Turks voor dummies

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Turks voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-11 16:31

Ik zou graag een beetje Turks leren, en ik had het al helemaal in mijn hoofd om zo'n tof geel-zwart boekje te halen "Turks voor dummies", want die dummies versie hebben ze toch in àlles. Niet dus blijkbaar :+ . Ik heb even gesurfd op de site van de boekhandel en daar kennen ze het niet, en als ik het google vind ik ook nergens zo'n boek.

Bestaat het toch? :+

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.


SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: Turks voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:41

Geen idee, waarom wil je turks leren als ik vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:50

SETEFURII schreef:
Geen idee, waarom wil je turks leren als ik vragen mag?


De enige reden die kan bedenken.. is om te weten wat ze zeggen als je weer eens zonder reden uitgescholden word..

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Turks voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:52

En daarom wil ik koreaans kennen (handig als je een vriendin in zuid korea hebt wonen haha)

Dilanda D; B+1 *verkocht Duoaparte; B+7 *verkocht
Nistral B+26 (pr 198) L1+28 (pr 199,5) L2+11 (pr 193,5) M1+18 (pr 185) M2+2 (pr 183,5) nu vollop in de western naast BB springen Nobi beleerd

Daphna

Berichten: 3691
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:53

Anoniem schreef:
SETEFURII schreef:
Geen idee, waarom wil je turks leren als ik vragen mag?


De enige reden die kan bedenken.. is om te weten wat ze zeggen als je weer eens zonder reden uitgescholden word..


Ahumm... wordt je zo vaak uitgescholden?

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:55

Anoniem schreef:
SETEFURII schreef:
Geen idee, waarom wil je turks leren als ik vragen mag?


De enige reden die kan bedenken.. is om te weten wat ze zeggen als je weer eens zonder reden uitgescholden word..


Omdat ze graag op vakantie gaat naar Turkije? Om gewoon maar eens een hele andere zijstraat te noemen...

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

No_worries

Berichten: 1830
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:01

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html Misschien kun je hier ook wel wat mee, hier staan veel voorkomende woorden en in en ook complete zinnen die je tegen kunt komen bijvoorbeeld op vakantie in Turkije. Heb zo'n boekje wel eens in een andere taal gezien en de zinnetjes gaan van 'kunt u mij vertellen waar het station is' tot aan regelrechte 18+ zaken ;)

[o] Gelukkig zijn is simpelweg een combinatie van een acceptabele gezondheid & een selectief geheugen :D
Het gras mag bij de buurman dan groener zijn ~ het moet evengoed gemaaid worden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:05

Daphna schreef:
Anoniem schreef:

De enige reden die kan bedenken.. is om te weten wat ze zeggen als je weer eens zonder reden uitgescholden word..


Ahumm... wordt je zo vaak uitgescholden?


Nee hoor, Maar als het gebeurt en het gebeurt weleens. Bijv. Tijdens het stappen omdat je gewoon vraagt of je ergens ff langs mag. Tsja soms ben ik dan wel heel nieuwsgierig wat ze zeggen..

Cindyrella

Berichten: 862
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: 't Mooie Zuud-Beveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:10

Anoniem schreef:
Nee hoor, Maar als het gebeurt en het gebeurt weleens. Bijv. Tijdens het stappen omdat je gewoon vraagt of je ergens ff langs mag. Tsja soms ben ik dan wel heel nieuwsgierig wat ze zeggen..


Dat soort woorden staan volgens mij echt niet in zo'n boekje hoor!! ;)

De wonderen zijn de wereld nog niet uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:13

Cindyrella schreef:
Anoniem schreef:
Nee hoor, Maar als het gebeurt en het gebeurt weleens. Bijv. Tijdens het stappen omdat je gewoon vraagt of je ergens ff langs mag. Tsja soms ben ik dan wel heel nieuwsgierig wat ze zeggen..


Dat soort woorden staan volgens mij echt niet in zo'n boekje hoor!! ;)


Haha ja dat is ook waar :') misschien moet ik dan maar eens opzoek naar turkse straattaal voor dummies..

Winged

Berichten: 33003
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Turks voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:24

Is er geen 'hoe en wat in het Turks'? Die heb je in zoveel talen...

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Turks voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-11 17:35

Nee, niets met uitschelden te maken maken want dat kom ik gelukkig niet tegen (al is het wel een bijkomend voordeel moest ik ooit van die gastjes tegenkomen :+ ) maar vanwege een relatie met iemand die Turks als moedertaal heeft. Hij spreekt overigens vlekkeloos Nederlands hoor, maar het leek mij gewoon leuk om te leren en hij vertelt me wel af en toe wat, maar hij is geen leerkracht en hij vindt het naar mijn mening is te 'dat is toch logisch!'-allemaal :+ . Plus dat ik al met het idee rondliep voordat ik hem kende, omdat Turks in mijn werkveld bij sollicitaties wel een groot pluspunt kan zijn als je een beetje basis kan.

