Sterker in achterhand maken, hoe echt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Sterker in achterhand maken, hoe echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-02 23:55

Aan de hand van deze posting wil ik graag een discussie opzetten op welke manieren paarden (en met name jonge, omdat ik met die werk) kan trainen in de achterhand. Zelf werk ik veel met goed aan het been wakker maken, schakelen en voorwaarts neerwaarts rijden. Het liefst zie ik geen jargon, maar wat het in de praktijk betekent.

Amor Vincit Omnia


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 00:01

Wat ik heb geleerd is veel overgangen maken en dan wel dat ze ze op de achterhand maken. (stap, draf, stap. draf, stap. galop, draf, galop, dtap maar ook in 1 gang: 3 passen terug, 5 vooruit, 6 arbeidstempo, 7 vooruit, 5 terug in het tempo, 4 arbeidtempo, 3 passen zijwaarts, 4 passen vooruit). Heel varieren dus zodat ze het net automtisch gaandoen maar je moet het wel gereden doen dus voorbereiden en niet in ene hoo maar jezelf ook terug of voorwaarts denken.
En verder als je een buitenrit maakt in stap heuvel op en af (is zwaarder dan in galop of draf) en dan heuvel af een paar passsen achterwaarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 00:12

SP heeft een makkelijk vraagje bedacht zie ik?

Het aan het been zijn is een basisvoorwaarde voor alles. Daarmee laat je niet alleen je paard lopen, maar doe je eigenlijk alles. Met je been zet je ook de achterhand aan het werk, zo zou je het wel op kunnen vatten. Een paard aan je been hebben betekent namelijk niet dat ie hard loopt. Hard lopen is trouwens niet eens de manier om de achterhand echt aan het werk te zetten, althans niet de meest effectieve.

Het schakelen is erg belangrijk en dat doe je met de impuls die je krijgt uit het aan (of voor) je been zijn. Binnen de gang vraag je wisselingen in het tempo, tandje terug, weer een keer voorwaarts en weer terug, enzovoort.
Jonge paarden vinden het ietsjes (het is maar weinig) terug rijden vaak moeilijk omdat je dan meer aanspraak maakt op het achterbeen. De impuls had je namelijk al en zodra je m opvangt (met je zit vanzelfsprekend) moet het achterbeen er wel onder komen, dat kan bijna niet anders. Op dat moment kan je dragende fase langer worden. Met een jong paard moet je hier niet te lang mee doorgaan, een paar pasjes of zelfs maar het vertonen van de neiging is genoeg. Je paard komt meer bij elkaar met behoud van impuls. Als je te lang doorgaat, heb je het risico dat je paard toch weer zijn achterhand laat vallen. Dat komt dan doordat hij het eigenlijk niet zolang kan en negeert dan maar je been, doet aan de voorkant iets wat niet mag (sterker worden of juist achter of over het bit gaan), spant de rug en laat het achterbeen hangen. Korte stukjes en vaak schakelen werkt beter om de impuls te gebruiken het paard bij elkar te houden.

Afgezien van het schakelen binnen het tempo, kun je ook veel overgangen rijden van gang naar gang. Dat is heel nuttig voor dezelfde redenen als hierboven, maar het kost iets meer kracht. Het is dan wel heel belangrijk om iedere overgang goed uit te rijden, dus niet te snel weer nog een overgang rijden. De passen die je in je 'nieuwe' gang doet, moeten kwalitatief goed zijn voor je weer een nieuwe kunt maken. Stel dat je 4 overgangen op een volte kunt rijden, dat is al best veel.

