Binnenteugel of buitenteugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Binnenteugel of buitenteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 18:11

Hey iedereen ,
Ik rijd ongeveer 8 jaar paard en ik heb altijd geleerd dat je met de binnenteugel moest wenden en met de buitenteugel moest begrenzen.
Sinds kort rijd ik op een andere manege en daar zeggen ze mij dat ik met de BUITENteugel moet wenden , de binnenteugel is voor stelling.
Ik zou helemaal niet meer weten wat de juiste manier is.Dus daarom : binnenteugel of buitenteugel wenden??
Greetz , Faustie

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.


Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 20:25

ik begrens altijd met mijn buitenteugel en mijn buitenbeen en en mij binnenteugel voor de stelling, het namelijk makkelijker een paard om het de bocht door te 'duwen' (met je buitenhand en been)dan hem te 'trekken'(met je binnenhand) (ok duwen en trekken is overdreven maar het gaat om het princiepe) het werkt iig wel zo bij Jamy sinds ik het zo doe krijg ik haar veel makkelijker op voltes in galop, (draf ging voor derest altijd al)

carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 21:34

de tweede methode die je beschrijft is de juiste.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Abootje

Berichten: 14
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Breda

Buitenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 10:23

De buitenteugel is voor de volgende dingen: begrenzen, hoogte van de hals en het tempo
de binnenteugel is voor de volgende dingen: stelling, buiging, nageeflijkheid

Als je wilt sturen gebruik je je buitenteugel, maar je binnenteugel begeleid hem daarin. Dus gebruik je ze allebei, buitenteugel om te zorgen dat je paard goed begrenst wordt en om aan te geven welke kant je opgaat, en de binnenteugel helpt het paard de juiste richting in te gaan.
Je moet dus allebie gebruiken, allebei met een ander doel.

Succes

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-02 10:57

Ik heb beide methodes uitgeprobeerd op me verzorgpony Ramco , en hij reageert op beiden evegoed . Als ik met de buitenteugel stuur , reageert ie iets sneller , maar met de binnenteugel maakt ie zn figuren nauwkeuriger . Maar de paarden die ik berijd op de manege (zijn allemaal eigenaarspaarden ,aangezien niemand van de eigenaars zin heeft om te rijden Verward ) reageren het beste op de buitenteugelmethode . Dus ik denk dat ik die dan maar ga gebruiken !
Bedankt !

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Lieke

Berichten: 11347
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 11:24

Je benen en zit. Teugels voor stelling, begrenzing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 17:27


Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 06:50

Citaat:
De buitenteugel is voor de volgende dingen: begrenzen, hoogte van de hals en het tempo
de binnenteugel is voor de volgende dingen: stelling, buiging, nageeflijkheid


Mijn instructeur wordt witheet als ie merkt dat je probeert je paard nageeflijk te maken op de binnenteugel. Mijn paard is inmiddels zo getraind dat ze alleen nageeft op de buitenteugel. Wanneer er iemand opstapt die met de binnenteugel begint te werken roept dat bij haar alleen maar verzet op en kun je absoluut niets meer met haar beginnen. Menige wijsneus is beteuterd van mijn paardje afgekomen omdat ze te veel aan die binnenteugel zaten te plukken.

Sturen doe ik met zit, been en buitenteugel. Wanneer ik een volte inzet en daarbij te veel in de binnenteugel kom krijg ik meteen een preek van mijn instructeur. Die ziet daarnog liever een waslijn dan dat een paard op de binnenteugel gestuurd wordt. Gelukkig straft mijn paard mij ook meteen af wanneer ik de fout inga.

Die Hard Ijsselbokker #4
Montreux is my very own special friend

Abootje

Berichten: 14
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Breda

Binnenteugl/buitenteugel...vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 12:42

Tja, ieder paard s anders, en de dingen die je doet met je binnen en buitenteugel moet je ook niet overdreven doen, je kan een paard nooit op aanleuning rijden als je je teugel alsmaar los laat en je niets met je binnenteugel mag doen. Een paard moet beide teugels aannemen met gelijke druk, en dat doe je voornamelijk met je zit en benen en je teugels moeten daar een beetje mee helpen, niet er aan "plukken" zoals het genoemd wordt, en je mag er ook niet aan trekken, alles met beleid en gevoel. Het is tenslotte niet de bedoeling dat we een paard door de wending heen trekken en sleuren, maar er door heen rijden, hetzelfde geld voor aan de teugel rijden.
Je moet je paard voornamelijk op de zit en met je benen rijden en de handhulp HELPT daarbij.
Dit is wat ik bedoelde, en als er een instructeur is die zegt dat je op de buitenteugel een paard nageeflijk moet maken, dat zit die toch echt verkeerd, bij alle zogenaamde TOP trainers kan je het horen en zien dat je op de binnenteugel moet laten nageven, maar tussen laten nageven en "plukken" en "trekken" zit natuurlijk wel een groot verschil, dat je op de binnenteugel na laat geven wil niet zeggen dat je dat doet door te trekken en zo, je bied een beetje weerstand en door de hulp die in komt van je been en zit, geeft het paard na. Teveel spanning op de binnenteugel kan tot flink wat verzet leiden wat logisch is, want je blokeert dan, en dat is dus nooit goed, zodra het paard ook maar een beetje op de binneteugel ontspant, moet de ruiter ook direkt zijn hand ontspannen.

