Rubberen bitten, hoe wat en waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Rubberen bitten, hoe wat en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-02 19:25

Ik vroeg me af hoe de ervaringen met rubberen bitten zijn. Positief of negatief? Wie rijd er mee en waarom of juist niet en waarom? Welke voor en nadelen heeft een rubberen bit?

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 19:28

Heb er mee gereden omdat Elise zo vreemd deed met d'r hoofd. Na een paar keer was het hele bit aan gort, bleek dus dat ze haken had...stomstomstom, (niet eerder aan gedacht)
Rubberen bitten schuren een beetje (logisch, rubber is ruwer dan ijzer), tenzij je paard goed schuimt, dan glijd het bit wel door de mond. ' k had trouwens een enkel gebroken bitje met rubber omhuld.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 20:18

rubber bitten worden vaak gebruikt omdat ze er beter van gaan kauwen, dus betere schuimvorming, soepelere hals,....
ik reed eerst met een rubber stang, nu met een enkel gebroken trens met rubber bekleed
werkt zeer goed en is niet scherp in de mond
als je paard geen haken heeft gaat het ook redelijk lang mee

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 20:32

Heb er ook een tijdje meegereden. De een reageert er wel op de ander niet. Navy liep er vrijwel hetzelfde op als haar ´normale´ bit. Er is geen beschadigingetje aan te zien, ze kauwt ´m niet kapot als het maar goed is ingehangen. Of dit ook geld voor haken weet ik niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 20:52

Stimuleren om te knabbelen werkt lang niet bij alle paarden, en een droge paardenmond loopt een flink risico op brandblaren.... Ben er geen voorstander van; is lang zo vriendelijk niet als vroeger werd beweerd. Bovendien vind ik dat elk paard en elke ruiter met een normale trens zouden moeten kunnen rijden.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 21:11

Ik had een keer zo'n rubbere stang van iemand geleent, maar ik vond het maar een raar flubberding. Het kwam ook niet zo lekker Sev z'n mondje uit, dus ik heb er nooit meer mee gereden.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-02 21:48

Rubber bit buigbaar
Prijsgunstig bit. Handig om te proberen hoe uw paard op rubber reageert.
Euro 4.95
NLG 10.91
Afbeelding

Is dit een optie, lekker goedkoop om te proberen maar verder, hoe wat en waarom?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 12:46

[quote="corinepgek"]Rubber bit buigbaar
Prijsgunstig bit. Handig om te proberen hoe uw paard op rubber reageert.
Euro 4.95
NLG 10.91
Afbeelding

quote]

Die had ik ook. Ik vond het net een flubberworst, maar je kan het natuurlijk altijd proberen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 12:51

dit bitje heeft hon gehad toen ik haar inreed. Aangezien mij toen nog was verteld van heerlijk zacht bit etc etc. Heb er trouwens niks geen problemen mee gehad, en hon schuimde toen echt niet

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 19:58

Ik longeer Laica op een rubber bitje. Ik vind zelf dat ze hier fijn op loopt en ze schuimt er eigenlijk wel wat meer door.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 22:13

de vorige eigenaar van loulou heeft haar gekocht met hoofdstel en zadel enz erbij. daar zat ook een rubber bit aan, maar die heb ik er meteen uitgegooid hij was helemaal ruw geworden. ik geloof niet dat dat dan zacht in de mond ligt