Testrecept juli - deel 1, opgeven van recepten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Testrecept juli - deel 1, opgeven van recepten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 09:19

Het nieuwe testrecept. Recepten op basis van de opgegeven ingredienten kunnen gedurende 10 dagen opgegeven worden, dus tot en met 10 juli.

De ingredienten zijn "tuinbonen en tomaten", opgegeven door de winnaar van juni, Antheman

Antheman schreef:
Tuinbonen en tomaat. Vers ofgedroogd, enkel of dubbelgedopd. Allemaal volop te verkrijgen en wellicht wel uit je eigen tuin.
Maak er een mooi gerecht van, ik laat me graag verrassen.

De spelregels:

Er worden twee ingredienten opgegeven, hier mogen per recept maximaal 3 andere ingredienten aan worden toegevoegd.
Basiszaken als room, bloem, maizena (bindmiddelen dus), bouillon, kruiden en specerijen tellen niet mee als ingredient.

Iedereen heeft 10 dagen de tijd om recepten te bedenken.

Maximaal 1 recept per inzender, maar dit mag (hoeft niet) in een 'ingewikkelde' versie voor experts zijn, en in een simpele versie voor startende thuiskoks. Ook mag een vegetarische versie worden gegeven, als het uitgangsrecept niet vegetarisch is.

Daarna wordt gedurende 5 dagen een poll gestart, waar iedereen z'n voorkeur voor een bepaalde recept kan uitspreken.

Voor het 'winnende recept' zijn vervolgens 2 weken beschikbaar om uit te testen en er een cijfer aan te geven.

De bedenker van het winnende recept geeft de twee ingredienten voor de volgende maand op.

Lielle

Re: Testrecept juli - deel 1, opgeven van recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:30

Boeiende keuze! Daar moet ik echt even over gaan denken, mn de tuinbonen is voor mij onbekend terrein.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:16

Lielle schreef:
Boeiende keuze! Daar moet ik echt even over gaan denken, mn de tuinbonen is voor mij onbekend terrein.

Die vind ik zooo lekker!

Ik ga ze volgend jaar zelf verbouwen, nu haal ik ze bij een boertje op weg naar de paarden.
Ik hou van groentegerechten, eet vrijwel geen vlees. En groenten zijn vaak een ondergeschoven kindje. Daarom deze keus ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:21

ik heb ze vroeger vaak gegeten, maar ik vond ze vaak wat droog en melig. Nog tips daarvoor?

Ik kan altijd nog falafel maken, met tuinbonen uit blik en een tomatensalade :D

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:24

Beste is om ze echt vers te kopen (lekker zelf doppen :D ) en niet te lang te koken.
Mijn moeder heeft ze vorige week toevallig voor me gemaakt (op verzoek) en ze zei dat ze ze ook in etappes in het water deed, grote eerst, kleintjes later erbij.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:32

Lielle schreef:
ik heb ze vroeger vaak gegeten, maar ik vond ze vaak wat droog en melig. Nog tips daarvoor?

Ik kan altijd nog falafel maken, met tuinbonen uit blik en een tomatensalade :D

5 minuutjes koken.

Liefst de verse nemen. En het buitenste velletje eraf, dan heet t dubbeldoppen, dat maakt ze echt mega zacht.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:22

Ik moest even googelen, maar ik ken ze wel! :D Nu nog wat bedenken, het eerste wat in me opkomt is een frisse salade maar dat is natuurlijk wel erg makkelijk :)

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:48

Tuinbonen zijn die dingen die ook wel eens in melk gekookt worden toch?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:22

Susanne_ schreef:
Tuinbonen zijn die dingen die ook wel eens in melk gekookt worden toch?

in melk??
gatverdamme :o

Salade is toch prima Killyenn ;)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 10:12

Vond het een vreemde combinatie, dus heb even gekeken op ah.nl, of daar recepten op staan met tuinbonen en tomaten. Staan 2 recepten op, een salade en een pasta. Denk dat je inderdaad gauw die kant op gaat.
Ik kan alleen niet zo even zelf een recept verzinnen...

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 10:32

Oke apart..
Ik zit te denken in iets van een curry.

2 pakken tomaten (400 gram)
Tuinbonen
2 ui
2 teentjes knoflook
2 tl gember
1 tl komijnzaad
2 tl kerrie
2 tl kurkuma
2 tl laos
1 tl sereh
3 kruidnagels
1 volle tl sambal
2 daon salam bladen
2 djeroek peroet bladen
Verse koriander (niet teveel, anders gaat het overheersen)
Kokosmelk
2 bouillon blokjes

Ui en knoflook fijnsnijden.
Boter of olie in een pan verhitten.
Ui, knoflook + alle kruiden erin doen.
Dit even doorbakken en vervolgens de tomaten erbij doen en goed doorscheppen.
Doe hierna de tuinbonen erbij en meteen de kokosmelk.
Dit aan de kook brengen, daarna vuur zacht zetten en lekker door laten pruttelen tot veel vocht uit de tomaten is en de kokosmelk een beetje ingekookt is.
Als het te dik wordt, nog wat kokosmelk of water bij doen.
Opeten met rijst.