Mandyy

Berichten: 30448
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 13:02

De tweede manier gebruik ik altijd!

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 13:36

De tweede methode is de juiste. Je stuurt op de buitenteugel een wending door. Doe je dat op de binnenteugel, dan trek je je paard gewoon om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 13:41

Je moet op 2 teugels rijden, en sowieso niet met de een.

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:40

Het nageeflijk rijden op de binnen of buitenteugel is een punt van discussie. en dat de toptrainers het op een bepaalde manier doen wil niet zeggen dat die manier de enige juiste is. mijn instructeur heeft overigens zelf ook grand prix gereden dus een beetje verstand zal hij er wel van hebben dacht ik zo.

Wordt er af en toe zo moe van dat er mensen zijn die denken dat maar een manier de juiste is en dat verkondigen als de algehele waarheid. Ieder paard is verschillend en er zijn verschillende methodes om je paard goed aan het lopen te krijgen. Belangrijk is dat je paard netjes en ontspannen door zijn lijf loopt, fijn aan de hulpen staat en ook echt met plezier voor je wilt werken!!!

ik heb voor een bepaalde methode gekozen die goed aansluit op mijn paard.Ze reageert er heel goed op en ik krijg alleen maar complimenten van mijn mederuiters dat ze zo vooruit is gegaan. Mijn paard loopt overigens gewoon op twee teugels dus met gelijke druk. Dat is toch het uitgangspunt.

Die Hard Ijsselbokker #4
Montreux is my very own special friend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:43

Er zijn vele wegen die naar rome leiden.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:48

Montreux schreef:
Citaat:
De buitenteugel is voor de volgende dingen: begrenzen, hoogte van de hals en het tempo
de binnenteugel is voor de volgende dingen: stelling, buiging, nageeflijkheid


Mijn instructeur wordt witheet als ie merkt dat je probeert je paard nageeflijk te maken op de binnenteugel. Mijn paard is inmiddels zo getraind dat ze alleen nageeft op de buitenteugel. Wanneer er iemand opstapt die met de binnenteugel begint te werken roept dat bij haar alleen maar verzet op en kun je absoluut niets meer met haar beginnen. Menige wijsneus is beteuterd van mijn paardje afgekomen omdat ze te veel aan die binnenteugel zaten te plukken.

Sturen doe ik met zit, been en buitenteugel. Wanneer ik een volte inzet en daarbij te veel in de binnenteugel kom krijg ik meteen een preek van mijn instructeur. Die ziet daarnog liever een waslijn dan dat een paard op de binnenteugel gestuurd wordt. Gelukkig straft mijn paard mij ook meteen af wanneer ik de fout inga.


Hoe rij jij je zijgangen dan?

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 12:02

Zijgangen? Gewoon zoals ieder ander niets geks dus. Eigenlijk een simpel verhaal. Neem bijvoorbeeld wijken:
afwenden
rechtstellen
binnenbeen iets naar achter
kijken naar de richting die je opmoet
paard meenemen met je zit
buitenteugel begrenzen en binnenteugel (opwaarts) tegen de hals

Mijn paard gaat zijwaarts op been en niet op teugel, het enige waar ik voor moet zorgen is dat ze niet over haar schouder wegloopt. Daar heb ik dan mijn buitenteugel voor.

Die Hard Ijsselbokker #4
Montreux is my very own special friend

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 12:38

Montreux schreef:
Zijgangen? Gewoon zoals ieder ander niets geks dus. Eigenlijk een simpel verhaal. Neem bijvoorbeeld wijken:
afwenden
rechtstellen
binnenbeen iets naar achter
kijken naar de richting die je opmoet
paard meenemen met je zit
buitenteugel begrenzen en binnenteugel (opwaarts) tegen de hals

Mijn paard gaat zijwaarts op been en niet op teugel, het enige waar ik voor moet zorgen is dat ze niet over haar schouder wegloopt. Daar heb ik dan mijn buitenteugel voor.


En daar geeft ie dus op na??? Hoe begrens je hem dan? Binnenteugel opwaarts tegen de hals? Ik loopt toch echt al wat jaartje mee, maar hier heb ik nog nooit van gehoord. Denk dat je in je appuyementen echt problemen krijgt met een paard wat op de buitenteugel nageeft.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 12:48

Ik leer ze altijd na te geven op 2 teugels, hoe kun je ze anders gelijk en recht krijgen, als je meer druk op de ene hebt. En in zijgangen het zelfde verhaal, op 2 teugels blijven rijden.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 13:00

Pipo schreef:
Ik leer ze altijd na te geven op 2 teugels, hoe kun je ze anders gelijk en recht krijgen, als je meer druk op de ene hebt. En in zijgangen het zelfde verhaal, op 2 teugels blijven rijden.


