doorgaan of stoppen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-01 20:50

Zo goed als honey dinsdag liep, zo poedersuiker liep ze vandaag.
Tegen de hand, scheuren, vertikken om te wijken, achterwaarts scheef, verkeerde galop, etc etc.

Ik denk dat ze gewoon haar dag niet had ofzo.
Maar nu het volgende.
Als een oefening bij jullie nu echt niet lukt?
Schouders op halen en denken morgen beter?
Of net zolang door tot ie wel een beetje lukt?


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 20:58

Schouders ophalen en denken het gaat morgen beter. Soms gaat het niet. Je wordt boos en verdrietig tegelijk, want ze kan het wel. Dan ga je door prutsen, verlies je je geduld etc etc. Kun je beter iets gaan oefenen wat wel goed wil. En dan de dag erna of misschien later in je rit, nog eens proberen!
Als ik er de brui aangegeven had met Isolda voor de wagen, dan was ik niet zo trots geweest op haar afgelopen zomer! (zit nu nog te glimmen, een dik half jaar later!)

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 21:02

ligt eraan als ik de traver in zet en hij steekt meteen z'n neus weg en gaat vluchten weet ik al datik het niet meer hoef te proberen z'n pet staat er totaal niet naar dan ga ik ergens anders mee verder.
Soms heeft ie een dag dat ie dus echt voor geen meter wil.
Dan begin ik niet eens aan wat voor'n oefening dan ook ben ik alleen maar bezig met basis weer terug naar de ontspanning en VWNW.
Zolang er geen ontspanning is zijn de oefeningen 1 blokspanning en gevlucht daar begin ik al niet eens aan.
Er is bij mij ook een verschil tussen de oefeningen die ie nog niet goed kent en die ie normaal wel goed kent loopt ie lekker en zit ie dwars te doen bij bv het wijken herhaal ik die oefening wel een paar keer totdat ie teminste iets beter ging dan de eerste keer.
de traver gaat nog niet perfect maar ik ben tevreden als ie 'm probeerd die puntjes komen vanzelf wel door het herhalen.
Als de basis goed is hoef je daar tijdens een oefening niet op te letten.
Je hoeft dan alleen maar op de grote lijnen van de oefening te letten op het moment dat die als vanzelf gaan kun je gaan puzzelen met meer bij elkaar rijden en juist niet.

Hoe gaat het daar verder in de bak is ada al een keertje geweest om les te geven?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 21:08

Het ligt er denk ik helemaal aan hoe jezelf reageert, als boos of geirriteerd wordt, meteen stoppen. Blijf je rustig en rijtechnisch correct rijden gewoon even verdergaan, tenzij je het idee hebt dat je pony het om een of andere reden (even) niet aankan. Party!!

Navragen is beter dan afvragen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-01 21:10

het gat op zich dus harstikke lekker in de bak.
Bij mij maakt ze totaal geen aanstalte meer om te rollen (bij beginners wel).
Ze is heerljik voorwaarts (ga er nu even vanout dat ze een dag heeft zoals dinsdag)

Het enge monster in de hoek is kennelijk verhuisd, want ik kan de hoeken haast haaks rjiden.
Ze loopt echt heerlijk, hoewel ik wel het gevoel heeft dat ze erg moet wennen, en dat het op zich nog redelijk zwaar is voor haar (ze heeft hiervoor nooit een bak gezien).

A.s. dinsdag heb ik als het goed is les. Eerst vorige dinsdag, maar ada's auto was kapot. DUs zou ik vandaag les hebben, maar auto is nog niet gemaakt, dus volgende week

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 21:21

Als iets bij mij niet gaat??? Eerst even 10 minuten weer simpel aan de basis werken en je pony van datgene dat niet wil 'afleiden'. Na 10 minuten het heel sneaky nog een keer proberen, eventueel wat minder. Bv: ipv. schouderbinnenwaarts alleen schoudervoor.
Als het dan goed gaat, dan kappen! En als je ff een pauze hebt ingelast, gaat het daarna meestal wel goed. Gewoon je pony (en jezelf) ff kalmeren en dan heel relax later nog een keer proberen, maar wel voordat je bent afgestapt dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 21:36

ga vooral niet vechten, je paard of pony wint toch. Als je merkt dat het een gevecht dreigt te worden verzin je een afleidingsmanouvre. Doe dan een oefening die ze wel kent en waarbij ze toch redelijk aan het werk wordt gezet, als is het maar het rijden van overgangen, zet haar gedachten op iets anders.