Nog een goeie manier om te trainen is de tussenvorm, namelijk zover terugrijden (zie eerste deel) dat je bijna een overgang rijdt en dan weer voorwaarts, de zogeheten halve overgangen. Voor een jong paard nuttig, maar zwaarder dan het schakelen. Het hangt er ook maar net vanaf hoe zwaar je alles maakt, het kan ook dichter bij elkaar liggen. Een halve overgang naar het achterwaarts vanuit het halthouden is een leuke verrassende oefening, vooral als je die laat volgen door een overgang naar draf.
Een keertje in middendraf wegrijden vanuit stap is ook leuk en kan de voorkant luchtiger maken, ook leuk om te proberen.

Voorwaarts neerwaarts is heel belangrijk en al dit werk moet je in die aanleuning kunnen doen. Maar eigenlijk moet je al het overgangen/tempi werk in alle posities kunnen uitvoeren uiteindelijk.
Als door dit werk, je paard de neiging krijgt om meer te gaan dragen en zich te verheffen, zou ik daar niet zo mee zitten. Het is wel goed om waakzaam te zijn dat de soepelheid en lichtheid bewaard blijft, maar ik zou enige oprichting die het paard aanbiedt niet in de weg staan. Op het ene moment zal hij dat meer willen dan op andere.

Je hebt het nergens over het werk over de cavaletti. Dat is natuurlijk de manier om souplesse, kracht en vlugheid te ontwikkelen. Bovendien zorgt het er vaak voor dat paarden graag hun hals omlaag brengen, wat er weer voor zorgt dat de bovenlijn mooi oprekt, enzovoort enzovoort.

Met paarden die wat verder in de africhting zijn, kun je nog veel meer doen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 00:15

Het prettige aan schakelen is dat je er tegelijk ook mee aan je tempo-controle kunt werken. Let er wel op dat je goed moet schakelen, blijf voorwaarts denken/rijden, vooral ook in je overgangen terug. Laat je paard op eigen benen in een fijn basisritme lopen, en ga in dat ritme schakelen met je tempo. Eerst gewoon in draf, later komen pas de echte overgangen.

Een fijne oefening voor een paard dat net iets verder is vind ik werkpirouettes. Die kun je net zo gek maken als je zelf wilt (heeft eigenlijk weinig meer met de proefpirouetten te maken). Wij spelen daarin ook heel veel met tempo en buiging.

Blijf er t.a.t. op bedacht dat het begint met een flitsend achterbeen. Zo'n paard dat groot en traag door de baan klapt lijkt weliswaar heel spectaculair: in de praktijk heb je er dus helemaal niets aan. Klein en snel is de boodschap. Als jij je been aanlegt moet je dat achterbeen omhoog/naar voor voelen schieten. Zonder uitzondering, iedere keer opnieuw.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 08:30

Overgangen rijden en schakelen werken echt goed! Niet alleen maak je je paard sterker, hij wordt er ook sneller en flitsender van aan je been en dat is echt ongelovelijk belangrijk voor iedere oefening.

Drafbalkjes tijdens het longeren en later caveletti zijn ook uitstekende middelen om je paard sterker te maken in de achterhand en trouwens ook een supergoede afwisseling. Voorwaarde hiervoor is wel dat je paard gehoorzaam is aan de longeerhulpen. Natuurlijk kun je ook caveletti en drafbalkjes gebruiken onder het zadel, maar om te beginnen is het voor het paard gemakkelijker om het onbelast te doen, bovendien is de kans dat je hem stoort met je teugelvoering of zit uitgesloten! Bijkomend voordeel is dat je paard een betere oog-hoefcoördinatie krijgt en veel handiger en oplettender zal worden op dat punt.

Als voorbereidingen op de werkpirouettes van Zep (waar ik trouwens vorige week mee begonnen ben), kun je beginnen met keertwendingen om de voor- en de achterhand. Als je die goed uitvoert, dan wordt je paard ook gedwongen de spieren in de achterhand goed te gebruiken.

Slangenvoltes in galop waarbij je op de middenlijn terugkomt naar de stap en vervolgens weer weggalopeert, werken ook heel goed omdat ze dan gedwongen worden om uit deachterhand te vertrekken.