Dit even voor degene die nieuwsgierig waren :D . Ik dacht gewoon leuk zo'n dummieboekje halen, ik heb altijd zo'n dummieboekje willen hebben en nu had ik een goede reden, blijken ze dat juist niet te hebben. Altijd pech :+ .

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:48

Kwanyin schreef:
Nee, niets met uitschelden te maken maken want dat kom ik gelukkig niet tegen (al is het wel een bijkomend voordeel moest ik ooit van die gastjes tegenkomen :+ ) maar vanwege een relatie met iemand die Turks als moedertaal heeft. Hij spreekt overigens vlekkeloos Nederlands hoor, maar het leek mij gewoon leuk om te leren en hij vertelt me wel af en toe wat, maar hij is geen leerkracht en hij vindt het naar mijn mening is te 'dat is toch logisch!'-allemaal :+ . Plus dat ik al met het idee rondliep voordat ik hem kende, omdat Turks in mijn werkveld bij sollicitaties wel een groot pluspunt kan zijn als je een beetje basis kan.

Dit even voor degene die nieuwsgierig waren :D . Ik dacht gewoon leuk zo'n dummieboekje halen, ik heb altijd zo'n dummieboekje willen hebben en nu had ik een goede reden, blijken ze dat juist niet te hebben. Altijd pech :+ .


Is dan zo'n korte cursus niet leuker/makkelijker? Kost wel wat meer, maar ik denk dat als je echt de basis wil leren spreken je verder komt met een cursus dan met een boekje..

Cindyrella

Berichten: 862
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: 't Mooie Zuud-Beveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:53

Kwanyin schreef:
Nee, niets met uitschelden te maken maken want dat kom ik gelukkig niet tegen (al is het wel een bijkomend voordeel moest ik ooit van die gastjes tegenkomen :+ ) maar vanwege een relatie met iemand die Turks als moedertaal heeft. Hij spreekt overigens vlekkeloos Nederlands hoor, maar het leek mij gewoon leuk om te leren en hij vertelt me wel af en toe wat, maar hij is geen leerkracht en hij vindt het naar mijn mening is te 'dat is toch logisch!'-allemaal :+ . Plus dat ik al met het idee rondliep voordat ik hem kende, omdat Turks in mijn werkveld bij sollicitaties wel een groot pluspunt kan zijn als je een beetje basis kan.

Dit even voor degene die nieuwsgierig waren :D . Ik dacht gewoon leuk zo'n dummieboekje halen, ik heb altijd zo'n dummieboekje willen hebben en nu had ik een goede reden, blijken ze dat juist niet te hebben. Altijd pech :+ .


Ahaaa, vandaar!! Mijn ex is turks en spreekt slecht NL. Heb me dus moeten behelpen en ken toch wel heel wat woorden. Dus als je iets wilt weten.... PB staat open! ;)

De wonderen zijn de wereld nog niet uit!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-11 18:03

Zo'n cursus daar zie ik momenteel echt geen tijd voor, dat zal voor zeker na september zijn dus dat is nog een tijdje. En ik krijg van hem wel een hele hoop hulp en uitleg, dus vandaar leek het leuk zo'n dummie boekje te hebben (daar heb je normaal ook zo'n cd-tje bij waarbij je ook de uitspraak hoort), en dan hij als controleur zeg maar, want de dingen die al eens gezegd hebben verbetert hij wel. Plus dat ik het denk het liever op mijn gemakje en in mijn gekozen tijd leer dan weer zo moeten lessen.
De man van mijn schoonzus heeft trouwens op dezelfde manier Nederlands geleerd, blijkbaar is er wel een dummies variant voor Nederlands in het Turks :D .

Volgens mij vriend ben ik een natuurtalent en moet ik het binnen de maand wel onder de knie hebben. Uhu :+

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Pentax

Berichten: 2948
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Achter mijn neus.

Re: Turks voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:04

Spaans voor dummies hebben ze wel :+

Wil je simpel wat geld verdienen met een paar muisklikjes per dag? :oo Het is geen snel rijk-word-garantie. :') Maar het is met wat geduld wél een héél leuk zakcentje! :j Klik HIER

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Turks voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:15

Turks is niet zo'n moeilijke taal, schijnt. Ik moet zeggen dat ik ook niet verder kom dat bir, iki, ug, dort, bes of zo iets :+
Maar volgens mij is de snelste manier om een taal te leren en beetje de basis te kunnen, en dan in je eentje naar turkije gaan :D Of de 'mindere' wijken in gaan, en mensen leren kennen die alleen turks spreken.

