werken of toch school afmaken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

werken of toch school afmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-02 21:18

hoi iedereen,
ik ben vandaag van vakantie terug gekomen,en ben gelijk ff bij mijn baas langs geweest.(ik werk zaterdags en zondags)
nu vroeg hij:weet je niemand die door de weeks hier zou willen komen werken?
mijn ma was er ook bij en zei gelijk of ik dat niet zou willen...
tjah,toen stond ik voor een moeilijke keus:
-of ik maak de MAVO(nu VMBO)af,en ga daarna werken.
-of ik ga mijn examenjaar niet doen,en ga lekker 5 dagen in de week bij W-J werken,paarden verzorgen,soms wat rijden...gratis lessen.

ik ben nu 16,ik hoef dus niet meer naar school,ik kan m'n VMBO altijd nog in de avonduren doen...

wat zouden jullie doen???
ik heb een mooie kans,Willem-Jan heeft een goede naam in de dressuursport,het is een fijne werkgever,hij heeft leuke paarden,het is vlakbij...

my horse,my horse,my kingdom for my horse!


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 21:50

en wat gebeurt er als Willem-Jan zijn paarden verkoopt?
Dan zit jij zonder baan èn zonder opleiding. Niet doen dus.
Met een diploma kom je ten eerste sneller aan werk en ten tweede verdien je vaak ook beter dan iemand zonder opleiding.
Ik zou echt die opleiding afmaken als ik jou was.
Nu loopt je misschien makkelijk tegen een baan aan waar je zonder opleiding aan de slag kan, maar gaat dat een volgende keer net zo? Ik zou het er niet op wagen!
Succes met je beslissing en probeer verstandig te zijn Knipoog

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 21:51

Ik zou als ik jou was mijn school af maken.Een diploma heb je tegenwoordig toch nodig.En wat als hij je niet meer nodig heeft dan sta je ook.Ze vragen voor de meeste banen toch een diploma.Wil niet zeggen dat je zo ineens zonder baan zit maar daar moet je wel aan denken.Althans dat ben ik van mening.Nou succes met je keuze.Groetjes van Ilona

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-02 21:53

jah,oke,maar:Willem-Jan zijn werk is ook:paarden.
hij heeft er 7,en rijd internationaal,hij verkoopt ze echt niet zomaar.
en tjah,als het zo mocht zijn dat hij ze wel verkoopt,dan moet ik op zoek naar iets anders,.
ik wil na het VMBO toch niet verder studeren,en als ik dan toch weer spijt krijg,is er nog een avond school...
maar goed,in jou visie zit ook wel wat!

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 21:58

School afmaken!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 22:06

ik snap niet dat je dit een keus vind.. waar ben je in deze maatschappij zonder diploma? Wil je een beetje een goedbetaalde baan vinden dan zal je toch igg je vmbo moeten afmaken met het liefst nog een vervolgopleiding.. paarden zijn een dure hobby.. ik denk niet dat werkgevers om je staan te springen wanneer je alleen de basisschool hebt gedaan en een paar jaar gegroomd.
M'n moeder zegt altijd, werken kan je nog lang genoeg Haha!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 22:20

ja, een vriendin van mij is ook gestopt met haar opleiding onder het mom van 'doe ik toch straks avondschool' Nou, nu woont ze samen dus heeft ze egen tijd voor avondschool, straks wil ze een kind en thuisblijven dus heeft ze geen zin in avondschool. En tot die tijd maar voor een laag loon werken in de horeca en ze slaat zich voor d'r kop dat ze dr opleiding niet afgemaakt heeft...

School afmaken! Paarden zijn niet alles, en zonder school ben je hier echt nergens hoor. Je bent pas 16, misschien dat je nu genoegen neemt met een leuk slechtbetalend paardenbaantje maar als je straks 30 bent en een gezin moet onderhouden? Kan je beter een diploma hebben, want dan heb je veel meer te kiezen straks!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 22:22

Apart trouwens dat jouw moeder je niet stimuleert om je school af te maken...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 22:25

Ik zou je school afmaken, ik wil ook nix liever dan helemaal fulltime in de paarden aan de slag te gaan. Maar toch wacht ik even tot ik mijn diploma heb, ik heb er nu ongeveer ruim een jaar opzitten met werken in de paarden, het bevalt super, wil er mee doorgaan. Maar omdat ik dat jaar gewerkt heb heb ik geen mavodiploma. En om dan ergens aan de bak te komen zonder productiemedewerker worden valt niet mee. Ga nu maar gewoon je mavo afmaken en doe een vervolg opleiding daarna en blijf daarnaast bij Willem Jan werken. Als je echt goed bevalt heeft hij misschien over een paar jaar als jij een MBO diploma hebt ook nog wel een plekje voor je over. Zonder diploma ben je als de paarden floppen echt een nul hoor. Dan heb je gewoon nix, en je wilt toch niet aan de lopende band te komen te staan?

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 22:25

In je berichtje viel me inderdaad ook al op dat je moeder het een leuk idee vind dat je gaat werken. Ik ken jouw omstandigheden verder niet, maar in het algemeen zou ik altijd zeggen: school afmaken!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Mellow

Berichten: 6467
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 22:28

school afmaken.
en als je 16 bent moet je nog 1 dag in de week naar school hoor!
zonder opleiding kun je niet veel wat als willem jan nou wel zijn paarden verkoopt dan sta jij zonder papier op straat en niemand wil iemand zonder papier hebben toch?
ja fabriekswerk maar dat lijkt me ook niks voor de rest van je leven toch?

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 22:33

Logische keuze zou inderdaad zijn eerst school afmaken.

Maar ja dat ligt natuurlijk ook aan de situatie. Kun je als je eerst je school afmaakt daar dan niet alsnog aan de slag?
Kan je de baan niet naast je school doen?

En als je het echt wilt ga dan eens informeren hoe het zit met avondscholing, als je er dan echt voor wil gaan dan moet je ook meteen met de avondschool beginnen want anders doe je het nooit meer!

Als je je opleiding af kunt maken door twee avonden in de week les te volgen dan is dat misschien wel een optie.
Ligt er ook helemaal aan hoe zelfstandig je daarin bent. Kun je het aan om na je werk nog naar school te gaan? Kun jij zonder door een leraar gepushed te worden de discipline opbrengen om de stof te leren?

De antwoorden op deze vragen weet je zelf het best. Ga eens wat informatie inwinnen over deeltijdopleidingen.
Als dit echt jouw droombaan is moet je er misschien maar gewoon voor gaan!

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 23:05

Tja, ik ben er zo eentje die haar school niet heeft afgemaakt. Wel het vijfde jaar havo gedaan, maar geen examen. Stom, ja, ik weet het. Maar toen ging het niet anders.

MAAR, ik loop er nu wel constant tegen aan en ga nu een avondstudie volgen. Geloof mij, dat papiertje heb je nodig, al heb je nog zo'n goed stel hersens. Mijn salaris ligt stukken lager dan dat van collega's met een minder goed leervermogen of hoe je het ook wilt noemen, maar met een diploma. En het is erg moeilijk om je diploma via een avondstudie te halen. Dat weet ik uit ervaring en ik moet er nu dus ook dubbel hard voor werken naast mijn meer dan fulltime baan.

Ik zou zeggen, halen dat diploma!

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 23:40

Avondschool is heel zwaar om naast je werk te doen dus weet waar je aan begint...

Ik had op die manier dagen van 6.30 tot 23.30 dat ik van huis was, ja dat is zwaar...

Het is natuurlijk een hele mooie kans om daar aan de slag te gaan, maar bereid je ook voor op de toekomst, en als je een avondopleiding wilt doen, zorg dat je een doorzetter bent, want het is geen makkie na een dag hard werken...

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 01:12

Weinig toe te voegen aan de andere reactie's. Ik vind ook dat je de school af moet maken. Een diploma is gewoon heel erg belangrijk. Nu lijkt het aantrekkelijk om te gaan werken maar je blijft daar niet tot je 65e en voor elke baan heb je een diploma nodig.
Potentiële werkgevers zien je straks niet als iemand die een leuke baan aangeboden kreeg en daarom stopte met school maar als een drop-out. Je zal maar weinig keus in banen hebben.
Bovendien ben je met 16 jaar nog wel degelijk leerplichtig.

