Vanaf wanneer heeft een paard een eicel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Vanaf wanneer heeft een paard een eicel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-02 17:38

Zoals jullie misschien al weten verkeerd ons uniqueje in een kritieke toestand ze is nu bijna 1,5 jaar en ik vroeg me af of het kan dat er bij zo'n merrie al een eicel is. Dit omdat we zelf een merrie hebben (halfzusje van unique) die we als draagmoeder kunnen gebruiken. Een hengst heb ik al nl. sanremo. Ik weet dat het misschien vergezocht is. Maar als ze doodgaat en het is mogelijk is het voor mij dat ik toch nog iets van unique heb.
groetjes jeannette


Billy

Berichten: 20690
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 17:43

De eicellen zijn in aanleg al aanwezig bij de geboorte, maar worden pas rijp als een paard hengstig is. Ik denk dat de kans heel klein is dat je een rijpe eicel bij haar kunt oogsten, afgezien van dat het paard nu denk ik niet in de conditie is om de eicel uit te spoelen. Verder als ze net een jaar is, denk ik dat je te vroeg bent. Helaas

Goedgekeurd onderschrift :)

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-02 17:45

Ps: nog effe een vraagje. Stel dat het niet gaat, dan kunnen we ook een eicel van de moeder van unique nemen (ze is niet meer in ons bezit maar een eicel kunnen we denk ik wel krijgen) en de draagmoeder hebben we dan en we pakken dan gribaldi of sanremo. Waar moet je dan zijn voor embryo transplantatie? Kan een dierenarts dat? Heeft iemand hier ervaring mee? En welke kosten zijn hier aan verbonden? Dus niet de kosten voor een draagmoeder want die hebben we. Maar dus van de transplantatie zelf.
groetjes jeannette

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-02 17:48

Billy schreef:
De eicellen zijn in aanleg al aanwezig bij de geboorte, maar worden pas rijp als een paard hengstig is. Ik denk dat de kans heel klein is dat je een rijpe eicel bij haar kunt oogsten, afgezien van dat het paard nu denk ik niet in de conditie is om de eicel uit te spoelen. Verder als ze net een jaar is, denk ik dat je te vroeg bent. Helaas

En als je nu een onrijpe eicel neemt of gaat dat niet? Kan ie dan niet buiten het lichaam rijpen? ZOu daar onderzoek naar gedaan worden?
Haar conditie even buitenwege gelaten.

Billy

Berichten: 20690
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 17:55

Nee, een eicel rijpt onder invloed van hormonen, die door het lichaam geproduceerd worden. Lijkt me dus niet dat je dat na kunt bootsen. De vraag is ook hoe hoog de slagingskans dan nog is. Misschien een lompe vraag, maar kun je niet een volle broer of zus fokken van Unique?

Goedgekeurd onderschrift :)

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-02 18:00

Jep, dat gebeurd ook denk ik! tja ik weet ook wel dat je geen 2e unique kunt fokken, maar misschien wel een ander goed paard. Om hanriet de moeder van unique te dekken is denk ik niet mogelijk, wel mogelijk maar dan houden ze het veulen denk ik zelf. Ik mag denk ik wel een eicel van d'r hebben dat zou dus betekenen dat ik dan nog een veulentje kan fokken.
Dus daar hadden we ook al aan gedacht. Trouwens ook al toen unique nog gezond was. We hadden de merrie toen eigenlijk meteen weer gedekt met gribaldi maar dat is toen om een of andere reden niet gelukt. Ze was ook al 3 jaarop een rij elke keer de 1e keer drachtig. Omdat we geen tijd hadden om haar te berijden en ze aan de kleine kant was hebben we haar toen verkocht. Unique is het eerste merrieveulen wat nu al bijna 1.60 was en dus gewoon paard werd.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 18:05

Het is heel moeilijk om een embryotransplantatie uit te voeren als je maar 1 draagmoeder tot je beschikking hebt.
De cycli van beide paarden moeten namelijk vrijwel exact gelijk lopen...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 18:08

onze jaarling is nu al hengstig! (haflinger)

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-02 18:23

Tja misschien stelt iemand van bokt zijn merrie beschikbaar als draagmerrie? Zal wel niet maar ja.
Ik hoorde net van iemand dat ze bij pinken (1 jarige klaveren) de eicellen eruit halen en met hormonen behandelen. Dus bij koeien kan het dus met niet rijpe eicellen of het met paarden kan moet ik dus effe uitzoeken, maar mijn hoop is gestegen.

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 18:33

Denk ook even na over het financiële plaatje, dit soort behandelingen zijn duur! Erg duur!

Nulla tenaci invia est via


HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-02 18:39

tja van de kosten weet ik niets maar omdat ik zeg maar de eicel en de draagmoeder heb zou het dan niet goedkoper zijn/?

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 18:48

Om een idicatie te geven: Een IVF behandeling bij mensen kost zo'n 1200 euro. Bijkomende kosten, zoals hormoonbehandelingen e.d. variëren van zo'n 200 tot zo'n 1200 euro. En meestal is 1 behandeling niet genoeg.
Bij mensen is IVF redelijk 'routine' bij paarden absoluut niet, dus ik denk dat je het prijskaartje op z'n minst kunt verdubbelen.

Nulla tenaci invia est via

janna

Berichten: 4535
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 19:58

d
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Suzanne F.

Berichten: 48885
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 20:23

De kosten wegen absoluut niet op tegen de baten, dit kost tienduizenden guldens met een minimale slagingskans....
Een eicel rijpt in t lichaam onder invloed van hormonen dus moet unique-je al hengstig geworden zijn... Verward

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 21:08

janna schreef:
pas had iemand het nog over een slordige 15.000 gulden voor zo'n behandeling....


Dan zat ik dus nog aan de lage kant met m'n (toch al vrij hoge) schatting!
Zoiets is weggelegd voor Ratina's en Barbria's maar verder weet ik nog zo net niet of het haalbaar is....

Nulla tenaci invia est via

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 22:13

De veearts waar Bolivia staat, voert embryo transplantatie uit met Friese Paarden en KWPN'ers als draagmoeder. Maar het embryo wordt bevrucht in de Friese merrie en het bevruchte embryo wordt uitgespoeld en geplaatst bij de draagmoeder. De cycli moeten inderdaad exact gelijk lopen. Maar los daarvan wordt de bevruchting dus bij de echte moeder gedaan en dat kan bij jou niet. Of er ook al IVF plaats vindt weet ik eigenlijk niet.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot, Vaiqua, Vinny12511 en 27 bezoekers