Wel zo handig ja Haha! Krijg je ook geen verwarring Extreme duivel Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 13:04

Montreux schreef:
Zijgangen? Gewoon zoals ieder ander niets geks dus. Eigenlijk een simpel verhaal. Neem bijvoorbeeld wijken:
afwenden
rechtstellen
binnenbeen iets naar achter
kijken naar de richting die je opmoet
paard meenemen met je zit
buitenteugel begrenzen en binnenteugel (opwaarts) tegen de hals

Mijn paard gaat zijwaarts op been en niet op teugel, het enige waar ik voor moet zorgen is dat ze niet over haar schouder wegloopt. Daar heb ik dan mijn buitenteugel voor.


Even vraagje, hoe stel je je paard eigenlijk in? Over buiging wil ik het niet eens hebben als ik dit lees.

Biebel

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 19:43

Ja, net zoals Lovely vraag ik me dat ook af?

Ik heb toch o.a. echt geleerd mijn binnenbeen OP de singel te houden! En nooit een verschil te maken in hoogte van je handen..... Scheve mond

ZOALS HET PAARDJE THUIS SPRINGT, SPRINGT IE NERGENS.....
Liza alweer ruim 7 jaar:-) kleine meisjes worden groot! School is leuk!
http://www.horsefoto.nl nog steeds ff uit de lucht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 07:13

Ik vind het heel knap zoals jullie alles onder woorden weten te brengen maar ook vreselijk ingewikkeld hoor. Om eerlijk te zijn snap ik ook niet zo veel van het nut om zo veel onderscheid te maken in functie tussen je binnen- en buitenteugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 07:55

Biebel schreef:
Ja, net zoals Lovely vraag ik me dat ook af?

Ik heb toch o.a. echt geleerd mijn binnenbeen OP de singel te houden! En nooit een verschil te maken in hoogte van je handen..... Scheve mond


Vind het heel knap als je je binnenbeen op de singel kunt houden, volgens mij moet je je in allerlei bochten wringen om dat voorelkaar te krijgen. Je binnenbeen houd je op de plek.

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 08:03

Haha! geloof dat de dames (en heren) hier nogal in geschokt zijn over het feit dat mijn paard nageeft op de buitenteugel. Waar jullie denk ik overheen hebben gelezen is het feit dat mijn paard als ieder ander paard gewoon op twee teugels loopt met gelijke druk.

Als mijn paard eenmaal nageeflijk loopt hoef ik alleen maar kuit te houden en mijn handen stil te houden. Dan blijft ze zo lopen. Ik hoef dus niet constant bezig te zijn in mijn teugels om haar nageeflijkheid te houden of nageeflijkheid af te dwingen.

Maar zoals al eerder gezegd, er is niet één methode om je paard te rijden. Vele wegen leiden naar Rome. De methode die ik gebruik werkt op mijn paard. Er zijn overigens meerdere mensen bij mij op stal die volgens deze methode rijden en er ook succes mee boeken. Ik denk dat een ieder voor zichzelf maar moet bepalen welke methode voor zijn/haar paard werkt.

O en voor degenen die zich afvragen waarom ik niet op de vraag van het begrenzen in ben gegaan: als je een quote van mij neerzet waarin duidelijk staat dat ik in dat geval met mijn buitenteugel mijn paard begrens moet je dus niet gaan vragen hoe en met welke teugel ik mijn paard begrens. Frusty Ik heb in dit geval maar een advies: lees wat er staat of koop een bril. Sorry als dit onaardig overkomt maar vond het echt een overbodige vraag.

Over de buiging van mijn paard kan ik kort zijn. Mijn paard is gewoon om mijn binnenbeen heen gebogen. Ik krijg de indruk dat jullie denken dat mijn paard voortdurend met buitenstelling loopt en ik voortdurend aan de buitenteugel trek. Dit is dus niet het geval maar dat kun je hierboven ook lezen.

Afsluitend wil alleen nog kwijt dat ik hier geprobeerd heb serieus mijn methode van rijden uit te leggen. Ik ben me er goed van bewust dat dit niet methode is waarop de overgrote meerderheid van jullie rijdt. Overigens verschillen de methodes niet veel van elkaar. Het is mijn idee een kwestie van verschil in nuance. Krijg wel de indruk dat er sommigen onder julle zijn die niet verder willen kijken dan hun neus lang is en volledig vastgeroest zijn in hun eigen manier die dan ook voor hun de enige manier is. Iedereen die het niet op die manier doet is dan bij voorbaat "fout". Zo dacht men vroeger ook dat de wereld plat was Extreme duivel

Zal het verder ook maar niet meer proberen uit te leggen. Echt lezen wat iemand schrijft blijkt namelijk heel moeilijk te zijn Slapen

Die Hard Ijsselbokker #4
Montreux is my very own special friend

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 08:15

Blijf het knap vinden dat je paard op de buitenteugel nageeft en dat je hem daar ook op kan begrenzen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Linde_C, Roulette_ en 15 bezoekers