Door achterwaarts gaan moeten ze ook de achterhand onderzetten, en als je vanuit het achterwaarts in een later stadium kunt aangalopperen is dat ook een prima oefening.

Helemaal ideaal is eigenlijk het 'heuvel-op werk', maar dat is in Gouda moeilijk te doen met die platte veenbodems...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-02 08:36

Citaat:
Drafbalkjes tijdens het longeren en later caveletti zijn ook uitstekende middelen om je paard sterker te maken in de achterhand
wat zou de afstand moeten zijn tussen de balkjes onderling? niet dat ik het gelijk wil toepassen in de praktijk, maar even "for arguments sake".

Amor Vincit Omnia


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 08:44

Ik had een paardje met een erg zwakke achterhand. Ook een jong ding. Ik ging er 2 tot 3 x in de week mee het bos in, en maar (lichte, maar lange) heuvels rijden. In een goed draftempo, en wel lekker nagevelijk. Let erop dat ie echt vanuit de achterhand de kracht levert.
Een half jaar later had het betreffende paard een achterhandje die oersterk was, en dat kwam heel mooi tot uiting in de dressuurbak. Lekker veel swung en heel veel kracht.

Ik raad het je zeker aan, vooral bij jonge paarden.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 08:52

SP, tussen de 120 en 130, afhankelijk van de paslengte van je paard. Om goed de achterhand aan te spreken zou ik ze eerst basistempo leggen en daarna is dichter bij elkaar. Leuker is nog om ze op een cirkel te leggen, dan kun je de afstand varieren zonder af te hoeven stappen.

Met een jong paard zijn de wendingen om de voorhand een goede oefeningen voor lenigheid en souplesse, evenals het schouderbinnenwaarts openen van een volte en het wijken voor het been. Zie in het rechte spoor daarover. Een wending om de achterhand kan misschien nog even opgeschoven worden naar een later moment, als de achterhand al wat sterker is. Als je dat te snel doet en je paard is er nog niet voor klaar, dan levert dat alleen maar meer problemen op. Hetzelfde geldt voor die werkpirouettes. Zep zet niet voor niks neer dat dat later komt.

Galop stap is net zo goed een zware overgang waar veel aan mis kan gaan als het te hoog gegrepen blijkt. Vergeet niet dat het paard niet overbluft hoeft te worden met moeilijke dingen, daar maak je hem mentaal alleen maar onzeker mee. Van makkelijk naar moeilijk en voor je het weet is moeilijk ineens ook makkelijk, maar je moet het niet om gaan draaien. Als ie het op een zeldzaam moment een keer aanbiedt, dan kun je het een keer proberen, maar ik zou het niet al gaan afdwingen. Al die dingen komen later wel, africhting moet een logische lijn hebben.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 08:59

De knuppel in het hoenderhok!!!
Met jonge paarden ga je niet schakelen in de gang! Echt waar, je sschakelt je paard er finaal kapot mee. Een zwakke achterhand is niet sterk genoeg om al die tempowisselingen aan te kunnen, je rijdt je onervaren paard echt helemaal aan gort. niet doen.

Een jong paard wordt sterker door voorzichtige oefeningetjes, maar vooral door exact te doen wat Carola voorstelde, lekker ermee op buitenrit, aan de wandel, en de natuur zichzelf de kans geven om sterk te woden.
Een jong paard maak je niet sterk in de rijbaan, je maakt hem juist kapot. Na een tijdje, denk maanden, dan kan je rustig het rijden in de dressuurbak gaan oppakken. Tempowisselingen kan je pas maken als het dier al een jaar onder het zadel is, springen eveneens. Wat ook geld voor galop-stukken, een jong dier kan ook geen einden galopperen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 09:04