*LOL* je kunt nooit sterker zijn dan je paard, maar wel slimmer *LOL*

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 22:11

Doe meer met minder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 22:16

Als een oefening niet lukt, is er iets aan de basis (nog) niet in orde. Dus als ze in het begin al tegen de hand is en aan het scheuren, heeft het weinig zin met wijken te beginnen. Zorg dan eerst voor tempocontrole en dat je je aanleuning voor elkaar hebt, en als je dan al het gevoel heeft dat ze "zo'n bui" heeft, dan kun je er dan ook gewoon mee ophouden. Je hebt dan immers met iets positiefs afgesloten.
Als er echt ìn je oefening steeds dingen mis gaan, zou je iets anders kunnen doen wat allereerst helpt dat "deel-probleem" op te lossen. Gaat dat vlug dan kun je de oefening nog een keer doen, anders houdje gewoon op. Goed=klaar, gewoon ophouden. Je kunt beter 20 minuten goed rijden, en dan ophouden, dan een uur lang modderen.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 22:26

als iets niet lukt, ga ik inderdaad eerst nadenken over die basisvoorwaarden. dan ga ik kijken of er iets aan te doen is. Bijv: ik zet een travers in maar ze blijft hangen aan m'n binnenbeen. Dan ga ik eers eens wat wijken en daarin lekker ' heen en weer buigen' (hoe leg je dat uit. gewoon wat wisselen in stelling) en dan probeer ik het nog eens. Maar ik ga door tot het lukt. Absoluut.

Alleen: aan sommige oefeningen begin ik niet eens. Als ik me concentreer voel ik aan het begin meestal wel wat ze aankan. In de loop van een uur kan dat als ik het juiste werk doe nog wel veranderen, maar zoals vandaag, ik was moe, m'n nek doet zeer, ze had gister stil gestaan....dan weet ik van te voren al dat ik echt alleen lang en laag rijd en gewoon wat (relatief Lachen )simpele overgangen en schoudervoor vraag. Punt. En dan ben ik na een halfuurtje ook wel uitgereden, zien we inderdaad morgen wel weer verder....

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 00:28

Ik heb een aantal jaren bij een Finse amazone gereden die dus heel vaak riep dat je soms gewoon op moet houden. Vooral met jonge paarden, als ze te moe worden nemen ze toch niets meer op en raak je alleen maar in een gevecht waar je toch niks aan hebt. Haar motto was altijd "morgen is er weer een dag". Dingen gaan niet in een keer, je moet soms gewoon even met kleine dingetjes tevreden zijn. (maar de grote lijn niet uit het oog verliezen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 01:19

In aanvullig op wat iedereen al heeft genoemd en vooral de Finse amazone van Zep: een paard leert het makkelijkst als hij ontspannen is.
Soms geeft een paard protest omdat hij iets niet wil, of een bepaalde oefening gewoon niet leuk vindt. Dan kun je tijdens de rit best nog proberen om er nog wat van te maken.
In Honey's geval is de kans heel groot dat ze erg veel te verwerken krijgt en dat is soms gewoon niet de ideale situatie. Ze heeft sowieso al moeite met sommige dingen, want ze is geen athletisch gebouwd dressuurpaard. zelfs basisdingen kunnen bij Honey gerust wat langer duren voordat ze ze graag uitvoert. Als je het genoeg tijd geeft dan worden de moeilijke dingen vanzelf makkelijk. Neem de tijd daarvoor.
Ze zal ook best wel eens gewoon vervelend zijn, maar eerlijk is eerlijk, dat hoort bij het paardrijden.

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 08:31

Ik ben het grotendeels wel met jullie eens. Maar als een paard een oefening moeilijk blijft vinden en iedere keer in verzet gaat, kun je wel zeggen: terug naar de basis maar zo werkt het dus niet. De basis is prima voor elkaar maar mijn paard vindt de travers gewoon ontzettend moeilijk en dit roept vreselijk veel spanning bij hem op. Als ik hem iedere dag weer zijn zin zou geven, zou ik dus nooit aan travers toekomen. Dus dan maar aan het einde van het uur een heel brok spanning maar toch even oefenen en daarna lekker laag over zijn rug nog een stuk draven om die spanning weer kwijt te raken.
Tenslotte is je paard ook niet achterlijk en weet hij best hoe hij onder bepaalde oefeningen uit kan komen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 14:50