Kan er ook kip bijdoen of rundvlees als je er vlees bij wil :))

Het is misschien een simpel gerecht, maar kon echt even niets anders verzinnen :o

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:22

Brittol, bedoel jij gezeefde tomaten? Zeg maar van die gepureerde?

Laura, het is ook bedoeld om je creativiteit te gebruiken. En beter goed gejat dan slecht bedacht, toch? :D

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:36

Oh nee ik bedoel verse tomaten. En ik beoelde eigenlijk in totaal 800 gram tomaten, dus 2x 400 gram. Of komen ze niet per 400 gram? Helaas te laat om aan te passen. De bonen moeten trouwens voor zetmeel zorgen dat het een beetje gaat binden zeg maar, of een beetje voor het compakte zorgt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:38

Brittol schreef:
Oh nee ik bedoel verse tomaten. En ik beoelde eigenlijk in totaal 800 gram tomaten, dus 2x 400 gram. Of komen ze niet per 400 gram? Helaas te laat om aan te passen. De bonen moeten trouwens voor zetmeel zorgen dat het een beetje gaat binden zeg maar, of een beetje voor het compakte zorgt

Ik vind het er erg lekker uitzien :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:51

die combi eet ik wel, ideaal opschiet eten. Maar zal even nadenken voor wat culinair hogere uitdaging.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 17:38

Citaat:
Ravioli of andere gevulde pasta, met ham- of kaasvulling (uit het koelvak van de super, of zelf maken).
Gedopte tuinbonen
Evt. groene aspergepunten
Teentje knof
1 of 2 Roma-tomaten
Gedroogde oregano
Geraspte pecorino (of een andere schapenkaas)

Gedopte tuinbonen kort opkoken met een tak bonenkruid, laten uitlekken en overgieten met koud water;
vervolgens de lichtgroene velletjes eraf doen, zoals je ook bij amandelen doet. Warmhouden onder gevouwen theedoek.
Pasta bijtgaar koken volgens instructie op pak.
Teentje knof pellen, klein hakken en zachtjes aanfruiten in goede olijfolie.
Intussen een of twee Roma-tomaten ontvellen en in blokjes snijden en heel even omscheppen in de hete olijfolie, maar kort: ze moeten heel blijven. Kruiden met flink wat gedroogde oregano.
De tuinboontjes toevoegen en heel even mee warm laten worden.
De pasta zal intussen gaar zijn: kort laten uitlekken, maar zorgen dat wat kookwater achterblijft voor in de saus. Stort de pasta bij de groenten en roer om.
Strooi er geraspte pecorino of een andere schapenkaas overheen en serveer dadelijk.

Je kunt er nog groene aspergepunten aan toevoegen.

Citaat:
Risotto alla contadina

200 gr risottorijst (Vialone Nano, Arborio of andere met ronde korrel)
½ ui
half glas droge witte wijn
ca. 200 gram groene asperge
ca. 200/300 gr gedopte tuinbonen
1 Courgette
Blik tomatenblokjes
Pakje gekookte ham, blokjes
Handje gesnipperde peterselie
Klontje boter
Zakje Parmezaanse kaas

1/2 uitje zachtjes fruiten in wat boter of olie.
Intussen ca. 3/4 liter water aan de kook brengen.
In andere, grote wijde pan 200 g risottorijst op hoog vuur in olie omscheppen tot alle korrels glanzen.
Blussen met een half glas droge witte wijn.
Nu de gefruite ui toevoegen. Vlam op halfhoog zetten.
Zodra de wijn verkookt is, een soepschep kokend water bij de rijst doen. Zorg dat de boel aan de kook blijft, laat het water bijna helemaal verkoken en voeg dan nieuw heet water toe.
Voeg intussen telkens een flinke handvol toe van achtereenvolgens: stukjes groene asperge (bewaar echter de kopjes voor het laatst), gedopte tuinbonen; schijfjes courgette;
voeg met de laatste portie water blokjes tomaat en aspergekopjes toe, samen met blokjes gekookte ham en en handvol gesnipperde peterselie.
Roer telkens goed om. Na ca. 18 minuten zal de rijst bijtgaar zijn. Het moet ongeveer zo dik zijn als een stevige soep.

Doe er een flinke klont boter en hetzelfde gewicht aan Parmezaanse kaas bij, sluit de pan en neem van het fornuis. Laat zo een minuutje staan en roer dan stevig om met een houten lepel. Serveer onmiddellijk.

NB: hier kan ook wat salami bij. Het wordt ook wel eens gemaakt met groene paprika, of wat sperziebonen.

Mijn moeder is een grote Italië-fan, ze heeft zelfs de taal geleerd om o.a. allerlei recepten uit kooktijdschriften te kunnen halen en ze zit op één of ander Italiaans kookforum. Zo komt ze aan je leukste recepten (niet alleen uit Italië, hoor). Als wij bij haar eten krijgen we dan ook de heerlijkste gerechten :9 . Het eerste recept heb ik zelf ook wel eens gemaakt, de tweede nog niet. De hoeveelheden zijn een beetje op de gok, je kunt het gewoon aanpassen aan de hoeveelheid mensen die er aan tafel zitten. Tenminste, dat doe ik altijd.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 18:08

Oeh.. Die risotto klinkt erg lekker :9

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 18:51

Vind ik ook, dus ik ga die sowieso maken :)) .

Zie trouwens een typevautje in mijn tekst, curgette is natuurlijk courgette ipv één of andere exotisch ingrediënt :+ . Oeps, zie meer foutjes, valt het erg op dat ik met één hand type O:) ? Ik vraag Ibbel wel of ze de foutjes eruit wil halen, dat leest net iets handiger.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:54

Ziet er erg goed uit Gwen!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:48

Heb nog even aan mijn moeder gevraagd ('Even aan mijn moeder vragen... :)ddd ) of ze de hoeveelheden voor het tweede recept nog ergens heeft. Ze heeft het ooit uit een kookboek gehaald, vertelde ze, ik weet niet of ze zelf nog weet uit welke. Ik weet wel dat ze zelf ook een wandelend receptenboek is, hartstikke handig :)) .

*Ibs, bedankt!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 08:28

De oogst aan recepten is wat mager, dus ik gooi er zelf ook één in de groep.

wraps met tuinbonen, tomaat en feta

Ingredienten voor 4 personen:
1 pak tortilla wraps (8 stuks)
pot feta op olie, liefst met tuinkruiden
8 verse tomaatjes, lieft uit eigen tuin, anders zo smakelijk mogelijk, Tasty Toms of zo
200 gram gedopte tuinbonen
2 rode paprika's (als je van pittig houdt kun je er ook een rode peper bij doen, heb je die niet, een theelepeltje sambal heeft hetzelfde effect)
1 of 2 grote (rode) uien
1 vers teentje knoflook (of meer als je nergens meer heen hoeft de komende dagen)
Een handje vers bonenkruid.
Peper en zout naar smaak, (olijf-)olie.

Benodigdheden:
Een oven en een ovenschaal. Koekenpan, kookpan, scherp mes en snijplank.

Verwarm de oven alvast voor op 200 graden.
Zet de boontjes op in ruim water en kook ze beetgaar. Laat na het koken iets afkoelen

Snij ondertussen de paprika (en evt. het pepertje) in dunne reepjes of kleine blokjes, snipper de ui en fruit ze op matig vuur tot ze lekker zacht zijn. Pers de knoflook er tegen het eind overheen, en voeg evt de sambal op dit punt toe als je geen pepertje hebt gebruikt. Voeg ook op het eind pas het bonenkruid toe. Proef of het pittig genoeg is en voeg evt peper en zout toe. Laat na het fruiten het prutje ietsje afkoelen, dan werkt lekkerder.

Blancheer de tomaten even en haal het schilletje er af. Snij de tomaten in stukken, gooi het binnenste met het vocht en de pitten weg en snij het vruchtvlees in stevige stukken. Hou ze rauw!
Haal de feta uit de olie, laat iets uitlekken en verkruimel de blokjes zo nodig.

Warm de tortilla's even op in de magetron (een stapeltje van 8 tortilla's heeft ongeveer 60 seconden op 600 Watt nodig om éven een beetje lauw te worden), dan zijn ze makkelijker te vouwen.

Meng de bonen, het paprika/ui-prutje, de rauwe tomaten en de feta, schep een stevige schep op iedere tortilla en vouw dicht. Ik vouw er altijd vierkantjes van (eerst vouw ik twee kanten naar binnen, en dan pak ik boven- en onderkant en leg die er overheen) maar je kunt ze ook alleen oprollen.
Beboter de ovenschaal en leg de tortilla-pakketjes naast elkaar in de schaal. Kruimel evt nog wat feta over de bovenkant. Schuif de schaal een kwartiertje in de oven, en smikkelen maar.

Lekker met een groene salade met feta, tomaat en wat simpele vinaigrette.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:29

hmm, lekker Ibbel, ga ik direct maken!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:33

Ooo helemaal vergeten! Sorry.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 08:36

En het topic was nog wel een sticky om het bovenaan te houden ;)
Nou ja, je kan in ieder geval stemmen en uittesten, toch?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:42

I know, maar kijk vaak met de telefoon en dan is alles minder duidelijk.