Wanneer ben je een kundig ruiter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Wanneer ben je een kundig ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 13:57

en wat zijn daarvoor de criteria?

Graag jullie meningen en argumenten. Dit n.a.v. het topic "gebruik van de acherhand, hoe nu echt"


UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 13:59

Ligt er ook aan wat die ruiter moet gaan doen....of ga ik nu te ver? Haha!

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:07

Zullen we daarvoor E. van Loon ook maar weer van stal halen?
-ruiters-africhters
-wedstrijdruiters (hoe noemt hij dat ook alweer?)

Niet elke Z-ruiter kan een paard inrijden. Ik ken er genoeg die neit op een vreemd paard stappen.

Maar niet elke africhter kan een paard zo even naar het Z rijden. Maar wel prima een paard inrijden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:07

Nee hoor, paarden aanrijden, paarden in de sport rijden, wees creatief!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:09

Een kundig ruiter kan op bijna elk paar redelijk netjes wegrijden
En deze ruiter stoort het paard niet in bewegingen, ook niet als het paard wegspringt enz.
Ik denk wel als je veel verschillende paarden hebt gereden, met veel uiteenlopende karakters dat je ruitergevoel wel heel erg verrijkt word.
Vooral jonge onbetrouwbare paarden leren je goed in veel situaties te redden.

Maar veder is het moeilijk beoordelen.
Sommige ruiters hebben een goed ruitergevoel maar doordat ze b.v. altijd jonge paarden rijden hebben ze nog nooit Z gereden, maar zijn wel heel goed.

Ander krijgen van hun ouders een getalenteerd Z paard waarmee ze net het Z berijken en denken dat ze heel wat zijn.
Dus om te zeggen als je .. klasse rijd ben je kundig gaat dus niet op.

Ik vind het dus moeilijk te schrijven wat nu goed is, misschien kunnen andere het duidelijk maken Lachen

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:12

dat is snel...

Het hangt zoals UniferB al aangeeft wel af van wat je als ruiter als doelstelling hebt. Maar even als heikel voorbeeld het bekende ruiterbewijs. Ik heb mensen dat bewijs zien halen die werkelijk geen enkele controle over hun paard hebben in een vreemde en 'enge' situatie. Voor mij zijn die mensen dus niet kundig, terwijl ze wel een papiertje hebben dat enige kundigheid vereist.

Ik denk dat je kunt stellen dat bij mensen die iets van hun paard vragen (al dan niet getoetst in een of andere wedstrijd-tak), een van de belangrijke punten is dat de kundigheid voor een deel bepaald wordt door het paard en het plezier dat het dier heeft in het werk. Loopt het met een doodse blik zijn rondje of leven zijn ogen. Is het dier enthousiast en ijverig op het werk of slaakt het een diepe zucht als het aan het werk moet. Vertoont het verzet uit onwil of boosaardigheid of sputtert het eens omdat het een oefening niet meteen begrijpt of moeilijk vindt.

En minstens zo belangrijk: hoe is de bespiering en de ontspanning tijdens het werk. Zit de bovenlijn er goed op, is de rug onstpannen en los (wordt de staart gedragen) en loopt het dier bergop (dus met de achterhand eronder) en lekker actief (dus niet sloffend).

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:38

Hmm, niet zo makkelijk deze Haha! mijn mening is dat je idd. op ieder paard behoorlijk weg moet kunnen rijden, dus snel een paard aan moet kunen voelen. Weten waneer je in je training moet stoppen of juist nog even door zou moeten gaan. De traingsopbouw van het paard moet kunnen bepalen, voor een jong en ouder paard. Ik heb daar nu overigens, voor mijn Z-paarden, begeleiding bij nodig, ben immers ook nog nooit verder geweest. Met mijn handelspaard teer ik op de ervaring van de andere. *LOL* Open staan voor een eventuele andere aanpak dan je die je kent. En altijd blijven lessen bij iemand die nog kundiger is...

