uitgestrekte draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-02 13:27

Mijn pony heeft daar moeite mee. Heel snel loopt ze sneller in plaats van ruimer. Ik weet dat je d'r eerst goed op de achterhand moet hebben lopen, maar heeft iemand nog tips?

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 15:17

Probeer eerst een klein stukje, en op een moment dat hij goed aan je hulpen is. Wat ik zelf vaak doe is 'kort van hand veranderen', dus bv. van H naar B. Eerst een paar voltes bij C, goed stelling en buiging vragen, al wat tempowisselingen rijden, zodat je paard goed oplet. Dan een keer bij C rechtuit, de bocht door, en proberen naar B uit te strekken. Een paar pasjes is genoeg in het begin. Ik geef iets meer teugel, drijf iets bij, ga ietsje lichter zitten en zeg 'strekken'. Dat commando leer ik ze tijdens het longeren, en meestal gaan ze dan dus. Volgens mij geven een heleboel mensen echt 'gas' en dan gaan de meeste paarden (denk ik) sneller in plaats van dat ze verruimen.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 21:39

Ik doe het juist totaal anders als Kendra.

Als je bijvoorbeeld bij F gaat van hand veranderen + strekken, dan ga je de bocht daarvoor flink verzamelen, rechtstellen, ophouding, tegenhouden aan de voorkant, en om de buurt met een kuit een lichte druk geven in de maat van de passen.
Daarbij ga je goed zwaar zitten, en je duwt je ellebogen als het ware de grond in. Van voren totaal niet losgooien, maar juist bij je houden. Als je losgooit gaat het paard rennen en op de voorhand lopen, en dat is juist totaal niet de bedoeling.

Let er ook op; het terugrijden is even belangrijk als het strekken zelf.

Maar een paard kan pas echt goed strekken als de basis (rechtlopen, aanleuning, achterhandje erbij, enz...) goed voor elkaar is. Als de basis goed is, dan is het strekken echt een eitje.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 05:05

Stukje schouderbinnenwaarts en van daaruit een aantal passen middendraf op de diagonaal is een goed oefening. Als je pony zelfs nog problemen heeft met verruimen dan is de uitgestrekte draf nog niet aan de orde. Oefen eerst met met verruimen van de passen. En dan gewoon een aantal passen, dan weer terug naar een (active) arbeidsdraf, vervolgens weer een paar passen verruimen etc. Gewoon heel veel schakelen in de draf. Veruim pas een paar passen als je pony licht is aan de voorkant.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 00:48

carola schreef:
Ik doe het juist totaal anders als Kendra.

Als je bijvoorbeeld bij F gaat van hand veranderen + strekken, dan ga je de bocht daarvoor flink verzamelen, rechtstellen, ophouding, tegenhouden aan de voorkant, en om de buurt met een kuit een lichte druk geven in de maat van de passen.
Daarbij ga je goed zwaar zitten, en je duwt je ellebogen als het ware de grond in. Van voren totaal niet losgooien, maar juist bij je houden. Als je losgooit gaat het paard rennen en op de voorhand lopen, en dat is juist totaal niet de bedoeling.

Let er ook op; het terugrijden is even belangrijk als het strekken zelf.

Maar een paard kan pas echt goed strekken als de basis (rechtlopen, aanleuning, achterhandje erbij, enz...) goed voor elkaar is. Als de basis goed is, dan is het strekken echt een eitje.


Tja, niet dat dit zo vreemd klinkt, maar volgens mij begin je met 'uitstrekken' (en waarschijnlijk wordt verruimen bedoeld), als je paard nog niet zover is dat hij verzamelen kan. Ik ben het gedeeltelijk met je eens als het over een ervaren paard gaat, maar zeker bij een jong paard zou ik niet diep gaan zitten en van voren tegenhouden. De teugels weggooien moet je natuurlijk nooit, maar van het tegengestelde tegenhouden aan de voorkant, ben ik zeker geen voorstander. Het is natuurlijk niet voor niks dat je bijvoorbeeld in de L vaak tijdens de middendraf nog mag lichtrijden, dat is om het gemakkelijk te maken voor jezelf en je paard.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 09:03

