wanneer rijd je als manegeruitertje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mellow

Berichten: 6456
Geregistreerd: 22-06-02

wanneer rijd je als manegeruitertje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-02 12:36

dat hoor ik heel veel dan sta ik te kijken bij de manegeles en dan zeggen ze weer ja die rijd typisch als manegeruiter?
wat verstaan de mensen hier eigenlijk onder?
wanneer rijd je als manegeruiter? Verward


pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 12:42

meestal niet rechtop,rommelen met de handen,je ellenbogen die wapperen...
je benen erg ver naar voren of juist naar achteren...
maarre,ik vind menig manegeruiter beter rijden dan die met een eigen paard.
want die rijden of zoals ik beschreven heb,of met strakke armen,bolle rug,handen vastgezet,benen er net niet aan...
tjah,er zijn er genoeg die heel netjes rijden,en dat zijn meestal degene op een manege.die zijn niet verwend,nemen wat van je aan,zijn lief voor de paardjes...omdat ze ze graag als eigen paardje willen etc.

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 12:44

waslijntjes..benen vlieen alle kanten uit...
Ik wil niet alle manege ruiters over een kam scheren, maar dit is iets wat je veel ziet

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 12:47

misschien bedoelen ze mensen die nog niet zo goed rijden.
So what je zit toch niet voor niks op les denk ik dan. Ik vind dat soort dingen altijd zo neerbuigend, iedereen moet het leren.

Mellow

Berichten: 6456
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-02 12:56

ik bedoel het ook niet als aanval hoor op mensen die op de manege rijden.
ik rijd zo heel af en toe ook een lesje daar mee.
iedereen rijd verschillend en manegeruiter klinkt een beetje alsof je het niet zonder manege kunt tja.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 13:29

Ik ken manegeruiters die erg netjes rijden en pensionklanten bij wie het nergens op lijkt. Dus 'typisch manegeruiter'? Die bestaan voor mij niet.

Ik denk dat ik er zelf ergens tussenin zit, ondanks dat ik al bijna 20 jaar in het zadel zit. Bij mij kan er zeker nog heel wat verbeterd worden, maar ik durf wel te zeggen dat het er beter uitziet dan bij de gemiddelde beginner. Maar idd, so what, zoals Dana al zegt: iedereen moet het toch leren?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 13:34

Ligt geheel aan de manege denk ik ook....
er zijn maneges die een standaard fout meegeven aan alle lesklanten, dan kun je aan de ruiters zien waar ze hebben leren rijden.
Grootste manegepaard aangeleerde actie is toch wel de hoeken, dat ze het paard de hoek in duwen en er aan de binnenteugel de hoek om...
En normaal gereden paard word verwacht rechtuit te blijven gaan in de hoek tot de ruiter zegt dat het paard de hoek om mag....

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

tangolover
Berichten: 4
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 13:44

wat orri zegt klopt wel een beetje
maar het komt ook doordat de meeste paarden er dan al best lang staan

als er dan opens gezegt word aanspringen in draf dat ze dat uit zichzelf al doen

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 13:52

Ik ben een manege ruiter Knipoog
Ik rijdt op een manege omdat ik geen bijrijdpaard of eigen paard heb.
Mocht ik dat wel hebben dan zou ik nog steeds wekelijks mijn lesjes daar blijven rijden omdat het er gewoon leuk is en ik erg tevreden ben over de instructrice.
Nee mijn houding is niet top, maar daar wordt hard aan gewerkt, vooral mijn handen is nog een probleem, maar daarvoor hoef je niet op een manege te rijden, dat zie je ook veel terug bij ruiters met eigen paarden Knipoog
Wat wel zo is dat ik op verschillende maneges heb gereden, en ik zeker de eerste 6 jaar voor nop heb gereden qua houding dan.
Ik leerde daar de eerste pasjes, en galloperen en wijken, en aan de teugel trekken om aan de teugel te krijgen, maar houding oid heb ik nooit wat over gehoord.
Iig een hele slechte basis om mee te krijgen.
Daarna naar een betere rijschool gegaan, maar nog niet top qua houding, nu pas begin ik echt qua houding en dressuurgericht te rijden.

Volgens mij zijn er idd genoeg maneges die zich als doel stelen middels de lessen om een ruitertje op zijn pony te laten blijven zitten, wat rondjes hobbelen, te kunnen stappen, draven en galloperen en de simpele figuren en daar houdt het dan wel zo'n beetje mee op.