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:44

Iemand die kundig is kan zo wegrijden op verschillende paarden. Verder vind ik dus wel dat een kundig ruiter ook een paard wat moet kunnen leren. Dus iemand die lekker op een Z-paard opnieuw Z wordt en daarna nooit op een vreemd paard stapt vind ik niet kundig.
De houding van een kundig ruiter kan best te wensen over laten, maar het gevoel voor het paard is er wel.

Ik heb ooit eesn op een manege gekeken, daar werd lesgegeven volgens het idee: handen hoog, dan komt de achterhand er wel onder.
Dat is dus geen kundige instructrice. Ook niet in het rijden zelf, want ik heb haar wel eens zien rijden. Haar man traint haar paard.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:49

germie schreef:
Iemand die kundig is kan zo wegrijden op verschillende paarden. Verder vind ik dus wel dat een kundig ruiter ook een paard wat moet kunnen leren. Dus iemand die lekker op een Z-paard opnieuw Z wordt en daarna nooit op een vreemd paard stapt vind ik niet kundig.
De houding van een kundig ruiter kan best te wensen over laten, maar het gevoel voor het paard is er wel.

Ik heb ooit eesn op een manege gekeken, daar werd lesgegeven volgens het idee: handen hoog, dan komt de achterhand er wel onder.
Dat is dus geen kundige instructrice. Ook niet in het rijden zelf, want ik heb haar wel eens zien rijden. Haar man traint haar paard.


Dit vind ik ook weer zo'n vooroordeel. Het is echt niet zo dat je als nietsruiter zo even op een Z-paard stapt en dan ook zo weer fff Z bent hoor! Frusty Komt ook echt nog wel een stukje sturen bij kijken. Of zijn al die Z-paarden computergestuurd?

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:51

De houding van een kundig ruiter kan best te wensen over laten, maar het gevoel voor het paard is er wel.

ook hier ben ik het niet mee eens. Je kan niet niet goed op je paard zitten en toch goed kunnen rijden. Je houding en zit is nl. een onderdeel van het rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:54

Ben ik gedeeltelijk met je eens, ik ken namelijk een aantal ruiters, die heel kundig waren, maar nou niet echt supermooi erop zaten. Ook veel ruiters die veel jonge paarden zadelmak maken, hebben vaak niet de ideale houding. Maar je moet sowieso in je houding aan bepaalde criteria voldoen, om goed te kunnen inwerken op het paard.


germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:57

Tuurlijk mag een kundig ruiter niet scheef zitten, maar minder mooi dan ideaal kan best. Veel africhters zitten niet super mooi, maar wel effectief.

En er zijn echt ruiters hoor die een Z-paard krijgen en ondanks duidelijke ruiterfouten het paard weer naar het Z rijden (of helpt het paard de ruiter naar het Z?). Het is misschien niet met elk paard zo, maar er zijn echt mensen die het zo doen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Simon
Berichten: 21
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Boyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:59

Ik denk dat je een goede ruiter bent als je je eigen grenzen kent.
Er is niets mis met een ruiter die niet veel gevoel heeft, als hij dat zelf maar accepteerd en weet, en daar dan dus ook rekening mee kan houden.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:59

Poeh, pittig topic..
Ik ben het met KAwa een heel groot stuk eens...
Zou er aan toe willen voegen, dus naast dat je op meerdere paarden gewoon netjes weg moet kunnen rijden en ze niet storen in de beweging, de kundige ruiter er ook een plusje aan moet kunnen rijden.
Dat gaat op niveau Bonfire natuurlijk niet makkelijk, maar aan het gemiddelde L/M paard zit eigenlijk altijd nog wat ruimte tot verbetering, al is het maar een kleintje....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 15:00

Simon schreef:
Ik denk dat je een goede ruiter bent als je je eigen grenzen kent.
Er is niets mis met een ruiter die niet veel gevoel heeft, als hij dat zelf maar accepteerd en weet, en daar dan dus ook rekening mee kan houden.