In mijn antwoord ging ik uit van het paard van SP, die is 5.
Bovendien vind ik een jaar uit de bak blijven en voorzichtig wat dingetjes doen wel erg lang. Buiten rijden lijkt mij met een ongereden paard ook niet echt handig als eerste stadium.
En juist in dit topic wil ik de nadruk leggen op de opbouw. Dus niet 80 rondjes galopperen om hem maar sterker te krijgen, maar je moet het galopperen zeker niet laten liggen, want dat is een verschrikkelijk goede manier om kracht te ontwikkelen. En helaas krijg je geen enkel paard sterk als je m niet in verband rijdt.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-02 09:10

Dees schreef:
Een jong paard wordt sterker door voorzichtige oefeningetjes, maar vooral door exact te doen wat Carola voorstelde, lekker ermee op buitenrit, aan de wandel, en de natuur zichzelf de kans geven om sterk te woden.

om nou zomaar een jong onafgericht paard mee op buitenrit te nemen, ik weet het niet. ik heb het zelf ook gedaan hoor maar raad het niet iedereen aan.

Amor Vincit Omnia

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 09:16

Nee Lovely, je hebt me niet helemaal goed begrepen, maar dat geeft niet.
Ik bedoel ook niet direct met het net zadelmakke paard de weg op en helemaal niet in de bak komen, maar echte dressuurtraining, zoals je die op prive-lessen krijgt, en die in al die boekjes te lezen valt, daar is een jong paard nog niet aan toe.
Die moet lekker eerst leren dat been betekent naar voren, en halthouden ook echt betekent stilstaan. Spelenderwijs komt het paard dan wel in het ritme. Dan kan je beginnen met de buitenritten.

Maar het echte werk, verzamelen met schakelen, schouderbinnenwaarts, galop-reprises, al die zaken die de achterhand juist kunnen versterken, zijn voor het jonge paard erg kwalijk...

Die tips worden hier wel gegeven, en ze zijn praktisch allemaal waar, maar niet geschikt voor het jonge paard. Met een paard van 5 is het wel makkelijker eerder te beginnen, met een paard jonger dan 5 moet je echt rekening gaan houden met het feit dat hij van nature nog een stukje moet aansterken, en dat mag je niet forceren met gerichte oefeningen (tenzij op veterinair advies).

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 09:20

Dees schreef:
Nee Lovely, je hebt me niet helemaal goed begrepen, maar dat geeft niet.
Ik bedoel ook niet direct met het net zadelmakke paard de weg op en helemaal niet in de bak komen, maar echte dressuurtraining, zoals je die op prive-lessen krijgt, en die in al die boekjes te lezen valt, daar is een jong paard nog niet aan toe.
Die moet lekker eerst leren dat been betekent naar voren, en halthouden ook echt betekent stilstaan. Spelenderwijs komt het paard dan wel in het ritme. Dan kan je beginnen met de buitenritten.

Maar het echte werk, verzamelen met schakelen, schouderbinnenwaarts, galop-reprises, al die zaken die de achterhand juist kunnen versterken, zijn voor het jonge paard erg kwalijk...

Die tips worden hier wel gegeven, en ze zijn praktisch allemaal waar, maar niet geschikt voor het jonge paard. Met een paard van 5 is het wel makkelijker eerder te beginnen, met een paard jonger dan 5 moet je echt rekening gaan houden met het feit dat hij van nature nog een stukje moet aansterken, en dat mag je niet forceren met gerichte oefeningen (tenzij op veterinair advies).


Zowel in de boekjes als in de privelessen staan alle stadia van africhting beschreven. Al het werk moet je doen voor zoveel je paard ertoe in staat is. Over verzameling heb ik het niet gehad, behalve dat ik aanstreep dat je hetgeen je paard zelf aanbiedt niet moet negeren. Alles wat je forceert is fout, maar hetgeen je oproept en waar je naartoe rijdt, dat zou ik niet onder het tapijt schuiven.
Voor alles geldt dat je het individuele paard moet bekijken, wat kan hij aan en wat begrijpt hij? Dat is je startpunt.
Maar een jaar uittrekken om een keertje te schakelen lijkt mij wat erg traag.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 09:28