Maar aan de andere kant vind ik ook dat je een jong kind nog niet teveel moet lastig vallen met houding en moeilijke dingen, alles op zijn tijd, laat eerst dat gevoel voor paarden maar ontwikkelen.


Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 13:53

De meeste manegepaarden reageren alleen op nogal "stevige hulpen" met als gevolg dat veel manegeruiters een paard vooruitschoppen en terugtrekken.
Als ze dan op een normaal gereden paard stappen zie je ze vliegen naar de andere kant van de bak Haha!

Dat is de ruiter niet te verwijten, die is niet anders gewend. Er zullen vast ook manege's zijn met wel fijn te rijden paarden en een wisselend paardenbestand. Ik kom ze alleen helaas niet vaak tegen.

En verder zijn de meeste van ons begonnen op manegepaarden, mensen die redelijk of goed kunnen rijden en veel commentaar hebben op anderen moeten hun eigen eerste lessen maar weer eens goed voor de geest halen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 13:58

Een manege ruiter is vaak iemand die nog niet veel ervaring heeft op wat beter gereden paarden.
Vaak zijn ze gewend om meer met de hand te rijden dan met het been.
En zoals gezegt gewend zijn grovere hulpen te geven.

Op zich niet erg, als ze zelf ook maar weten dat er meestal een groot verschil zit tussen manege paarden en goed gereden particulieren paarden.
En dan zeg ik ook meteen dat daar ook best afgestompte tussen lopen hoor. Haha!

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 14:03

Percy schreef:
De meeste manegepaarden reageren alleen op nogal "stevige hulpen" met als gevolg dat veel manegeruiters een paard vooruitschoppen en terugtrekken.
Als ze dan op een normaal gereden paard stappen zie je ze vliegen naar de andere kant van de bak Haha!

Dat is de ruiter niet te verwijten, die is niet anders gewend. Er zullen vast ook manege's zijn met wel fijn te rijden paarden en een wisselend paardenbestand. Ik kom ze alleen helaas niet vaak tegen.

En verder zijn de meeste van ons begonnen op manegepaarden, mensen die redelijk of goed kunnen rijden en veel commentaar hebben op anderen moeten hun eigen eerste lessen maar weer eens goed voor de geest halen Haha!


Ik heb idd zo'n stevige kuit.
Nu leer ik steeds minder zichtbare/lichtere beenhulpen te geven, maar dat gaat niet bij ieder paard op, ook niet bij ieder eigen paard!

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 14:09

het hangt er denk ik vanaf wat voor soort manege het is.. zo heeft m'n moeder altijd bij een rijschool in doorn gereden en daar lag het niveau heel hoog.
Laatst bijgewerkt door missy_m op 09-07-02 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 14:10

Volgende vraag wat is heel hoog?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 14:18

Percy schreef:

Dat is de ruiter niet te verwijten, die is niet anders gewend. Er zullen vast ook manege's zijn met wel fijn te rijden paarden en een wisselend paardenbestand. Ik kom ze alleen helaas niet vaak tegen.


Nee dat kom je nog het meest tegen als de manege in kwestie handelsstal cq manege is, al gaan de nieuwe goede paarden er vrijwel direct uit omdat ze verkocht zijn, tot ze verkocht zijn lopen ze nog mee in de lessen.

Je eindigt met een gros aan paarden die wel wat kunnen maar om de een of andere reden niet veel marktwaarde hebben (worden niet verkocht).

Al is er dus wel een wisselend bestand paarden.

Verder vind ik dat de ruiter zelf de moeite moet nemen om te willen leren, lees boeken en stel vragen, werk aan jezelf en aan het paard.
Het klakkeloos achter elkander aan rijden en niet aan jezelf werken als de instructrice niet op je let, zie je vrij veelvuldig gebeuren.
Wat meer initiatief....

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 14:21

orri schreef:
Ligt geheel aan de manege denk ik ook....
er zijn maneges die een standaard fout meegeven aan alle lesklanten, dan kun je aan de ruiters zien waar ze hebben leren rijden.


Inderdaad, dan heb je twee jaar met je voeten recht naar buiten gereden, krijg je ineens te horen dat die tenen eigenlijk naar binnen/voren moeten wijzen. Ja hallo, dat krijg ik dus niet meer afgeleerd.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 14:30

runningkawa schreef:
Volgende vraag wat is heel hoog?


Heel hoog is verschillend.

Zo heb ik op een manege gereden in een vergevorderden les met een hoop hang en trek werk, maar op een goede manege zou je ergens op M-niveau moeten rijden in de vergevorderden les.
Iedereen kent de vele berichtjes wel voor verzorgponies waarin meisjes zich aanbieden van ja ik ben 12 jaar en rijd in de vergevorderde les, met een beetje mazzel kan je dan een leuk B proefje rijden.

Want wat krijgen we zometeen, de fnrs proeven gaan momenteel tot F12 (De eerste F12 is bij ons al binnengehaald), je kan dan instromen in de officiele wedstrijden (in de L?), hoe dat allemaal zit weet ik ook nog niet, maar iig zou je als manegeklant dus goed mee moeten kunnen komen in de officiele wedstrijden.
Hoe dat allemaal gaat verlopen is nog afwachten aangezien het net nieuw is natuurlijk.

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 14:30

runningkawa schreef:
Vaak zijn ze gewend om meer met de hand te rijden dan met het been.
En zoals gezegt gewend zijn grovere hulpen te geven.


Dit zijn ff Skipperfan & Spirit samen Haha!

Wij rijden niet echt met de hand hoor. Daar wordt ook goed op gelet, we vinden dat wij wel een goede instructrice hebben.
Met nageeflijk rijden moeten we niet aan de teugels trekken om hem aan de teugel te laten lopen, maar gewoon je paard goed aan het been rijden en dan van voren sluiten.
Wij moeten ook niet gewoon door aan de binnenteugel te trekken bijvoorbeeld de volte door, nee we moeten met binnenbeen aansporen en buitenteugel tegen de hals en buitenbeen erbij en binnenteugel van de hals af etc.
Onze instructrice die vraagt ook regelmatig vragen over waarom je een paard bijvoorbeeld nageeflijk moet rijden en hoe je stelling krijgt etc.

En er wordt ook heel goed op onze houding gelet. Schouders naar achteren, rechtop op je paard zitten, handen rechtop naast elkaar een paar cm voor het zadel, tenen naar binnen, hakken naar beneden, ellebogen aan je zij, knieën in het zadel.

En bij ons heb je echt allemaal verschillende manegepaarden. Bij de ene moet je idd wat grovere hulpen geven, maar er zijn ook paarden die bijvoorbeeld heel erg voorwaarts zijn en die moet je dan weer op een normaal tempo kunnen laten lopen enzo en zeker geen grove hulpen gebruiken.

En de manegepaarden bij ons zijn zeker geen makke lammetjes, ze hebben ieder wel hun eigen streken.
Laatst bijgewerkt door skipperfan op 09-07-02 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 14:30

Merk dat sommige hier neerbuigend doen tegenover een manegepaard... op de manege waar ik rijd zijn er niet veel manege paarden meer maar goed dat maakt niet uit...
Ze zijn ontzettend fijn te rijden en merken wel goed wie er op gaat zitten...maar lopen dat kunnen ze!

Een manege ruiter is vaak iemand die nog niet veel ervaring heeft op wat beter gereden paarden>sorry maar dit vind ik eigenlijk onzin

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 14:36

Maya"]
[quote="orri schreef:
Ligt geheel aan de manege denk ik ook....
er zijn maneges die een standaard fout meegeven aan alle lesklanten, dan kun je aan de ruiters zien waar ze hebben leren rijden.


Inderdaad, dan heb je twee jaar met je voeten recht naar buiten gereden, krijg je ineens te horen dat die tenen eigenlijk naar binnen/voren moeten wijzen. Ja hallo, dat krijg ik dus niet meer afgeleerd.
[/quote]

Dat krijg je wel afgeleerd hoor, al is het vrij lastig Knipoog
Gewoon hard werken en veel op je houding letten, oefeningen doen gewoon thuis om het te stimuleren.
Ik ben ook veel aan het af en aanleren, ja het is moeilijk als je jaren anders gewend bent, maar het is niet onmogenlijk.

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 14:43

ja skipper en spirit zo gaat onze les Haha! en het ook heel gezellig om niet te vergeten, maar weet je wat ik vind dat als je geen eigen paard heb dat mensen met eigen paard zich zelf ineens heel wat vinden terwijl sommige minder goed rijden dan ons dus dat vin ik ook zo raar.
je wordt beschouwd als een poedersuiker dat hier alleen maar in de weg loopt omdat ze toch nix zinnigs doen en dat vin ik ook zo minder. SOMMIGE MENSEN HEBBEN NOU EENMAAL HET GELD NIET...
maja wat ze met manegeruiter bedoelen zijn denk ik die kindjes die net begonnen zijn die het nog niet egt goed kunnen

xx Linda

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 14:49

Nog even voor de manege ruiters die zich mogenlijk aangevallen voelen, de standaard praatjes over manege paarden en ruiters hebben wel een kern van waarheid.

Ik ben zelf onlangs voor een bijrijdpaardje gaan kijken die erg licht aan de beenhulpen stond (en juist stug in de mond was Verward ), dat paardje liep in de L2 dacht ik.
Dat was een beestje waar een gemiddelde manege ruiter (en ook de betere manege ruiters) niet mee weg komen, was niet te vergelijken met een manege paard die licht aan de beenhulpen staat.
Ik vond het persoonlijk te licht en was ook totaal in tegenstrijd met mijn juist sterke kuit maar goed Knipoog

Als je zo'n paardje hebt gereden snap je wel wat er wordt bedoeld.
In zo'n paardje moet je gewoon groeien, je kan niet zomaar bij de manege vandaan stappen en op een dergelijk paardje stappen.


Overigens is het bij mij op de manege ook gewoon gezellig hoor, de meiden met eigen paarden zijn hartstikke aardig, en ik merk weinig qua verschil.
De les rijden we met een gemengde groep van eigen en manege paarden, en het is gewoon een leuk groepje.

Mellow

Berichten: 6456
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-02 16:35

tja manegeruiter het woord is niks mis mee maar het klinkt alsof je het dan alleen maar op de manege kunt.
ik wist de betekenis er niet van maar nu inmiddels wel na al die antwoorden. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 16:57

TongeR schreef:
tja manegeruiter het woord is niks mis mee maar het klinkt alsof je het dan alleen maar op de manege kunt.
ik wist de betekenis er niet van maar nu inmiddels wel na al die antwoorden. Lachen

Helaas is dat soms ook wel.
Ff een paar voorvallen vertellen.

Een kennis waar ik dus reed had alleen jonge paarden.
Nu komt daar een meisje vragen of ze mag rijden.
Ze was 28 of zoiets, dus wij hebben haar zonder verdere navraag laten rijden omdat we dachten dat iemand van die leeftijd wel wist wat ze kon.

Op dat moment waren er maar 2 zadelmakke paarden aanwezig.
Waar onder Kawa.
Deze was toen een jaar zadelmak en die andere 3 maanden.
Dus voor de eerste keer leek het ons wel verstandig om haar op Kawa te laten en aangezien hij nog nooit een stap verkeerd had gezet stonden wij met open mond te kijken toen hij er bokkend van door ging en pas stopte toen ze op de grond lag.
Dit meisje is nooit terug gekomen.

Een jaar later kwam er een meisje van 15.
Ze reed "al" 6 jaar op de manege en was de beste en reed ver gevorderd en durfde op alle "wilde" paarden.
Aan gezien wij geleerd hadden van het vorige geval moest ze van ons aan de longeer lijn.
Je wilt het commentaar van meisje en ouders niet weten Lachen
Maar achteraf ook weer heel blij dat we het zo gedaan hadden.
Ook dit meisje kneep te hard met haar kuiten zodat het paard er van door ging.
En hoe harder hij ging hoe harder ze ging klemmen, wat voor een goed gereden paard vooruit gaan betekend.
Na het paard naar binnen te hebben gehaald kregen we te horen dat het een levensgevaarlijke knol was.
Toen ik er daarna heel rustig op weg reed zijn ze afgedropen.

Dit zijn helaas verhalen van manege mensen die denken dat ze kunen rijden.
Wat op de manege wilde paarden worden genoemt vallen wij bij in slaap en schoppen we liever nog wat vooruit.

Niet erg hoor, zo zijn we alllemaal begonnen.
Maar probeer te begrijpen dat er maar heel weinig maneges zijn waar je "echte" paarden tegenkomt.
De manege houder zou wel gek zijn.
Elke week mensen die er van af zouten, dat kan hij toch niet hebben!

Dit verhaal is niet l*llig bedoeld, maar het "echte" rijden leer je niet op een manege, daar leer je alleen de kleine beginselen.

Mellow

Berichten: 6456
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-02 17:00

ik heb dus ook altijd op vzpony's gereden en weet dat je bij geen manegepaardjes niet te hardhandig moet zijn zoals schoppen Boos! in de buik Verdrietig
toen ik voor het eerst op tonger stapte en mijn been eraan deed was hij gelijk voorwaarts ik moet bij hem met mijn kuiten rijden op de manege lukt dat niet.
inmiddels rijd ik tonger 3 maanden en dat gaat prima.
geen probleem geen bok gehad of iets dergelijks Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 36 bezoekers