Geod gezegd, ook hier ben ik het helemaal mee eens.
Alhoewel, je hebt het nu over een goede ruiter....
een kundige ruiter is toch iets anders, naar mijn smaak. subtiel verschil....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 15:02

Simon schreef:
Ik denk dat je een goede ruiter bent als je je eigen grenzen kent.
Er is niets mis met een ruiter die niet veel gevoel heeft, als hij dat zelf maar accepteerd en weet, en daar dan dus ook rekening mee kan houden.


Ik denk dat dit het probleem is wat de meeste ruiters niet hebben, ze kennen of onderdrukken hun eigen grenzen. Willen niet stilstaan bij het feit, dat ze bijv. anky nooit zullen worden.
Op het moment dat je leert te accepteren wat je grens is, en gaat werken aan het realistisch haalbare, zul je veel meer voldoening uit de paardensport kunnen halen. Net als het vele haat en nijd wat er in de paardensport is, is dit ook een enorm probleem.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 15:02

Dees schreef:
Poeh, pittig topic..
Ik ben het met KAwa een heel groot stuk eens...
Zou er aan toe willen voegen, dus naast dat je op meerdere paarden gewoon netjes weg moet kunnen rijden en ze niet storen in de beweging, de kundige ruiter er ook een plusje aan moet kunnen rijden.
Dat gaat op niveau Bonfire natuurlijk niet makkelijk, maar aan het gemiddelde L/M paard zit eigenlijk altijd nog wat ruimte tot verbetering, al is het maar een kleintje....


Zijn we het dan toch een keertje eens Haha!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 15:07

die houding komt voor mij even uit de lucht vallen hoor (kan er geen aanleiding in een eerder bericht voor vinden), maar ik vind wel dat je een beetje fatsoenlijk op je paard moet zitten (of je nu het etiket kundig of niet krijgt opgeplakt), alleen dan stoor je het paard zo min mogelijk in de beweging!

Toch, een kundig ruiter, zal op ieder paard moeten kunnen stappen. Hij (of zij natuurlijk) zal aanvoelen hoe het paard reageert en kan daarop anticiperen. Hij zal het paard ook kunnen verbeteren zodat een ander het paard kan narijden en kan aanvoelen. Ik ken iemand die eens weigerde het paard van een leerling te rijden (die leerling had op dat moment echt problemen met terugrijden vanuit de galop) omdat die leerling dat paard eerst hard in zijn mond had gemaakt. Vind ik geen argument en niet getuigen van kundigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 15:10

Pipo"]
[quote="Simon schreef:
Ik denk dat je een goede ruiter bent als je je eigen grenzen kent.
Er is niets mis met een ruiter die niet veel gevoel heeft, als hij dat zelf maar accepteerd en weet, en daar dan dus ook rekening mee kan houden.


Ik denk dat dit het probleem is wat de meeste ruiters niet hebben, ze kennen of onderdrukken hun eigen grenzen. Willen niet stilstaan bij het feit, dat ze bijv. anky nooit zullen worden.
Op het moment dat je leert te accepteren wat je grens is, en gaat werken aan het realistisch haalbare, zul je veel meer voldoening uit de paardensport kunnen halen. Net als het vele haat en nijd wat er in de paardensport is, is dit ook een enorm probleem.
[/quote]
Dit vind ik idd ook een goeie.
Accepteer waar je te kort komingen zijn.
Dan kun je ze nog verbeteren.
Denk je dat je al heel goed bent, kom je er nooit.

En idd probeer te luisteren naar wat je paard je verteld.
Dit leer je dus ook als je al veel verschilende paarden hebt bereden en niet als je er pas 10 hebt gehad of zo.
Je leert dan snel of iets komt door niet snappen, pijn of wat er soms te vlug gedacht word dat ze je alleen maar proberen dwars te zitten.