[o]

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Turks voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:26

Je hebt bij de hema geloof ik een online cursus in het turks. Kost bijna niks en je hoort ook de uitspraak,is misschien beter als leren uit een boekje.

Karaat_the_newforest op Instagram

marleen_88

Berichten: 14040
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Turks voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:03

Ik denk dat je van leren uit een boekje weinig opsteekt, omdat je de juiste uitspraken en klanken e.d er niet bij hoort.
Wij hebben familie in Denemarken en hebben zo'n reisboekje Deens leer je zo oid. Nou de woorden staan er prima in vertaalt en hoe je 't moet uitspreken erachter. Maar nooit dat je de goede klanken uitspreekt, dus begrijpen ze er nog weinig van! :+

Als je 't graag wilt leren, zou ik voor een LOI (talen)cursus gaan.

Doe wel en zie niet om

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-11 19:14

verootjoo schreef:
Turks is niet zo'n moeilijke taal, schijnt. Ik moet zeggen dat ik ook niet verder kom dat bir, iki, ug, dort, bes of zo iets :+
Maar volgens mij is de snelste manier om een taal te leren en beetje de basis te kunnen, en dan in je eentje naar turkije gaan :D Of de 'mindere' wijken in gaan, en mensen leren kennen die alleen turks spreken.

Als ik bij zijn thuis ben zit ik zowat in Turkije :+ . Thuis is de voertaal Turks dus daar zou ik zeker wel genoeg kunnen oefenen. Maar inderdaad, om te oefenen toch op zijn minst een basis :D . En hij kan het me wel leren, maar om nu echt de tijd die we samen hebben te steken in Turks, denk niet dat hij dat ziet zitten.

Daarom wilde ik graag zo'n dummieboekje Marleen, daar krijg je een cd-tje bij met de uitspraak. Dan kon ik mijn vriend het wel laten controleren of ik het goed deed.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.


marleen_88

Berichten: 14040
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:34

Kwanyin schreef:
Daarom wilde ik graag zo'n dummieboekje Marleen, daar krijg je een cd-tje bij met de uitspraak. Dan kon ik mijn vriend het wel laten controleren of ik het goed deed.


Oké, ik wist niet dat daar cd's met uitspraak bij zaten. Dan zou 't misschien nog wel eens kunnen lukken ja.

Doe wel en zie niet om

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:35

Je leert het idd het beste door te durven praten en véél luisteren.
Ik heb in mijn 2,5 jaar in Turkije zo goed als vloeiend Turks geleerd. Mijn moeder heeft 4 jaar op een cursus gezeten en spreekt het nog steeds amper. :P

Maar Turks voor Dummies, nee ook nog nooit gezien!

babydolll

Berichten: 1712
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Poortugaal

Re: Turks voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:38

ik wil je evnt ook wel helpen ts! wat nathalie zegt, veel oefenen en luisteren. De uitspraak vind ik wel erg lastig maar overal in turkije hebben ze weer een ander dialect! vraag je vriend gewoon of hij je wat wil leren, zo is het bij mij ook begonnen!

babydolll @ [BB] Is dit het einde? Upd: helaas heeft hij het niet gehaald...
Ik mis je zo erg lief poesje..ik hoop dat je het beter hebt nu.. voor altijd de mijne.
helemaal in de wolken van mijn nieuwe pony!

Cchanny

Berichten: 8829
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:39

Anoniem schreef:
SETEFURII schreef:
Geen idee, waarom wil je turks leren als ik vragen mag?


De enige reden die kan bedenken.. is om te weten wat ze zeggen als je weer eens zonder reden uitgescholden word..


_O- geniaal!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Turks voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-11 13:20

We hebben gisteravond weer spontaan een lesje gedaan. Hij wilde me meesleuren naar zijn ouders om hun te laten zien dat ik tot 10 kon tellen, maar dat durfde ik nog niet haha :D .
Ik kan maandag eens langsgaan bij de boekhandel, dan ga ik eens zien of ik geen ander boek vind. Liefst met cd, en anders helpt vriendlief me wel met mijn uitspraak. Dan zal ik in september zien of ik eventueel nog een cursus ga volgen of niet :) .

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Barb, Boheme, DotBot, Eva1975, laura22, Meliaforever, Mo_86, nardxash, Roosch, roosjenat, Wenta en 142 bezoekers