Niet 'harder' (meer/sneller) drijven maar halve ophouding, paard iets wakker maken en zelf ook verruimen, persoonlijk hou ik hem van voren niet te veel tegen tenzij hij gaat douwen (maar dan verlies je tempocontrole). Op je zit naar voren rijden (lichtrijdend), maar niet versnellen. Ik hoop dat je er wat aan hebt want mijn paard die verruimt en komt terug zonder eerst te versnellen of stil te vallen in de motor. Oefenen aan de longe wil ook nog weleens helpen, kijk hoe ruim en hoeveel terug tot bijna stap je hem kunt schakelen aan de longe.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 13:11

jha et lukt mij ook heel slecht.

als ik juist ga doorzitten en dan been geef dan gaat ze sneller en als ik dan bijvoorbeeld van hand ga veranderen dan strekt ze gewoon af en toe gaat et goed maar deze week ging et gewoon niet!!!!!!!!!!!!!!!!!
dan op teugel dat is heel vaag dan gaat ze maar dieper en dieper dan wil ze er eigen voeten pakken ik weet net wat ik er nou aan moet doen Verward

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 13:36

dank je!

op teugel loopt ze inprenciepe altijd.
dus inhouden en been!?
op de lange zijde !
ik heb et eigenlijks nog nooit op de lange zijde geprobeert maar dat kanik wel es doen Tong uitsteken

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 13:53

Ik doe het zo: veel tempowisselingen rijden in draf, bijv. een halve lange zijde weg en dan weer terugnemen op je zit. Ook op de korte zijde kan je middendraf rijden. Het is toch een kwestie van sterker worden en het ene paard heeft het gewoon meer in zich dan een ander.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 13:56

jha tempo wisseling doe ik altijdmaar ze strekt gewoon nooit ze draaft normaal

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 12:48

ik heb het geprobeert.
op de lange zijde!
ze deed het een poosje maar daarna hield ze ermee op.
ik hield haar een beetje tegen met de teugels en gaf been en heel lichtjes rijden .
toen deed ze het.
maar ineenkeer had ze er genoeg van?

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 13:06

Wees blij met die paar passen en probeer het langzamerhand uit te bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 13:52

idd beloon haar de hemel in met 3 goede passen.
meer moet je er in het begin ook nog niet vragen.
je moet het langzaam pasje voor pasje uitbouwen.

Oefen het ook niet 10 x achter elkaar, dan krijgt ze er ook een hekel aan.
Een paar keer een paar passen proberen, doet ze dat goed, ga dan wat anders doen.

succes

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 13:54

oke ik ga haar zo weer rijden!
dus ik kan het weer eventjes proberen

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 17:48

parouscha schreef:
ik hield haar een beetje tegen met de teugels en gaf been en heel lichtjes rijden .

Dat is dus super stom wat je aan het doen bent,want je moet tijdens het strekken je paard ruimte geven! Frusty Maar niet dat hij op het bit gaan hangen.

Kath_

Berichten: 1909
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 18:07

hoe ik het geleerd heb (en het werkt).
nou mijn instructrice rijd zelf met haar paard zz dressuur.
dus het lijkt me ten eerste sterk dat het niet goed is.

als je je paard dus wil laten strekken rij hem dan eerst goed voorwaarts aan je been bedoel ik dat hij goed oplet enzo.
als een paard zijn benen strekt betekent dat eigen lijk dat hij al zijn kracht in zijn benen duwt al zijn kracht in de draf (bijv.) en als hij dan al die spieren in zijn benen spant gaan zijn benen vanzelf strekken.
nou hoe doe je dat.
je oefent het bijv op de lange zijde H-E-K hij hoeft niet meteen de hele zijde te doen.
je houdt je paard iets tegen en rijd hem van achter naar voren dan strekt hij zijn benen als het goed is.
snap je het?? vast niet
ik leg het wel simpel uit
je rijd bijv bijna een overgang naar de stap in iedergeval zo gebruik je je teugels dus hij word eerst meer verzameld als hij verzamelt loopt rij je hem naar voren als je voelt dat hij dan naar de midden draf wil hou je hem tegen niet aan de teugels hangen maar kleine ophoudinkjes maken tot hij weer verzamelt loopt en probeer het nog een keer en denk eraan strekken is niet echt verzamelt lopen snap je het niet anders reageer je maar

suc6 kahleen&lucky

muurbloempje

Berichten: 85
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 18:25

goede lesgever nemen