hoi Dees,

ik ging ook uit van Pepeijn in mijn antwoorden, maar natuurlijk heb jij gelijk dat je de voorgestelde oefeningen niet met een drie of vierjarige die een maand onder het zadel is moet doen... Waarschuwing is zeker op zijn plaats zolang er ook nog mensen zijn die hun kat in de magnetron stoppen omdat niet in de gebruiksaanwijzing stond dat dat echt niet kan (en een daarom ook een schadevergoeding krijgen). Ik ben wel van mening dat je een jong paard wel iets mag gymnastiseren als het een tijdje onder het zadel is en de basis begrijpt (been, halthouden etc.). Maar spelenderwijs wat stelling vragen of begrip voor de eenzijdige kuitwerking kan, denk ik, heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 09:41

Dees, ik zie niet in waarom het niet zou kunnen. Met een jong paard zijn je overgangen minder scherp dan met een "doorgereden" paard. Voor mij begint alles met tempocontrole, ook op een 3-jarige. Ik wil een paard dat flitsend weg wil voor het been en heel simpel terug komt op zeer weinig hand. Dat soort kleine oefeningetjes doe ik dus ook al bij een 3-jarige. Bij de meeste paarden gaat dat in de draf het makkelijkst, ook voor de ruiter om de 2-takt aan te blijven voelen. Je gaat dan dus uit van het ritme van de draf, en in dat ritme begin je een klein beetje met het tempo te spelen. Dat bouw je later verder uit. Ik weet niet wat voor jonge paarden jij hebt, maar die van mij zijn toch zodra ze enigzins op eigen benen rond kunnen draven (en dat kunnen ze al best snel) best in staat een paar kleine overgangetjes/tempowisselingen mee te nemen.

Later verfijnd zich dat steeds meer, want voor die verfijning is ook meer kracht vereist. De verfijning komt dus nadat de kracht in het paard ontwikkelt is, niet andersom. Meestal merk je het niet zo duidelijk, maar je maakt een keer een halve ophouding, voelt je paard doorsluiten en dan denk je "goh, dat kon hij 2 maanden geleden nog niet".

Keertwendingen om de voorhand vind ik een zeer discutabele oefening. Je bereikt er meestal mee dat je paard meer gewicht op de voorhand neemt, en dat was dus net wat je niet wilde. Ik gebruik hem zelf echt helemaal nooit in elk geval, omdat er m.i. betere alternatieven zijn.

Lovely heeft helemaal gelijk waar ze zegt dat je geen enkel paard in sterk krijgt als je hem niet in verband rijdt. Dat gaat niet vanzelf namelijk. Je moet bij een jong paard niet overdrijven, maar hij mag best een beetje werken! Paarden zijn slim en vervelen zich snel, dus je mag ze best een beetje aan de gang houden.

Als je je geconcentreerd hebt op het snel en sterk maken van je paard, d.m.v. veel wachtoefeningen voor het tempo, tempowisselingen en overgangen op lange lijnen, en je hebt controle verkregen over voor en achterhand, hoef je helemaal niet meer te oefenen op je zijgangen, want dan rijd je die SB, travers, of dat appuyment er zo uit met je 5/6-jarige paard. Dan heb je dus de mogelijkheid om dat af en toe spelenderwijs mee te nemen, en kun je je repertoire aan wachtoefeningen weer wat uitbreiden.

