Paardenspierpijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Paardenspierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-02 21:57

Mijn paardje heeft erg spierpijn van de nieuwe M oefeningen. De lieve schat pakt het allemaal zo goed op (net iets te) dat ze er dikke achterpootjes van krijgt. Niet echt pijnlijk en ook weer weg na het rijden, maar toch...

Mijn instructrice zegt dat het komt doordat ze meer gewicht op de achterbenen gaat nemen door deze oefeningen. Om haar rugspieren te ontlasten gaat ze nu meer gebruik maken van beenspieren. Klopt dit?

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 23:04

Nou, ik zou maar eens wat voorzichtig aan ermee...
Die M oefeningen zijn weldegelijk meer belastend op spieren, pezen en banden, vooral die van de achterbenen (als je de oefeningen goed doet dan) want je moet immers meer tot verzameling komen...

Welnu, die spieren enzo die raken eerder vermoeid van dat soort oefeningen, en waar vermoeidheid optreedt, ligt de blessure op de loer...
Ik zou de duur en intensiteit van de nieuwe oefeningen korter en lager gaan houden. Eventjes erg rustig aan, zodat het lichaam kan wennen aan wat er nu gevraagd gaat worden.

Echt waar hoor, die dikke benen zijn een signaal dat het lichaam het niet aan kan. Doorgaan is vragen om problemen. Neem het lichaam van je paard serieus. Rustig aan. Dan duurt het maar wat langer....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 23:38

Als jij zo traint dat je paard er slechter van wordt en stijf staat van de spierpijn, zou ik toch eens kritisch gaan nadenken over je trainingsmethode! Slechte dagen horen een grote uitzondering te zijn. Als je het goed gedaan hebt heb je hard gewerkt maar staat je paard de andere dag fris en vrolijk in z'n box. Daar hoort wel het hele, wat ik noem, "management" bij. Hoe deel je de week in, hoe lang rijd je los/stap je uit, moet je dit paard een aantal uren na de training nog eens laten stappen, etc...

Zoals Dees al zegt: die dikke benen zijn een signaal. Dat hoort er niet bij. Er gaat dus ergens in de "managementketen" iets mis, en dat moet je opsporen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 12:18

Ik ga helemaal met Zep mee. Ik denk dat het noodzakelijk is dat jij in de dagelijkse training de voorwaarden weet te scheppen waardoor de oefeningen op [in dit geval] M-niveau je paard makkelijk af gaan. Dat kan alleen maar als je gedegen blijft werken aan de basis. Op die manier worden je oefeningen een toets om te zien hoe ver je bent in de africhting en geen doel op zich. Gevolg zal dan zijn dat je paard met veel plezier en zonder spierpijn en te veel moeite de gevraagde oefeningen uitvoert.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Re: Paardenspierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 12:37

Vendell schreef:
Mijn paardje heeft erg spierpijn van de nieuwe M oefeningen. De lieve schat pakt het allemaal zo goed op (net iets te) dat ze er dikke achterpootjes van krijgt. Niet echt pijnlijk en ook weer weg na het rijden, maar toch...

?


Wat bedoel je met dikke achterpootjes Verward Opgezet rond het pijpbeen, alleen rond de kogels of opgezette bilspieren. In eerste instantie denk ik bij jouw terminologie aan het eerste en dat zijn dan volgens mij geen spieren maar opgelopen pezen van overbelasting. Stapje terug dus. Waarom noem je het spierpijn?

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Paardenspierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-02 22:32

astridh schreef:
Wat bedoel je met dikke achterpootjes Verward Opgezet rond het pijpbeen, alleen rond de kogels of opgezette bilspieren. In eerste instantie denk ik bij jouw terminologie aan het eerste en dat zijn dan volgens mij geen spieren maar opgelopen pezen van overbelasting. Stapje terug dus. Waarom noem je het spierpijn?


idd opgezette kogel en pijpbeen en iets wat gevoelige bil/ broekspieren. De echte spierpijn zit in de rug. Niet zozeer dat als ik net achter het zadel op de rugspier druk dat haar rug daalt maar wel dat ik het gevoel heb op iets hards te zitten.

Ik begrijp wat jullie bedoelen en ik ga zeker mijn inuitie volgen door een stapje terug te doen. Momenteel rij ik steeds terug naar lang en laag om de nageefelijkheid te behouden na een 'verkort-oefening' zoals schouderbinnenwaards en tien metervoltes in galop. Wat ik alleen niet begrijp is dat mijn instructrice mij niet zegt even rustig aan te doen in de lessen... Scheve mond Zij liet mij juist door de spierpijn heen rijden door diep en laag in te stellen en voorwaards te rijden. Het arme paard liep op vier benen kreupel van de rugpijn.... Na enkele rondjes versoepelde ze wel en toen zijn we direct gestopt, maar toch bleef ze zeggen me niet druk te maken om die benen. Inmiddels zijn we twee weken verder en de dikke benen zijn er steeds minder vaak...

Goed meiden ik snap dat ik me niet helemaal moet neerleggen bij wat een instructrice zegt... zucht... maar ik heb dit ook nooit eerder meegemaakt... je zou toch verwachten dat zo'n iemand weet dat je maar 1 paard hebt en dat je daar zuinig op wilt zijn...

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 23:13

Ik kan me voorstellen dat het erg verwarrend voor je is dat je instructrice, waarvan je aanneemt dat ze weet waar ze het over heeft, iets zegt dat tegen jouw gevoel in gaat.
Maar als je paard d.m.v. de door jouw genoemde lichamelijke reacties aangeeft dat hij er moeite mee heeft, dan denk ik dat je er goed aan doet om naar je paard en jouw gevoel te "luisteren". M.a.w. een stapje terug doen. Dan duurt het maar wat langer, je hebt er zo wel veel langer plezier van.
succes.


Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 08:37

Citaat:
Zij liet mij juist door de spierpijn heen rijden door diep en laag in te stellen en voorwaards te rijden. Het arme paard liep op vier benen kreupel van de rugpijn....

Als ik dit zo lees, zou ik er toch eens iemand naar laten kijken. In de basisdressuur moet het paard naar mijn idee toch echt laag en rond kunnen lopen zonder last te hebben van zijn rug.
Zelf wil ik mijn paard eerst laag diep en rond hebben voordat ik haar meer ga oprichten. Zo gebruikt ze haar rugspieren op de goede manier en voorkom ik rugproblemen.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 12:26

zoals jij het nu omschrijft mag je zeker uitkijken, als je teveel, tevaak doro de spierpijn heen rijd, kan ze straks spierbevangen raken. let op met de hoeveelheid training/ beweging per dag en ontlast haar rug zodat ze weer zonder pijn kan gaan lopen, ga dan weer verder met de echte training en goed aan blijven voelen of je paard het wel aan kan.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 12:49

Ik weet wel een goede masseur die het hele land doorgaat en 50 euro vraagt voor twee uur sportpaardmassage. daarna krijg je een kaartje van alle spiergroepen waarbij aan is gegeven waar de knopen en stresspunten zitten, vervolgoefeningen en advies. Als je interesse hebt kan ik het telefoonnr wel pben

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 20:35

Misschien kun je ook alvast wat selenium en vit. E bijgeven? Neemt de oorzaak natuurlijk niet weg, maar ze worden dan vaak wel weer wat fitter.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 bezoekers