27-07-04
Woonplaats: Zeddam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 19:02

nu gaat het echt hartstikke goed
joepie!

_Romy_

Berichten: 264
Geregistreerd: 18-12-04
Woonplaats: haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:53

Ik heb een verzorgpaard. Zij loopt aan de ene kant wel en aan de andere is ze bang. Ze loopt nu met iemand ernaast. Maar laat je haar los dan kijkt ze in je richting. En loopt ze niet. Met de zweep wil niet want daar is ze doodsbang voor. Ik zou ook niet weten hoe ik dat op moet lossen.

tiggeriedoo
Berichten: 462
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:31

@ romy, stap voorlopig over op dressuurzweep! Heeft bij mij geholpen.
NU maak ik de overstap naar de longeerzweep en ze is in het begin wat fel en fris, maar langzaam wordt ze rustig.

Ik heb dus gisteren instructie gehad van een vriendin en ik deed echt zoveel fout. Daarom kwam ze ook zo lief naar me toe. Ze moet even doorhebben dat ik de baas ben en dat zij niet domineerd maar ik. Niet op een hardhandige manier maar met stemhulpen en het uiteinde van de longeerlijn kom ik al een end. En de zweep die komt pas kijken als ze echt tegenstribbeld en dan nog enkel dreigen en niet jagen of meppen.

Zorg ervoor dat je lichaam wel voorwaarts aangeeft en dat je ongeveer op het midden van je paard gericht staat. Valt ze richting jou, maak duidelijk dat het niet mag met je stem en loop van haar weg richting achterhand. Maak uiteraard een duidelijke beweging met je "vrije hand" dat ze van je weg moet gaan.

Haal er iemand bij met ervaring. De manier die voor ons werkt, werkt misschien voor jullie niet. Het paard moet met een goed gevoel terug naar stal gaan en jij moet met een goed gevoel richting huis gaan. Stop op het moment dat het goed gaat en niet op het moment dat het slecht gaat. Stel een duidelijk doel voor jezelf en zet steeds wat hoger in. Zo boek je langzaam vooruitgang en geeft het jezelf meer zelfvertrouwen en het paard meer vertrouwen in jou. Het gaat tenslotte om het plezier dat je samen met je paardje hebt!! Veel succes en plezier!

furylover

Berichten: 195
Geregistreerd: 27-07-04
Woonplaats: Zeddam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 13:42

Mij is het gelukt door hetzelfde te doen als [color=blue][/Manuutje1990color]

furylover

Berichten: 195
Geregistreerd: 27-07-04
Woonplaats: Zeddam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 13:43

sorry, het is: MANUUTJE1990

_Noraly

Berichten: 5477
Geregistreerd: 27-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 18:39

Ik heb hetzelfde met mijn vz pony, heel irritant. Ze wil het gewoon niet snappen Tong uitsteken Hehhee, of ze is et gek op mensen, heeft verlatingsangst (A)

funkyfellow

Berichten: 34
Geregistreerd: 04-12-04
Woonplaats: geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:17

anders moet je het is los proberen en als hij komt dan kan je met de longeer zweep op de grond slaan

_Wieke_
Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:26

Als hij/zij te dicht bij komt moet je laten merken dat de zweep eng is en dat hij/zij beter neit te dicht bij kan komen. Ik ken ook een pony die dat doeten daar heb ik gewoon veel mee geoefend