Ik ben zelf heel voorzichtig met de stap. De meeste paarden die ik gereden heb/rijd hebben van nature veel balans in de galop. De werkpirouetten komen bij mij meestal eerder aan bod dan de keertwendingen. Waarbij ik er wel bij moet zeggen dat dan dus hele "flauwe" pirouetten zijn, het stelt niet veel meer voor dan een paar passen opzij, en dan weer afvloeien naar voor, en dat een paar keer herhaald op een middelgrote volte. In stap doe ik vooral korte tijd wat oefeningen waar ik probeer te varieren in de paslengte. Ik wil mijn paard kunnen activeren zodat hij korter en meer "omhoog" gaat, van waaruit ik dan weer naar voren rijd met lange, vergrijpende passen. Het begin van de keertwendingen wordt dan eigenlijk een soort werkpirouette, op dezelfde manier als in de galop. Later laat ik hem eens wat kleiner draaien.

Verder blijf je gewoon kijken naar het individuele paard. Je kunt wat grove richtlijnen geven, maar uiteindelijk is het een kwestie van aanvoelen en uitproberen. Bij een jong paard dat mooi in balans door de baan galoppeert, kun je best eens een wisseltje meenemen. Als het goed zit gaat dat meestal vrij gemakkelijk. Dat zijn dan geen mooi verzameld doorgesprongen rijwissels, maar het principe raak je spelenderwijs eens aan. Ook hier geldt weer dat de verfijning na de kracht komt.

Als je goed blijft luisteren naar wat je paard je vertelt en zelf aanbiedt, kom je een heel eind, zeker als je daarbij nog goed begeleid wordt. Training van jonge paarden gaat met sprongen. Houd rekening met groeispurten en de mentale ontwikkeling. Net als bij kinderen is het ene paard nou eenmaal meer volwassen dan het andere. Je moet ze niet overnemen, maar wel geprikkeld houden.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 09:44

Tja, misschien ben ik wat voorzichtig in dit soort zaken, maar ik heb dit geleerd van mensen die weten wat ze doen indeze. Dierenarts Frans Oostra geeft deze theorie ook tijdens dat Rondje Educatie over Blessures bij sportpaarden en het voorkomen daarvan, te Ermelo, elk jaar weer.

Ik ben van mening dat de tijd die je je paard gunt in het begin, die geven ze je dubbel en dwars terug op een later tijdstip. Het is dus geen verloren tijd als je het eerste jaar nog niet kunt wijken voor het been (wijken erg slecht voro jonge paarden! vergroeiing heupbeenderen niet ondenkbeeldig), en van stap naar galop kunt 9komt fors op lendenpartij aan).
Tuurlijk, je mag het beginnetje wel maken, zeker als je paard dat aanbiedt, maar tussen het creeeren van de randvoorwaarden en het perfectioneren van de oefening kan een hele tijd zitten.

Ik hoop dat mijn paarden oud gaan worden, dus ik doe het rustig aan met ze. Ze zijn beiden nu 5 jaar, de een is al 2 jaar onder het zadel, de ander ongeveer 1 jaar ...
Tijd zal leren of de voorzichtige manier de beste is, maar het bevalt mij goed, mijn paaden zijn nog niet kreupel geweest.

En eh...dat kan je niet van elk jong sportpaard zeggen! ER zijn er teveel die voortijdig hun carriere moeten beeindigen, omdat het baasje met hun 3 jaar al op de wedstrijd wilde scoren...
Jonge paarden bieden vaak teveel aan, meer dan ze werkelijk aan kunnen. Je moet ze sparen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 09:48

Dees schreef:
maar echte dressuurtraining, zoals je die op prive-lessen krijgt, (...), daar is een jong paard nog niet aan toe.


ik weet niet wat voor lessen jij dan krijgt, maar mijn trainer let toch echt op het stadium van de africhting van welk paard ik ook meeneem...

Overigens valt voor mij leren dat been naar voor betekent en halthouden=echt stilstaan al onder tempowisselingen/overgangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 09:56

Dees schreef:
En eh...dat kan je niet van elk jong sportpaard zeggen! ER zijn er teveel die voortijdig hun carriere moeten beeindigen, omdat het baasje met hun 3 jaar al op de wedstrijd wilde scoren...
Jonge paarden bieden vaak teveel aan, meer dan ze werkelijk aan kunnen. Je moet ze sparen.