Ik geef het niet zomaar op, als een oefening niet lukt. Maar maak wel onderscheid tussen "niet snappen" (dus dan moet je het zelf misschien wel duidelijker/beter/langzamer overbrengen aan je paard) en "niet willen". Dat eerste, daar heb ik alle begrip voor, en dan moet ik misschien een stappie terug doen, misschien wilde ik dan zelf wel te snel. Effe hulp vragen, stappie terug, netjes? Dan de hemel in prijzen en stoppen of iets leuks gaan doen.
Niet willen? Geen boodschap aan, dan maar een flinke chop met m'n pizzasnijders. Ze mag 23 uur per dag doen waar ze zin in heeft, maar dat ene uurtje per dag dat ze moet werken, wil ik geen gehuilebalk onder me. Ik probeer het ook voor haar zo leuk mogelijk te houden, maar ook zij moet wel eens wat doen wat ze moeilijk of minder leuk vindt!

Ik sluit wel altijd positief af. Dus nooit met een heel moeilijke oefening die bloed, zweet en tranen kost. Liever iets wat ze makkelijk en/of leuk vindt, zodat we allebei tevreden terug naar stal gaan!

Sonja

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 15:29

Niets van aantrekken, gewoon een oefening gaan doen die je paard wel goed doet en oefening waar hij problemen mee heeft morgen gewoon terug doen. Het is in ieder geval beter voor jezelf en voor je paard om te stoppen met iets dat goed gegaan is dan met iets dat niet goed ging!


Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 18:58

ben het met je eens Fitz (en Sonja)als je je paard inmiddels zop goed kent dat je weet dattie niet wil/een bepaalde oefening gewoon vertikt - gewoon aanpakken. Er is er tenslotte maar één de baas, anders is het einde zoek.....

Ik heb zoiets als jij waarschijnlijk met de travers hebt met het halthouden. Heeft ze gewoon geen zin in en dan blijft ze drammen. Soms moet ik dan gewoon even kwaad worden en echt grof inkomen en dan kan ze het ineens.....mag ook weleens in het M zolangzamerhand.....

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 20:28

Er is natuurlijk een groot verschil tussen simpelweg drammen en iets niet begrijpen. Een jong paard rijd je wat coulanter dan een die het al eens eerder gdaan heeft, hoewel je in alle gevallen consequent blijft natuurlijk. Maar over het algemeen blijf ik bij de benadering dat je problemen vaak kunt opdelen in kleinde deelgebiedjes. Als je die stuk voor stuk hebt afgewerkt, is het eerste probleem ook opgelost.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 20:49

Als ie iets na een paar keer echt niet snapt, dan stop ik, maar als ie loopt te zeiken, dan krijgt ie een lel!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 21:14

Zitten drammen vind ik nog een verschil met "als het echt niet gaat", want dan "gaat het" dus ook niet door een lel te geven, omdat het ECHT NIET gaat.
Dan kun je inderdaad beter iets anders doen, bijv. wijken wil ze niet, dan ga je wat figuren rijden en overgangen maken, afleiding, en je stopt nadat ze een paar dingen "goed" heeft gedaan.
Zo ga je inderdaad allebei zonder slecht humeurtje richting stal, wat misschien weer helpt voor de volgende keer. Trouwens: was Honey misschien hengstig? Of maakt dat nooit zo veel uit bij haar?
Groetjes en succes in de bak! Dorine.

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-01 22:39

Ik ben er sinds een tijdje zelf achter moeten komen dat doorgaan totdat het lukt dus NIET WERKT. Doel is dus om me niet kwaad te maken en gewoon iets anders te gaan doen, en dat lukt al heel aardig. Als ik het daarna nog een keer probeer, dan lukt het vaak beter.

R.I.P. allerliefste Tonkie... 1987-2009

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 00:50

Wat ik er nog aan toe wil voegen is dat je jezelf niet meer aan moet halen dan dat je kunt oplossen. Als 'simpele' dingen al niet lukken, laat het moeilijke dan ook maar zitten. Als je problemen tegenkomt kun je beter proberen het jezelf makkelijker te maken, dan lukken dingen meestal makkelijker.
Als wijken rechtuit niet lukt, vraag het dan op een volte bijvoorbeeld.
Als je paard niet lekker aanvoelt dan kun je het achterwaarts beter niet vragen, want als je eraan begint dan moet het ook gebeuren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers