Bliksem Ingeslagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Bliksem Ingeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-02 19:22

Bij ons zijn een aantal weken geleden 2 ponys geraakt door de bliksem de een was op slag dood en de ander hebben ze later afgemaakt omdat hij tot zijn schoft verlamd was.
Wat ik wil weten is wat gebeurt er met een paard op het moment dat de bliksem inslaat? Daar ben ik erg benieuwd naar klinkt luguber maar ik ben er nieuwschierig naar. Volgens mijn instructrice een gedeelte van het verwerkings proces.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 20:40

Hai
Wat vervelend dat die ponys door de bliksem getroffen zijn. Ikzelf ben best bang voor onweer, zodra ik maar denk dat het zal gaan onweren zet ik mijn paarden binnen. Gelukkig heb ik nog nooit een paard dood gehad door onweer. Naast paarden hebben wij koeien, en daarvan is het in het verleden wel voor gekomen dat er een koe geraakt werd door de bliksem. Het hoeft niet zo te zijn dat de bliksem letterlijk op het dier hoeft in te slaan, in dat geval kun je rekenen op brandwonden. Wanneer de bliksem vlakbij inslaat, kan het dier via de grond geraakt worden. Vaak is het de plotselinge stress die het hart doet stoppen. Daarnaast kunnen zij idd verlammings verschijnselen aan overhouden. Dit is echter wat een DA mij verteld heeft nadat de bliksem vlakbij een koe ingeslagen was. Het dier leefde nog wel maar was er slecht aan toe...

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 16:38

Het is eigenlijk gewoon een electrocutatie. Dus te vergelijken met wanneer je je vingers in het stopcontact steekt, alleen met een veel veel grotere spanning en hoger voltage. Het hart kan dat niet verwerken en stopt. Wat ook gebeurt is dat er veel warmte vrijkomt. Hierdoor ontstaan oa brandwonden en worden inwendig weefsels en organen beschadigd. Daardoor kan het dus zijn dat je paard het wel overleeft maar verlamt is. Het klinkt misschien niet zo leuk maar dat is wat er gebeurd.

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 18:25

Ik kan niet precies vertellen hoe het gebeurt, maar ten eerste wil ook ik even vermelden hoe sneu ik dat vindt.
Wel, kan ik je vertelellen, maar misschien vindt je dat niet zo leuk om te horen, dat wij oook een pony hebben gehad waaar het op ingeslagen is. Deze heeft ongeveer 10 dagen kreupel gelopen en gerold met z'n ogen, waarna er niets meer aan de hand was en welke nu voor de kar gemend wordt en alles doet.

Misschien toch interessant om te weten.

groetjes Renske.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-02 13:23

Heel erg bedankt voor de antwoorden nu kan ik ook het een en ander vertellen op stal tegen de wat jongere kinderen die ook erg nieuwschierig zijn hierna.