Maar ik vind een paard wedstrijdklaar maken echt totaal wat anders dan thuis opleiden. Volgens mij gaat het juist fout bij de mensen die tot in den treure hun proef-oefeningetjes herhalen. Ik rijd zelden tot nooit "proefgerichte" oefeningen, totdat ik echt op concours ga.

Uiteindelijk neem je ook in het bos je paard terug uit de galop, zet je hem in draf na een stukje stappen etc. Dat zijn ook al allemaal overgangen. Of je die nou meeneemt in het bosritje of in de 20 minuutjes dat je hem in de baan werkt maakt imo weinig verschil.

Je hebt gelijk waar je zegt dat jonge paarden meer aanbieden dan ze zelf aankunnen. Maar dat wil niet zeggen dat je de dingen niet eens spelenderwijs kunt aanraken. Hij moet wel een beetje geprikkeld blijven. Jonge paarden vervelen zich ook weer erg snel.

Veel mensen zijn in hun training gericht op het aanleren van de oefeningen, zoals ze in het proevenboekje staan. Ik zie dat totaal andersom. Na het bevestigen van het werk aan de basis ben je in staat die oefeningen er zonder al te veel moeite uit te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 09:57

Dees, ik ben ook erg voorzichtig geweest met mijn paard, maar een pasje opzij voor de eenzijdige kuitdruk kon hij toch echt al heel snel.
Vergeet niet dat dat soort dingen niet volgens het proeven-boekje gaan, maar anders. Wijs maken voor de eenzijdige kuitdruk is een van de eerste dingen die je een paard moet leren, ook om bijvoorbeeld aan te kunnen galopperen. Dat voor een been zijn, zie je later terug in een L proef waar ie het 5 (vroeger gewoon 10) meter moet kunnen.

Overigens denk ik dat ik een keertje een jury heb gehad die naar hetzelfde verhaal heeft zitten luisteren, want zij vond mijn paard met zijn 4 jaar te jong voor een L proefje. Bij alle andere jury's liep ie gewoon winst hoor, niks mis met dat paard.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 10:02

Zep schreef:
ik weet niet wat voor lessen jij dan krijgt, maar mijn trainer let toch echt op het stadium van de africhting van welk paard ik ook meeneem...


We verschillen volgens mij niet echt helemaal van mening.

Met de privelessen bedoel ik:
Een ruiter wil graag naar les om zichzelf te verbeteren. Dan neemt men al gauw priveles tegenwoordig, daar betaal je dik voor dus je wilt er ook wat aan hebben. In dat fanatisme wordt het paard wel eens wat vergeten. Een goede instructeur let daarop, maar die ziet mischien niet dat het paard de dag erop dikke beentjes heeft. Een minder kundige paarden houder/ruiter zal het argeloos wegpoetsen zo van "het is niks, stalbenen, morgen over" en als het dan echt de volgende dag weg is, denken ze ook nog juist te handelen....
Dat soort berichten kan je wekelijks ook hier op bokt teruglezen Frusty

Ik ben dus bang dat die mensen deze berichten over 'hoe maak je het achterbeen sterker' dat leuk op hun paard gaan oefenen, met alle gevolgen van dien als ze het overdrijven of verkeerd aanpakken.
De echte goede ruiter, met verstand van paardmanagement zal het niet zo ver laten komen....
Maar ach....die jaag ik dan maar liever met mijn terughoudendheid in dit topic op de kast, dan dat al die onwetende maar erg fanatieke ruiters hun jonge rijdier forceren, omdat er geen dikke 'ja-maar' in dit topic te lezen was...
We weten immers niet allemaal wat we doen.....

