kan je door een ( betere) hengst fouten verbeteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gosha

Berichten: 171
Geregistreerd: 03-08-01

kan je door een ( betere) hengst fouten verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 19:12

als je nou zo als bij een arabier die zijn meestal overbouwd, kan je dan door een andere arabische hengst te nemen die dat veel minder heeft dat verminderen of niet blijf je dan eigelijk hetzelfde probleem houden.
graag reacties

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:28

Hoi
Volgens mij wel
Ik had een kwpn paarjde die ik gekruist heb met een arabier omdat de mams nogal een komt had en iet wat grof en het veulen zit precies tussen een kwpn en arabier in erg leuk

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:54

Klopt, maar van hengsten is vaak ook wel bekend wat ze vererven. Bijv. dat ze maat meegeven of juist rassige veulens maken...goed informeren dus!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:24

je kun fouten verminderen, maar dat is zeker niet altijd gezegt. het is geen optel som ofzo. het blijft toch gokken.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 13:34

Hmm. we zijn weer bij het fokken is gokken syndroom. Het is waar, uit dezelfde combinatie kan je 10 veulens fokken en 10 verschillende veulens fokken. Dat is geen gokken, dat is normaal.

Als je twee slechten bij elkaar zet en een goeie verwacht, dat is pas echt gokken. Twee goeie bij elkaar maakt de kans op mislukking al een stukje kleiner.

En ja: niet iedere goeie hengst hoeft door te geven wat hij heeft, maar het is zeker ook niet zo dat de goeien dus ook niet fokken.

Als een mooi voorbeeld: ik ken verschillende ponies waarvan men zegt dat ze niet fokken. In hun leven fokken ze dan maar een goeie nakomeling. Sommigen denken dan dat die nakomeling dan ook niet fokt. Het tegendeel is heel erg waar. Ik ken al zeker twee gevallen van ponies die zogenaamd niet fokken, maar waarvan de goede kinderen fokken als een tierelier.

Fokken is dus niet gokken, fokken is selektie. Selektie van de moeder, selektie van de vader, selektie van de veulens die er komen. Niet ieder veulen is goed. Ga verder met de besten.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 11:24

joostvangestel schreef:
Hmm. we zijn weer bij het fokken is gokken syndroom. Het is waar, uit dezelfde combinatie kan je 10 veulens fokken en 10 verschillende veulens fokken. Dat is geen gokken, dat is normaal.

Als je twee slechten bij elkaar zet en een goeie verwacht, dat is pas echt gokken. Twee goeie bij elkaar maakt de kans op mislukking al een stukje kleiner.

En ja: niet iedere goeie hengst hoeft door te geven wat hij heeft, maar het is zeker ook niet zo dat de goeien dus ook niet fokken.

Als een mooi voorbeeld: ik ken verschillende ponies waarvan men zegt dat ze niet fokken. In hun leven fokken ze dan maar een goeie nakomeling. Sommigen denken dan dat die nakomeling dan ook niet fokt. Het tegendeel is heel erg waar. Ik ken al zeker twee gevallen van ponies die zogenaamd niet fokken, maar waarvan de goede kinderen fokken als een tierelier.

Fokken is dus niet gokken, fokken is selektie. Selektie van de moeder, selektie van de vader, selektie van de veulens die er komen. Niet ieder veulen is goed. Ga verder met de besten.


wat ik bedoel is dat je nooit weet of de hengst die eigenschappen van jou merrie weg zal fokken.
het is zeker een mogelijkheid anders hoefde je geen goede hengst voor jou merrie uit te zoeken, maar het is nooit 100% zeker dat het gebeurd.