Diverse vragen over keuring kwpn (veulen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Diverse vragen over keuring kwpn (veulen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-02 21:12

Ik ga 27 juli met ons merrieveulen naar de keuring. Ik ben een volledige nitwit op dit gebied en ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op onderstaande vragen. Ik ga ervan uit dat op dit forum veel fokkers komen dus vandaar dat ik de vraag hier stel en niet op VMR. Voor de volledigheid, tijdens de keuring is het veulen bijna 5 weken oud.

Hoe bereid je moeder en veulen voor op de keuring (trainen in lopen?);
Hoe toileteer je het veulen, is invlechten verplicht?
Is het handig om van te voren te oefenen met de trailer of is het beter om op de keuringsdag voor het eerst de trailer in te gaan?
Moet het veulen een halster om tijdens het voorbrengen

En wie weet er een voorbrenger (de keuring is in m.beemster)

Alvast dank *LOL*

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 22:36

Ik ga van de week ook voor het eerst naar de keuring met ISA en Velvet. Zaterdag ben ik naar de CK van Zeeland geweest om even te kijken hoe het er aan toe gaat op zo'n veulenkeuring.

Het veulentje en moeder vlechten, moeder een voorbrenghoofdstel of een gewoon trenshoofdstel. Het veulen wordt aan de hand naast de moeder meegenomen naar de jury. Daar wordt het opgesteld en vervolgens moet hij "vrij"naast zijn moeder bewegen, 2x de ring rond in draf, begin stukje van de jury af in stap. Ik kreeg de tip om het halster af te doen, zodat ze haar hoofd beter stil houdt. Anders kunnen ze nog wel eens schudden vanwege dat vervelende ding wat om hun hoofd zit Haha! .

Wij gaan overmorgen nog een keertje oefenen, maar moeders loopt goed mee aan de hand, ook met lange lijn. Probeer het tempo zo te houden dat het veulen de merrie in draf goed bij kan houden. Ze willen het liefst de draf zien.

Op elke keuring lopen er voorbrengers rond die tegen een vergoeding van ong. 12,50 euro je paard met veulen willen voorbrengen en opstellen.
Wij twijfelen nog omdat onze merrie wat gevoelig is en de voorbrengers nogal fanatiek kunnen zijn, rukje hier, tikje daar en vervolgens is onze merrie zwaar beledigd en doet ze niets meer Haha! .

Wij gaan bewust niet oefenen met het inladen, we zetten het veulen van de week eerst in de trailer en vervolgens de merrie.

Veel succes en als iemand nog tips heeft, ik hoor ze ook graag.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 09:47

Wij oefenen juist heel vaak met de trailer, misschien een beetje overdreven maar nu loopt Valora er zo op, meestal zelfs voor haar moeder uit. Ik oefen minstens 3 keer per week om moeder en kind op de trailer te zetten en heb er heel veel profeit van. Ik heb niemand nodig om te helpen en dit levert een hoop minder stress op. Vooral omdat zo'n keuring toch ook wel wat stress mee brengt.
Ik vlecht moeder en dochter, dat staat veel netter. En ik breng zelf voor, ik weet wat de merrie doet en weet hoe ik het veulen optimaal kan presenteren. Dat is een kwestie van oefenen en goed naar je veulen kijken.
Maarja vreemd terein kan natuurlijk allemaal onverwachte dingen teweeg brengen !

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 09:49

Moet je vlechten met naald en draad of mag het ook met stiekjes?
Ik wil ook wel met de trailer oefenen, maar mijn ouders zijn zo druk met de verbouwing dat ze absoluut geen tijd hebben om me te helpen en nieamd op stal kan me verder helpen, ik hoop mijn vader nog een keer te kunnen strikken, al verwacht ik niet dat Voice moeilijk gaat doen.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 09:57

Naald en draad bij een veulentje zou ik knap vinden, Valora heeft van die inimienie maantjes, ben benieuwd of ik er uberhaupt een vlechtje in kan krijgen. Maar net zoals met wedstrijden maakt het niet uit of je vlecht met elastiek of naald en draad.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 11:19

Nou succes allemaal, wij hebben morgen de keuring.
Vanavond gaan we alles wassen en opvlechten.
Wat heel mooi staat bij veulentjes op de keuring is een leren halster, en wat ze bij ons altijd toen met het draven dat ze idd het halster en alles af doen.
Maar we brengen ze meestal niet zelf voor, omdat de mensen van vdl stud er veel meer handigheid in hebben.
En de vlechtjes maken we met behulp van elastiekjes.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 11:33

ik laat valentino voorbrengen door ronald beukers(warmenhuizen) die heeft er veel ervaring mee en staat ook goed aangeschreven hier in de buurt,veulen heeft al paar keer op trailer bij ons gestaan omdat mams weer geinsemineerd moest worden.

veulen en mams vlechten en staart en oren schijn je te horen scheren vind persoonlijk knippen mooier daar ben ik nog niet over uit.
tot dan!

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 12:58

Handig hoor die tips !
Ik ga zelf voorbrengen dat wordt rennen.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-02 14:18

Heb je dat vaker gedaan Max? Weet je precies hoe je moet opstellen en zo.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 22:15

Ik help altijd bij een fokker om de veulens klaar te maken etc.

Ze worden allereerst opgeschoren (beentjes, staart aan de zijkant, achter de oren) Neusharen en kinharen worden afgeknipt.
De manen vlecht ik, zo fijn mogelijk, echt minivlechtjes. Die leg ik gewoon netjes langs de hals in knopjes, zoals bij een 'groot paard'...gewoon met stiekjes, naals en draad duurt veel te lang voor een veulen, vrees ik!

De merries wordt gewoon netjes getoiletteerd, ingevlochten zoals normaal (de ene merrie met roosjes, de ander met kleine vlechtjes, hangt er vanaf - op hun voordeligst dus).

Op de keuring hebeen de veulens gewoon een halstertje om, dat afgaat met het vrij bewegen.

Ik zou haar van te vroen wel een paar keer op de trailer zetten, als dat ook nog nieuw is, is de stress nog groter!

Succes!