Maar een kundig ruiter is dat ook op de grond, kijk maar eens in een koppel en je weet al bijna voor 100 % hoe een paard zal zijn als hij onder het zadel is.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 15:12

iedere vreselijke ruiter kan op een braaf,over 4 benen gaand z-paard het z halen...daar hoef ECHT niet voor te kunnen rijden hoor.
ik vindt een kundig ruiter iemand die alles van een paard kan vragen,zonder het dier te overbelasten,gevoel heeft voor het dier,en iemand die netjes inwerkt...
je mag dan best iets minder mooi rechtop zitten,zolang je maar wel recht over de rugwervels zit,2 gelijke benen,handen even hoog en zacht inwerkend...
lisa wilcox vindt ik een mooi voorbeeld van een kundige amazone,evenals evert de jong...
willem-jan schotte kan ook een mooi rondje rijden,maar heeft iets minder lef met de hele jonkies.
tjah,er zijn zoveel talenten en kundigen die je nooit zal zien,omdat ze de wedstrijden niet leuk vinden,de jonge paarden rijden etc.
zzonde,maar misschien toch ook wel goed,door meer naar dat soort mensen te kijken leer je heel veel,vaak meer dan die opgedirkte huppelmutsen met een of ander dure knol,waar ze net mee komen kijken(o,kijk dat kleine meisje met dat paard eens,wat gaat ie goed heh?tjah,als hij al hoger heeft gelopen,vrij weinig moeite dan)en inderdaad,petje af voor de later beginnenden en voor degene die hun grenzen kennen!!!dat zijn meestal nog de allerbeste!

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 15:12

Citaat:
die houding komt voor mij even uit de lucht vallen hoor (kan er geen aanleiding in een eerder bericht voor vinden), maar ik vind wel dat je een beetje fatsoenlijk op je paard moet zitten (of je nu het etiket kundig of niet krijgt opgeplakt), alleen dan stoor je het paard zo min mogelijk in de beweging!

Als je op een jong paard zit die nogal eens weg springt is de nette dressuurhouding toch meestal niet de juiste houding, je bent dan vaak te traag om mee te gaan met de bewegingen.
Dus een juiste houdig vind ik bij een jong paard en gevorderd paard wel verschillend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 15:39

Leren paardrijden duurt een heel leven lang.
Dat roep ik even tussendoor, ik heb het topic nog niet gelezen.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 15:42

fatsoenlijk op je paard zitten is niet per definitie de dressuurhouding natuurlijk! Een kundig ruiter zal altijd zo zitten dat hij het paard zo min mogelijk stoort en zal zijn zit ook kunnen aanpassen aan de omstandigheden (bijv. Remonte-zit bij heel jonge dieren) etc.).

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 16:03

wanneer ben je een kundig ruiter (voor jezelf en niet voor anderen):

iemand die alles (tot de beperkingen van zijn vermogen, bv financieel, of lichamelijk, geestelijk) in het werk stelt om zowel praktisch als theoretisch rijtechnisch feeling ontwikkelt en die ontwikkeling als oneindig beschouwd. het is meer een doorlopende lijn dan een bepaald punt.
wanneer je een kundig ruiter bent voor een ander is te relatief.

iedereen nog wakker? Haha!

Amor Vincit Omnia

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 16:05

Een mooie houding is niet eens het allerbelangrijkste, ik ken meerdere mensen die best heel netjes kunnen zitten maar toch niet echt goed zijn omdat ze niet kunnen inwerken. Je moet ook weten wat je zwakke punten zijn en ze proberen te verbeteren, dat vind ik ook een heel belangrijk iets in de fase van het leren paardrijden. Of een ruiter een goede ruiter is kun je vaak voelen in hoe het paard gereden is en dan vooral hoe de mond is, er zijn ruiters waarbij het er ontzettend leuk uitziet maar wie paarden met een ongelovelijk poedersuiker uitzien, ik heb ook paarden gereden van mensen, die misschien niet zo mooi zaten maar me zo'n supergevoel gaven. Als je dan op zo'n paard stapt dan voelt het meteen super, een fijn gereden paard, een goede ruiter geeft vaak een fijn gereden paard af.
Aan de houding en de inwerking van de handen kun je ook vaak zien hoe de ruiter ongeveer rijdt en wat voor paarden hij aflevert. Een zager zal nooit zulke fijne paarden afleveren als diegene die met een mooie stille hand rijden.

Zelf ben ik niet zo'n goede ruiter, ik moet nog een hoop leren voor ik goed ben!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: nnicolex en 12 bezoekers