samenlevingscontract

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

samenlevingscontract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-02 22:57

wie van jullie wonen er samen en hebben een samenlevingscontract o.i.d.?
Zou graag jullie ervaringen horen, ook wat dat soort dingen kosten enzo?

groeten

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 23:03

Hoi
Ik woon nu zo'n twwe jaar samen en toen we nog een huurhuis hadden hebbben we nooit een samenlevingscontract gehad omdat het huis toich niet van ons was 9als je vervelend uit elkaar gaat is er ook niets te verdelen)
Maar nu we een huis gekocht hebben zijn we ook een samenlevingscontract aangegaan (omdat je nooit weet wat de toekomst brengt) de kosten hiervoorware €395.- maar verschilt per notaris!!!!!
kijk voor meer info op google

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 09:19

Woon nu 7 jaar samen, geen contract. Hebben wel eea mbt overlijden en eigendom huis bij notaris op laten nemen in eigendomspapieren huis. Maar dat hangt van je notaris af, of ie dat wil doen.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 10:37

Je kan beter trouwen op de gratis dag in jouw gemeente, ben je goedkoper uit dan zo'n samenlevingscontract.
Het komt er op neer dat zo'n contract en een huwelijk vrijwel overeenkomen dus waarom niet gewoon trouwen? Lachen

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 10:38

gratis dag??? Is die er dan?

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 11:10

Dimple schreef:
Je kan beter trouwen op de gratis dag in jouw gemeente, ben je goedkoper uit dan zo'n samenlevingscontract.
Het komt er op neer dat zo'n contract en een huwelijk vrijwel overeenkomen dus waarom niet gewoon trouwen? Lachen


Dit is NIET waar! Ik denk dat je 't een en ander door elkaar haalt (geregistreerd partnerschap). Voor zowel een huwelijk als geregistreerd partnerschap moet je naar de rechter om dit te laten ontbinden en heb je dus weer advocaten nodig en zo. Teven moet je je afvragen of je in gemeenschap van goederen wilt trouwen of op huwelijkse voorwaarden, want voor dat laatste moet je toch weer langs de notaris. Ik zelf ben blij dat ik nooit getrouwd ben, ik vond de verkoop van het huis al genoeg rompslomp. Had toen een samenlevingovereenkomst en nu weer. Het is voor je eigen bescherming bijvoorbeeld: als je parner kwaad wil en veel schulden maakt, moet jij meebetalen. Als je dus in je samenlevingsovereenkomst op laat nemen dat de schulden van diegene zijn die ze aan gaat, kunnen ze nooit aan jouw centen en/of spullen komen. Net zoals zorgplicht, ik heb op laten nemen dat ieder voor zichzelf moet zorgen, zodat er nooit een soort van alimentatie plicht uit kan komen, dat je toch voor die ander zorgt als het er op aan komt is een ander verhaal.

Mijn advies: ga altijd uit van een "worst case scenario" dan kan het alleen maar meevallen. Enneh, de romantiek blijft niet hoor! Ik spreek uit ervaring...

=^.,.^=

Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 12:23

Toen wij ons huis kochten hebben we gelijk een samenlevingscontract afgesloten en een testament omdat dat samen goedkoper was dan apart.
Ik vind het altijd slim om te doen want voor deze relatie heb ik ook samengewoond en toen stond er niks op papier en heb een hoop moeten inleveren toen het mis ging.
Wat dat allemaal kost weet ik niet meer precies...het is niet echt goedkoop.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 12:53

Citaat:
Enneh, de romantiek blijft niet hoor! Ik spreek uit ervaring...


Leuk om te lezen voor de mensen onder ons die nog hevig verliefd zijn. Daarbij zijn beide partners er voor nodig om de romantiek er in te houden. Daar moet je toch echt aan werken! Vingers aflikken

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 14:22

Wij zijn nu drie jaar bij elkaar, hebben net een huis gekocht en geen samenlevingscontract.
Als je perse wat op papier wilt hebben staan, kun je sowieso alles via papier verdelen, laten ondertekenen door een onafhankelijk persoon.
Ja, ik weet dat als iemand echt kwaad wil, dat je dan vervelende situaties krijgt i.v.m. rechtsgeldigheid enzo...
Wij vonden het in elk geval niet nodig. En bovendien willen we toch binnen een paar jaar trouwen (niet op die gratis manier maar gewoon met een lekker feestje erbij!!!)

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 14:30

Hoe stom het ook klinkt, maar het eerste wat je goed moet regelen als je een serieuze relatie hebt, is wat te doen als je uit elkaar gaat.
Tuurlijk hoopt niemand dat het gebeurt, maar feit is wel dat 2 van de 3 huwelijken uitlopen op een echtscheiding en dat zal bij samenwoners niet veel anders liggen.

Ik heb in mijn werk al veel te veel ellende gezien bij mensen die hun zaakjes niet voor elkaar hadden op dat gebied.

Zorg dat je dingen goed geregeld hebt en leg het vast bij de notaris.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van het trouwen in gemeenschap van goederen.
Op het moment dat je nog op je roze wolkje zweeft, is dat idee van "alles is van ons samen" best aardig.
Maar is het ook nog zo leuk dat hij er met de helft van jouw jeugdherinneringen vandoor gaat als je inmiddels zijn bloed wel kunt drinken???

Denk daar in godsnaam goed over na!! Regel dit soort dingen als je er samen nog over kunt praten, dat voorkomt een hoop ellende in de toekomst.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 14:37

Het klinkt niet stom Lachen en ik ben het roerend met je eens. Ik word berekenend en koel genoemd... misschien ben ik dat ook wel, maar achteraf is dat wat van mij was, nog steeds van mij Lachen en heb ik er ook geen vervelende lasten aan over gehouden (behalve dan de mentale klap, maar die overleven we ook wel weer, ben net onkruid Lachen)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 16:42

Ik ben het er zeker ook mee eens dat het goed is om zulke dingen te regelen.
Maar ook aan een samenlevingscontract en testament zitten haken en ogen.
Mijn vriend heeft bijv. uit een eerder huwelijk 2 kinderen.
Deze kun (en wil ik ook niet !) nooit buiten spel zetten door allerlei contracten af te sluiten, zij zijn en blijven de eerste erfgenamen, hoeveel papierwerk je er ook op loslaat.