paard op proef?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

paard op proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-02 12:09

hebben jullie daar ervaring mee?goeie en/of slechte?
ik twijfel namelijk of ik een paard zal kopen of niet ze is nog erg jong en ik ben nog niet zo heel ervaren.

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 12:11

Op proef nemen is altijd goed denk ik... spreek gewoon met de eigenaar af binnen welke tijd je het paard terug kan brengen als ze je niet bevalt.... Was bij mij ook mogelijk.. heb er gelukkig geen gebruik van hoeven maken.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 12:12

Altijd op proef nemen , dan kun je de beste indruk krijgen hoe het paard in de dagelijke omgang bij jou op stal is , en of het klikt.
Ik heb Marena 3 weken op proef gehad en ben er superblij mee ,
maar als ik haar niet op proef had gemogen had ik haar absoluut niet gekocht....

Je hebt ook mooi even de tijd om het paard door je eigen veearts te laten keuren , da's ook een voordeel !

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 12:20

ik denk dat hey moeilijk word Diana, want die eigenaresse is natuurlijk hoog zwanger en heeft daelijk geen tijd om het paard weer op nieuw te verkopen..

Blub
Berichten: 14
Geregistreerd: 08-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 12:26

Het is erg belangrijk om je paard op proef te nemen!! Alleen al om te kijken of het klikt, dat weet je niet na 1 keer kijken...
Ook al is de eigenaresse dan hoogzwanger, als je hem niet op proef mag moet je hem ook niet kopen!! Waarom wil je eigenlijk een jong paard aangezien je zelf nog niet zo ervaren bent?? Is het niet makkelijker om met een wat ervarener paard te beginngen?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 12:31

ALS je het paard op proef kunt nemen, doen uiteraard. maar als de eigenaresse dat niet aandurft, moet je dat kunnen begrijpen. Bestaat er de mogelijkheid anders dat je het paard daar elke dag kunt rijden komende weken?

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-02 12:55

Blub het is inderdaad makkelijker om op een ervaren paard te beginnen daarom ben ik ook zo aan het twijfelen. Ik ben ook bij oudere paarden geweest en toen kwam ik bij deze en het was liefde op het eerste gezicht dus wat moet je dan????(mijn eigen ervaring is 11 jaar maar ik ben erg onzeker)
Desiree het is te ver rijden om elke dag heen te gaan.
Ik heb een voorstel naar hun gedaan om hem op profe te nemen ben erg benieuwd hoe ze daar op reageren als ze het niet doen dan neem ik het paard niet.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 13:00

Ikzelf zou kiezen voor een ouder paard, zeker omdat je nog moet werken aan je onzekerheid, je moet er toch rekening mee houden dat een 'groen'paardje ook 'groen' reageert. Zeker omdat je twijfelt zou ik er nog maar eens goed overnadenken. Er zijn ook zat leuke 'oudere' paardjes die te koop staan. Ik moet zeggen dat ikzelf erg blij ben dat ik de keuze gemaakt heb om een 'ouder' paard te kopen.

Succes met je beslissing..

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 13:10

Op proef nemen is verstandig mits je hele goede afspraken maakt over verantwoordelijkheden en risico's tijdens de proefperiode.

Blub
Berichten: 14
Geregistreerd: 08-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 13:32

Als je zelf onzeker bent zou ik NOOIT aan een "groen" paard beginnen! Je krijgt geheid problemen! Straks wordt je onzekerheid alleen nog maar groter ipv minder! Ook al is het liefde op het eerste gezicht... probeer een wat "ouder" paard te vinden! Ook daar vindt je wel weer een waarbij het liefde op het eerste gezicht is!
Ik spreek uit ervaring! Ik was dan helemaal niet onzeker van m'n zelf maar door mijn ERG groene paard werd ik dat vanzelf...

lisanne

Berichten: 180
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 13:51

ik heb nu sinds woensdag een tinker op proef voor een maand
en vind het zeker verstandig als je het beestje ziet rijd in zijn eigen omgeving dan is ie waarschijnlijk toch heel anders als dat hij nieuw op stal bij jou komt je kan dan altijd nog zeggen doit paard past niet bij mij of het gaat neit goed om dat ik niet genoeg ervaring heb of zo

hoewel je je wel verschrikkelijk gaat hechten in zon korte tijd aan zon beetje ik zou mijn tinker al niet meer kwijt willen Schijnheilig

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 14:50

ALS het kan is het wel mooi zodat je kunt kijken hoe het paard reageerd ed.
Ik zelf heb er eigenlijk nog nooit een echt thuis op proef gehad. Wel dat ik daar mocht komen & rijden wanneer ik wou, dus da's ook wel een beetje proef.

Zou je eigenlijk wel aan een groen paard beginnen als je zelf onzeker bent?? Dat heeft een paard nl snel door en dan zou t fout kunnen lopen...

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 19:52

Voor dat ik deze pony kreeg heb eerst een andere op proef gehad en dat werd niks hij trapte naar iedereen en gelukkig kon ik hem weer weg doen!! Gelukkig maar want toen werd ik gebeld of ik misschien naar deze pony woi komen kijken eerste week veel problemen maar we zijn even met z'n tweeen achter de schuur geweest voor een goed gesprek daarna ging alles goed als het niet goed was gegaan was hte direct retour afzender en was ik verder gegaan met zoeken.
Ik vind het belangrijk dat je ook weet hoe het paard is als hij eenmaal bij jou staat en of het dan ook zo goed gaat als bij de vorige eigenaar en hij kan daar heel erg leuk en braaf overkomen en dan ben je er mee thuis en wordt het een monster.
Nee als ik jou was en hte is ook mogelijk zal ik altijd voor proeftijd gaan

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 21:54

Ik heb mijn paard die ik nu heb en mijn vorige pony niet op proef gehad. Helaas bleek het met beide niet goed te klikken. Dus ik zou nu het liefst kiezen voor wel een proeftijd, maar als de eigenaar liever geen proeftijd heeft ga ik daar ook mee accoord. Ik zou zelf liever ook geen paard verkopen met een proeftijd.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 22:40

Het is al vaker ter sprake gekomen, maar ik zou mijn paard dus niet meegeven op proef. Je weet niet hoe hij daar behandeld wordt en hoe hij wordt gereden en verzorgd. Krijg je dadelijk na een maand een paard terug wat je weer kunt gaan corrigeren etc. EN bedenk je eens wat er gebeurt wanneer het paard geblesseerd raakt in die maand.