voor het eerst op ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

voor het eerst op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-02 23:14

Mijn paard staat sinds gister op ijzers, dat is voor het eerst voor haar. Ze liep vandaag goed, maar ik heb het toch een beetje rustig aan gedaan. Sydney staat namelijk best wel met haar voor hoefjes naar binnen. Ik heb het idee dat ze door de hoefijzers toch iets anders op haar benen staat en dat ik haar even wat tijd moet geven om eraan te wennen.

Wat zijn jullie ervaringen met paarden die voor het eerst op ijzers gezet worden? Duurt het lang voordat ze eraan gewend zijn? Ga je meteen weer met je paard aan de slag? Of is het beter/nodig om het paard een paar dagen (of langer?) te laten wennen?


co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 23:43

Toen mijn pony voor het eerst ijzers kreeg heb ik voor de hoefsmid kwam gereden. De dag daarna gewandeld en 2 dagen na de hoefsmid ging ik pas rijd (gewoon 45 min). Ging prima en ze liep ook normaal. De 1e dag heb ik voor de zekerheid gewandeld.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 09:26

Zeker als er veel aan de stand veranderd is, laat ik ze meestal een dag 'overstaan'. Zodat ze kunnen wennen aan de nieuwe stand. Ze staan dan wel buiten en anders idd wandelen. Maar serieus rijden zou ik dan een dagje (of 2) laten wachten.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 12:22

Ik heb er eigenlijk weinig rekening meegehouden *stom* maar heb er gelukkig nooit last van gehad. Tiko liep ook gewoon weg met zijn ijzers alsof hij nix anders gewend was.

Tiko is BOKTTINKER 2003!!


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131949
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 20:19

Het ligt helemaal aan het paard wat je het beste kunt doen.
De ene (zoals Tiko) zal er zo op wegstappen, een ander paard kan er veel moeite mee hebben.
Zelf rijd ik de dag waarop mijn paard beslagen wordt niet.
Dan gaat hij wel de wei in, zodat hij wat kilometers kan maken Haha!
Een dagje rust en veel stappen (aan de hand of in de wei) kan in elk geval nooit kwaad.
Het zou trouwens ook nog best zo kunnen zijn dat je paard de volgende keer wel ineens "vreemd" loopt met nieuwe ijzers.
Mijn paard heeft de ene keer nergens last van, terwijl hij de andere keer dagenlang op eieren loopt.
Gewoon goed kijken hoe je paard loopt en reageert, en dan je eigen plan trekken, dan komt het allemaal wel goed !

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 20:21

Toen Pinky ijzers kreeg heb ik die dag niets gedaan en de dag ernaa ook niet. Geloof dat ik daarna gewoon verder ben gegaan met mennen. Hij had er ook totaal geen last van of wat dan ook Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-02 18:24

Ik heb nu 2 dagen alleen maar een staprit gemaakt. Ze loopt normaal, dus ik denk dat ze nu wel weer aan het werk kan.
Dat valt me erg mee want ik had verwacht dat ze in het begin "op eieren" zou lopen, zoals Oscar schreef.
Maar uit jullie reacties te lezen, levert het bij de meeste weinig problemen op.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Chant1982 en 128 bezoekers