Doe jezelf een groot plezier en maak die school af.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 09:45

Echt maak je school af. Je hebt later iig iets om op terug te vallen. En als je in de paarden tegenwoordig een beetje wil verdienen moet je best heel goed zijn. Neem doe gok niet! Eerst de lasten dan heb je de lusten. wat is dat ene jaartje nou nog op je hele verdere leven!

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 10:01

Zonder diploma willen ze je nog niet eesn voor productiewerk hebben. Een VMBO diploma is zelfs eigenlijk nog te weinig, maar dan heb je iets om op terug te vallen. Dus school afmaken, en dat is niet eens een jaar meer. Daarna in de paardne aan het werk.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 10:01

Ik zou ook de school afmaken. Maar kun je niet gewoon naast school daar aan het werk? Je hoeft nog maar een jaartje (vanwege de examens eerder vrij), je kunt in de vakantie's en in de weekenden er werken. Kun je zoiets niet met W-J regelen? Er valt vast wel een mouw aan te passen. En als hij jou echt ghoed vindt, dan wil hij jou over een jaar ook wel hebben.........

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 10:03

School afmaken.
Ik heb ook 'ervaring' op dat gebied. Ik heb vorig jaar examen gedaan, VWO, dat wel. Dus ikd acht: ik kom er wel. Mooi niet, of iig niet snel genoeg naar mijn zin. Ik werk nu voor minimumloon (schandalig) en kom gewoon geen ruk verder. Ik ga volgend jaar (2003/2004) dan ook gewoon studeren, dondert niet hoe. Spijt heb ik niet, ik heb er superveel van geleerd, maar ik héb wel een diploma! Bovendien heb ik dan ook nog VWO, voor mij maakt het niet uit, maar in deze maatschappij wel. Paarden is nu hartstikke leuk, maar als je straks helemaal verrot bent en niet afgekeurd wordt en dus niet in de WAO komt? Dan heb je geen papierjte, geen ervaring, helemaal niets, denk dan niet dat je dan nog wel secretaresse wordt! Ik heb al de grootste moeite met het vinden van een goede & passende baan als secretaresse, ik ben hartstikke goed (niet om mezelf op de borst te slaan maar dat zégt mijn baas nu eenmaal, en hij is niet de enige), maar ik verdien nog steeds geen ruk. 19 en alleen VWO, als ik nou Schoevers had oid dan zou ik veel makkelijker aan de bak komen!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 10:11

ik zal ook gewoon je diploma halen, paarden zijn leuk, maar als die man er mee stopt sta jij op straat, je werkt er nu toch ook al, misschien vraagt hij je volgend jaar ook nog wel een medewerker dan kan jij als nog gaan werken. je blijft altijd een laag salaris verdienen als je geen diploma hebt

maar dat jou moeder je stimuleerd dat begrijp ik niet echt sorry.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen


Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 10:23

Je moet echt goed zijn, wil je flink in de paarden verdienen.
Bovendien, als jij een rug- of knieprobleem krijgt door bijvoorbeeld het paardrijden, hoe wil jij dan je geld verdienen?
Zonder diploma kom je echt niet ver.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 10:43

Je moet nog leerplichtig voor 1 dag in de week school tot je 17 1/2 bent. Als je je daar niet aanhoudt, krijg je gezeur met de leerplichtambetenaar. Als je dan toch blijft werken, krijgen je ouders een hele hoge geldboete en ze kunnen er zelfs de gevangenis in gaan!

Maarre....als ik jou was. Dit jaar ga je nog lekker op zaterdag en zondag werken. Dan heb je volgende zomer je diploma. Dan meld je je aan op de opleiding Paardenhouderij (MBO) BBL. Dan ga je dus 1 dag in de week naar school en de andere 4 dagen werk je. Dan moet je nu alvast aan die man vragen of je daar volgend jaar mag komen werken.
Je gaat dan ook al verdienen