(met mijn oprechte verontschuldiging indien ik onbedoeld wel heel erg betweterig overkom...sorry)

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 10:03

grappig dat iedereen bepaalde oefeningen niet, of juist wel, goed vind om uit te voeren. Mijn trainer heeft niet zoveel op met wijken als oefening, terwijl ik merk dat mijn paard er losser van wordt in de schouder. Keertwending om de voorhand werkt bij mijn paard ook altijd goed, ze laat er juist op los en neemt niet meer op de voorhand. Ik gebruik hem dus echt als loswerk-oefening, evenals het wijken.

Het is allemaal zo individueel en paard-afhankelijk wat je wanneer wel en niet kunt doen, dat maakt het eigenlijk zo leuk!

Natuurlijk moet je je paard niet overnemen, maar ieder paard wil wel geprikkeld worden om lekker te werken. Die balans vinden is minstens zo moeilijk en bepaalt voor een groot gedeelte ook je paardengevoel.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 10:06

Wat betreft wijken...de beweging die het paard daarbij maakt zijn erg onnatuurlijk en erg belastend op het heupgewricht. Een uitgegroeid paard zal er niet zo heel veel problemen mee hebben, maar jonge paarden, waarbij dat heupgewricht nog niet volledig is uitgehard kunnen serieus slijtage erbij oplopen.

Het is ook een belachelijke oefening, waar heb je het verder nog nodig dan in de L? Maar goed, het is dus een van die oefeningen die veel geoefend wordt, en waarbij dus ook veel paarden voortijdig onherstelbare schade bij oplopen. Alle reden om zeer terug houdend te zijn met het echte wijken (pootje over)....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 10:55

Dees schreef:
Wat betreft wijken...de beweging die het paard daarbij maakt zijn erg onnatuurlijk en erg belastend op het heupgewricht. Een uitgegroeid paard zal er niet zo heel veel problemen mee hebben, maar jonge paarden, waarbij dat heupgewricht nog niet volledig is uitgehard kunnen serieus slijtage erbij oplopen.

Het is ook een belachelijke oefening, waar heb je het verder nog nodig dan in de L? Maar goed, het is dus een van die oefeningen die veel geoefend wordt, en waarbij dus ook veel paarden voortijdig onherstelbare schade bij oplopen. Alle reden om zeer terug houdend te zijn met het echte wijken (pootje over)....


Het wijken voor de eenzijdige kuitdruk kan op oneindig veel manieren uitgevoerd worden, het vanaf AC parallel aan de hoefslag is er slechts een van en alleen die wordt in een proef gevraagd. Met 'wijken' bedoel ik heel iets anders dan hetgeen er in de L proeven gevraagd wordt. Het opschieten voor de eenzijdige kuitdruk (wijken dus) zul je nodig blijven hebben tot het eind van de carriere als rijpaard.
Bovendien is het goed voor de lenigheid en losheid van het paard, nog afgezien van het feit dat het leerzaam is voor het paard zelf ivm beheersing van zijn lichaam.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 11:36

Wat een verhalen!
Wie weet ga ik die vanmiddag eens doorspitten, met dit weer zit ik toch meer binnen.

Ik zag in de gauwigheid dat er tips gegeven werden wb halve overgangen, misschien dat het al gezegd is maar wil nog even benadrukken dat het absoluut van groot belang is dat je paard weer op je been snel weg is.
Let er echter wel op dat ze blijven wachten zolang jij nog niets onderneemt, bij dit soort oefeningen zullen vooral de wat brutale paarden snel voor je uit gaan denken.

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 11:42

Leuk om te lezen!
Nog eventjes wat:
Niet een te hoog tempo, klappen ze vaak op de voorhand (veel gemaakte fout m.i.)
En wat betreft scherp aan het been: dat is vaak niet zo moeilijk als je heel consequent bent, maar vaak kan je ze beter niet al te scherp aan je been hebben omdat ze dan moeite hebben met het vinden van de balans.
Met mate de scherpte van de overgangen opbouwen, verstrakken in de rug en de achterbenen is een veel voorkomend probleem van te plotselinge overganen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 10 bezoekers