Voor die opleiding moet je al 3 weken in de paardenbranche hebben gewerkt, dus heb jij dat al mooi voor elkaar.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-02 12:41

idd,mijn ma stimuleerd mij,door me mn eigen keuzes te laten maken,ze heeft wel haar school afgemaakt,maar daar werd en wordt nooit naar gevraagt!
ze blijft achter mij staan,en ik kan gewoon hier blijven wonen.
W-J is blij dat ik in het weekend help,maar toen mijn ma vroeg of hij mij voor vast zou willen,was zijn antwoord DIRECT ja!
en,als hij nu een andere werknemer heeft,gaat hij die volgend jaar niet ontslaan omdat ik zo goed ben,dat is super slecht voor de paarden.ik zit echt te denken om te stoppen met school(ik ben begonnen op de havo,toen van 2 havo naar 3 mavo,blijven zitten en nu met 2 onvoldoendes over naar het examen jaar...er is dus zeer grote kans dat ik het niet haal)
en idd,je moet nog 1 dag naar school dan,maar dan zou ik bijv.naar het AOC kunnen gaan(daar is het overgangsbewijs van 3 naar 4 mavo nodig,en dat heb ik!)dan leer ik gelijk wat over paarden(al zal ik daar niet veel leren,maar oke,praktijk is toch veel leerzamer)dus ja...
en de avondschool is idd zwaar,dat weet ik van iemand die bij de douane werkt(die is er toch ook gekomen,ZONDER diploma!)en tjah,alles komt op zijn pootjes terecht...ooit!en,als ik ga werken,kan ik de ORUN opleiding gaan doen...
dat is niet zo moelijk,en je bent er niet gigantisch veel tijd aan kwijt(ik ken genoeg mensen die dat gedaan hebben...)ik wil ook de jury cursus gaan doen...
en uiteindelijk misschien mn eigen stal oprichten...DAN TELT ERVARING ECHT MEER DAN EEN DIPLOMA.
en heel veel mensen zeggen me dat in de paarden geen rooie cent te verdienen valt,maar dat valt echt mee,de paardensport groeit,en als ik zo afentoe rondvraag(de uitmeters bij den goubergh)dan verdienen zijn ook meer dan genoeg...
maar,ik blijf er NATUURLIJK over nadenken...wel of geen school!

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 12:51

volgens mij heb je je eigen keuze al gemaakt volgens mij ga jij voor werken of heb ik het mis

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 12:54

Citaat:
en uiteindelijk misschien mn eigen stal oprichten...DAN TELT ERVARING ECHT MEER DAN EEN DIPLOMA.


Maarja, dan heb je nog geen geld. Wanneer jij een eigen stal op wil richten en je hebt een lening van de bank nodig, lijkt het mij dat die happiger ijn wanneer jij een opleiding hebt om aan te tonen dat je weet waar je mee bezig bent.

Okee, dat de paardensport in opkomst is, klopt. Maar dat wil nog niet zeggen dat alle baantjes voor het oprapen liggen. Om in de sport iets te bereiken moet je donders geod kunnen rijden, anders blijft het groomen en dergelijke. Dat lijtk nu leuk, maar zou jij jaren lang iedere dag willen mesten enzo? Lekker werkje hoor... en dat krijg je vaak als je op een stal komt te werken.

Nu staar je je zo blind op de paarden. Denk eens in, na 4 jaar ben je ze helemaal zat. Of, erger nog, je gaat iets mankeren waardoor je nooit meer paard kan rijden. Niet leuk, en dat gun ik ook niemand, maar die kans blijft aanwezig. Dan heb je helemaal NIKS om op terug te vallen. Dan moet je op latere leeftijd nog helemaal opnieuw beginnen.... houd daar rekening mee.

Dat er mensen zijn die het wel is gelukt om zonder diploma goed terecht te komen, dat heb je altijd. Maar daar moet jij je keus niet vanaf laten hangen. Stel dat er over 3 jaar een overschot aan werknemers is, als jij daar tussen zit zonder diplomaatje, zullen helaas toch alle mensen die doorgeleerd hebben jou voorbij struinen bij een sollicitatie. En daarbij komt dat je keuzes echt heel erg beperkt worden... ik bedoel, bij alle vacatures staat tegenwoordig wel minimaal MBO niveau e.d.

Jouw keuze, maar je moet wel over de toekomst nadenken. Nu klinkt het allemaal leuk en aardig, maar later Verward

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amyyy, Anne200, annelieke92, DeGelukkige4, Facebook, Joy_Mennings, KleinBoefje, Lisanne_S, othelloster, PLK, xLianneeee, YandexBot en 148 bezoekers